Etter å ha lest en del om Kelp på forumet synes jeg mange er negativ til det, og jod generelt. Gjelder dette kun de som har antistoffer, dvs betennelse i kjertel og evt død kjertel? Jeg hører jo ikke hjem under denne kategorien, og så vidt jeg vet så bør jodmangel behandles med jod tilskudd i mitt tilfelle. Ellers er jeg garantert å utvikle hypothyreose. Jod mangel er jo historisk sett hovedårsak til utvikling av hypothyreose så vidt jeg har fått med meg. Synes derfor det er merkelig at det er så vanskelig å få tatt en jod prøve. Langt ifra standard det. Hva er evt alternativet til Kelp?

Hvilke blodprøver kan jeg forvente vil bevege seg når jeg tar jod tilskudd med tanke på at jeg i dag har jod mangel?

Og hvordan kan jeg få testet om jeg evt har Wilsons syndrom basert på høy rT3? Mener selv at jeg kanskje kunne ha godt av T3 behandling, men er ikke så lett å få gehør for dette. Wilsons er vel ikke akkurat så annerkjent blant legene heller. Vurderer også gen-test på T3 hormonresistens. Tror Aker gjør dette.

Sitat Opprinnelig skrevet av Cossie77 Vis post
Har nylig fått konstatert jodmangel via urinprøve. Dette bekrefter min mistanke om stoffskifte problem. Ble derfor anbefalt jod tilskudd utover høsten. Hva anbefales, og hvilke mengder? Kelp? Kan Jod måles i blod i stedet for urin?

Jeg har ME diagnose. Mistenker lavt stoffskifte/binyretrøtthet. Min TSH ligger mellom 2 og 4, fT4 er ca 16, fT3 er ca 4,5. Lav gonadefunksjon via helt i nedre normal område FSH og LH. Har ikke fått påvist antistoffer, så tror nok min skjoldbruskkjertel virker.

Fikk nylig også påvist noe høy rT3. Kan dette være tegn på Wilsons syndrome? Har ikke fått målt min kroppstemperatur, men har i alle år registrert at den er noe lav, og fryser mye på hender og føtter.
Har forøvrig også hatt høye kolesterol verdier i flere år nå, noe som også kan være resultat av lavt stoffskifte. Tyder på en familiær belastning i min familie. Men kanskje er det lavt stoffskifte som er hovedårsak til utvikling av høyt kolesterol og hjert-kar lidelser i min slekt. Hvem vet.