Hei Evelina, og velkommen skal du være mitt oppe i all eledigheta.
Det kan vi antakelig ikke hjelpe med, men medfølende forståelse og opplysning om sykdommen er jo viktig.
Det er dessverre nødvendig at vi utdanner oss så godt som rå er i vår egen situasjon. Ellers blir vi bare overkjørt......

Bare litt klargjøring :
Du har altså hatt antistoffer i anti-TPO gruppen i noen år før du ble svanger og ikke gått på Levaxin ? Heller ikke under svangerskapet ?
Så fikk du en fødselstyretisk reaksjon med for lavt, så forhøyt og så for lavt igjen ? Som du nå behandles med Levaxin for, først med 50, nå med 75µg/dag ?

Antistoffer mot kjertelen har man ingen helbredende kur mot. Man lar denne kjertelbetennelsen bare gå sin gang og bruker sin klippetro på Levaxinens velsignelse til helbred, som en sovepute. (den gjør man som kjent ingenting på) I de fleste tilfeller ødelegges kjertelen gradvis i løpet av noen år, og en eller annen gang i den perioden blir man behandlingstrengende. Man får Levaxin for resten av livet.

I forbindelse med fødsler opptrer en variant av kjertelbetennelse som helbreder seg selv. Ofte med samme forløp som du over har beskrevet.
Man måler antistoffer med anti-TPO testen, men disse forsvinner av seg selv.
Kjertelen er da svekket og det tar tid å bygge den opp igjen til full produksjon. I den tiden trenger kjertelen at TSH er høy, ellers vil den ikke klare å bygge den opp igjen.
Det hele kan skyldes at kjertelens hormonproduksjon fordobles under svangerskapet, og skal jo ned til pari kurs igjen ved fødselen.
De som er på Levaxin før fødselen må fordobble dosen tidlig i perioden.
Dette vet man jo, så da håper jeg at fordi du hadde en uavklart situasjon at du ble NØYE fulgt opp med blodprøver !

Nå.
Hvis man skal vite hva som er best, må man jo vite nøyaktig hva som skjer. En nitid utredning er viktig.
Man må ta mange blodprøver ofte og jeg mener kjertelbiopsi er nødvendig.
Den er den eneste sikkre undersøklesen i situasjonen slik jeg ser det.

Du spør om det kognitive forbedres av en behandling ?
Og DET er jo problemet i dagens bahandling. En meget stor andel opplever ikke noen bedring. Jeg ble ikke bedre på Levaxin, og jeg er ikke særlig bedre på Tyroid behandling. Eneste gang jeg har merket en bedring i dette, var den gang jeg gikk på Levaxin og forsøkte Liothyronin i tillegg. (kunstig T3)
Men bedringen varte bare få dager.
Andre melder om varig bedring, og det er absolutt verd å forsøke.
Da skal man ha "normale" blodprøver og ta dette i tillegg.
Jeg mener man ikke trenger det for å forsøke, for man kan ikke vite på forhånd hvordan det vil virke på den enkelte.

Så håper jeg at du finner din vei ut av dette. Din egen vei.
Og at du finner deg tilrette og spør ivei