Jeg kan si litt om det jeg spiser nå for tida. Jeg spiser gamle ursorter med "mel og korn" som ikke er i slekt med det vi forbinder med korn. Hvete, havre, rug og bygg inneholder gluten. Jeg spiser glutenfri havre, samt amaranthkorn (frø), quinoafrø, hirse og bokhvete (som ikke har noe med hvete å gjøre).

Alle disse gamle sortene, som folk høyst sannsynlig samlet og spiste i steinalderen, er meget rike på mineraler. De er uten gluten, og har lite eller ingen B-vitaminer. Så B-vitaminet bør tilføres for å få en balanse i forhold til maten jeg spiste tidligere. Amaranthfrø har forøvrig blitt endel av ernæringen til astronauter på tur! Det sier vel litt om at de er gode på viktige stoffer for kroppen vår.

Jeg tror at vi trenger noe stivelse og karbohydrater. Men ikke så mye som Statens erneringsråd anbefaler "Karbohydrater bør utgjøre 50-60 E%. Anbefalt nivå til planlegging er 55 E%". Wilson anbefaler 30-40 % helkorn av bokhvete, brun ris, byggkorn, havre, quinoa, amartant og noe annet jeg ikke klarer å oversette. Og det er jo noe annet enn 55% som er pizzabunner, hvit pasta, hvit ris og loffaktig brød, ikke sant? Som er nærmere sannheten for de fleste europeere, og ikke særlig bra ernæringsmessig.

Jeg spiser glutenfrie havrekjeks som jeg lager selv, samt enkelte dager havregrøt. Jeg putter quinoa, hirse, bokhvete og amaranth inn i supper og annen mat for å ha en liten andel av hvert måltid med stivelse og karbohydrater. Jeg lager enten en kjempeenkel suppe (kjøtt eller fisk og grønnsaker pluss litt stivelse/karbohydrater og litt fett) eller omelett med grønnsaker og litt fisk eller kjøtt i som et av måtidene hver dag. i tillegg til et middagsmåtid med familien min. Jeg legger stor vekt på mye grønnsaker, og et stort utvalg av grønnsaker. Frukt har jeg minsket inntaket av.

Jeg tror fett er viktig. Jeg forsøker så godt jeg jkan å få et rikt utvalg av fett i kosten: fett fra smør fra kua, olivenolje, Omega-3 olje fra fisk eller kapsler, fett fra kjøtt, fett fra oljer som inneholder Omega-6 osv.