Efedrin er jo et stoff som finnes naturlig. Feks i planteslekten Ephedra - særlig E.distachya som inneholder 2-3% efedrin. Brukes medisinsk mot astma og høysnue, og for å øke blodtrykket.
Mange av oss med lavt stoffskifte har jo lavt blodtrykk, så kanskje ?
Men stoffet forekommer vel desverre bare syntetisk i piller ?
Flere med betydelig pondus hevder at dette kan være bra for oss fordi vi har for lite av det.
http://www.snl.no/efedrin
Nå må en ikke la seg forlede til å tro at alt som er naturlig er bra. Heroin er også naturlig.....

Amfetamin er skummelt !
Det er et helsyntetisk teknodop som i konstruksjon er kroppsfjernt og det er ødeleggende i forholdsvis små mengder. Det er svært surt. Det etser seg feks. gjennom plastikk !
http://www.snl.no/.search?query=amfetamin
Man har ingen garanti for at det som selges er produsert og behandlet under betryggende forhold.

Stoffet likner riktignok på efedrin, men jeg mener at stoffet har for stor ruskomponent til å forsvare en bruk av det.
Jeg vet ikke mer om stoffet enn det jeg kan lese meg til - og det jeg i praksis kan observere bruken av i samfunnet. Jeg kan ikke si jeg liker det jeg ser.
Så liker jeg heller ikke virkeilghetsfjerne argumenter som brukes i advarsler om bruk heller !

Man er jo klar på at isoformene har forskjellige virkeområder. Feks. cox1 og cox2.
Det har kirale former også. (Det faktum at høyre og venstre hånd ser like ut, men er det ikke)
Syntetisk produksjon lager like mange venstre som høyrevridde molekyler, og kroppen har bare evner til å bruke en av dem. Dette er medisinprodusenter etterhvert blitt oppmerksom på. Levaxinprodusenten renser så det er flest venstrevridde der. (som kroppen i dette tilfelle jo bruker).
Slik rensing er Retalin et eksempel på, selv om det er kommet bedre stoffer nå.

Også den bruk av liknende stoffer man regner som mer ansvarlig, og som skal være helbredende, synes jeg nok går over skaftet når man ikke kontrollerer virkningene hos pasientene bedre enn det gjøres. ( i et tilfelle jeg kjenner)
En, av foreldrene rabiatforklart guttunge får dette, men når han er hos sine kamerater i helger o.l. kaster han dosen, og han oppførsel er på ingen måte unormal for den aldersgruppen. (min bedømmelse der og da)
Min erfaring er begrenset. Det lille jeg kjenner til det er negativt, men jeg kan klart forestille meg at noen kan ha nytte av det. Og da mener jeg ikke selvsynset nytte.....

Så er det vel som med alkohol - det blir morsommere om man bruker for mye
Og deri ligger jo faren .......