Viser søkeresultater 101 til 110 av 220
Tråd: Begynt på Levaxin i 2007
-
13-04-09, 15:34 #101
Sv: Kanskje Levaxin ikke virker bra
Hei, hva er referanseområdet hvor din ft4 er 18?
Hva var ft4 før, når du hadde det okey?
Jeg synes det er lurt å å se om man bare trenger en doseøkning/nedgang av levain først, det ser man ved å sammenligne blodprøver med før.
så kan man prøve 5 eller 10 µg liothyronin, hvis ft3 er ikke høyt nok.
Målet er å få ft3 i øvre halvdel eller tredel av referanseområdet, akkurat som ft4.
Merk at man kan få lavt ft3 av litt for høy dose levaxin, fordi TSH da går ned og omdanningen til t3 er delvis avhengig av TSH.
Men hos mange av oss går det bare ikke å senke dosen og øke TSH, man blir bare hypo og trenger både t4 OG t3.
Hvorfor liothyronin først: Liothyronin får man nemlig på blå resept uten problemer.
Men noen får det bare okey på Thyroid, men jeg synes man kan godt prøve dosejustering levaxin samt ev. liothyronin først, og da med blodprøver for å få dem i øvre tredel cirka. Det nøyaktige nivået er individuelt og man må bare prøve seg fram i samarbeide med legen.
Tar du ekstra vitamin D? lavt-D-vitaminnivå alene kan gi hyposymptomer, bør være minst 80 nanomol er liter. Man måler 25-hydroxy vitamin D og prøven trenger ikke å fryses, i motsetning til 1,25D som er en annen prøve.
nora
-
13-04-09, 16:58 #102
Sv: Kanskje Levaxin ikke virker bra
Hei
Er ikke helt sikker på hva ft4 var før, men tror den var omkring 19. Begynte å ta extra D3 vitamin, 2x 1000iu nå. Tok D3 vitamin sist sommer og da var vel dosen høyere enn nå. Skulle prøve om det hjalp mot muskelsmerter, det gjorde det ikke. Nå kan det jo hende at muskelsmertene skyldes overgangsalderen.
-
23-05-09, 00:41 #103
Ft4 er for høy
Jeg har siden sist august følt meg slapp og lite opplagt. Har hatt noen dager innimellom som har vært ok. Har økt jevnt og trutt, og de to siste ukene har jeg endelig begynt å føle meg bedre. I dag var jeg hos legen og resultatene fram den siste
blodprøven, som var før jeg økte sist, var ft4 på 26. Tok nye prøver i dag og legen mente at hvis ft4 var høyere enn sist, altså 26, burde jeg gå ned det jeg økte sist.
Den samme beskjeden fikk min datter, men av en annen lege. Er det slik at leger er pålagt å holde doserinegen slik at pasientene har "normale" verdier? Verken min datter eller jeg har symptomer på høyt stoffksifte.
-
23-05-09, 08:26 #104
Sv: Ft4 er for høy
Fastlegen har jo sin overordnede å holde seg til - spesialisten på sykehuset. Denne skal han jo samarbeide med og bør nok ikke behandle pasienter på tvers av det han mener.
Så yrket er ikke så fritt som vi tror.
Disse to ser jo litt forskjellige pasienter og da er det jo duket for meningsforskjeller.
Det man ikke kommer bort fra, er at grenseverdier på tester og blodprøver dannes ut fra et statistisk gjennomsnitt. Det betyr at noen har det fint om de ligger over - og under disse verdiene.
Og som du jo sier har du det jo helt fint, og blodprøver er ikke noe man skal slave etter. De skal hjelpe til med å stille en diagnose - ikke overkjøre noen.
Å tvinge en statistikkbidrager på den høye siden inn på gjennomsnittet virker meningsløst på meg.
Jeg tviler også sterkt på at de referanseverdiene som brukes kan anvendes på oss. Det er dannet ut fra en screening av antatt friske mennesker.
Altså der hvor man antar at kjertelen virker som den skal og en egne hormoner flyter.
Ikke på kunstige eller fremmede hormoner - som man muligens må ha noen fler av for å fungere.
Det finnes flere blodprøver som kan si noe om hvordan kroppen reagerer på sinn værende stoffskifte.
Be om noen av dem ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-05-09, 17:00 #105
Jeg synes ikke det er det minste rart at legen din tenker som han/hun gjør i forhold til en FT4 på 26 og evnt høyere. Dette er i mange tilfeller ensbetydende med overdosert, men selvsagt ikke alltid. Retningslinjene de har er nok å holde pasientene innenfor referanseverdier. Dette er noen ganger trasig for oss, da det er individuelle forskjeller på hvor vi har det best i forhold til verdier. Dette gjelder både ved høyt og lavt. Vi hører om de som fortviler ved feks en Tsh i grenseland, med mange symptomer, som ikke får behandling.
Derfor bør legene behandle mer ut i fra hva pasienten formidler, men de er i sluttenden ansvarlig for det de gjør. Selv har jeg hatt høyt stoffskifte og jeg hadde det veldig bra en periode, mens kroppen kjørte på høygir. Jeg hadde energi for flere kjentes det ut som. Men det var en stund.....det smalt formidabelt for å si det sånn. Hva som er tilfelle for deg nå når du ligger på 26 på FT4 er det vanskelig å si noe om. Er du egentlig for høy og nyter godt av det en stund? Er dette der du bør ligge for å ha det optimalt? Vel, fremtiden gir svaret. Er du for høy vil det med tid og stunder antagelig merkes. Forstod jeg rett har du nylig tatt en blodprøve og hvilken vei FT4 har tatt vil denne vise. Ut i fra dette og formen får du diskutere med din lege hva som ser ut til å være det riktige for deg her. Bli der du er på dose eller evnt redusere.
-
23-05-09, 22:32 #106
Hei og takk for svar
Selv om ft4 er høy, kan jeg ikke si formen er på topp. Er mindre slapp enn i det siste halve året, men har mer muskelsmerter og tåler trening dårligere enn før.
-
26-05-09, 23:35 #107
D3 vitamin, hvor stor dose?
Har brukt D3 vitamin 50µ i to måneder nå. Begynte med 25µ. Hvor mye kan jeg øke med?
-
26-05-09, 23:45 #108
D3 vitamin og blodverdier
Jeg begynte å ta D3 vitamin i januar. Tok da 25µ i 2mnd og nå 50 i snart 3mnd. Prøvesvarene fra før jeg begynte med D vitamin var ft4 da på 19. Tre måneder senere var ft4 på 26. Fra ft4 var på 19 og fram til den var på 26, økte jeg kun med 30µ Levaxin, det sammen som jeg hadde økt med to ganger før uten at ft4 gjorde et stort sprang. Grunnen til at jeg begynte med D3 var muskelsmerter. Det har ikke hjulpet hittil.
Kan det være D3 vitaminet som får ft4 til å bykse?
-
27-05-09, 10:38 #109
Sv: D3 vitamin og blodverdier
Jepp !
Den erfaringen har jeg også. Jeg måtte halvere Armourdosen.
Men jeg vil heller si det omvendt :
Da jeg hadde lav D3 status måtte Armourdosen være dobbelt så høy for å virke.
Jeg har brukt 30µgD3 fra juli08 til april09. Da stoppet jeg og målte i mai. Jeg er enda ikke oppe i en ønskelig D-vitaminstatus - så nå har jeg startet på igjen med 50µg/dag. Kanskje må jeg enda høyere ?
Og etter at jeg startet på igjen er dosen redusert enda litt.
Jeg er snart nede i den dosen som gir en liten TSH verdi.
Så kanskje er D3-mangel problemet til de som får lav TSH ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-05-09, 10:52 #110
Sv: D3 vitamin, hvor stor dose?
Jeg har sett at de fleste som har D3-mangel får 50µg/dag.
Jeg har også sett at noen leger ordinerer 5.000µg - på en gang !
Det er skrevet endel om det her i forumet, så prøv søkefunksjonen ?
Det lagres i fettvev og man kan få for mye. Derfor bør en måle en gang i mellom. Visstnok hvert halvår.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Jeg har begynt med levaxin og håper vi finner rett dose snart så jeg kan merke effekt
Av wonki i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 102Siste melding: 26-04-13, 14:34 -
Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifteSvar: 414Siste melding: 04-07-11, 11:59 -
Jente på 21 år som nettopp har begynt på medisiner for lavt stoffskifte
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 148Siste melding: 13-09-08, 10:17 -
begynt på litothyronin
Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 2Siste melding: 05-03-08, 21:48
Svar med sitat
Bokmerker