Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Standard Ashwagandha urt mot binyretrøtthet

Har noen av dere hørt om aswagandha root ? Dette er en urt fra India som man bruker veldig mye innenfor Ayurveda. Urten skal være helt enestående når man har problemer i binyrene ( adrenal fatigue ) . Urten virker balanserende og kan brukes såvel på overproduksjon som på mangel av binyrehormonene- den vil skape balanse i binyrene og er som det sies fri for bivirkninger.
    Fant produktet på webshop i utlandet, men om man bestiller der, får man produktet inn i Norge uten problemer, eller kan man risikere at det blir sendt tilbake fra tollen ?
    Ashwaganda- urt er nemlig forbudt solgt i Norge. Iflg norsk "helsevern" er dette klassifisert som legemiddel !!!!!! -

Skal prøve å finne ut om middel er å få kjøpt i mellom- europa.

Utrolig hvor " overbeskyttende" de er mot oss da. Hadde ønsket de var slik når det dreier seg om legemidler som tar liv, og ikke når det gjelder helbredende urter.

Ashwagandha frø kan man bestille i Sverige.

Må man begynne å dyrke selv?? Kanskje jeg skal lage min egen urtehage med ashwagandha og stevia ???

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Ashwagandha urt - høres fantastisk lovende ut, men...

Sitat Opprinnelig skrevet av queenie Vis post
    Må man begynne å dyrke selv?? Kanskje jeg skal lage min egen urtehage med ashwagandha og stevia ???
    Det er ikke sikkert, at norske (og danske) temperatur- og lysforhold er gode nok til at frembringe planter med samme egenskaber, som i oprindelseslande eller længere sydpå.

"Der findes en række naturmidler, som samlet kaldes adaptogener, da de øger vores evne til at tilpasse os de belastende livsomstændigheder og samtidig styrker os både legemligt og psykisk. Ginseng og svampen Cordyceps sinensis er gode muligheder for at modvirke trætheden. Det samme gælder for Rosenrod (Rhodiola roseae), Ashwagandha (Kaldet i DK for "indisk ginseng"/red.), Schisandra og Sibirisk ginseng." Kilde...

I Danmark kan den købes som ingrediens i Super Cortisol Support with Relora® fra Now Foods eller også som rent produkt Ashwagandha Extract 450 mg fra samme producent.

Den findes også som ingrediens i et thyroid-support-mix under navnet Thyroid Energy™. Kan også fås i Danmark, så vidt jeg husker...

Ellers findes den (i DK) som ingrediens i forskellige, ayurvediske massageolier, indeholdende bl.a. olie presset af Ashwagandha-frø.

P.S. jeg kender ikke så meget til evt. andre produkter man muligvis kan købe i DK, da alt mit kosttilskud kommer fra mit foretrukne Now Foods
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Takk for svaret Anisa. I Danmark får du kjøpt produktene i helsebutikk ? hvor kjøper du Now-Food produktene ? På nettet eller i butikk?

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha ashwagandha, fordi denne urten virker ganske så enestående i sin sammensetning - og jeg må få løst problemet med binyrene før jeg kan få mer fremgang ( full utbytte ) med Armour.

Typisk Norge. Her skal det gjøres så vanskelig som mulig å få tak i det. Det er å få kjøpt overalt ellers ser det ut for.

Skal prøve å bestille vi Intenet og håpe at jeg får det. Ingen kan da vel forby meg å kjøpe et produkt til egen bruk- eller ??
    JEG SKAL HA DET !

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Hei queenie!
    Hvordan gikk det med Ashwagandha urten? Fikk du bestillt den?
    Lurer på å bestille fra Now Foods jeg og, de har en nettbutikk.
    Virker utrolig bra. Masse flotte tilskudd der.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Takk for svaret Anisa. I Danmark får du kjøpt produktene i helsebutikk ? hvor kjøper du Now-Food produktene ? På nettet eller i butikk?
    Jeg køber mest i helsebutikken i Danmark. Ved køb over internettet fra lande udenfor EU, sker næsten altid at toldmyndighederne beholder pakken (selv med udelukkende lovlige produkter at indføre) i mange uger og eller måneder, før den frigives til modtageren, selv uden told osv. Jeg handler kun meget lidt ad gangen og aldrig over 100 dollars, så reelt er det jo bagateller, men ikke for det danske toldsvæsen. Her er intet bagateller og med de mange penge sagsbehandlingen af bagateller koster, er der ikke noget at sige til, at vi har verdens højeste skat. Altså bruges vores egne (skatte)penge til at chikanere borgere med. Selv om det kun handler om et par bokser med multivitaminer.

Så jeg kun køber over nettet det, som jeg slet ikke kan få i Danmark, som f.eks. almindelige multivitaminer med Time Release effekt. Nu har jeg ventet i 2 måneder på, at toldmyndigheder "får tid" til at sætte stempel på og sende mine vitaminer videre til mig.
    Typisk Norge. Her skal det gjøres så vanskelig som mulig å få tak i det. Det er å få kjøpt overalt ellers ser det ut for.
    Selv om det er ikke det du vil høre - må jeg alligevel minde dig om, queenie - at idet Norge ikke er med i EU, har du selv en meget større frihed til at handle over Internettet næsten hvor du vil, mens vi andre, stakkels EU-borgere bliver hele tiden hindret af love og forordninger danske og fra EU - der klart favoriserer lægemiddelindustrien og lægger derfor handelshindringer for at købe det vi har brug for - hvor vil vil.

Carro kan derfor godt handle Now Foods varer (hvilke er mine så absolut foretrukne) - men Carro? Sørg for IKKE at købe mere end et par items ad gangen, hvis du ikke skal efterbetale for meget i norsk told og lignende.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Carro kan derfor godt handle Now Foods varer (hvilke er mine så absolut foretrukne) - men Carro? Sørg for IKKE at købe mere end et par items ad gangen, hvis du ikke skal efterbetale for meget i norsk told og lignende.

Det høres veldig bra ut! Håper det går å bestille Ashwagandha urt og få den igjennom tollen, tror ikke Now Foods finnes i helsekostbutiker i Norge nemlig, har ikke sett det der. Var jo ganske bra priser også.
    Tror det er tollfritt om man bestiller for under 200 NOK pr. gang.
    Vi hr forresten sådd Ashwagandha urt her hjemme, har en lite plante i hagen (tror i hvertfall det er den som har tittet opp). Har hatt den innendørs først og så flyttet den ut i kjøkkenhagen. Håper den blir stor og fin. Kjøpte frø fra sverige og fikk ikke noen beskjed om at den var ulovlig da.

Fant forresten også denne på Now Foods som er for bi-nyrene.

https://www.now-2-u.com/Products/Pro...%20Maintenance

Inneholder også Ashwagandha men det kommer frem litt mer diskre

Men ser ut til å være litt soya i den... det står "Soy Lecithin" , er det noe vi ikke bør ta?
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Standard

Hei Carro,
    Kan bare si en ting FANTASTISK !!! Helt fantastisk ! Jeg har tatt min ashwagandha i nesten 4 uker nå, og mye har skjedd i den korte tiden.
    Jeg vet nå med sikkerhet at hevelsen i ansiktet , nakken og halsen min også var knyttet opp mot Cushing syndrome - og ikke bare lav stoffskifte. ( legen hadde mistanke til cushing i starten, men så var da "spyttprøvene så fine også - så de ville ikke høre noe mer snakk om det.- typisk !!)
    Jeg hadde mistanke til det hele tiden. Min nye lege satte meg på en 10 dagers kur med prednisolon sist høst, og jeg ble 50 ganger verre av det. Før prednisolon- kuren ( hydrokortisol ) var jeg mest hoven på høyre side, prednisolon påvirket at jeg fikk vanvittige smerter på venstre siden av halsen / nakken og så svulmet jeg opp på vesntre side også.
    Da jeg startet med Armour, så gikk hevelsen rundt øyene tilbake, jeg ble mindre "pløsete i ansikt "- men halsen / nakken var like ille - og jeg våget ikke å ta mer enn 1 grain, for da fikk jeg masse gamle symptomer ( som svimmelhet, etc ) tilbake.
    Jeg leste i boken "Adrenalin fatigue" om ashwagandha, hadde aldri før hørt om den. Det sies at ashwagandha balanserer binyrehormonene - uansett om det er snakk om for mye eller for lite kortisol. For mye trodde jeg ikke jeg kunne ha, ellers hadde jeg vel ikke reagert så voldsomt negativ på prednisolon.

jeg fant ashwagandha på websiden http://www.supersmart.com - og jeg bestillte der. jeg syntes det var enklere å besttille fra et EU-land -fordi det er mye mer om og med med det norske tollvesenet om man bestiller slike varer fra USA. Jeg våget bare å bestille en boks om gangen, var redd for at det ellers kunne bli stoppet i tollen. Det tok vel 3 uker før jeg endelig fikk min ashwagandha. Etter knapp en ukes bruk var jeg til legen min igjen - og han måpte da han så meg, så utbrøt han du ser fantastisk ut - jeg ser forskjellen -hva har du gjort nå ? jeg fortalte han sannheten som den er.
    han tror helt og fullt på meg nå, men han vil overvåke det hele med å ta nye blodprøver hver gang jeg er der. Greit nok for meg.

Jeg har mye mer energi, kjenner at kroppen begynner å våkne igjen. Takket være Ashwagandha kan jeg nå også øke på med Armour - og føler at det endelig går riktig vei.
    jeg har også fått mer armhuler igjen ( de var helt borte en stund - og jeg klarer å svette igjen under armen, så avgiftningen kommer i gang igjen ). - jeg skal ta i bruk flere urter, vitaminer og enzymer for å rense ut mage / tarm / lever / nyre / lymfsystem fordi de har også lidd mye under ekstrem vanskøtelse da jeg gikk i så lang tid uten behandling fordi legene ikke har noe kunnskap om noe som er så viktig og skjebnesvanger for vår helse - og jeg var nødt til å finne ut av problemene selv.
    Jeg har anbefalt ashwagandha videre til flere medlemmer i min familie som har samme plager- og alle sier de føler energien som kommer tilbake . De merker forandring etter få dagers bruk, slik jeg også gjorde.
    Jeg er evig glad og takknemlig at jeg fant bøkene fra USA, slik jeg ble i stand å hjelpe meg selv.

Var inne på tanken selv å bestille ashwagandha frø fra Sverige, men jeg tror ikke at klima våres her vil skape samme gode vilkår for planten - og dette kan gå utover kvaliteten, men det blir sikkert en vakker plante.
    Lykke til med bestillingen ! Men tenk på, om du kan kjøpe produkter i EU-land blir det mindre bråk av. Pakken min kom i postkassen stemplet tollfritt. ( prisen var under kr. 200)

Hei Anisa
    Kan tenke meg at NOW- food produktene er bedre enn det vi får kjøpt her eller i andre EU-land, men jeg har jobbet lenge med alternativ / komplementær medisin og jeg vet hvor komplisert Norge er når det gjelder å få inn produkter fra utlandet - og da især USA.
    Jeg ser at Now - food Ashwagandha er rimeligere og inneholder prosentmessig mer rene withanoider enn Ashwagandha fra Supersmart.
    USA here I come ! hehe. Skal dit i løpet av året også.

Norge er ikke med i EU- det er faktisk en lov som sier at Norge ikke får kreve toll for produkter som kommer fra EU. Likevel tar de "tollgebyr " for slike produkter. Vi har slitt med det i mange år da vi importerte div . midler fra Tyskland. Så her er det mye som er firkantet. Man kan riskere at de sender produktet tilbake, om kjøper har betalt for de eller ikke, det interesserer ikke norske tollmyndigheter. Så, jeg tror ikke de er en pytt bedre enn danskene slik du beskriver dem. Det er akkurat det samme her.
    Det tok mer enn 3 uker for min Ashwagandha sendt fra Luxembourg til Norge.
    jeg vet , pakken lå på tollvesenets hyller - dette tar tid.

Jeg vet, jeg skal handle inn mye for meg selv i sommermånedene. Man må bruke muligheten om man reiser til utlandet. Ingen kan nekte meg da å kjøpe for eget behov.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Quennie...tusen takk for nyttig info. Jeg skal bestille. TENK om nøkkelen ligger her.Gleder meg...
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Hei Carro,
    Kan bare si en ting FANTASTISK !!! Helt fantastisk ! Jeg har tatt min ashwagandha i nesten 4 uker nå, og mye har skjedd i den korte tiden.
    Jeg vet nå med sikkerhet at hevelsen i ansiktet , nakken og halsen min også var knyttet opp mot Cushing syndrome - og ikke bare lav stoffskifte. ( legen hadde mistanke til cushing i starten, men så var da "spyttprøvene så fine også - så de ville ikke høre noe mer snakk om det.- typisk !!)
    Jeg hadde mistanke til det hele tiden. Min nye lege satte meg på en 10 dagers kur med prednisolon sist høst, og jeg ble 50 ganger verre av det. Før prednisolon- kuren ( hydrokortisol ) var jeg mest hoven på høyre side, prednisolon påvirket at jeg fikk vanvittige smerter på venstre siden av halsen / nakken og så svulmet jeg opp på vesntre side også.
    Da jeg startet med Armour, så gikk hevelsen rundt øyene tilbake, jeg ble mindre "pløsete i ansikt "- men halsen / nakken var like ille - og jeg våget ikke å ta mer enn 1 grain, for da fikk jeg masse gamle symptomer ( som svimmelhet, etc ) tilbake.
    Jeg leste i boken "Adrenalin fatigue" om ashwagandha, hadde aldri før hørt om den. Det sies at ashwagandha balanserer binyrehormonene - uansett om det er snakk om for mye eller for lite kortisol. For mye trodde jeg ikke jeg kunne ha, ellers hadde jeg vel ikke reagert så voldsomt negativ på prednisolon.

jeg fant ashwagandha på websiden http://www.supersmart.com - og jeg bestillte der. jeg syntes det var enklere å besttille fra et EU-land -fordi det er mye mer om og med med det norske tollvesenet om man bestiller slike varer fra USA. Jeg våget bare å bestille en boks om gangen, var redd for at det ellers kunne bli stoppet i tollen. Det tok vel 3 uker før jeg endelig fikk min ashwagandha. Etter knapp en ukes bruk var jeg til legen min igjen - og han måpte da han så meg, så utbrøt han du ser fantastisk ut - jeg ser forskjellen -hva har du gjort nå ? jeg fortalte han sannheten som den er.
    han tror helt og fullt på meg nå, men han vil overvåke det hele med å ta nye blodprøver hver gang jeg er der. Greit nok for meg.

Jeg har mye mer energi, kjenner at kroppen begynner å våkne igjen. Takket være Ashwagandha kan jeg nå også øke på med Armour - og føler at det endelig går riktig vei.
    jeg har også fått mer armhuler igjen ( de var helt borte en stund - og jeg klarer å svette igjen under armen, så avgiftningen kommer i gang igjen ). - jeg skal ta i bruk flere urter, vitaminer og enzymer for å rense ut mage / tarm / lever / nyre / lymfsystem fordi de har også lidd mye under ekstrem vanskøtelse da jeg gikk i så lang tid uten behandling fordi legene ikke har noe kunnskap om noe som er så viktig og skjebnesvanger for vår helse - og jeg var nødt til å finne ut av problemene selv.
    Jeg har anbefalt ashwagandha videre til flere medlemmer i min familie som har samme plager- og alle sier de føler energien som kommer tilbake . De merker forandring etter få dagers bruk, slik jeg også gjorde.
    Jeg er evig glad og takknemlig at jeg fant bøkene fra USA, slik jeg ble i stand å hjelpe meg selv.

Tusen takk for svar, så flott at det virker så bra!!! Dette bare MÅ jeg prøve!!!
    Lykke til, håper du bare blir bedre og bedre fremover!!

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Takk Gunnda og Carro

Jeg håper Ashwagandha vil gjøre dere like mye nytte og glede som meg og de jeg kjenner som bruker det. Det er en liten mirakelurt for meg. Er så glad.
    Ønsker dere lykke til !

Jeg tror også at det ligger mye av årsaken her for all de som ikke blir bedre av bare stoffskiftehormoner alene.
    Etter alt jeg har lest og studert om emnet så føler jeg at symptomene på binyreproblemer og hypothyreose går helt inn i hverandre, har på følelsen at selv " ekspertene " ikke klarer å trekke klare grenser. Det er da også som James Wilson sier - at legene ikke kan noe om det - de ignorerer problemet - og vi lider om vi ikke tar saken i egen hånd. Jeg skal komme meg på bena igjen - det er jeg overbevisst om.
    Lykke til. Klem

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. "Binyretrøtthet" av James L. Wilson
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 25-09-11, 20:28
  2. "Binyretrøtthet" av James L. Wilson
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Svar: 5
    Siste melding: 29-06-09, 13:16
  3. Levaxin, Armour, binyretrøtthet
    Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 28-05-09, 00:07

Søkeord for denne tråden

Bokmerker