Side 1 av 13 12345678910111213 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 125
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer

Fanken og!

Og jeg som har vært flink og tatt B12-tabletter hver dag. Så fikk jeg vite i går at de prøvene jeg tok etter påsken, de viser for lave B12-verdier og jeg må til med sprøyte hver uke i 5 uker igjen!

Hadde håpet jeg slapp det tullet der noe mer nå. Jeg føler meg jo så bra! Det er noe forbanna pes at jeg må reise inn til legesenteret, vente, vente og vente i kø for å få tatt den forbaska sprøyta hver uke i fem uker fremover! Ikke har jeg noen nytte av den heller, vet fra før av at jeg ikke kjenner noen særlig bedring.
    Ikke er jeg deppa, ikke har jeg problemer med magen, ikke har jeg trøbbel med balansen, - ingenting av det jeg pleier å få når jeg mangler B12. Og når jeg kjenner meg bra, så er jeg vel ikke nødt til å ta dem?

Har ikke råd nå heller forresten, så nei, jeg venter med det der. Jeg tar mine daglige B12-tabletter og greier meg med dem. Kanskje jeg burde ta dobbel dose av dem, siden jeg er en stor person?
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Så dumt at du må på ann igjen med sprøyter. Skal også ta B12 prøver i neste uke, håper de er ok. Er forresten disse sprøytene vonde? Har litt sprøyteskrekk ;) Du sier de koster litt... hva koster de?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Nå trenger jeg virkelig hjelp av dere!

For nå tror jeg jeg tørner snart!

Det begynte torsdag kveld med litt sårhet i munnen. Jeg trodde jeg hadde svelget klorvann, så det gikk vel over. Det gjorde det ikke. Morgenen etter var halsen skikkelig sår og øm. Fredag ettermiddag var feberen på plass også. Slik gikk hele helgen med feber, sår hals og ørlite snørrete (men ikke mye). Stort sett lite søvn, for det lille snørrete som var, det blokkerte halsen og jeg fikk ikke puste.

Mandag var jeg bedre av feberen, og utpå dagen flyttet halsvondten seg fra venstre til høyre side. Mandagen var en travel dag, jeg var på legesenteret og tok min ukentlige B12 og jeg var SLITEN!

Natt til mandag ble et lite helvete. Ingen søvn i det hele tatt, for nå begynte hjertet og pulsen å gjøre seg merkbar. En til tider voldsom puls banket og slo igjennom hele kroppen, særlig når jeg la meg ned. Men også mens jeg satt. Jeg måtte trekke pusten skikkelig mange ganger, men det hjalp ikke. Pulsbankingen var der fra topp til tå. Tom. fingrene dirret. Det var komplett umulig å sove, så da legesenteret åpnet kl. 08 idag, var jeg på pletten og fikk en time.

Legen sjekket blodtrykket og lyttet på hjertet, men fant ikke noe spesielt. Jeg beskrev så godt jeg kunne hvor plagsomt dette er, og at jeg har hatt pulsbanking før, men ikke så ille og heller ikke i slike situasjoner. Han kunne ikke gi meg noe svar på dette.

Dagen idag har vært om mulig enda mer travel enn igår.
    Jeg er trøtt som ei strømpe etter å ha holdt koken nesten siden fredag med kun få timers søvn, og skulle så gjerne ha sovet litt!
    Men det går ikke. Jeg har fremdeles pulsbankingen hvis jeg bare dupper av litt, og legger jeg meg ned, er det helt ille. Jeg tvinges til å trekke pusten svært dypt mange ganger, men dette hjelper ikke.

Jeg vet at man kan få slike problemer ved B12-mangel, fordi mangel på B12 kan gi anemi.
    Kan det skade om jeg tar en jerntablett, selv om jeg ikke vet om jeg trenger den?

Jeg har fremdeles litt igjen av halsbetennelsen, men det er ikke mye. Bare nok til at jeg ikke klarer snakke helt rent pga litt snørr og litt sårhet i halsen.
    Må nevne at jeg både mandag og idag ikke fikk tatt mine to Levaxin -tabletter for en del tid ut på dagen.

Noe som har peiling på hva dette kan være?
    Og ikke minst har tid til å svare fort, før jeg blir gal?

Kirsten Gjest

Standard

Kjære deg Sonja!
    Uff, nå sliter du, fikk veldig vondt av deg

Slik du beskriver det minner det meg veldig om noe jeg hadde for en del år tilbake. Hadde vært forkjølt og fikk etter noen få dager fryktelig hjertebank og var veldig sliten og uvel. Hadde brukt mye nesespray og jeg spurte en lege i ettertid om det kunne være nesesprayen som hadde gjort det. Hun sa at det var en liten mulighet for det hvis kroppen var helt nedslitt og kraftløs. Har du brukt nesespray så se i Felleskatalogen, husker ikke hva som står der.
    Heldigvis gikk det over, men det var fryktelig ubehagelig og minnet meg veldig om slik det var da jeg var sterkt hyper.
    Håper du får hjelp til å finne ut av det Sonja! Lykke til!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Takk for svar!
    Nei, jeg har ikke behøvd å bruke nesespray. Faktisk ikke behøvd å snyte meg i det hele tatt, for all gørra ligger bak i halsen og kan bare hostes opp.

baremei Gjest

Standard

Utifra egne erfaringer er det første som slår meg at forkjølelse = økt behov for T3, og du tar bare Levaxin. Og når du har for lite T3 på lur vil hjertet/binyrer forsøke å kompensere i jobben med å bli kvitt sykdom, og så har du det gående.

Bare en teori, men jeg opplever litt av det samme selv, og det uten at FT3 er lav. Forrige dagen måtte jeg legge meg på sofaen etter middag og rett og slett PUSTE, for det dundret så jeg holdt på å bli gal. Og rett etter at jeg har lagt meg kan pulsen øke fra 60 til 100 uten videre, men pustefrekvensen er den samme som vanlig. Ikke skal jeg ha noen toksiske knuter igjen heller, så jeg vetta søren.
    Jeg har enda ikke funnet ut hva det skyldes og hvorfor det skjer. Jeg tar jo Armour OG Levaxin i noe jeg tror er riktig dose sånn omtrent, så jeg skal også snakke med legen.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard

Huff, det høres ikke godt ut i det hele tatt! :(

Jeg vet ikke hvordan det er med jern i forhold til stoffskiftet, men tror ikke det skal gjøre noen skade å ta en jerntablett.

Håper du blir bedre snart!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Nå har jeg sittet helt i ro i en time (minst), og bare glodd på tv. Prøvde å ignorere hjerteslagene og puste rolig. Nå er jeg midt i en "gå-sakte-aksjon" for om mulig å få ned farta på hjertet, selv om jeg beveger meg. Tok en jerntablett, og en vanndrivende for at det ikke skal være belastning på hjertet. Ser faktisk ut til å funke.
    Virker også som om viruset eller hva det var er i ferd med å ta repern.

Kanskje jeg får sove i natt? Jeg krysser fingre!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Minner meg om symptomer som en venn av meg har, som har sykdommen hemokromotose. For mye jern altså. Nå vet jeg ingenting annet om denne sykdommen enn det han forteller. Mulig teori Stakkers deg da. Huff nei jeg bør vel ikke uttale meg, men det slo meg bare.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det var noen som skrev om hjertebanking på UK forumet, og de sa det er mangel på magnesium.
    Og hun dansk-norske håndballspilleren, Anja, hadde plagsom hjertebank, hun besvimte jo en gang på banen. Etter mye om og men--legene fant ikke ut av det--fant hun ut at det var --nettopp--magnesium.

Og en på alt.support. thyroid skrev noen om magnesium også.

Du kan jo poste på UK forumet hos thyroid about com, mullenium kan gi deg en forklaring og den vil ende med magnesium.

Noe annet som har hindret meg fra å sove: insekter/midd, en slags allergisk reaksjon.

Dessuten kan forklaringen med t3 ikke avvises.
    Når en er syk med noe faller både ft4 og ft3, og man kan jo prøve å ta bittelitt ekstra hvis man reagerer på for lavt hormonnivå.

For hyperadrenerg reaksjon ( kroppen stimulerer både binyremargen (adrenalin= hjertebank og barken 0 cortisol ) kan man jo også prøve å smøre på hydrocortisonkrem 2 cm alle 4 t .

Side 1 av 13 12345678910111213 Siste

Lignende tråder

1. Flere kjendiser med hypothyreose
    Av Blondie i forumet Nyttige linker
    Svar: 7
    Siste melding: 09-12-13, 20:22
  2. Jeg har struma,knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.
    Av skaye i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 75
    Siste melding: 07-01-10, 17:12
  3. Andre i Bergen med hypothyreose?
    Av maika i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 0
    Siste melding: 15-04-09, 22:06
  4. Stoffskifte og andre sykdommer
    Av Persa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 03-02-09, 21:43

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg