Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
-
06-11-08, 15:36 #1
Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte, og lurer på hva dere mener. Jeg er nemlig usikker på om det stemmer. Dette er verdiene som lå til grunn for diagnosen:
ALAT: 90
Parathormon: 9,4
TSH: 6,3
Urinsyre: 518
Hva mener dere om disse verdiene? Er diagnosen lavt stoffskifte sikker? Og: hva _er_ de de forskjellige verdiene for noe?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
06-11-08, 16:40 #2
Re: Sikker diagnose?
Først vil eg sie at du bør få referanse verdiene med da disse kan variere fra lab til lab.
En TSH på 6,3 er litt højt og kan indikere at du har lavt stoffskifte, men det er vanskelig å sie noe ut fra en enkelt TSH måling. Strengt tatt bør du få sjekket stoffskiftet ditt flere ganger før man endelig konkluderer at du har lavt stoffskifte. Du bør og få testet FT4, FT3, anti-tpo og TRAS. Og så er det jo det med formen. Føler du selv at du har symptomer på lavt stoffskifte?
De andre prøvene kan eg ikke sie noe om, da eg ikke har referanse områdene, men hvis man samenlikner med referanse områdene fra Fürst sin analyseliste (se nedenfor), så er de litt for høye. Hvis de er for høye, så kan det og skyldes lavt stoffskifte. Et lavt stoffskifte kan klusse med så godt som alle prosesser i kroppen.
ALAT brukes for å sjekke leveren din. Her trenger man referanse verdiene tror eg. På Fürst sine sider er en S-ALAT>70 U/L en indikasjon på at noe er feil.
"Tolkning: Høye verdier ved akutt og residiverende hepatitt, toksisk leverskade, mononukleose, galleveisobstruksjon".
Parathyroideahormon:
"Referanseområde: 1,6 - 6,9 pmol/L
Tolkning: PTH-verdien diskriminerer godt mellom pasienter med primær hyperparathyreoidisme og pasienter med hyperkalsemi av andre årsaker. Måleresultatet må imidlertid alltid vurderes i forhold til kalsium-konsentrasjonen i serum. Ved primær hyperparathyreoidisme finnes hyperkalsemi og forhøyet PTH, eller ''normale'' PTH-verdier som er høye i forhold til kalsiumkonsentrasjonen i serum. Også ved sekundære, samt ved den mer sjeldne tertiære hyperparathyreoidismen sees høye PTH-verdier. Hos pasienter med kronisk nyresvikt kan PTH være til nytte for å differensiere mellom osteomalasi (lett til moderat forhøyet PTH) og osteitis fibrosa (kraftig forhøyet PTH). Behandling med Litium øker PTH-konsentrasjonen i plasma. Ved hyperkalsemi i forbindelse med malign sykdom finnes ofte PTH-verdier under eller i nedre del av referanseområdet. Ved hypoparathyreoidisme påvises vanligvis lave PTH-verdier kombinert med hypokalsemi. Se Kalkstoffskiftet."
"S-Urinsyre
[S-Urinsyre] 059 (A) (Urat)
1 mL serum
Indikasjon: Kontroll av pasienter som behandles med tiazider og cytostatika, særlig ved leukemi. Arthritis urica. Juvenil hyperurikemi (Lesh-Nyhans syndrom). Xantinuri.
Referanseområde: (NORIP, 7. januar 2005)
12 år 120 - 320 mol/L
Menn: 12 år 230 - 480 mol/L
Kvinner 12 - 49 år: 155 - 350 mol/L
Kvinner 50 år: 155 - 400 mol/L
Tolkning: Høye verdier ved de fleste tilfelle av arthritis urica, juvenil hyperurikemi, leukemi, polycytemi, pernisiøs anemi, pneunomi, nyreinsuffisiens, inanisjon, behandling med tiaziddiuretika. Lave verdier ved xantinuri, leverinsuffisiens, behandling med allopurinol, probenicid, kortison og store doser med salisylater."
link til blåbok:
http://www.furst.no/bb/index6.html
-
06-11-08, 17:07 #3
Som Unn er inne på, så er ikke dette nok til å stille neon diagnose.
Du har kanskje målt flere ? Eller gjentatte målinger ?
Ref. området til TSH er ganske likt, og målte verdi indikerer at kjertelen stimuleres relativt mye til å produsere mer enn den gjør, men når det ikke foreligger noen måling af hvor mye den produserer, kan stoffskiftet likegjerne være høyt.
Og hverken TSH eller mengdemålingene (fT3 - fT4) fortelelr noe om sykdom i kjertelen.
Da må du ty til TRAS og anti-TPO.
ALAT er en leverprøve som er ganske høy og indikerer aty leveren sliter.
Denne kan være høy fordi stoffskiftet er lavt, men må bekreftes av mengdemålinger og andre.
Om de nevnte målinger skulle indikere kjertelfeil, bør dette bekreftes med emr spesifike metoder, feks. FNB.
Flere tilstander kan være årsak til lave mengdemålinger så du får håpe det ikke er kjertelen.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-11-08, 17:28 #4
Jaja. Fastlegen sa nå det var lavt stoffskifte da, og nå har jeg gått på Levaxin et par uker ellerno. 100 mkg/uke. Hun skal visst være en flink lege og, har jeg hørt.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
06-11-08, 18:27 #5
Orker bare ikke sette meg inn i dette jeg. Jeg lar fastlegen styre det. Takk for hjelpen - det var visst ikke så enkelt som jeg hadde forestilt meg. Jeg får stole på at hun er flink, det var det psykiateren min sa i alle fall, og at hun var populær.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
06-11-08, 19:09 #6
Hei Maxern!
Det er godt å høre at du har en lege som du har hørt gode ting om. Håper hun innfrir forventningene, isåfall er du heldig!
Det er veldig forståelig at det er slitsomt å sette seg inn i denne sykdommen. For det er MYE å sette seg inn i!! Og vi er jo ikke akkurat de pasientene med mest energi til overs heller... Mitt forslag til deg er å først og fremt ta vare på deg selv i hverdagen, og så sette deg inn i ting litt etter litt... Fastlegen din kan sikkert være behjelpelig med å forklare, kanskje kjenner du noen andre med lavt stoffskifte som du kan dele erfaringer og frustrasjoner med (jeg bruker svigermor for alt hun er verdt!!), og nettet er fullt av informasjon (både legemedisinsk og om erfaringer...) som du kan lese. Her inne på forumet ligger det også masse nyttig, og jeg har hatt mye igjen for å lese litt her og litt der, tatt en pause i noen dager, lese litt igjen... Det tar litt tid å fordøye alt dette her altså! Det er godt og viktig å ha kunnskap om sin egen helsetilstand, men det er ingen som forventer at man blir eksperter over natta.
Det kan godt hende at du har skrevet om det i en annen post, men hva slags symptomer har du? Jeg er ikke noe flink på å tolke alle disse verdiene ennå, fordi jeg bare har gått på medisiner i et halvt år ennå selv. Men jeg har iallefall skjønt at symptomene er minst like viktige som prøvene!
Lykke til!
-
07-11-08, 10:38 #7
Symptomene jeg har som jeg _tror_ kan ha noe med dette å gjøre er:
- overvekt (55 kg for mye)
- slitenhet / lite energi (klarer ikke studere 100%, er vel mer nede på 50% igrunn)
- trenger _mye_ søvn, ligger gjerne 12 timer i senga hver natt
- føler meg ofte veldig deprimert
- takler stress dårlig, reagerer f.eks. med å bli deprimert
- føler meg avhengig av sukkerholdig brus for å få kroppen "i gang"
Jeg har også endel psykiatriske symptomer jeg bruker psykofarmaka mot. Er under attføring pga. psyken, så det er derfor det er mulig for meg å studere 50%. Endel av de nevnte symptomer kan godt være psykiatriske, og før jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte så tilskrev jeg de også det psykiatriske.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
07-11-08, 12:06 #8
Alle de symptomene er klassiske stoffskifte symptomer. Det er nå engang slik at stoffskiftet er en del av energi omsetningen på cellenivå, med andre ord hvis du har for lite stoffskiftehormon, så blir alt i kroppen påvirket, også psyken. Eg har selv hatt periode hvor livet bare var grått, selv om der ikke var noen ytre årsak til dette. Angst har også vært et problem. Disse problemene har forsvunnet eller blitt mye bedre etter at eg har fått behandling for lavt stoffskifte.
Men... Så var det jo det med psykofarmaka at noen av disse påvirker stoffskiftet slik at det blir lavt. Du får sjekke medisinene dine og se om de påvirker stoffskiftet. Google er ypperlig til dette
-
07-11-08, 14:43 #9
Ifølge Felleskatalogen skal ikke medisinen kunne gi lavt stoffskifte.
-
07-11-08, 17:57 #10
Jeg blir helt gal av alle mulighetene... nå har jeg fått vite at medisinen jeg er avhengig av kan gjøre at jeg får lavt stoffskifte... selv om det ikke står på Felleskatalogen er det helt sikkert noen som mener at den kan det...
Orker ikke leke lege på meg selv. Jeg må bare stole på at fastlegen vet hva som er det rette.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Svar med sitat
Bokmerker