Har du noen nylig tatte blodprøvesvar? Både TSH, FT4 og FT3? Det er umulig å gi noen råd om å øke/minske dose, evnt prøve alternative medisiner hvis vi vet så lite.

Men jeg kan fortelle at jeg har gjort følgende et par år nå. Jevnlige blodprøver for å ha verdier å forholde meg til. Hver gang disse prøvene er tatt (de tre ovennevnte), noterer jeg samtidig hvordan jeg føler meg på dette tidspunktet. Dette er for at jeg skal kunne dosere tilbake til der jeg følte meg bra hvis jeg er for høy eller lav.

I tillegg følger jeg tett opp B-12, Ferritin (jernlager) og blodprosent (HB) og D-vit. Tar vitaminer, c, b og d., tranebærkapsler og tran.

Jeg spiser små hyppige måltider for å holde den naturlige forbrenningen oppe og blodsukkeret stabilt. Jeg blir rett og slett veldig uggen hvis jeg ikke passer på å spise jevnt gjennom dagen. Jeg drikker mye vann og avskyr kunstig søtningsstoffer som pesten. Dvs det lille behovet jeg har for sukker dekkes av ja vanlig sukker

I tillegg trener jeg moderat. Jeg vil si at det var det som til slutt bedret formen min radikalt. Jeg var helt ferdig, på grensa til sengeliggende. Men begynte med små daglige turer. Jeg gråt og gikk. I dag løper jeg og peser hehe. Dette økte selvsagt også forbrenningen. I begynnelsen tok det all min energi (jeg lå vel godt på minussiden en stund) før det snudde. Og vips ble treningen til mer energi. Det føltes fantastisk det

Trening/aktivitet krever selvsagt at du er mest mulig stabil i verdiene dine og at du har litt overskudd. Men det er ikke nødvendig. Jeg har trent på Tsh på 30 og FT4 på 12. De eneste gangene jeg ikke klarer aktivitet er viss jeg er for høy. Da stanser alt opp pga høy puls. Jeg anbefaler aktivitet på det varmeste, det hjelper faktisk på mye. Det fikser ikke stoffskiftet vårt, men du føler deg sterkere i både kropp og psyke. Og sterk psyke kan man virkelig trenge for å takle denne sykdommen i perioder.