Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
  1. #1
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

    Standard Disse prøvene - er helt grønn jeg

    Jeg ser at det stort sett snakkes om tre prøver man bør ta for lavt stoffskifte, TSH, T3 og T4. Jeg har tatt prøver 3 ganger, og de to første gangene var jeg akkurat innenfor normalområdet. Men nå den siste gangen sa legen at den ene var akkurat innenfor, mens den andre var utenfor normalområdet. Derfor begynte jeg på Levaxin 25 mikrogram.

    Men han snakket altså bare om to prøver. Hvordan kan det ha seg?!? I dag var jeg og tok oppfølgingsprøver, og da var det krysset av 3 kryss.

    Hva skal disse verdiene være? Og er en over eller under når en har lavt stoffskifte? Tror jeg har forstått at TSH bør være lav, og er høy hos de med hypo, mens de andre er lave hos oss?!?

    Som dere forstår er jeg helt grønn her. Jeg har aldri fått noen tall på disse prøvene, bare fått vite om de ligger innenfor eller utenfor. Skal jammen be om tall denne gangen.

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Jeg har stående avtale om at søster sender meg labarket. Det kaster de jo etter at det er punchet inn i dataen.
    Det er litt kryptisk og det er noen forkortelse en bør vite hva betyr, men det går greitt.
    Feks. kan det stå : S-TSH 3,5 (0,3-4)
    S=serum
    målt verdi er 3,5 - og så kommer referanseområdet i parantes.

    Referanseområdet er den verdien målingen varierer mellom i en antatt frisk befolkning. Skal en ha noen nytte av å vurdere målingen, må en ta hensyn til pasientens status. - Altså vurdere målingen opp mot hvilken sykdom, hvor sterk den er og medikamentell status.

    Så følger det med en labtolking som baserer seg på at målingen er funnet i et antatt friskt menneske som ikke er på medisiner.

    Legen skal ikke bare lese opp denne for pasienten !
    Legen skal gi deg en tolking basert på deg.

    En link til en lab : www.furst.no
    gå på Analyseliste. Infobrev er også nyttige.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

    Standard

    De fleste leger sjekker bare hormonet T4 (thyroksin) og TSH som er et signalstoff fra hjenen. Vanligvis når man har prøver utenfor referanseområdene så blir det tatt en thyreoideautredning. Grunnen til det er å finne ut om du har en forbigående lidelse eller ikke. På denne utredningen sjekker man antistoffer mot kjertelen osv. Du bør be legen din om en slik utredning etterhvert, for den vil virkelig bekrefte om du har hypotyreose eller noe forbigående.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

  4. #4
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

    Standard Blodprøvetaking

    Jeg var og tok nye blodprøver for et par uker siden. Men jeg har ikek klart å få tak i legen min etterpå, så jeg har ikke peiling på hva prøvene viste. Men uansett har jeg fått vite at en visstnok ikke skal ta medisin før en tar prøvene. Og det hadde jeg gjort, for det var ingen som hadde sagt noe om det... Så da er det vel tvilsomt at resultatet sier noe som helst.

    Hvordan påvirker medisinene som er tatt samme morgen prøveresultatet? Bør jeg bare ta nye prøver? Leste et sted at det var lurt å ta prøver ei uke før legebesøk, slik at resultatene var klare, det skal jeg i så fall prøve å få til, hvis jeg må ta nye prøver.

    Føler forresten at jeg har litt mer energi nå når jeg går på 25 (startdose) i forhold til før, men har langt opp til en normalform for friske mennesker på 31 år.

  5. #5
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Prøven kan vise litt høyere fT4 og litt lavere TSH. Utslaget er størst en time etter doseinntak og kan da vise 20%feil, men så går det nedover. Noen mener det varer i 10 timer.

    Resultatet kan sikkert brukes og du kan jo regne litt iforhold til dette om du vil være nøye da.....

    Ellers er det lurt å avtale med legen at det ligger et ferdig utfyllt skjema med ditt navn på hos "blodsugerene". De kan som regel ta deg på sparket. Så kan du jo bestille legetimen med det samme.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  6. #6
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

    Standard

    Her sies det minst 10 dager før legetimen. Sikkert fordi noen av prøvene sendes til Aker av de jeg tar.

    Uansett, prøvene bør tas så tidlig som mulig på dagen og fastende. Og selvsagt uten medisin.

  7. #7
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    T3 og rev.T3 må de sende til Aker der jeg tar prøver og det tar ofte mer enn ei uke ja........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  8. #8
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

    Standard

    Hmmm, mon om jeg ikke må ta nye prøver, da. Jeg husker ikke hvor lang tid det gikk fra jeg tok medisinen til jeg tok prøvene, og jeg hadde spist også.

    Her går alle prøvene til St.Olavs, og jeg tror de klarer alt i løpet av ei uke.

  9. #9
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

    Standard

    Takk for svar, forresten. Det er så godt å ha noen erfarne på dette her å spørre, for jeg føler meg så grønn...

  10. #10
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

    Standard

    Hei !

    Snakket med endoen min om dette. Jeg tar alltid prøvene mine fastende, så ingen problemer med det. Søsteren min derimot hun har sitt faste morgenrituale hver eneste dag, til og med når hun skal ta prøver. Tok altså dette opp med endokrinologen min og hans svar var; Om hun spiser og drikker og tar sine medisiner før hun tar blodprøve ( altså hver gang hun tar prøver) så spiller det ingen rolle. Men en god tommelfinger-regel er å ta prøvene fastene.

    Stor sommerklem fra Tussa

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

  1. Hva betyr disse prøvene?
    Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 2
    Siste melding: 29-04-08, 22:37
  2. Kan disse prøvene indikere noe?
    Av Stina i forumet Blodprøver
    Svar: 19
    Siste melding: 09-10-07, 20:23

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn