Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Amming og stoffskifte...
-
28-06-07, 13:31 #1
Amming og stoffskifte...
Jeg sitter her nå, fortvila over å ikke ha nok melk til snuppen min på 4 mndr.. Og jeg misstenker STERKT at det kommer av stoffskiftet.. I en og en halv uke har snuppen hengt på puppen og brukt meg som sutt, + oppe to ganger om nattan for å amme.. og fortsatt ikke noe større økning i melkemengde.. Og ja, det sees på vekta hans også..
Stoffskiftet har jo hele tia ligget "høyt" under svangerskapet, men misstenker det nå å være lavt..
Skal ringe lege for å få sjekka det..
Noen her som kjenner til dette med amming og stoffskifte??
Det står på ammehjelpen.no sine sider at stoffskifte kan virke inn...!!
Takknemlig for alt svar
"Sliter" siden 2003, Graves, tot.opr., hypokalsemi osv osv..
-
28-06-07, 22:57 #2
Jeg har ikke noen fasit på om dette skyldes stoffskifte eller ikke, jeg har lavt stoffskifte og fullammer mitt andre barn nå. Så hos meg har iallefall ikke stoffskiftet noen innvirkning på melkemengden.
Babyen min er 5 mnd og hun er av og til slik du beskriver det, henger på puppen hele tiden:-) dette er økedøgn...og det er også veldig vanlig at puppe-babyer våkner på natten for mat, synes ikke 2 ganger er så mye jeg...
Det kan godt hende at babyen din trenger mer mat, men det kan du sikkert spørre helsesøster om når du er på helsestasjonen for å veie babyen.Hypo og på levaxin siden mars 2006
-
29-06-07, 12:52 #3
Har dessverre ikke svar til deg om at lavtg stoffskifte kan gi lite melkemengde siden jeg nettopp har funnet ut at jeg har lavt stoffskifte selv.
Men det jeg veit er at hvis du feks. PCOS som meg og som gjerne følges med lavt stoffskifte (mener jeg å ha lest) har man gjerne mindre melk. Jeg sleit virkelig i begynnelsen for å få opp melkemengden og måtte en periode pumpe meg hver 2. time og gi henne dette på flaske påspedd mme slik at hun fikk nok mat. Etter ca. 1 mnd. kunne jeg kutte ut pumpingen og fullammet henne til hun var godt og vel 6 mnd.
Lykke til, håper du slipper alt styret med flaske og mme.
-
29-06-07, 14:31 #4
jeg har hatt det som deg begge gangene. uansett stor innsats har jeg ikke hatt nok melk til mine to, det øker ikke nok uansett økedager, ekstra pumping osv.
jeg tok det som et skikkelig nederlag, håper ikke du gjør det.... :(
allikevel fikk ungene mine brystmelk til de var 6 og 11 mnd gamle, fordi jeg pumpet meg. førstemann i 2 mnd ekstra etter jeg måtte gå over til bare flaske og yngstemann i 7 mnd faktisk... han nektet plent å ta puppen fra den dagen han var 5 mnd :(
det eneste jeg har funnet ut som hjelper noe er den nesesprayen du får på apoteket. husker ikke hva den heter, men den inneholder et hormon som frigir melka. da får du i alle fall gitt det du har
masse lykkeønskninger og håper du har et avslappet forhold til dette med amming.
med litt flaks får du opp melkemengden eller i allfall klarer kombinasjonen amming/flaske. det er ulikt hvordan barna klarer den kombinasjonen, eller dvs, om de gidder å suge brystet når de har lært hvor lett flaska er
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
09-07-07, 11:44 #5
Heisann! Hvis du vil amme og gi flaske samtidig, er det et bra tips å bruke en flaskesmokk med veldig lite hull.... Da vil ikke babyen begynne å foretrekke flaske fordi melken kommer så mye fortere. - Spør på apoteket..... lykke til!
-
09-07-07, 22:17 #6
Takk for mange gode svar!!
Jeg ville bare oppdatere med at nå er jeg snart oppe i normal melkemengde igjen.. ja i puppen altså!!
Jeg har satt klokka til å nattamme 2 ganger om nattan + amming hver 2.-3. time på dagtid.. Måtte spe på med flaske 2 ganger om dagen en stund, men nå har vi kutta ut en flaske, og er på nedtrapping på flaske nr. 2..
Men har bytta ut flaska med grøt da, og ammer resten..
En stund tror jeg nk det var litt som ble nevt at det var lettere å få melk av flaske enn å suge av puppen.. Men med lite melk i flaska tror jeg det blei mer atraktivt med en "full" pupp...
Men jeg tror fortsatt det er stoffskiftet som er mye av årsaken til ammeproblemene..
Igjen, takk for svar!!
"Sliter" siden 2003, Graves, tot.opr., hypokalsemi osv osv..
Lignende tråder
-
Amming og Levaxin gir søvnløse og stressa babyer?
Av RIGG i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 6Siste melding: 11-09-06, 19:30
Svar med sitat
Bokmerker