Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Tråd: Slanking

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard Slanking

Har gradvis endret på kostholdet mitt og spisevanene mine siden før påske, og de siste to ukene har jeg kuttet det meste som er usunt. Den siste uka har jeg også ført dagbok over hva jeg spiser og kalorimengde. Dette har gått over all forventning, men føler meg slett ikke i form.
    Lurer på om flere måltider om dagen og riktig kosthold kan øke stoffskiftet, og at jeg kanksje da kan få de samme symptomene som jeg har fått ved doseøkning (høy puls, smerter i brystet, slapp). Har følt meg skikkelig rar siden jeg begynte med dette, har de plagene som jeg nevnte tidligere, og føler meg veldig varm i kroppen, får varme som stråler nedover føttene, i ansiktet og hender. Er mere tungpust, går på do ofte, har smerter stikkinger i armer og bein, og så er vekta gått dramatisk ned denne uka, og det uten trening. Har gått ned 4,3 kilo bare på denne uka , og 1,2 i forrige uke. Prøveresultaten fra sist er Tsh 3,5 Ft4 14, så jeg skal jo etter boka ha høyere doser, men kan kostholdet også gi endringer så jeg kanskje må ha lavere doser?

Ligger på ca 1240 kalorier fra mandag til fredag, og ca 1500 på lørdag og søndag. I tillegg spiser jeg en del frukt i mellom måltidene. Etter Grete roede prinsippet skulle jeg ligger på maxi dietten, lurer på om den ligger rundt 1500 kalorier pr dag nå, men synes det er vanskelig å få enda et måltid med, og vil ikke gå over til å spise ting med mere kalorier i siden det kan bli lettere å falle tilbake til gamle synder (må jobbe litt med dette å få inn et ekstra måltid). Går ikke på noe Grete Roede kurs, men har laget mitt eget opplegg som er litt Grete Roede inspirert, viktig for meg at det er mitt siden dette dreier seg om en endring jeg skal lære meg å leve med. Når jeg når ønsket vekt om noen år så må jeg prøve å gå opp til rundt 1800-2000 kcal.

Mitt nye liv:
    Har kuttet fett, sukker, og spiser 3 brødmåltider + middag. Har begynt å spise grovere brød (ingers rugbrød, flerkornbrød, speltbrød, fiber + knekkebrød), men kneip er også på lista enda. Har et fruktfat stående på kjøkkenet, og et i stua, og disse er bestandig fylt med frukt for å bli fristet av dette i stedet for andre ting. Lett melk er blitt til ekstra lett melk. Pålegg: stort sett kokt skinke, cottage cheese, lavkalori syltetøy, røyka laks og hamburgerrygg. men tillater meg også mager brunost, akter ikke slutte med ost selv om dette har bra med kalorier, men har valgt sunnere alternativ.

Middag: kyllingfilet, svinekjøtt, fisk, fiskeprodukter, kjøttdeig er byttet ut med malt oksekjøtt med 8% fett, lager lapskaus med pølser i men den lyse utgaven uten saus i, og med magre pølser. Lørdagene er middagen byttet ut med brødmat, og så synder jeg litt med lasagne på kvelden, men den lages med malt oksekjøtt og skummetmelk. Har mere grønnsaker til middagen, og kjøper ofte poseblandinger fra frysern, men koker også "ferske" gulerøtter og brokkoli.

Helge kos: Sjokolade, potetgull, og kaffebrød er ute av livet mitt, og vil nok ikke tillates i andre sammenhenger enn jul, påske, og bursdager, har ikke rørt dette på en mnd nå. Når mann og datter koser seg med smågodt og potetgull, så tillatter jeg meg litt aspartam, og lager meg Gautes sukkerfrie bursdagsgele, som jeg har kremtopping på. Geleen har 12 kcal pr 100g, og toppingen 260 kcal. Gir meg selv lov å drikke litt light brus men aldri på hverdager. Mitt nye liv er ikke billig, men måtte til, og vil være gunstig for hele familien sin helse så det skal gjennomføres.

Til slutt så vil jeg si det at det å drikke så mye vann (2 l) er litt slitsomt for meg, og kjøpte meg derfor Imsdal med pære og ingefær, og bonaqua med bringebærsmak. Trodde fremdeles jeg var sunn, men bare helt til jeg skulle smake på hærligheta. Bonaqua smaker sukkervann med bringebærsmak, og har nesten 50 kcal pr dl og en del sukker, og imsdal har riktignok bare 0,3 kcal men er tilsatt aspartam, så kildevann med smak er jo praktisk talt nesten like ille som brus og saft . Føyer derfor masse sitron og isterningposer til handlelista

Dette ble beklageligvis et skikkelig sammensurium , med litt spørsmål, litt info om endringer, en porsjon syt, men håper det er leselig.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vi har forkjellige opplegg. Jeg telte bare karbohydrater, og spiser vesentlig mer fett enn du.
    Hvilken blodtype har du, forresten?
    Jeg har 0 , og Atkins slik jeg prøvdeskal derfor egentlig være bra for akkurat meg. Jeg gikk først ned når jeg var helt uten brød og spor av melk. 0 skal ikke ha noe hvete og melk (kansje geit)
    Frukt spiser jeg minimalt av, har for mye karbohydrater for meg.
    Insulinresistens er min teori, og er man over 80 cm rundt livet så har man jo insulinresistens.
    Jeg tok også homeopatisk arnika, og den senker insulinresistensen, og da først rikket vekta seg.

Hva som funker for deg, kan jo være noe annet.
    YMMV= Your mileage may vary.

Med den TSH-en er du neppe hyper. Men behovet for stoffskiftehormon senkes når ekta går ned, det har du rett i.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Blodtypen min er jeg sannelig ikke sikker på, men midjemålet er laangt over 80cm, må ned 60 kilo så det sier sitt. Er jo veldig glad for å gå ned i vekt, men skjønner ikke hvorfor det går så fort, planen var å gå ned maks en kilo i uka som jeg har sett er anbefalt, så liker jeg ikke den høye pulsen min noe særlig, kjennes ut som da jeg økte dosene, men det er vel bare kroppen som er i sjokk over endringene som er gjort.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, kanskje det.
    Hvis du vil vite blodtypen, da kan du kjøpe en hjemmetest på mange helsekostbutikker.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Så flink du har vært HSN. Du imponerer meg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Ja jeg har klart det ganske greit, men føler meg ikke så flink, jeg synes ikke jeg gjør annet enn å spise jeg, og matbudsjettet er økt voldsomt, men det har vel med at før spiste jeg to større måltider, og hadde smør på brødskiva, og saus på middagen, mens nå er jeg jo relativt sunn. Så er det jo litt pussig å slanke seg, men samtidig være mett, ikke min erfaring fra før. Har ogå hatt såå lyst på sjokolade i helga, men holder meg til geleen.
    Skal jeg være ærlig så ble jeg skremt til å endre vanene mine, siste blodprøveresultatene viste førhøyede verdier på det snille kolestrolet, blodtrykket er blitt litt for høyt, og jeg har urinsyre i blodet, og i en alder av 36 er ikke det bra. Sykdommen har nok gitt meg de første 30 kiloene, men kanskje de siste 30 kommer av min måte å takle sykdommen på. Ikke det at jeg spiste mye, men feil, og at jeg unte meg alt for mange goder i helgene, skjønner det bedre etter at jeg begynte med matlogg.
    Dette med matlogg var faktisk ikke dumt, fikk et tips om å begynne med det, og for meg som ikke har selvkontroll i det hele tatt var det en viktig ting å begynne med.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Nå er enda en uke gått, og en ny kilo forsvunnet. Dette går egentlig ganske greit. Har vært litt sløv med loggen, og må skjerpe meg med antall måltider, men nedover går det iallefall. Merker stor forandring på føttene og under øynene, ødemene der er nesten borte. Er streng med alt som er søtt, og alt som er fett. Unner meg ikke en bite konfekt engang. Tar meg frukt når jeg har lyst på noe godt, og koser meg med geleen min på lørdagene

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    85
    Meldinger
    58

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    ...Insulinresistens er min teori, og er man over 80 cm rundt livet så har man jo insulinresistens.
    Jeg tok også homeopatisk arnika, og den senker insulinresistensen, og da først rikket vekta seg.
    Hvor får man tak i arnika og hvordan bruker du det?
    Jeg er 91 cm rundt livet(har gått ned fra 96) jeg går ca 8 km hver dag(i helga 2 mil), og spiser "sundt". Lite og ofte og mye frukt. Mens kjæresten har gått ned 6 kg har jeg gått ned 3 og opp igjen 1...
    Går på 125 microgram levaxin og har i de siste ukene etter økning følt meg så vanvittig mye bedre enn før.. Tok nye prøver i dag så kanskje jeg må økelitt til før vekta begynner å snu???
    Men det med arnika hørtes spennende ut...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Går fremdeles nedover, har gått ned ca 8,6 kilo tilsammen på ca 5 uker. Overrasker meg egentlig har det egetlig ganske så greit når det gjelder søtbehov, og sult. Er ikke sulten i det hele tatt, og det er utrolig hvor mye man kan spise av sunn mat når man ligger på 1200-1300 kcal. Håper bare jeg holder løpet ut, og kommer meg ned i ei vekt som ikke er helsefarlig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Har ikke gått noe ned siden sist, har fått en skikkelig nedtur og er lite motivert. Fikk beskjed fra legen om at det ikke hadde noe hensikt å henvise meg til endokrinolog, og spesielt ikke når jeg har vektnedgang. Ærligtalt de fleste vil vel få en form for vektnedgang på ca 1200 kcal, kommer ikke av seg selv akkurat. Føler at hun har fått det som hun ville, en del av avtalen mellom oss var at om jeg gikk med på henvisning til VOP(voksen psykiatrien) så skulle jeg få henvisning til endokrinolog, men nå nekter hun å gi meg det. Blir mye arbeid for henne sier hun, og en skuffelse for meg når jeg får avslag. Går ikke det på hva hun skriver i henvisninga da? Jeg var skikkelig motivert, og så positivt på det, men nå føler jeg at jeg blir straffet for å gjøre en innsats. Holder fremdeles på de fleste av endringene mine når det gjelder å kutte ut smør, sukker osv, men teller ikke kalorier og mengder lengre, må komme meg opp av gropa igjen men klarer det ikke akkurat nå, prøver å unngå vektoppgang.

Lignende tråder

1. slanking å lavt stoffkifte
    Av Shelley i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 25
    Siste melding: 21-01-10, 21:29
  2. slanking og lavt stoffskifte
    Av Alice i forumet Meningsmålinger
    Svar: 6
    Siste melding: 27-02-08, 10:29
  3. når slanking ikke nytter ...
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 0
    Siste melding: 14-08-07, 21:08
  4. undersøkelse om lavkarbo/"ordinær slanking"
    Av isa1 i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 2
    Siste melding: 11-05-07, 10:28

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn