Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21

Tråd: Karbohydrater

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Karbohydrater

Har jo forstått det slik at vi ikke bør ha for mye karboydrater, oss hypo'er i alle fall, siden vi har så lett for å legge på oss. Men jeg blir litt forvirret....

Tar først utgangspunkt i nora's side som hun har vært så grei å dele med oss:

Karbohydrater- - eneste som gir blodsukkerstigning-økt insulin
    Insulin er et veldig styrende hormon
    Høyt insulin virker veldig inflammatorisk
    Behovet for thyroxins ynker hvis blodsukkeret synker

Glykemisk belastn er en viktig rangering
    Høy: mye insulin
    Høy: druesuker øl baguetter loff potetgull poteter pasta ris brød cornflakes
    lav: grønnsaker bønner erter linser nøtter bær frukt hele korn melk yoghurt(usøtet)
    http://home.no.net/ngrondal/om_lavglyke ... toffsk.htm

Så har jeg da trodd at noen ting er veldig sunne, f.eks. RugSprø og FiberRik, men jeg leste på pakningen i dag, og det er jo masser av karbohydrater her også. Og så har jeg begynt med havregrøt - masse karbohydrater her også.

Blir litt fortvilet, for jeg orker ikke å stå å lage sammen grønnsaker til hvert måltid. Det er ikke så ofte jeg orker det en gang om dagen en gang.

Synes det blir vanskelig å finne noe å spise da, hvis jeg ikke bør ha disse produktene heller. Spiser ikke kjøtt, og det vil jeg slett ikke ha, for det byr meg mer og mer imot jo lengre jeg har holdt meg fra det, så det er ikke noe alternativ i det hele tatt.

Tanker omkring dette, spesielt ang RugSprø, FiberRik og Havregryn?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Jeg deler din frustrasjon mht hva vi kan spise Stina! Til frokost spiser jeg 2 tynne fiberknekkebrød med ost eller 2 egg og paprika. Til lunsj naturell yoghurt med nøtter eller 3 stk. fiberknekkebrød med ost, egg eller spekemat. Middag: wok med stekt kyllingfilet, koteletter eller fisk. Rester spises dagen etter til frokost eller lunsj. Mellommat: rå gullerøtter.

Riktig kosthold for mennesker med hypothyreose er veldig komplisert, synes jeg. Etterhvert siger kunnskapen inn, men klarer ikke å omsette alt til praktisk handling! Jeg spiser for få måltider og for lite grønt. Spiser minimalt sukkermat og savner det ikke, til min store forundring.

Etter "boka" skal vi ha proteiner og du spiser ikke kjøtt. Spiser du fisk? I egg og cottage cheese er det også proteiner, tror jeg. Merket stor forskjell på muskelkraften i armene da jeg begynte å spise mer proteinrik mat.

Lurer på menyen til Nora! Hun har tatt av 13 kg etter kostomlegging!

Er glad i brødmat og unner meg derfor noen skiver fiberPlus fra Wasa. I de er det 4.9 gr. kullhydrater, derav 0.3 gr. sukkerarter pr. skive. Et eller annet sted leste jeg noe om at vi ikke bør spise mer enn 20 gr. karbohydrater per dag, men er ikke helt sikker på om det er riktig.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Jeg har masse tanker omkring dette, Stina. Har fulgt med i både media og forumet her. Mange mennesker med mye kunnskap, som er godt begrunnet!!

Men jeg? Jeg er kjempefrustrert! :x
    All mat som jeg liker - ja det er ikke bra:, Broccoli, rosenkål, Rugsprø (Jeg elsker det!..) , kål. lettbrus og annen brus, farris, nøtter, vin osv. osv.

Har herved bestemt meg for å spise litt av alt - orker ikke å bekymre meg om alt det farlige. Livet mitt er ikke alltid topp, litt overvekt, slitenhet mm. - men jeg fungerer greit i det daglige. Tror man blir stresset hvis man skal analysere alt man putter i munnen...

Vel, dette var noen tanker en sen fredagskveld - fra en livsnyter 8)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Joni

Takk for svar.

Joda, spiser både egg og fisk. Så det er ikke noe problem. Men kroppen min skriker etter karbohydrater (ikke sukker - ikke søtt, da kun uka før menstruasjon, stor søthunger). Den skriker ikke etter proteiner. Er vi ikke slik laget at vi lengter litt etter det kroppen trenger da, eller er det overhodet ikke hode og hale på noe som helst?

Jeg kan godt la være å spise brød og masse annet, men ikke andre grovere ting også f.eks. FiberRik og RugSprø. Og det er jo ikke fordi det er en fornøyelse å spise FiberRik, men noe skal jeg jo spise!

Frukt er jeg veldig glad i og spiser en del av dette på kvelden. Men dette er jo også de groteske karbohydratene. :evil:

Grønnsaker har jeg ikke lyst på, annet enn til middagen. Hvis jeg spiser rå gulerøtter f.eks., så blir jeg mer sulten enn jeg var før. Vet at noen har det slik med eple, det har ikke jeg.

For noen år siden fikk jeg oppskriften på Sykehusets slankesuppe - eller noe slikt. Det var slik at du kunne spise så mye du ville av denne, jo mer du spiste, jo mer forbrant du. Jo takk, jeg merket det, jo mer jeg spiste, jo mer sulten var jeg. Nei, bare grønnsaker er i alle fall ikke noe for meg. Og de skal vi jo heller ikke ha for mye av de jeg liker best pga antistoffer og diverse - er det ikke ufattelig!

Om morgenen må jeg spise noe tørt, eller Herbalife-shake. Hadde jeg fått i meg frukt eller grønnsaker da, så hadde jeg spydd.

Så nå begynte jeg med havregrøt. Noe jeg egentlig ikke liker, men stolt var jeg da jeg overvant meg selv. Men så er det er visst like ille det. Og kiloene som jeg har langpint av meg i et par år nå, kommer tilbake med lysets hastighet!

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Sorry - ble visst litt opphisset nå

nosy - ja, jeg er så enig. Mye kunnskap her inne om mat. Og jeg er så dårlig samt sliter veldig med vekta, så jeg prøver jo å gjøre noe med saken. Men det er bare ikke så lett når man bare har lyst på det man ikke bør ha, og slett ikke har lyst på det en bør spise. Og det jeg har lyst på, burde ikke være så usunt det heller.

Men det er jo klart det kan bli en effektig slankekur hvis en kaster opp alt det ekle en skulle puttet i munnen.

Men nøtter og vin, skulle det være så usunt da? Vi får slå oss løs på det da, nosy ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg tror det mest fornuftige er alt med måte jeg
    noe vi bør tenke på alle sammen er å unngå ting som er veldig lettfordøyelig, unngå loff, godteri, kaker osv i hverdagen.
    til og med kostholdsekspertene har jo i mange år vært enige om athalve middagstalerkenen skal fylles med grønnsaker. resten skal fordeles likt på kjøtt/fisk og potet/ris/pasta.
    det er ikke så sjelden jeg spiser middag uten den siste biten der.

jeg tror på at vi er forskjellige også. selv har jeg flere ting i bakhodet når jeg tenker på mitt eget kosthold; b lodtypedietten, Atkins og Grethe Roede... selv om de er forskjellige er det ikke umulig å kombinere prinsippene.
    jeg teller kalorier, unngår poteter, appelsinsaft, rosenkål... osv ( siden blodtype 0 ikke tåler det - det stemmer bra med hva jeg opplever ubehag etter inntak). jeg fyller på med proteiner i hvert måltid og forsøker å spise en del måltider uten karbohydrater. jeg merker at jeg også fungerer bedre med mye proteiner i kosten. jeg har lett for å få lavt blodsukker, med påfølgende svimmelhet, så for meg er dette riktig.

jeg får også kjøttsug når jeg venter mensen... eller blodsug... ( liten vampyr en gang i mnd he he ) jeg spiser lungemos, leverpostei og kjøtt... om jeg har da.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: Karbohydrater

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Så har jeg da trodd at noen ting er veldig sunne, f.eks. RugSprø og FiberRik, men jeg leste på pakningen i dag, og det er jo masser av karbohydrater her også. Og så har jeg begynt med havregrøt - masse karbohydrater her også.

Blir litt fortvilet, for jeg orker ikke å stå å lage sammen grønnsaker til hvert måltid. Det er ikke så ofte jeg orker det en gang om dagen en gang.

Synes det blir vanskelig å finne noe å spise da, hvis jeg ikke bør ha disse produktene heller. Spiser ikke kjøtt, og det vil jeg slett ikke ha, for det byr meg mer og mer imot jo lengre jeg har holdt meg fra det, så det er ikke noe alternativ i det hele tatt.

Tanker omkring dette, spesielt ang RugSprø, FiberRik og Havregryn?
    Jeg tror ikke, at man behøver fortvivle som du/I giver udtryk for.

Det er kun de hurtigt-omsættelige kulhydrater man skal holde sig fra. De langsomt-omsættelige er direkte gavnlige for helbredet, uanset hvad man måtte have af sygdom. Måske lige med undtagelse af mennesker med en fordøjelse, der har svært ved at omsætte de langkædede kulhydrater..... Men hos os modvirker de langkædede kulhydrater også den forbandede "hårde mave", så det er faktisk en stor fordel.

F.eks. rugbrød må man prøve at finde med mindst muligt almindeligt hvedemel tilsat eller..... finde (måske bage selv) et helt glutenfrit rugbrød... det er jo gluten, der forøger hvedens hurtige "omsættelighed" under alle omstændigheder.

Spiser ikke kjøtt, og det vil jeg slett ikke ha, for det byr meg mer og mer imot jo lengre jeg har holdt meg fra det, så det er ikke noe alternativ i det hele tatt.
    Se.... dette er et problem! Ved ikke at spise kød - får du ikke tilført aminosyren L-tyrosin i kosten og dette betyder, at bl.a. din omdannelse af T4 til T3 bliver hindret i en ret så høj grad.... Håber at du istedet spiser "oceaner" af torsk og andre af ikke fede fisk (stort indhold af L-tyrosin = jo mere "muskler" i fisken jo bedre) og at du også kan have måske nogle ekstra æg i kosten.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa
    ...jeg tror det mest fornuftige er alt med måte...
    Desværre ikke - Lissa. Når der er kostprodukter, der ligefremt modarbejder helbredet hos stofskiftesyge - skal man holde sig fra dem i storst muligt omfang. Kroppen kan ikke "forstå" kompromisser og reagerer prompte og direkte på, hvad den ikke har godt af i en given tilstand. Her - vores dårlige stofskifte.... desværre :(
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa

Desværre ikke - Lissa. Når der er kostprodukter, der ligefremt modarbejder helbredet hos stofskiftesyge - skal man holde sig fra dem i storst muligt omfang. Kroppen kan ikke "forstå" kompromisser og reagerer prompte og direkte på, hvad den ikke har godt af i en given tilstand. Her - vores dårlige stofskifte.... desværre :(
    lurer på om vi misforstår hverandre litt her jeg...
    jeg mente prinsippene i kostholdet, ikke spesielle ting som vi ikke skal ha... aldså at det er greitt å spise mat med karbohydrater, men ikke bare det og kanskje ikke mest av det heller...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa

lurer på om vi misforstår hverandre litt her jeg...
    jeg mente prinsippene i kostholdet, ikke spesielle ting som vi ikke skal ha... aldså at det er greitt å spise mat med karbohydrater, men ikke bare det og kanskje ikke mest av det heller...
    Måske gør vi....

Jeg mener blot, at er der noget som helst - i kosten som helhed eller hvad angår bestemte produkter - der ødelægger eller modarbejder vores, i forvejen sarte hormonbalance - må det udelukkes fra vores spisekort.

Jeg opfattede dine ord som: "alt er o.k. bare det er med måde"... hvilket i min optik ikke er korrekt, hvis man fejler noget der bliver forværret af tilstedeværelsen af bestemt ingredienser i maden.

Mange gange er vores kropskemi så følsom, at bare (f.eks.) "spor af nødder" kan forårsage en allergisk chok hos nogle. Det samme kan gælde når en madvare f.eks. virker neddæmpende på visse kroppsprocesser.... så kan det ikke nytte, at vi bare får lidt af det og sjældent.... Hvis vi ved noget skader, bør vi uden tvivl holde os fra det.

Den sværeste ting i den slags overvejelser er at skulle indse, at vi har ikke nogen indflydelse på det der skader og det der gavner os, når det kommer til spørgsmål om kost. Man er nødt til at acceptere, at her bestemmer kroppen og ikke sindet
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

ja det var det jeg visste. vi var enige!
    bare jeg som ikke klarte å utrykke meg godt nok!

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Men kroppen min skriker etter karbohydrater (ikke sukker - ikke søtt, da kun uka før menstruasjon, stor søthunger).
    Knut A.Flytlie, har skrevet boken: "Vitaminrevolusjonen". ISBN 82-7413-427-3.

Side 231:
    "I perioder hvor jeg føler trang til søtsaker, tar jeg 1 - 2 kromtabletter daglig,.............."

Side 115:
    "Virkning
    - Krom inngår som en viktig del av den såkalte glukose-toleransefaktoren (GFT). Den har betydning for normal sukkerforbrenning, som hjelpemiddel for insulinets sukkertransport inn gjennom celleveggen.
    - Ved økt sukkerinntak utskilles mer krom i urinen.
    - Fordi de første symptomene på krommangel ofte er trang til søtsaker, har man lett for å havne i en ond sirkel.

Mangeltilstander
    - Lave kromverdier iakttas ofte i forbindelse med forkalkninger, diabetes, lavt blodsukker (glukoseintoleranse) og høyt kolestrol.
    - Tendenser til humørsvingninger og tungsinn forsterkes ved krommangel.
    - Utilpasshet etter å ha spist søt mat eller ved sult styrker mistanken."

Jeg skal kjøpe kromtabletter!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. MCT olje - erstatning for raske karbohydrater?
    Av marge i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 16-06-07, 14:23
  2. de gjør det ikke lett for oss å unngå karbohydrater nei...
    Av Lissa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 2
    Siste melding: 07-11-06, 13:57
  3. Trege og raske karbohydrater?
    Av Joni i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 10
    Siste melding: 27-07-06, 21:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn