Hei Intuitu! Jeg ser at du vil ha andres erfaringer med skifte fra kombinasjonsbehandling (T4+T3). Det er nok mange her inne som kan fortelle mye om det, og det kommer sikkert flere etter hvert og forteller om sin erfaring i den anledning. Jeg kan jo bare snakke for meg selv, og jeg vil først si at det kun har vært positivt. Aldri mer Levaxin !

Det er nok ikke slik at du kan regne "1 mot 1" - altså innholdsmessig, om du forstår hva jeg mener. Hvis du skal gå ut fra T4-innhold i en 125 mcg tyroxin-tablett, og prøve å få tilsvarende innhold T4 fra Thyroid, så ville du nok fort få overdosesymptomer. Min erfaring er at man må starte på en dose som er noenlunde rimelig, og så prøve seg litt fram.

Thyroid inneholder forholdsmessig mye T3, og det er det som gjelder Jeg hadde gått på Levaxin i ca.2,5 år, og derav 2 år i kombinasjon med Liothyronin, da jeg skiftet til Erfa i første omgang, deretter Armour. Men dette virket overhodet ikke på meg, jeg ble bare sykere og sykere. Til tross for doseøkning så var det vanskelig å få verdiene opp - de kunne øke litt rett etter doseøkning, for så igjen å falle etter kort tid. Til slutt sa behandlende lege (indremedisiner) at jeg burde vurdere å trappe ned, "ettersom det ikke virker på deg". Underforstått så var vel hele sykdommen innbilning, for stoffskiftet var jo velbehandlet må vite !
Min fastlege forsto omsider alvoret, og foreslo Erfa (ære til henne!) Men hun hadde nok ikke så mye erfaring med dette, og har latt meg styre det meste på egenhånd. Jeg startet på 1 grain, for så gradvis øke til 2 grain. Jeg mente at jeg trengte det, da mange symptomer fortsatt var tilstede. Men like før siste jul ble jeg så merkverdig skjelven i hendene - spesielt var det problemer med finmotorikk. Og pulsen var i høyeste laget. Det tok noe tid før jeg skjønte sammenhengen, at det rett og slett hadde blitt litt mye thyroid! Så da var det bare å sette ned dosen igjen til 1.5 grain. Der ligger jeg nå, og det kjennes passe. Mine T3-tall er helt fine, og T4 ligger noe lavt, slik som det skal med thyroidbehandling.

Jeg tok på det meste ca. 130 mcg Levaxin, og 10 mcg Liothyronin. Med en dose på 1,5 grain får jeg da forholdsvis lite T4, men rikelig med T3. Dvs rikelig nok for meg. Mange tar jo mye mer, fordi de trenger mer. Så derfor må altså hver og en finne sin egen vei og sin egen dose som passer. Vi er jo alle forskjellige , heldigvis.
Lykke til med omleggingen - jeg tror ikke du vil angre!