Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 37 av 37
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Sentral Hypotyreose

Det jeg mener er at du antar at din kone har sekundær eller tertiær hypothyreose, fordi hun har lav TSH. Det kan meget godt hende at du har rett. Men for å vite det sikkert er dere nødt til å få tatt prøver kl 08. Det kunne være at hun hadde høy TSH kl 08. Vi antar at alle menneskers TSH skal bevege seg innenfor ref området, men min oppfatning er at det som er normalt for et menneske ikke nødvendigvis passer innenfor ref området. Klinikken må derfor sees i sammenheng med prøvesvaret. Dessverre praktiseres det ikke slik. I mitt tilfelle hadde jeg på det tidspunkt jeg ble diagnostisert vært syk i over 4 år. TSH var innenfor ref området (4, etellerannet) FT4 var såvidt innenfor ref området. Jeg fikk etter noen ukers ekstra lidelse og venting behandling fordi jeg var så "heldig" å har skyhøy anti TPO ( over 6000) Så vil du vel tenke at din kone ikke har antistoffer. Men vet vi egentlig det med sikkerhet? Vi vet at hun ikke har anti TPO. Men vi kan ikke vite om det fonnes antistoffer som vi med dagens medisin ikke kan påvise.
    Det jeg til syvende og sist vil frem til er at vi må ikke anta at din kone har sekundær eller tertiær hupothyreose før stoffskifteprøvene hennes har vært tatt på korrekt måte (tidspunkt) for da faller vi i samme fellen som legene som antar at hun ikke har dette fordi de aldri har hørt om det. Rådet fra meg kommer også som en følge av at det er lettere for henne å få hjelp dersom hun skulle ha høyere TSH om morgenen. En annen faktor som senker TSH kunstig er nikotin. Nikotin "ligner" for kroppen på stoffskiftehormon og kan derfor senke TSH. Det anbbefales derfor for røykere og andre nikotinbrukere å legge bort nikotin i 48 timer før prøvetakning. Men det vil vel de færreste røykere høre om🚬😄

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Hei Blondie
    Forrige melding var et litt sleivete forsøk på sort humor. Mye sort humor hos oss foresten.

Helt klart. Jeg kan ingenting om det, men oppe i mitt teknikker hode skulle alle prøver vært tatt på samme tidspunkt, analysert på samme lab, etter samme prosedyre i samme maskin. Det er fortsatt antagelig mange muligheter til feilkilder, og det er sikkert som du sier; følsomme saker. Helst samme laboranten også. Når man så vet hvordan verdiene varierer over døgnet, kan man extrapolere resultatene til det tidspunktet på døgnet prøvene ble tatt. Samt korrigere for virkningen av å innta substanser som påvirker måleresultatet.

Men jeg blir usikker på hva som er riktig når du sier at TSH faller raskt, mens andre sier at det faller jevnt til halvparten på ettermiddagen (når er det? 16.00?)
    Du sier at nikotin, som er en faktor her, senker TSH, andre sier at den heves, og for sikkerhets skyld sier noen at påvirkningen er uavklart. Så kan man legge på individuelel forskjeller. OBS!!! jeg sier IKKE at du er alene om å mene det du mener, jeg bare påpeker at det menes forskjellig. Og dette er jo viktig å ha kontroll på. Men til slutt er man uansett prisgitt legens kunnskap og hva denne mener er riktig for i det hele tatt få prøvd medisinering.

Prøvene til kona er tatt sånn ca kl. 11.00 og kl. 13.00 , er analysert på to forskjellige lab og er egentlig veldig like i resultat, men med noe forskjell i referanseområdet.
    Faktisk er det en prøve fra 2007 som er analysert ved samme lab som en av årets prøver og de viser samme verdier +/- , her vet jeg ikke når på døgnet prøven ble tatt.

Jeg er enig med å ta prøvene på et riktig tidspunkt, og det er jo ikke om å gjøre å få en diagnose på stoffskifte sykdom. Men siden stoffskifte kom på banen, etter at det ble påvist diffust struma, har på mange måter bitene begynt å falle på plass rundt det kona har slitt med de siste 10 åra. De har i denne tiden kalt det "en hormontilstand". Det jeg "kjemper for" - med min kones velsignelse - er i det minste få prøve en prøvebehandling - spesiellt siden legen ikke kan komme opp med en alternativ diagnose.

Jeg mener ikke kona har sek./tert. hypotyreose fordi at hun har lav TSH - den er vel forresten "normal". Jeg mener det fordi TSH er normal OG FT4 er lav. (og så er det symptomene da). Derfor tror jeg ikke en høyere TSH vil hjelpe, snarere tvert imot. Nå varierer vel FT4 også over døgnet så (jeg prøver igjen med å manipulere prøvene) Vi sjekker FT4 om morgenen (Før den høye TSH får opp FT4 nivået) og TSH på ettermiddagen.

God helg alle sammen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Sture Vis post
    Hei Blondie
    Forrige melding var et litt sleivete forsøk på sort humor. Mye sort humor hos oss foresten.

Helt klart. Jeg kan ingenting om det, men oppe i mitt teknikker hode skulle alle prøver vært tatt på samme tidspunkt, analysert på samme lab, etter samme prosedyre i samme maskin. Det er fortsatt antagelig mange muligheter til feilkilder, og det er sikkert som du sier; følsomme saker. Helst samme laboranten også. Når man så vet hvordan verdiene varierer over døgnet, kan man extrapolere resultatene til det tidspunktet på døgnet prøvene ble tatt. Samt korrigere for virkningen av å innta substanser som påvirker måleresultatet.

Men jeg blir usikker på hva som er riktig når du sier at TSH faller raskt, mens andre sier at det faller jevnt til halvparten på ettermiddagen (når er det? 16.00?)
    Du sier at nikotin, som er en faktor her, senker TSH, andre sier at den heves, og for sikkerhets skyld sier noen at påvirkningen er uavklart. Så kan man legge på individuelel forskjeller. OBS!!! jeg sier IKKE at du er alene om å mene det du mener, jeg bare påpeker at det menes forskjellig. Og dette er jo viktig å ha kontroll på. Men til slutt er man uansett prisgitt legens kunnskap og hva denne mener er riktig for i det hele tatt få prøvd medisinering.

Prøvene til kona er tatt sånn ca kl. 11.00 og kl. 13.00 , er analysert på to forskjellige lab og er egentlig veldig like i resultat, men med noe forskjell i referanseområdet.
    Faktisk er det en prøve fra 2007 som er analysert ved samme lab som en av årets prøver og de viser samme verdier +/- , her vet jeg ikke når på døgnet prøven ble tatt.

Jeg er enig med å ta prøvene på et riktig tidspunkt, og det er jo ikke om å gjøre å få en diagnose på stoffskifte sykdom. Men siden stoffskifte kom på banen, etter at det ble påvist diffust struma, har på mange måter bitene begynt å falle på plass rundt det kona har slitt med de siste 10 åra. De har i denne tiden kalt det "en hormontilstand". Det jeg "kjemper for" - med min kones velsignelse - er i det minste få prøve en prøvebehandling - spesiellt siden legen ikke kan komme opp med en alternativ diagnose.

Jeg mener ikke kona har sek./tert. hypotyreose fordi at hun har lav TSH - den er vel forresten "normal". Jeg mener det fordi TSH er normal OG FT4 er lav. (og så er det symptomene da). Derfor tror jeg ikke en høyere TSH vil hjelpe, snarere tvert imot. Nå varierer vel FT4 også over døgnet så (jeg prøver igjen med å manipulere prøvene) Vi sjekker FT4 om morgenen (Før den høye TSH får opp FT4 nivået) og TSH på ettermiddagen.

God helg alle sammen
    At have et "teknikker hode" er altså ikke så værst, såfremt du holder fast i de forudsætninger, der gør dig til en dygtig teknikker: objektivitet også (eller specielt) over for hvad det behager lægerne at tørre os af med. Se forresten gerne, hvad din danske teknikker-kollega har bedrevet i emnet "D-vitamin", længe før emnet blev stuerent: D-vitamin - Litteraturstudie. for teknikkere!

Når det gælder THS's uransagelige veje, kan du se eksempel herpå i tråden TSH-variation over dagen, døgnrytme, dog er TSH-døgnrytmen altid forstyrret ved sekundær og tertiær hypothyreose. Fælles for alle er dog, at TSH holder sig altid forhøjet hele dagen efter en søvnløs nat. Ligeledes fælles for alle er, at ønsker man sit TSH ligge lavest muligt i blodprøven - bør man sørge for at få sovet godt natten forinden og ellers bør man insistere på at få udtaget blodprøven i tidsrummet kl. 11-16 - jo senere prøvetidspunktet desto lavere TSH.

Hvad angår rygning (røyking) har Blondie skrevet lidt om det for godt og vel et år siden:

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Siven
    Har lest et sted (husker ikke hvor) at kroppen tar feil av T3 og nikotin. Og det bekreftes vel av det du sier at når du fjerner nikotin (som kroppen tolker som T3) vil TSH stige og med det behovet for mer stoffskiftemedisin. Dette bør alle røykere (særlig med symptomer og en manglende diagnose) være oppmerksomme på fordi de kan få en kunstig supprimert TSH, og derfor avsløres ikke behovet for behandling av hypothyreose. Noen anbefaler røykere å være et døgn eller to uten røyk i forkant av en blodprøve, for å få en mer realistisk måling av TSH. Beklager å ikke kunne dokumentere dette bedre, men husker ikke hvor jeg har lest det.
    Ellers er det hinsides al tvivl, at nikotin påvirker vores hormoner, og helbred, men som med alt andet - der er ikke noget så skidt, at det ikke er godt for noget og omvendt, som jeg har skrevet om her (jeg er selv en lidenskabelig ryger ).

Sidst men ikke mindst, vil jeg appellere til dit "teknikker hode" om ikke at fare på limpinden når "referenseområde/normalområde" kommer på tale, uanset i hvilken sammenhæng. Hvad der er "normalt" for en person, er så absolut "u-normalt" for en anden. Essensen i begreberne "normal" og "u-normal" er IKKE semantik, men i allerhøjeste grad handler det om virkelige tilstande dvs. symptomer eller deres fravær, trivsel eller lidelse, fred eller plager, depression eller livsglæde, indadvendthed eller udadvendthed... osv. Det betyder at to personer men hver præcis samme tal for TSH og FT4 (f.eks.) liggende nøjagtig samme sted i "normalområdet" - kan have det fuldstændig modsat: den ene er glad, lykkelig og trives, hvor den anden er hundesyg og har det håbløst.

Alt dette står og falder med hvilken type er indehaveren af tallene. Der er flere forskellige medfødte hormon-dominance-typer blandt mennesker og afhængig af hvilken oprindelige hormon-dominance-type en person er - vil vedkommendes egne "normalområder" ligge helt forskelligt fra lægernes. Da er det ikke særlig smart at lade sig lede af disse standardiserede begreber, fordi de kan ikke passe til alle mennesker, lige så lidt som vi er hinandens kloner, vel?

Før de misvisende "normalområderne" var opfundet, har lægerne klaret at behandle patienterne effektivt, ved at observere symptomerne og prøvebehandle = på skift at justere op og justere ned, indtil patientens symptomer forsvandt. Succesraterne for behandlingen var overvældende. Det var dengang, mens i dag er man heldig hvis man har en hund med hypothyreose...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sidst men ikke mindst, vil jeg appellere til dit "teknikker hode" om ikke at fare på limpinden når "referenseområde/normalområde" kommer på tale, uanset i hvilken sammenhæng. Hvad der er "normalt" for en person, er så absolut "u-normalt" for en anden. Essensen i begreberne "normal" og "u-normal" er IKKE semantik, men i allerhøjeste grad handler det om virkelige tilstande dvs. symptomer eller deres fravær, trivsel eller lidelse, fred eller plager, depression eller livsglæde, indadvendthed eller udadvendthed... osv. Det betyder at to personer men hver præcis samme tal for TSH og FT4 (f.eks.) liggende nøjagtig samme sted i "normalområdet" - kan have det fuldstændig modsat: den ene er glad, lykkelig og trives, hvor den anden er hundesyg og har det håbløst.
    :
    Huff - lufta gikk litt ut av meg i løpet av ferien Og så er det hektisk på jobb.
    Nei jeg går ikke på limpinnen, jeg blir vel mer lei meg. Her gjøres det et større arbeid for å samle inn data, og så blir det så dårlig behandlet?? Og så tester de ikke FT4 på andre enn de med TSH mindre enn 0,2 eller større enn 4,0? ref http://web.archive.org/web/200406260...39/1430639.pdf

Klippet fra doc:
    Blood samples were drawn without any restriction
    regarding eating or time of medication. The thyrotropin
    (TSH) levels of serum samples were analysed at the
    Hormone Laboratory, Aker University Hospital. If TSH
    was < 0.2 mU/l, free thyroxine (fT4) and total triiodothyronine
    (T3) were measured in the same sample. If
    TSH >4.0 mU/l, fT4 and TPOAb were measured.

Det eneste de korrigerer for er TPOAb (Anti-TPO?) alt annet kaller de "anntatt frisk beffolkning"???

Det de kunne ha gjort var å måle FT4 og FT3 på alle og så kunne si noe statistisk om hvordan TSH, FT4 og FT3 henger sammen.

Jeg har leita lenge etter litt mer statistisk bearbeding av tallmaterialet og det eneste jeg har funnet er fra Australia!!!!
    Jeg fant det selvsagt her på forumet. Sjekk link, opprinnelig postet av Anitab https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10536

Næmmenh TSH er jo ikke normalfordelt.

Les hva ALUN STEVENS kommenterer i linken, og la meg sitere; Each healthy individual is only at one of the points. They are ‘normal’ when they are at that point.

Ellers, når bør man teste, når er det riktig å teste? Vel jeg har lest argumentet om at man bør teste etter kl 11.00 slik at TSH har falt. Og argumentet er at de fleste testene som danner grunnlaget for referanseområdet er tatt etter kl 11.00. Derfor skulle det bli "riktig". Etter kl 11.00 er det visstnok heller ikke store variasjoner før TSH igjen stiger på kvelden/natten.

Mange fine linker Anisa, og stor respekt for kjemi-ingeniørens D-vitamin studie.

Røyking. Vanskelig, tror jeg, å argumentere for noe annet enn at det er usunt.
    Men nå skal jeg ta men en røyk før jeg må løpe i et møte

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard Høy T3, lav T4 og normal TSH

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Væksthormon i overkanten kan forresten også være medvirkende til et lavt T4, højt T3 og lavt TSH idet væksthormonet påvirker (forøger) omdannelse af T4 til T3. Dette kan medføre en reduktion i serum T4 - og en stigning i serum T3-koncentrationen. Stigende serum T3-koncentration = en reduktion af TSH. Måske nyttigt at vide for dem, der lider under både et lavt T4 og et "uforståelig" lavt TSH.
    Dette er interresant Anisa. Vi har fått tak noen prøver fra 2006, på den tiden legene trodde det var PCO som kona hadde, hvor T3 er like OVER ref.omr.
    TSH=1,5 (0,5-3,6)
    FT4=9 (8-20)
    S-tyroksin=100 (60-150) (totalt eller bundet?)
    FT3=8,3 (3,5-7,8)
    S-Trijodtyronin=3,1 (1,2-2,7) (totalt eller bundet?)
    S-TBG= 26,8 (12-28)
    S-TRAS/anti-TPO/anti-Tg < ref.verdi
    S-Androstendion litt over ref. omr. (som er syklusavhengig)
    S-reverse T3 står også på lista, men ingen verdi, bare ----

Men burde ikke symptomene være lik hyper da???
    Når det er T3 som er den aktive formen???
    Kan det "hope seg opp" med T3 fordi det mangler noen hjelpestoffer?????

Men overlegen har jo sagt at hun med disse prøvene er Eutyreot. så da er jo alt bra

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Høy T3, lav T4 og normal TSH

Jeg kunne have svært ved at tro, at din kone har væksthormon "i overkanten"... idet det er et vitaliserende hormon og hun ville have det ret meget bedre, i sammenligning med som du beskriver hun har længe haft det.

Sitat Opprinnelig skrevet av Sture Vis post
    TSH=1,5 (0,5-3,6)
    FT3=8,3 (3,5-7,8)
    S-Trijodtyronin=3,1 (1,2-2,7) (totalt eller bundet?)

Men burde ikke symptomene være lik hyper da???
    Når det er T3 som er den aktive formen???
    Ikke nødvendigvis "hyper" selv om FT3 i TT3 ligger højt. Ikke hvis her er tale om (f.eks.) Thyreoideahormon resistens syndrom som er resultat af hæmningen af normal receptorfunktion pga muterede thyroideahormonreceptorer. Thyroidhormon (T3) resistens nedarves ikke-kønsbestemt (samme hyppighed uanset kvinder eller mænd) og er kendetegnet ved forhøjede frie thyreoideahormoner og delvis resistens over for T3 på celleniveau. Det er kun T3 der spiller en rolle på celleniveau. Det relativt høje TSH (i forhold til det høje T3) tyder på, at ikke nok af T3 kommer i cellerne og hypofysen derfor kalder på mere hormon, selv om der ellers svømmer rigeligt af, med i blodstrømmen.

Underligt nok, når der i vore lande tales "thyreoideahormonresistens", er det RTH-syndrom lægerne har i tankerne, men disse to "resistenser" er altså ikke det samme og det bør du være opmærksom på, når du (evt.) ved en skolemedicinsk læge får at vide, at der er ikke tale om resistens... fordi din kones T4-værdier er for lave.

Det betyder også, at såfremt din kone kommer i medicinsk behandling og den viser sig ikke at virke godt nok, da kan man teste højere doser af medicinen, netop for samtidig at teste om hun har denne type af hormonresistens, idet høje doser vil hjælpe på det, mens lave vil ikke gøre ret meget forskel, om overhovedet....

Ellers prøv at læse denne artikel: Thyroid Hormone Resistance Syndrome, kan også gemmes som PDF her.

Det bliver spændende at se, hvilke resultater bringer de seneste prøver.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard Sv: Høy T3, lav T4 og normal TSH

Takk for linker Anisa!
    Prøvde å lese artikkelen du linket, men stammespråket blir for innviklet. Men jeg aner vagt hva de har kommet frem til. Og det kan kanskje forklare hvorfor hun ikke er hyper.
    Ellers har jeg prøvd å lese meg opp på tyroide resistens, men det går for det meste på den varianten med høy T4 og T3.

Ellers er det en drøy uke igjen til neste time hos Øverbye og resultatene har begynt å komme inn. Det er to laboratorier; sykehuset i Arendal og Aker hormonlab. Forholdene på stoffskifte hormonene er den samme, men FT4 er nå under ref.omr. Og FT3 ligger øverst i ref.omr. Jern og B-vit er på vei opp etter at hun begynte å ta tilskudd. Vet ingenting om D3 da det ikke er testet før-så den er vi spent på. Vi tar begge 20 mcg D3 etter å ha lest om vitaminen og sett at noen anbefaler å øke anbefalingen om døgndosen med 4-5 gangen. Kalsiumvdiene er ok blodsukker (glukose?) er ok, men venter svar på insulin. Har prøvd å forstå hvorfor han tester leptin? Og så har jeg begynt å lure på om det hele skyldes jodmangel eller dårlig opptak. Kom over denne siden som jeg syns var forklarende http://www.greenwillowtree.com/page....um.iodine.html

Jeg lurer litt på hvorfor han ikke har testet kortisol. Kanskje han leser det ut fra andre svar, eller gir binyrestøtte automatisk?? Slitne binyrer kan visst også gi høy T3.

Ellers må jeg si at dette med stoffskifte er veldig komplisert, og man trenger ikke lese mye før man skjønner det. Jeg er svimmel! Så snart jeg tror jeg har forstått noe, finner jeg noe som sier at det ikke nødvendigvis er slik hvis..... Det er nesten slik at man kan skjønne at legene har TSH-skylapper, for hvis de tar dem av og ser litt utenfor nesetippen sin. Ser de fort hvor mye de er nødt til å lese seg opp på. Og jeg som trodde jeg var ferdig utlært, jeg har jo tross alt festet i 6+år på et eller annet fint universitet!

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. B-12 og hypotyreose?
    Av Vigdis i forumet B-vitaminer
    Svar: 31
    Siste melding: 31-01-13, 10:37
  2. Artikkel i jcem om behandling av sentral hypo men interessan
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 1
    Siste melding: 29-06-12, 08:28
  3. Hypotyreose og trening
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening