Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Trenger tips fra dere

Det kan ta tid å finne ut hvilken dose som fungerer, og hvilket legemiddel! Det vet jeg noe om... Det kan være at du er på for lav dose Levaxin. Mulig du skal lavere i TSH, ned mot 0,5, før du føler deg mer OK - men jeg synes ofte det er vanskelig å se noen sammenheng mellom blodprøveverdiene og hvordan formen er.

Det kan også være at du er en av de mange som ikke blir bra med bare Levaxin. På et kurs jeg var med på, mener jeg endokrinolog Ingrid Norheim sa at rundt 30% ikke blir bra med bare Levaxin (syntetisk T4), men må ha noe T3 i tillegg, enten som Liothyronin (rent T3) eller med naturlig thyroid (Armour, Erfa osv.). Mange klarer ikke å omdanne det syntetiske T4 i levaxinen til T3, som er det stoffet kroppen kan nyttiggjøre seg, og da hjelper det ikke bare å øke dosen med levaxin.

Det er også viktig at du har gode verdier av D-vitamin og B-vitamin, og har gode jernlagre - disse blir ofte lavt ved hypothyreose, og kan forsterke symptomene. Selen og sink blir også ofte lave. I den mørke årstiden trenger nok de fleste av oss å ta tilskudd av vit. D. Diskuter med legen din hva du kan prøve?

På samme kurset var det en psykiater, som selv hadde hypothyreose, som holdt et innlegg. Husker jeg ikke aldeles feil, sa han noe om at antidepressiva ikke funger, hvis depresjonen/nedstemtheten skyldes hypothyreose. Da er det heller om å gjøre å få stoffskiftet i orden igjen. Nedstemthet er jo ett av symptomene, jeg tror det er mange som egentlig har hypothyreose som feilmedisineres med antidepressiva. Det er ikke sikkert at cipralexen egentlig gjør noe godt for deg, men det skal jeg ikke uttale meg om - har ikke prøvd det selv.

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Hei Student 24.

Hva lå din T3 og T4 på ?? , man kan ikke si at TSH er lavt( som det ikker er på 1,2) når man ikke vet verdiene på T3 og T4.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    66

Sitat Opprinnelig skrevet av Tina Jeanett Vis post
    Hei Student 24.

Hva lå din T3 og T4 på ?? , man kan ikke si at TSH er lavt( som det ikker er på 1,2) når man ikke vet verdiene på T3 og T4.

Mitt TF 4 nivå er på 19,5.
    Tok masse prøver hos legen sist, men ikke fått utskrift enda. skal be om det når jeg skal til legen 13 oktober. Husker ikke ha prøver han tok sist jeg var der.
    Tar daglig nå B og D vitaminer, som jeg vet tidligere jeg har manglet. Får også B12 injeksjoner hver 3 måned. Det var på 798 nå sist. Er vel ikke vel ikke farlig å ta B vitamin og få B12 injeksjoner?

Vært en liten tur hos ei venninne, gått tur og dro en tur på butikken. Måtte bare reise hjem i igjen, helt utslitt. Ikke noe gøy, når man er så ung.

En annen ting kan jeg endre student24 navnet?

Medlem siden
    Nov 2011
    Sted
    østlandet
    Meldinger
    100

Hei igjen.

Men det er fritt T3 som forteller om ståa da, så den må du spørre hva var. Det er den kroppen nyttegjør seg av .
    fritt T3 lages av fritt T4 , men mange har dårlig "produksjon" av fritt T3 selv ov fritt T4 er høy.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    66

Standard Noen som kan hjelpe meg med å tolke blodprøvene mine?

Hei.
    Var en tur innom legekontoret i dag og fikk utskrift av blodprøve svar, som jeg tok 19 september.
    Gikk da på 50 mcg Levaxin, har nå økt til 75 mcg.

Vitamin D3 - 54 nmol/L (ref.område: 50-150) Tar D og B vitamin her dag nå.
    FT3 - 5,1 (ref.område: 3,5-6,5)
    FT4- 21,5 (ref.område: 11- 23)
    TSH- 1,2 (ref. område: 0,20-4,0)
    Vitamin B12- 594. (ref.område. 170-650) Får B12 hver tredje måned.

Indikerer disse prøvene at jeg har litt høyt stoffskifte nå? dumt jeg økte levaxin dosen tru? Men er ikke en sombi lengre da.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Noen som kan hjelpe meg med å tolke blodprøvene mine?

Du kan slappe helt av, stoffskiftet ditt er ikke blitt høyt.
    Teoretisk skal TSH være mellom 0,5 og 1 når man er rett dosert, og hverken FT3 eller FT4 er for høye hos deg.
    Og når det gjelder FT4 er det mange av oss stoffskiftesyke som har det best når det ligger over referanseområdet. For mitt vedkommende trives jeg best med en FT4 mellom 25 og 26. Ytterst få av oss vet hva vår FT4 lå på da vi var friske, kanskje lå vi på 25 da, og derfor er det slett ikke alle som føler seg vel, selv om FT4 er "normal" i følge legene.
    At du føler deg bedre med en doseøkning sier det meste; kroppen din trengte en doseøkning.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    66

Standard Sv: Noen som kan hjelpe meg med å tolke blodprøvene mine?

Takk for svar Bente.
    Fastlegen og legen jeg var hos i dag, synes at TSH nivået mitt ligger litt lavt de da. Det viser jo at det er lite kunnskap om stoffskifte hos fastleger.
    Redd for å ta for høy dose jeg da, hva vil jeg i såfall merke da?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Da får du symptomer på høyt stoffskifte; bl.a. høy puls, hjertebank, svetting, etc.
    Symptomene på for høyt stoffskifte er såpass plagsomme at du er vanligvis ikke i tvil om at noe er galt.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    66

Standard Sv: Noen som kan hjelpe meg med å tolke blodprøvene mine?

Så da spør jeg meg om hvorfor legene er så redde for å prøve å sette opp levaxin dosen litt.
    merker jeg er litt sliten enda. så prøver meg i 50 % jobb til uka, så får vi se.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Svaret på det er etter mitt syn at alt for mange leger kan alt for lite om stoffskiftet. Dessverre.
    De er villige til og stappe oss fulle av statiner og antidepressive, men livredde for at TSH skal bli for lav
    Legger ved to linker der det står en del interessant:
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9186
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10370
    Medisindosen din er forresten veldig lav i forhold til det de fleste av oss stoffskiftesyke går på. Hvor lenge har du gått på 50 mcg?
    Viktig og huske at ALLE stoffskifteprøver du tar, skal tas om morgenen, helst klokken åtte, og du skal ikke ha tatt medisn før du tar prøven.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma
    Av emraudstein i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 12
    Siste melding: 28-12-15, 19:55
  2. Betennelse i skjoldbrukskjertelen - betyr det at jeg har Hashimoto's?
    Av Berit S i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 48
    Siste melding: 17-11-09, 22:55
  3. Operert for kreft i Skjoldbrukskjertelen
    Av Torill26 i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 2
    Siste melding: 07-02-08, 10:14
  4. Skjoldbrukskjertelen lage tyroksin
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 01-11-07, 20:02
  5. Betennelse i skjoldbrukskjertelen
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte