Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
  1. #1
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    vest-agder
    Alder
    45
    Meldinger
    28

    Standard Stoffskifteverdier i grenseland i ca 10-13 år

    Hei. Jeg har gått med stoffskifteverdier i grenseland i ca 10-13 år. har ikke blitt fulgt opp av sammen lege pga endel flytting i årenes løp. Siden våren 2009 har jeg hatt samme lege. Jeg har slitt med de klassiske symptomene i årevis; Tretthet, stort søvnbehov, utrolig sliten selv om jeg sover 12 timer, manglende initiativ, depresjon, muskel- og leddsmerter. Nedsatt hukommelse, nedsatt konsentrasjonsevne, manglende initiativ. Fryser mye. Kraftig snorking, heshet, klumpfølelse i halsen, Dypere stemme. Stresset hele tiden, og vanskelig med å takle konflikter. Forverret astma og blir sengeliggende av forkjølelse. Kraftig PMS, jeg har fått konstatert PMD, den alvorligere formen, premenstruell dysforisk forstyrrelse, som affiserer 3 - 8 % av dem som lider av pms.... hjelp..... og har da symptomer som væskeansamling i kroppen, hevelser ulike steder, oppblåst mage, magesmerter, vektøkning, ryggsmerter (særlig i korsryggen), hodepine og lite energi. Astma og allergi blir forverret. Konsentrasjonsvansker, anspenthet, rastløshet, mye irritabilitet særlig når jeg blir stresset, aggresjon, følelsesmessig ubalanse, store humørsvigninger, angst, depresjon, økt appetitt, gråtetokter, søttrang og søvnproblemer og selvmordstanker.. I tillegg lavt blodtrykk. Bomull i hodet...
    Selvfølgelig har det oppstått problemer i familielivet. I graviditeten var jeg nokså stabil, men etter fødselen i okt`2010 ble jeg verre igjen. Stressfaktorer det siste året har vært kolikkbaby, flytting da barnet var 1 mnd og ny jobb etter permisjonen, dvs 3 nye jobber(sommerjobb da babyen var 9 mnd, jobbet 1 mnd på en plass jeg ikke trivdes og har nå jobbet 3 mnd i min nåværende jobb. Og nå vil min mann skilles pga disse problemene, han orker ikke mer... jeg skjønner han, men elsker han jo.... hjelp!!

    Legen min sier at jeg har Hashimotos, og ut i fra prøvesvarene ikke så mange ille symptomer og tenker at jeg ikke trenger medisiner. Men jeg har jo ille symptomer!!
    Han tenker det er pms som er problemet. Jeg har prøvd antidepressiver før, men følte meg så avflatet. Nå tester jeg ut munkepepper og føler det hjelper.
    Jeg er så sliten og klarer ikke lese og tenke, spise, trene(?)..... 1 ukes sykemelding nå, og meklingsmøte ift barnet i morgen.
    Jeg har fått meldt meg på et kurs om Hvordan leve med lavt stoffskifte, og i morgen skal jeg bestille hastetime til gynokolog.
    Noen av dere med lavt stoffskifte/hashimotos og andre som har noen ord/råd/veiledning/tanker til meg??
    På forhånd takk!
    Huff dette ble mye rart, men energien på bunn og vil ut av denne situasjonen!!!


    Mine prøvesvar:
    des 2011: sept 2011 mai 2011 nov 2010 mai 2010(gravid) jan 2010(gravid)
    Fritt T4 15,4 14,7 12,8 14,5 12,8 16,8
    TSH 4,0 4,6* 5,7* 0,93 2,4 3,6
    Ferritin 20 47 95 14 61
    Fritt T3 4,1
    S-A-TPO 545*
    B12 672 425 330
    Metylmal 0,16*
    Homocyst 5
    Magnesium 0,71
    Kolesterol 6,4*

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

    Standard Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Hei
    Ingen lett situasjon du er oppe i nå
    Stoffskiftet gir mange problemer, og det ser ut som du har klart og få veldig mange, selv om legen din ikke vil starte medisinering. Jeg blir så sint når jeg hører om leger som sier at"joda, du har Hashimoto, men vi venter med medisinering". Hvorfor i all verden vente til antistoffene har ødelagt så mye av kjertelen at blodprøvene blir "nok" feil, så lenge symptomene og alle problemene allerede er der? Det er helt meningsløst og vente, etter mitt syn.
    Din B12 er begynt og bli lav, og kan også gi deg mange av de samme problemene som stoffskiftet gir. Har du fått sjekket D-vitaminer? Lav d-vitamin gir også masse trøbbel.

    Om jeg var deg ville jeg tatt med meg et menneske du stoler på og KREVD prøvemedisinering med Levaksin. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal vente. Hashimoto vil før eller senere uansett føre til at du MÅ ha stoffskiftemedisin.
    Kanskje du kunne fått mannen din til og bli med til legen, og at en prøvemedisinering vil kunne føre til at mannen din gir deg litt tid i håp om at ting blir nedre når han vet du får medisiner for det?

    Jeg er ikke alene om og mene at svært mange av symptomene kan skyldes høye antistoffer.
    Er alle stoffskifteprøvene dine tatt tidlig om morgenen? Stoffskifteprøver bør tas fastende klokka åtte om morgenen, fordi prøvene varierer utover dagen.

    Skulle ønske jeg kunne komme med et flott fasitsvar til deg hvordan løse dette, men alt jeg kan gjøre er å sende deg gode tanker og en stor

  3. #3
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

    Standard Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Du kan også nevne alt dette med stoffskiftet til gynekologen, vedkommende kan like gjerne starte behandling av stoffskiftet ditt som fastlegen din kan. Ellers er muligheten å bytte fastlege. Eller forsøke å skrive et brev til legen, ta utgangspunkt i det du skriver her
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

  4. #4
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    vest-agder
    Alder
    45
    Meldinger
    28

    Standard Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hei
    Ingen lett situasjon du er oppe i nå
    Stoffskiftet gir mange problemer, og det ser ut som du har klart og få veldig mange, selv om legen din ikke vil starte medisinering. Jeg blir så sint når jeg hører om leger som sier at"joda, du har Hashimoto, men vi venter med medisinering". Hvorfor i all verden vente til antistoffene har ødelagt så mye av kjertelen at blodprøvene blir "nok" feil, så lenge symptomene og alle problemene allerede er der? Det er helt meningsløst og vente, etter mitt syn.
    Din B12 er begynt og bli lav, og kan også gi deg mange av de samme problemene som stoffskiftet gir. Har du fått sjekket D-vitaminer? Lav d-vitamin gir også masse trøbbel.

    Om jeg var deg ville jeg tatt med meg et menneske du stoler på og KREVD prøvemedisinering med Levaksin. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal vente. Hashimoto vil før eller senere uansett føre til at du MÅ ha stoffskiftemedisin.
    Kanskje du kunne fått mannen din til og bli med til legen, og at en prøvemedisinering vil kunne føre til at mannen din gir deg litt tid i håp om at ting blir nedre når han vet du får medisiner for det?

    Jeg er ikke alene om og mene at svært mange av symptomene kan skyldes høye antistoffer.
    Er alle stoffskifteprøvene dine tatt tidlig om morgenen? Stoffskifteprøver bør tas fastende klokka åtte om morgenen, fordi prøvene varierer utover dagen.

    Skulle ønske jeg kunne komme med et flott fasitsvar til deg hvordan løse dette, men alt jeg kan gjøre er å sende deg gode tanker og en stor


    Hei BenteR.
    Takk for svar. Har så mange tanker og ideer som flyter rundt, så godt å få andre sine synspunkter når jeg er så langt nede og så sliten. Jeg tror også jeg skulle prøvd levaksin. Jeg har ikke tatt fastende hver gang iallefall. Har ikke sjekket D-vitamin, men kan vel bare starte på det uansett. har lest at det hjelper + endel andre vitamintilskudd. Ja, B12 burde jeg kanskje få tatt. Mannen får jeg ikke med :( Han orker ikke mer og vil ikke mer, snufs... :((

  5. #5
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

    Standard Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Sitat Opprinnelig skrevet av bias Vis post
    Legen min sier at jeg har Hashimotos, og ut i fra prøvesvarene ikke så mange ille symptomer og tenker at jeg ikke trenger medisiner. Men jeg har jo ille symptomer!!
    Han tenker det er pms som er problemet. Jeg har prøvd antidepressiver før, men følte meg så avflatet. Nå tester jeg ut munkepepper og føler det hjelper.
    Jeg er så sliten og klarer ikke lese og tenke, spise, trene(?)..... 1 ukes sykemelding nå, og meklingsmøte ift barnet i morgen.
    Jeg har fått meldt meg på et kurs om Hvordan leve med lavt stoffskifte, og i morgen skal jeg bestille hastetime til gynokolog.
    Noen av dere med lavt stoffskifte/hashimotos og andre som har noen ord/råd/veiledning/tanker til meg??
    Hei Bias

    Det er da ikke LEGEN som skal fortelle deg hvordan DU har det !!! Når dine SYMPTOMER er ille så har du det ille.
    Ikke la deg bli skjøvet vekk av arrogante intetsigende leger! Hvis legen ikke vil hjelpe deg, er det beste å skifte fastlege.
    Bare det å ha fått diagnosen Hashimotos kvalifiserer til behandling!

    Jeg blir så eitrende sint av leger som egentlig ikke kan noe, og istedet for å henvise til spesialist, leker de «allvitere».
    Umiddelbart tenker jeg på replikken: «Skraphaugen har talt» som er blitt et begrep i språket (av rottene i Fragglene i Fraggelberget).

    Jeg håper du vil dele dine erfaringer etter at du har vært på kurset Hvordan leve med lavt stoffskifte.

    Å LEVE MED LAVT STOFFSKIFTE

    Et kurs for deg med Hypothyreose og dine pårørende

    Kurset er utarbeidet i fellesskap med Norsk Thyreiodeaforbund Vestfold
    lokallag, Endokrinologisk seksjon og Lærings- og mestringssenteret ved
    Sykehuset i Vestfold.

    Målsettingen er at du som har lavt stoffskifte skal få hjelp til å mestre
    hverdagen og oppleve bedre forståelse og kontroll over egen situasjon.

  6. #6
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Hej
    En god idé, det med at snakke med gynækologen om dette.

    Du må ha medicin. Og når du får det, kan du bedre mærke, hvad der er dig og hvad der er sygdom. Desuden vil dit kolesteroltal falde, humøret bliver bedre, og du skal slet ikke tænke på antidepressiva - faktisk bør du undgå det af hensyn til stofskiftet.

    Skift lægen ud, hvis h*n ikke vil hjælpe dig Hashimotos er en ond sygdom, som ikke gør andet end skade, og det er en skandale, at du ikke får medicin straks når den bliver opdaget.

    D-vitamin: Nogle forskere har fundet ud af, at der er en overhyppighed af mangel på d-vitamin blandt folk med Hashimotos. Men de ved ikke, om det er Hashioto'en, der gør dette, eller om man kan få Hashimotos af mangel på d-vitamin. Men under alle omstændigheder er det en god idé at få en pæn portion af det, og det bær være d3, som man kan spise meget af, før det bliver giftigt - op til 250 mikrogram om dagen! (Jeg selv bruger 80 µ om dagen men skal muligvis ha noget mere.) Her på forummet er der en masse om d-vitamin, faktisk et helt underforum: https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=139

    Det lyder trist, det med manden. Han vil muligvis fortryde sin idé om skilsmisse, når du har fået medicin i nogle uger, for så vil han allerede kunne skelne mellem det, Hashimoto'en gør og det, du gør. Det er synd, hvis du må kæmpe alene, for som alle herinde ved, har man så få kræfter til alting, når man er syg.

    Er behandlingen mangelfuld, er den ingen hjælp, så find en læge, der faktisk vil hjælpe dig.

    Har du haft Hashimotos længe, kan det tage lang tid at blive frisk /rask. Men der er iflg. min erfaring meget meget stor, afgørende forskel på at få behandling eller ej.

    Nielsigne

  7. #7
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Red face Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Jeg blir så eitrende sint av leger som egentlig ikke kan noe, og istedet for å henvise til spesialist, leker de «allvitere».
    Umiddelbart tenker jeg på replikken: «Skraphaugen har talt» som er blitt et begrep i språket (av rottene i Fragglene i Fraggelberget).
    He-he
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  8. #8
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

    Standard Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    He-he

    Hei Kevlin

    TAKK!!



    Jeg har møtt problemer
    fra Fraggle Rock (og noen fine blues).

    Musikk : Philip Balsam
    Original tekst : Dennis Lee
    Fremført av: Trash Heap, Philo og Gunge



    Da jeg var bare en liten, bitteliten søppelhaug,
    Sa mamma, barn, det er noe du bør vite (du bør vite):
    Alle sammen må jo ha en spesiell drøm de kan drømme.

    Det betyr problemer, det betyr smerte, det betyr wow, wow, wow
    Det betyr problemer, det betyr smerte, det betyr wow, wow, wow

    Nå har jeg levd en stund og lært litt,
    men mamma fortalte alt som jeg bør vite (bør vite):
    Alle som jeg møter, synes å gjøre livet mitt komplett,

    Gi meg problemer, gi meg smerte, de gir meg wow, wow, wow
    De gir meg problemer, gir meg smerte, de gir meg wow, wow, wow

    Først legger de ned sine tunge byrde (tunge byrde),
    så viser jeg hva de må gjøre og hvorhen å dra (hvorhen å dra).
    Vel, jeg er en heldig, heldig jente,
    jeg er som et svin som ser en perle,

    Jeg møter problemer, jeg ser smerten, jeg ser wow, wow, wow
    Jeg møter problemer, jeg ser smerte, jeg ser wow, wow, wow
    Åh, gi meg dine problemer,
    Gi meg din smer-er-te,
    Gi meg din wo-o-ow, wow, wow, wow, wow, wow ...

    (Kjære fru Skraphaug, jeg trenger ditt råd!!!)

    oversatt av Elbeth
    Teksten er jo som å treffe spikeren på hodet midt i blinken ..... noe som bare gir meg nye assosiasjoner til legestandens manglende kunnskaper om stoffskiftet, og gjentar nok et sitat, denne fra Benny i The Julekalender:
    «De kan knapt nok slå en spiker i en ku-kake uten å ødelegge begge deler !!»
    Sist endret av Elbeth; 04-01-12 kl 17:12 Begrunnelse: Fjernet for sikkerhets skyld originalteksten (som ligger under videoen på YouTube)

  9. #9
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    vest-agder
    Alder
    45
    Meldinger
    28

    Standard Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Takk alle sammen for gode råd!!
    Legen min sa at dersom tsh hadde vært mer stigende i mai`11, ville han gitt meg levaxin. Tsh var 5,7 da. I sept`11 hadde den sunket til 4,6.
    Nevnte dette for gynekologen min, hun noterte det.
    Legen min har sagt at jeg kan begynne med en liten dose levaxin, men virker så han tviler på at det er den rette behandlingen for meg pga tsh på 4,0 i des`11 nå er innenfor ref.verdi 0,30-4,2
    Fritt T4 har gått opp og var pr des`11 på 15,4. ref.område er 11.0-22.0
    Jeg har ikke fått målt vit D, men skal begynne på D3 uansett, samt alle de andre tilskudd. Og vil forsøke lavkarbo etterhvert.
    Skal på hypo-kurs denne uka og regner med å få godt utbytte av det.
    Ellers er jeg inne i en svært stressende periode med ufrivillig separasjon, sykemelding,pmdd(kraftig pms)m.m. og vet-ikke-hva........ Slike stressorer er vel ikke gunstig på min tilstand i utgangspunktet.
    Vel, vel, jeg er med GODT MOT ))

  10. #10
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    vest-agder
    Alder
    45
    Meldinger
    28

    Standard Sv: noen som kan tenke sammen med meg? lavt stoffskifte/hashimotos, symptomer, pms...

    Da har jeg vært på hypokurs, det var utrolig godt å være der og få lære mer om dette og treffe andre i liknende situasjon... unner ingen dette, men godt å vite at jeg ikke er alene. og jeg er ikke gal... ;) så blir det livsstilsendringer da, hvile mer, trene, hvile, spise, hvile... hehe... stressmestring, det finnes jo egne kurs innen det også ;) Jeg har snakket med legen min, og han skulle sende en henvisning til en endokrinolog etter mitt ønske. hva er erfaringene innen ventetiden?? evt så får jeg gå privat. jeg fortalte at endokrinologen på kurset mente jeg skulle ha levaxin-behandling, og som også dere her har foreslått. legen stusset på det siden tsh ligger på 4-5. anti-tpo nevner han ikke, men den er jo så klart avgjørende, og ikke minst alle mine symptomer!! Så takk til dere for støtten og stå-på-viljen jeg får fra dere. er jo så sliten og lei, og vet-ikke-hva, føler ofte at alt er bare surr, og selv om jeg noterer ned her og der, så er konsentrasjonen og hukommelsen deretter... Mange på kurset fortalte om at de hadde fått tatt ultralyd av skjoldbruskkjertelen, og det vil jeg be endokrinologen henvise meg til. Føler jeg har en klump som sitter fast i halsen, den har kommet og gått, men de siste ukene har det vært ille. men så er jeg jo inne i min mest stressende periode i livet pga separasjonen og alt som det medfølger. jeg er ikke bitter, men tenker ofte på om vi hadde vært foruten denne livskrisen dersom jeg hadde fått behandling tidligere. tror faktisk at mange av mine pms-plager har blitt forverret x 10 pga dette....

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

  1. Barn og stoffskifteverdier.....
    Av Monja i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 2
    Siste melding: 21-11-10, 19:56
  2. Hypertyreose i grenseland?
    Av Vivian i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 10-10-10, 20:31
  3. Lavt stoffskifte i grenseland
    Av Troj i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 20
    Siste melding: 11-04-10, 17:58
  4. Tras på 1; I grenseland? Eller negativ?
    Av Marina73 i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 3
    Siste melding: 01-06-08, 08:39
  5. Legenes stoffskifteverdier!!!
    Av Joni i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 16-05-06, 22:48

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn