Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    3

Standard Sv: Hva er galt med meg? Lavt stoffskifte?

Hmmmm. Nå har jeg fått svarene fra blodprøvene. Hun tok massevis av prøver, men jeg er litt usikker på noen av svarene.
    Kanskje dere kan hjelpe meg å ta en titt på dem?

B-Trombocytter 156 (165-387) (hva er dette for noe?)
    B-Hb 13,6 (11,7-15,3)
    B-Leukocytter 3,6 (3,6-11,0)
    B-Lymfocytter 0,9 (0,8-5,0)
    Folat 19,7 (>5,7)
    MCV 89 (82-98)
    MCH 29 (27-33)
    S-Ferritin 45 (15-200)
    S-jern 8,4 (9-34)
    S-jernmetning 13% (10-50)
    B12 484 (170-650)
    S-natrium 144 (137-145)
    Kolesterol 4,1 (3,3-6,9)
    S-TSH 1,6 (0,20-4,0)
    T4 13,6 (11-23)
    Vitamin D 66 (50-150)

Jeg ligger under verdien på jern, det ser jeg. Ligger også under på B-trombocytter, hva nå det er for noe? Og i grenseområdet for B-laukocytter og B-lymfocytter.

Men hva med stoffskiftesvarene? Det er vel TSH og T4? Ser de greie ut, som i at jeg kan avskrive stoffskiftet fullstendig? Eller burde jeg be legen om tester på anti TPO og T3 også?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    51
    Meldinger
    52

Hej Knerten

Jeg lagde mærke til, at mange af dine blodprøvesvar lå tæt ved laveste referanse - synes det er lidt suspekt. Jeg er dog ikke læge, så jeg vil på ingen måde udtale mig om dette.
    Dog synes jeg, det er lidt mærkeligt, at din læge ikke har reageret på dine trombocytter, som er under referanseomfådet. (trombocytter er blodplader, de får dit blod til at kunne størkne)
    Jeg vedhæfter et link (hvis jeg kan finde ud af det!!) fra en dansk side, - håber det er ok Der står, hvad trombocytter er osv.

http://http://www.sundhedslex.dk/trombocytter.htm

Jeg håber, du får undersøgt til bunds, hvad der kan være galt med dig. Har du ondt nogle steder i maven eller ryggen i øvrigt?

Kram fra Ceven

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Dette kan godt være binyretretthet like så mye som lavt stoffskifte. Symptomene er temmelig like hypotyreose. Man måler kortisol best i spytt og urin egentlig; ikke i blod! Spyttest tas oftest ikke hos fastlegen. Men kan bestilles fra scandlab. De tolker også spyttprøvene grundig for deg.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Kan jeg spørre om noe her.. hva er MCV og MCH? Ser at jeg også har tatt de prøvene, men aner jo ikke hva det er....

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    51
    Meldinger
    52

MCV er blodprøve, som måler størrelsen på de røde blodlegemer. MCH er hæmoglobinindholdet - hæmoglobin er et protein, der transporterer ilt ud til vores væv, så ilten kan bruges til vores cellers stofskifte.

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    3

Tusen takk for alle svar!

Jeg tenker at jeg spiser jern og d-vitamin nå frem til legetimen 14.mars og ser om det får noe utslag på blodprøvene mine og om overskuddet kommer litt tilbake og svimmelheten går over. Samtidig ber jeg om at det tas prøver av anti-TPO og T3, om så bare for å utelukke lavt stoffskifte.

Er det andre prøver jeg burde be om?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    51
    Meldinger
    52

Hej Knerten

Jeg vil, som Jeanette Ws, faktisk også opfordre dig til at få taget en spytprøve for at tjekke binyrerne.
    Jeg oplever den samme svimmelhed som dig, når jeg ikke har lyttet til mine binyrer (er diagnosticeret med trætte binyrer). Må støtte mig til stole, borde og andet, når svimmelheden er værst. (føler folk tror, jeg er påvirket af alkolhol ).

Jeg synes, du skal få en snak med din læge angående dine trombocytter, lymfocytter og leukocytter. Om det så "bare" skyldes jernmangel, så viser de stadigvæk, at der er ubalance i din krops funktioner. Men måske har du allerede selv tænkt på det

Lykke til og stort fra mig

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
    Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 07-04-10, 17:34
  2. Svar: 4
    Siste melding: 23-09-07, 12:40
  3. Er noe galt?
    Av pandalakris i forumet Blodprøver
    Svar: 31
    Siste melding: 05-09-07, 09:50
  4. Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 59
    Siste melding: 13-06-07, 19:56

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn