Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
Threaded View
-
18-11-09, 11:11 #6
Sv: Har ME, mistenker lavt stoffskifte. Hva tror dere?
Blir litt forvirret nå n`Finn, og trenger en avklaring. Du snakker om spyttprøve og døgnvariasjon vedr både kolesterol og kortisol. Hva er riktig? Kortisol? Når det gjelder kortisolet så har jeg jo flere ganger målt dette med morgen blodprøve, og alltid scoret høyt. Har derfor etterlyst kvelds prøve, noe jeg ennå ikke har fått da det ikke var normal prosedyre iflg legen. Så da hadde det kansje heller vært verd å prøve sånne spytt prøver. Hvordan får jeg gjort det? Må jeg til legen da, som evt sender de til Aker? Kan jo ikke oppsøke lege 5 ganger om dagen for å då tatt prøvene.... På den annen side, som Rufis sier; For lavt kortisol vil hindre omdanningen av t4 til t3 og man kan få lavt stoffskifte på grunn av problem med kortisol/binyrebarken. Nå har jo jeg iflg blodprøver det stikk motsatte resultatet, dvs høyt kortisol, så da er det vel lite trolig at dette er tilfelle hos meg. Så da er det vel mer naturlig å lete etter andre grunner til at min t4 ikke omdannes til t3. Eller er det sånn at det er stor forskjell på det inaktive og det aktive kolesterolet, og at det er anbefalt å måle det aktive via spytt/urin?
Men er det tilstrekkelig med t4 på ca 14-18? Ser jo at det anbefales at denne gjerne bør ligge over refområde, dvs ca 21-25.
Og jeg spør igjen. Hvorfor skal jeg ta selen tilskudd når det virker som jeg har nok av det?
Slik jeg forstår deg, siden jeg ikke har en Thyreoiditt, så vil jeg heller ikke få en diagnose Hypothyreose til legen min? Selv om jeg i praksis har lavt stoffskifte. Eller hva?
Du sier at det er underlig at man ikke forstår at jeg har Hypothyreose ut ifra symptomer. Det er greit. Men nå har jeg jo ME, og den er jo mistenkelig lik. Og når legene har STORE problem med å finne frem til en ME diagnose, hvordan skal de da klare å skille mellom disse og gi meg Hypothyreose? Og det gjør de vel sikkert ikke når jeg ikke har antistoffer....
Uansett, hvis jeg har lavt stoffskifte, som lav t3 indikerer, og lav t3 ikke kommer av noe annet, så hadde det vært interessant å prøve seg på hormonmedisin. Men det krever jo innpass hos legen min da, så det spørs. Har lest at jeg uansett bør finne ut om binyrene mine er ok først. Hvordan gjør jeg det? Har jo f.eks ikke antistoff på binyrebark. Er dette tilstrekkelig for å avklare binyretrøtthet? Eller må andre prøver/røntgen taes? Og hva med røntgen av hypofysen? Kan den være et problem hos meg?
Mye spørsmål her, men føler jeg trenger masse avklaring og evt kunnskap før jeg kan oppsøke min lege med dette, som jeg tror er ganske lei av meg fra før grunnet lang ME utredning og mas om alle mulige prøver.....
Lignende tråder
-
Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..
Av nuttisen i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 29Siste melding: 10-11-12, 22:54 -
Har dere sett denne før? Om lavt stoffskifte på Vg.no
Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 26-04-09, 11:17 -
Når merket dere først symtomer på lavt stoffskifte?
Av Knapp i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 21-05-08, 16:54 -
Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte
Av marthemaria i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 12-11-07, 19:24

Svar med sitat
Bokmerker