Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
Jeg er selv skeptisk til statiner, men det er jeg til mange medikamenter. Jeg er allikevel i stand til å se at det finnes tilstander hvor medisiner er et nødvendig "onde".
Ja, hvis det nyttede i det mindste. Men det gør det ikke. Det har vist sig, at statinerne ganske vist sænker kolesterolet, men påvirker slet ikke den egentlige årsag til blodpropdannelse og åreforkalkning - lipoprotein a (Lp a). Lipoprotein a (Lp a) kan man ikke spise sig til eller på anden måde selv være "skyld" i. Indholdet af Lp a i blodet er altid arveligt betinget.

Det er derfor, at på trods af, at hundrede tusinder mennesker i Danmark (og hundreder af millioner i resten af verden) trofast indtager de lægeordinerede statiner - får 3,5 ud af 4 statinbrugere alligevel "deres" blodpropper! Statinerne er nemlig rettet mod kolesterol, mens det er lipoprotein a (Lp a), der er hovedårsagen til, at blodpropper overhovedet dannes. Ikke kolesterol, der kun er usundt så længe det får lov til at harske i kroppen, hvis ens krop ikke danner nok af antioxidanter og ens kost ikke indeholder antioxidanter nok.

For at holde sit Lp a i skak behøver man ingen statiner. Der skal såmænd ikke andet til, end ganske almindeligt B3-vitamin (Niacin) i form af nikotinsyre. Nikotinsyre skal det være, da man også kan få B3-vitaminet i form af aminosyren nikotinamid. Selv om den sidste også er supernyttig - til formålet, der hedder "uskadeliggørelse af lipoproteiner i blodet" - skal B3-vitaminet være i form af nikotinsyre!

At nikotinsyre har en positiv virkning på blodets lipider har været kendt længe. Men om netop de undersøgelser, der har (endnu en gang) bekræftet det, har jeg læst i JAMA for 2-3 uger siden. Vender tilbage med linket til undersøgelsen, når jeg har (gen)fundet den i tidsskriftet.