Sitat Opprinnelig skrevet av Fruemå Vis post
Hei
Så fristende ut. Men kan molkosan skiftes ut med noe annet?
Nej. Det skal være ostevalle, for netop at øge holdbarheden, i tilfælde af at man ikke gider at røre en ny portion mayonnaise "hele tiden". Hvis du tænker på at Molkosan er fremstillet af mælk og du vil undgå mælkeprodukter, da behøver du ikke bekymre dig for meget, fordi for det første er Molkosan et slutprodukt af fermentering, for det andet er der 0 mælkeprotein i, og for det tredje er der så små spor af mælkesukker tilbage i Molkosan, at man skal være ekstremt laktose-allergisk, for overhovedet at komme til at reagere på det. Ikke engang de fleste diagnosticerede mælkeallergikere reagerer på Molkosan (hedder også "Valleforce").

Ellers kan du bare røre din mayonnaise helt uden valle, men så må du sørge for at den er spist op inden 2 uger. Det synes jeg også er en ganske god holdbarhed for hjemmerørt mad. Jeg selv bruger pasteuriserede økologiske æg og blommer, mest fordi jeg altid, siden barnsben, var opdraget til at være "paranoid" mht. at bruge rå ingredienser i retter der tilberedes uden opvarmning, men jeg kender ingen der har haft problemer med rå æg i maden.

Under alle omstændigheder, er det altid bedst, at vaske sine æg før man slår dem ud, idet f.eks. salmonella befinder sig aldrig inde i ægget, men altid uden på skallen. Vasker man sine æg først og tørrer dem i køkkenrulle, før de slås ud, kan man være rimelig sikret mod salmonella i sin koldt-tilberedt mad.