Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
Tråd: Sentral Hypotyreose
Threaded View
-
09-08-12, 18:01 #12
Sv: Sentral Hypotyreose
Det jeg mener er at du antar at din kone har sekundær eller tertiær hypothyreose, fordi hun har lav TSH. Det kan meget godt hende at du har rett. Men for å vite det sikkert er dere nødt til å få tatt prøver kl 08. Det kunne være at hun hadde høy TSH kl 08. Vi antar at alle menneskers TSH skal bevege seg innenfor ref området, men min oppfatning er at det som er normalt for et menneske ikke nødvendigvis passer innenfor ref området. Klinikken må derfor sees i sammenheng med prøvesvaret. Dessverre praktiseres det ikke slik. I mitt tilfelle hadde jeg på det tidspunkt jeg ble diagnostisert vært syk i over 4 år. TSH var innenfor ref området (4, etellerannet) FT4 var såvidt innenfor ref området. Jeg fikk etter noen ukers ekstra lidelse og venting behandling fordi jeg var så "heldig" å har skyhøy anti TPO ( over 6000) Så vil du vel tenke at din kone ikke har antistoffer. Men vet vi egentlig det med sikkerhet? Vi vet at hun ikke har anti TPO. Men vi kan ikke vite om det fonnes antistoffer som vi med dagens medisin ikke kan påvise.
Det jeg til syvende og sist vil frem til er at vi må ikke anta at din kone har sekundær eller tertiær hupothyreose før stoffskifteprøvene hennes har vært tatt på korrekt måte (tidspunkt) for da faller vi i samme fellen som legene som antar at hun ikke har dette fordi de aldri har hørt om det. Rådet fra meg kommer også som en følge av at det er lettere for henne å få hjelp dersom hun skulle ha høyere TSH om morgenen. En annen faktor som senker TSH kunstig er nikotin. Nikotin "ligner" for kroppen på stoffskiftehormon og kan derfor senke TSH. Det anbbefales derfor for røykere og andre nikotinbrukere å legge bort nikotin i 48 timer før prøvetakning. Men det vil vel de færreste røykere høre om🚬😄
Lignende tråder
-
B-12 og hypotyreose?
Av Vigdis i forumet B-vitaminerSvar: 31Siste melding: 31-01-13, 10:37 -
Artikkel i jcem om behandling av sentral hypo men interessan
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 1Siste melding: 29-06-12, 08:28 -
Hypotyreose og trening
Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 12Siste melding: 21-09-09, 19:21 -
Sykmelding og hypotyreose
Av Elly i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 27-10-08, 22:15 -
Artikkel i jcem om behandling av sentral hypo men interessan
Av nora i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 29-01-08, 20:56

Bokmerker