Det vil sannsynligvis være best dersom du gjør en doseøkning i samråd med legen din. Hun eller han er avhengig av å få høre fra deg hvilke symptomer du fortsatt sliter med - hvis hun ikke hører noe, tror hun sannsynligvis at det går greit med deg?

Hvis du ringer og bestiller en time, kan du samtidig avtale at du kommer og tar blodprøver en uke eller så i forveien, slik at resultatene har kommet når du skal til legetime. Du kan ha fungert sånn noenlunde på den lave dosen tidligere, men hvis du har den autoimmune varianten av lavt stoffskifte (Hashimoto's) vil du sannsynligvis gradvis få behov for høyere dose med medisin. Kjertelen ødelegges gradvis, og blir mer og mer ute av stand til å produsere den mengden thyroksin som du trenger for å fungere. Av stoffskifteprøver kan du be om å få tatt TSH, Fritt T4 og fritt T3, og Anti-TPO. I tillegg kan det være lurt å få tatt prøver av vitamin D, ferritin, vitamin B12, sink og selen. Alle disse kan ofte være lave hos oss som har lavt stoffskifte, og vil vil fungere bedre med tilskudd. Du har rett til å få en utskrift av blodprøvene dine, det kan være lurt å ha dem selv og følge med på.

Arbeidsgiveren din er kanskje en IA-bedrift? (Inkluderende Arbeidsliv) Det er billigere for arbeidsgiver å ha en ansatt som kommer på jobb med litt tilrettelegging enn en ansatt som er sykmeldt, så de er ofte interessert i å tilrettelegge for at du skal klare å være på jobb. Jeg har selv i perioder avtalt med min nærmeste leder at jeg kan gå og hvile i 10-15 minutter i løpet av dagen, når jeg har hatt dårlige perioder og/eller hatt store påkjenninger i familielivet. Det vil variere fra en arbeidsplass til en annen hvordan tingene kan tilpasses, men hvis du har store problemer med å klare nattejobben din, kan du ta det opp med leder eller bedriftshelsetjeneste.

Klem til deg - håper det gradvis ordner seg!