Sitat Opprinnelig skrevet av Cyrus Vis post
Tusen takk for gode råd begge to!
Jeg får vel ta en prat med legen min igjen, selv om jeg kvier meg til det. Ikke det at han er vanskelig eller no sånt). men å gå til legen er en prøvelse i seg selv - å huske hvorfor man kommer når man sitter der.... Får vel skirve dagbok og ta med meg den lange lista når jeg kommer..
Og når du er hos lægen, forlang recept på Melatonin. Som en "natarbejder" burde du have krav på at kunne få Melatonin på blå recept, hvis din læge er opdateret nok i den nyeste viden om effekten af Melatonin hos mennesker der arbejder på skæve tidspunkter på døgnet. Mange af dine symptomer ligner faktisk symptomer på melatonin-mangel. Desuden påvirker melatoninstatus også væksthormon, dvs. underskud af melatonin følges altid af underskud af væksthormon. Det betyder så, at oven i din hypothyreose - T-hormonmangel, lider du også under effekten af mangel på mindst to andre hormoner. Det er en rigtig "coctail" af hormoner, der hvert især og samlet - har en enorm effekt på både psyke og de kognitive færdigheder.

Melatonin dannes ellers i pinealkirtlen, kun under dyb søvn om natten, i fuldstændig mørke. Arbejder man om natten, kan man ikke undgå at udvikle melatoninmangel, og dermed også mangel på væksthormon, selv om det sidste er ikke så udtalt som det første.

Bare vær opmærksom på, at det kan tage op til 3 måneder, før tilskud af melatonin begynder at kunne mærkes. Det kan desværre ikke forceres, men om du hører til dem, der reagerer hurtigere end 3 måneder, kan man ikke vide før man starter på behandlingen.

Få det gjort i en fart, hellere i går end i morgen, som man siger... Det er meget VIGTIGT!

Der findes en del studier, der ikke bekræfter melatonins virkning på forbedring af søvn og livskvalitet i den vågne tid, men det ville jeg ikke lade mig afskrække af, fordi der ofte skal individuelle tiltag til at opnå effekt, og således har en af mine natarbejdende venner ikke mærket effekt af melatonin indtil hun.... begyndte at tage tabletten hele fem timer før ellers ordineret.