Sitat Opprinnelig skrevet av VibekeS Vis post
Og det er absolutt interessant det du skriver om galle og galleproblemer. Jeg har forsøkt å kutte ut så mye fra kosen, gluten, hvetemel, sukker, frukt, kjøtt etc, uten at jeg har merket meg noen bedring her. Jeg har lenge virkelig hatt store problemer med fettholdig mat, og fikk en gang diagnose irritabel tarm (etter Giardia i 2004). Dette skal jeg forsøke for å sjekke!
Tak Vibeke Bare det ikke ender med, at du kan blive nødt til at cutte for meget af det mættede fedt i din kost, fordi det er i hvert fald, på sigt ikke for godt at lade andelen af plantefedt blive for stor, på bekostning af det animalske eller det eneste mættet af planteoprindelse - kokosolien. Kroppens kemi kan ikke undvære de fedtsyrer, der findes i mættet fedt.

Når det er sagt, så bør man også se på andre muligheder for dine gener ved kødprotein- og fedtholdig mad. Det behøver ikke være galderelaterede problemer, men hvis du f.eks. danner for lidt eller ingen fordøjelsesenzymet Lipase, vil ingen alverdens galdeblæreopreation eller anden galde-relateret behandling overhovedet nytte, så måske ville det være nyttigt først at undersøge om det er fordøjelsesenzymerne din mave/tarm ikke danner nok af? Før du kommer i den helt store behandlingsmølle?

Lige som med mavesyre, også med fordøjelsesenzymer: mangel udbredt hos os med stofskiftesygdom og ellers hos alle, i takt med at vi bliver ældre.

Uden Lipase eller med for lidt Lipase - ingen eller ringe spaltning af kostfedt, og resultatet bliver adskillige symptomer fra mave/tarm, fordi ved for lidt fordøjelsesenzymer vil kroppen øve modstand mod fedtstofferne i kosten, som kroppen ikke kan spalte og derfor forsøger at skille sig af med, som det var "gift". Det kan give ganske voldsomme symptomer og plager.

Hvis man også danner for lidt af det proteinspaltende protease, og for undgå plagerne, reducerer/fjerner man de sammensatte animalske proteiner fra sin kost - kan man risikere at komme i et aminosyreunderskud, der kan påvirke dannelsen af andre enzymer. Men ellers kan der være 1001 grunde til at kroppen danner for lidt af et enkelt eller flere enzymer, herunder kan det også være arveligt, da en mutation i enzymgenet kan medføre en arvelig enzymdefekt. Dette bevirker nedsat eller manglende aktivitet af enzymet, hvilket medfører forstyrrelser i stofskiftet, eventuelt sygdom.

Om det er en fordøjelsesenzym-defekt, kan man sagtens finde ud af uden at skulle i gang med de helt store tests. Planteenzymer, som f.eks. denne eller denne, indtaget til hvert måltid i et par dage vil faktisk kunne mærkes hurtigt, hvis det er fordøjelsesenzymer det er galt med. Hvis ikke, skader selve "testen" ikke det mindste. Tværtimod, går de så ind i blodstrømmen og "rydder op" i bl.a. arterie-plague og andet uønsket = detox.