Viser søkeresultater 1 til 10 av 49
Threaded View
-
01-11-07, 22:50 #1
Betennelse i skjoldbrukskjertelen - betyr det at jeg har Hashimoto's?
Hei!
For tre dager siden oppdaget jeg dette forumet. Nå har jeg lest og grått meg gjennom mange innlegg og historier. Mange følelser har vært i sving; sorg, glede, frustrasjon, fortvilelse. Nå er jeg klar til å fortelle litt om meg selv, og håper å få tilbakemeldinger fra noen av dere her inne som jeg skjønner sitter med utrolig mye kompetanse og erfaring.
Sammenlignet med mange av dere er jeg "helt blank" på sykdommen jeg har hatt konstatert siden mai 2001. Jeg er nesten flau. Men denne høsten har jeg merket store forandringer, noe som har gjort at jeg har funnet det nødvendig å lete etter informasjon. Og slik fant jeg "dere". Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, så dere får tilgi hvis dette blir langt og usammenhengende.
Kort fortalt: Jeg er 38 år og mor til tre. Høyt utdannet og delvis i jobb, oppfatter (eller rettere sagt HAR oppfattet) meg selv som ei ressurssterk jente, godt humør, sterk psyke, god almennhelse, aktiv i samfunns- og organisasjonsliv. Har de siste fire årene brukt 100 mg Levaxin pr dag.
I mars 2001 sluttet jeg å røyke. Gikk umiddelbart opp 10 kilo på 2 mnd til tross for heftig fysisk aktivitet. Ble slapp og tiltaksløs - men det hadde jeg vel igrunnen vært ganske lenge etter at minstemann ble født? Skyldtes sikkert jernmangel. Fikk samtidig vondt i halsen - men ikke så vondt at det var verdt å oppsøke lege før det var gått to måneder (kan det være kreft?). Legen fikk mistanke om betennelse i skjoldbrukskj., tok prøver - og hypothyrosen ble etterhvert bekreftet.
Javel? Så flott - da får jeg medisin og blir bra. Og slik har jeg gått - tatt prøver en gang i året i 6 år - har knapt tatt meg bryet med å spørre om verdier på prøvene. Ft 4, T 3, hææ? Anti-hvaforno? Legebesøket har vart i fem minutter. Og når legen sier prøvene er bra, ja så er de vel det? Kan jeg klage på noe da? At det omtrent er umulig å gå ned i vekt skyldes vel i bunn og grunn manglende selvdisiplin - de andre klarer det jo, og jeg er jo tross alt medisinert?
Det siste året har jeg kommet til en erkjennelse og frustrasjon over ikke å være mitt gamle jeg. Det er pinlig å si det - men det er først det siste året jeg faktisk har begynt å lete etter informasjon.
Utrolig så mye hår jeg mister?
Hvorfor "baller det seg til" når jeg skal gjennomføre et ressonement?
Hvorfor klarer jeg ikke argumentere slik jeg vil, og hvorfor husker jeg ikke argumentet jeg leste og pugget til senere bruk?
Hvorfor klarer jeg ikke ta meg sammen og få unna det jeg hadde bestemt meg for da jeg kom på jobb i dag?
Hvorfor skriver jeg så stygt - jeg som hadde så pen håndskrift?
Hvorfor får jeg vondt i hjertet?
HVorfor har jeg vondt i anklene når jeg reiser meg opp fra sofaen?
Hvorfor er selvtilliten min blitt av?
Hvorfor føler jeg at "JEG KAN JO INGENTING?"
Hvorfor er jeg god på ide men elendig på gjennomføring?
Hvorfor blir jeg så nedstemt, jeg som er kjent for mitt goode humør?
Hvorfor er dørstokkmila som en maraton?
Hvorfor er jeg ikke meg selv?????
For seks uker siden la jeg bort sigarettene - denne gang for godt :-). Vekten økte raskt - 4 kilo på disse seks ukene. Var hos legen forrige uke og tok prøver som bekreftet at stoffskiftet var endret. Utrolig nok hadde jeg hadde vett nok til å spørre om verdiene. Din TSH er 5 og T4 er 12, så her må dosen opp, sa legen og ba meg øke med 50 mg i uka.
At røykesluttere blir ganske variable i humøret er en velkjent sak. Men det får være måte på. Har for det meste befunnet meg på kjellerplanet for å si det sånn. Og nå som jeg har innsett hvordan jeg har ignorert hypoen er den beste beskrivelsen en slags sorgprosess over ikke å ha sett dette før. Jeg har vært så utrolig lei meg denne uka og grått mange tårer!
Nå skal jeg inn igjen om seks uker. Og jeg har bestemt meg for å ta tak. Jeg må finne ut av dette på egenhånd og ikke bare godta alt legen sier.
Og her trenger jeg virkelig hjelp fra dere andre som sitter på enorme kunnskaper. Her kan dere virkelig få øse ut av dere - for jeg er totalt blank!
Hva er referanseverdier?
Hva er anti-TPO?
Hvilke prøver bør jeg kreve?
Bør jeg kreve å komme til spesialist?
Bør jeg prøve kombinasjonsbehandling med litothyronin?
Er det lurt å spise kosttilskuddet sammen med Levaxinen om morran?
Er det....ja, jeg vet nesten ikke hva jeg skal spørre om...
Jeg er bare så glad for at jeg fant dette forumet. og til dere som er med til bunnen av innlegget: En stor takk! Håper på noen tilbakemeldinger
Lignende tråder
-
Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma
Av emraudstein i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 12Siste melding: 28-12-15, 19:55 -
Betennelse i skjoldbrukskjertelen?
Av Student24 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 31Siste melding: 04-10-12, 22:58 -
Skjoldbrukskjertelen lage tyroksin
Av Bille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 01-11-07, 20:02 -
Jeg i utredningsfase for lavt stoffskifte
Av Ekeberg i forumet Lavt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 14-02-07, 22:52 -
Betennelse i skjoldbrukskjertelen
Av Line i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 25-09-06, 12:27

Svar med sitat

Bokmerker