Side 1 av 10 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 94
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard Økning/regulering Armour....

Hei

Jeg har siden jeg var på Balder endret litt på bruken av tyroxiner. Jeg brukte 120 mg Armour før jeg var der - legen mente kanskje jeg tok for mye...men prøvene tilsa egentlig det motsatte (S-fritt T4 var 11.1). Hadde heller ingen tegn til overdosering.
    I alle tilfelle tenkte jeg at jeg skulle prøve med annen dosering. Har derfor tatt 90 mg armour på morningen - og 25mcg Levaxin på dagen. Dette pga at når det lir litt utpå dagen kommer frossenheten igjen - jeg er også blitt mer ullen i hodet..igjen og husker dårligere. Tenkte jeg skulle prøve øke Armour litt for å se om jeg kan bli kvitt dette. Bør jeg øke med 30mg eller dele den i to(altså 15 mg)???
    Takknemlig for svar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vet ikke om økningen, det kan sikkert noen andre kommentere bedre, men noen leger på Balder gir for lav dose Armour.

På alle de andre forumene i amerika og england så heter det at TSH blir ganske lavt på Armour, så man kan ikke gå etter den.
    Man må måle FT4 og FT3.
    En del pasienter har det topp med en lav Ft4 og FT3 helt oppe eller litt over referanseområdet.
    Det andre typiske er at de må ta T4 i tilleg og ha FT4 i øvre halvdel, om det er midt ppå eller helt oppe er individuelt, samt FT3 ganske høyt oppe.

Så det mest logiske er å prøve de to variantene og ikke prøve lange tider på en for lav dose med en TSh på 1 først.
    Jeg vet om en som trenger en TSH på rundt 1 selv på Armour+T3 menhun har MS. Hun blir dårlig av T4.

Så alle varianter fins, men den med Armour + T4 er ganske vanlig.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Her er en posting fra idag som kan si noe om vanlig praksis ang. doser:

"From: lymegirl Apr-1 10:03 pm
    To: garensmith (garensmit1) (3 of 7)

66424.3 in reply to 66424.1

l was on synthroid for l4 years before trying armour.....it was an adjustment because the synthetics was like taking nothing and armours actually does something metabolically.....l was on .088 when l went to my doc...which he said was not enough anyways....said l should have been on at least .l25 as thats the average dose for a woman....l told him there was no way l could take that amount....it would make me a wreck....thats why he switched me to armours....half of his patients are on synthetics and half on armours.....he said .l25 is equal in activity to 3 grains...l started at l grain for 2 weeks then 2 grains for 2 weeks and then onto 3 grains.....and still at about my 3rd week l went really hypo and was crying for no reason.....it went away but it took me 8 weeks on the 3 grains to feel better......thats the adjustment lm talking about....my daughter is l9 and went right onto armours...he told her 3 grains too so she would have enough t4 but it was too much for her as she went from l20 lbs down to ll0...so now she is on 2 l/2....if you are in need of a full replacement dose you will need 2 l/2 to 3 grains......good luck to ya....
    "

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei hei

T3 ble ikke målt siste gang - mener bestemt det var krysset av på prøveskjemaet...men fikk ikke noe svar på det.
    T4 var 11.1, TSH var 0.06.
    Nu husker jeg ikke helt...men jeg skulle bruke Levaxin i tillegg til Armour - men var det for å høyne T4 eller TSH?????
    Syns selv det er tilbakegang i allmenntilstand siste tia....vil derfor prøve med økning av Armour. Har brukt samme dose i ca 5 uker....
    Jeg har lest på endel utenlandske forum at de øker mye raskere enn hva jeg har gjort tidligere.
    Legen på Balder sa også at jeg skulle prøve å gå fra 120 mg til 90 - og hvis jeg ble verre kunne jeg øke igjen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Man må ha FT3 -verdien for å si noe sikkert om doseringen av Armour. Den er ganske høyt innenfor referanseområdet eller såvidt over ved riktig dosering, og FT4 er da vanligvis i nedre halvdel.
    TSH går ikke opp når man tar levaxin i tillegg, heller ned.
    Mange må ha FT4 opp til midten eller mer ved bruk av Armour.

Jeg har alltid en lav TSH selv. Mange andre får en lav TSH på riktig dosering.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard Vektøkning - hjeeelp..........

Hei

Jeg har gått opp 5 kilo siden jeg begynte med Levaxin (først levaxin, så Levaxin og Armour). Det er helt forferdelig - føler meg absolutt ikke vel.
    Først la jeg på meg 3 kilo, så stagnert det ei stund - men nu er jeg gått opp ytterligere 2 kilo. Jeg sliter veldig med å gå ned i vekt, må nærmest sultefore meg selv for at det skal lykkes. Og det er jo ikke holdbart - kroppen går jo snart på sparebluss, også kommer det jo på igjen så snart man begynner spise.
    Kan det være medisin???? Hjeeeelp

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg vet ikke om dette er vanlig ved bruk av Levaxin, men jeg la også på meg da jeg begynte å bruke det for et par måneder siden. Faktisk la jeg på meg 10 kg(!) bare i løpet av noen uker...! Jeg har også lest at andre har opplevd vektøkning ved oppstart på Levaxin, så vi er nok ikke alene om dette. ;)

For min egen del så jeg en sammenheng med at jeg plutselig fikk tilbake matlysten; den hadde vært omtrent fraværende et par år. Har du sett noen sånne sammenhenger?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg la også på meg når jeg brukte Levaxin, men med det samme jeg begynte på Armour snudde dette og tok 8kg med en gang. Går fremdeles sakte men sikkert ned og er nå bare få kg. over det jeg bør ha.
    Jeg ser overgangen til Armour i klar sammenheng med dette for jeg prøvde alle mulige doser med Levaxin. Også Liothyronin.
    Armour virket på meg i allfall.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    50

Standard

Gikk ned da jeg begynte med Armour, men la på meg igjen da jeg sluttet å røyke.
    Nå har jeg gått ned over 13 kg siden januar på Libra-kurs. Har tatt ett kurs og klarer meg selv nå.

Det går ut på å ikke gå på sparebluss, men spise mange små måltider om dagen. Hvis du tenker deg at ved-ovnen skal brenne, (sånn som vår forbrenning i kroppen), må du stadig legge på litt ved for å holde den konstant... slik er det med oss... Spise lite men ofte.

Det er ikke vanskelig, jeg sulter ikke i det hele tatt. Spiser vanlig mat som jeg eller har spist i alle år, kuttet ut smør og omtrent ikke sukker, men ellers er alt som før... Tar også et fiberbrød FØR alle måltider, det metter og ordner med tarm-funksjonen, renser bla.

Dessuten går jeg en tur hver dag, og det er sjelebot.... jeg nyter at jeg orker det, og naturen nå er fantastisk. Kjenner mer overskudd og humøret er adskillig bedre etter en god tur. Bare følelsen av å være så flink og å kjenne at det går "nedover" er fantastisk. Og dette sier ei dame som hadde belaget seg på å være tjukk resten av livet!!!!

Har vært å kjøpt nye dongeribukser i dag, fordi de andre drukner jeg snart i, og har gått ned 2 størrelser..Det er såååå moro!! :P

Vet at dette er noe de aller fleste kan klare.. man må bare ta seg selv litt i nakken og bestemme seg... resultatene viser seg fort. Gikk ned 2 kg den første uka... så bare stå på.

Glemte å si at jeg drikker masse vann. Sluttet med cola-light, fordi kurslederen sa at man ofte hadde problemer med å gå ned i vekt når man drakk det... og så jeg som aldri har drukket noe annet i mange, mange år... men jeg savner det ikke... Har av og til et glass i helga, men ellers er det vann!!

Lykke til... det er i hvertfall noe som virker.. og du kan spise din vanlige mat uten for mye linser og bønner osv....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg gikk straks opp tre kilo når jeg startet med thyroxin, og det meste gikk på beina og lårene siden strømpebuksene ikke passet lenger, resten på midten og ansiktet og halsen...er fremdeles noe oppblåst i ansiktet. Gikk opp tre kilo til sist høst når jeg prøvde for første gang uten liothyronin men det er borte igjen nå.

Mary Shomon har en vekt-eller diett-bok for hypothyreose-pasienter. har ikke lest den men jeg mener de sier at boka sier at karbohydrater er man mye mere følsom for i forhold til før.

nora

Side 1 av 10 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. Økning av dose
    Av HeidiN i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 27-05-08, 16:20
  2. Regulering av dose i graviditeten.
    Av Unn i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 17
    Siste melding: 26-01-07, 16:02
  3. Armour økning etter blodprøvesvar
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 25-09-06, 20:04
  4. Økning Armour - bedre form
    Av ella i forumet Naturlig Thyroid medisiner