Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
-
26-11-07, 09:37 #1
Hva viser forhøyet anti-tpo? nye prøve svar....
Nye prøve svar etter å ha gått fra 225 mg pr dag til 150 mg pr dag.
29.10.08
Fritt t4-28,2 ref 11.0-23.00
Fritt t3 5.5 ref 3,5-5,5
tsh 0.02 ref 0.20-4.50
21.11.07
fritt t4 17,5
fritt t3 4,4
ths 0.38
anti tpo 192 (alt for høy) sa legesekretæren
Skal til legen i morgen, noen gode råd? Sliter med depresjon og muskesmerter....Kommer til å be om en liten økning, trives best når t4 er rundt 19-20. I forhold til t3 har jeg ikke tenkt så mye på dette....Legen er ikke så villig til å gi meg kombi medisinering.
-
26-11-07, 09:50 #2
Anti-TPO er en test som avslører om du har antistoffer som ødelegger kjertelen. Det er ingen overraskelse at du har det 90% av de som har lavt stoffskifte har dette. Og man har disse stoffene livet ut.
Jeg har aldri en enste gang fått noen fornuftig veiledning av å ta blodprøver. Tvert imot - de forvirrer og er et hinder i å finne idealdosen.
Så mitt forslag er at det er ikke noe vits i å rette seg etter blodprøver som ikke viser noe om hvilket stoffskifte du har, og heller ikke høre på en lege som ikke vet hvordan du har det.
Jeg fant ikke dosen min før jeg tok styringa sjøl.
Jeg har forståelse for dette av legen min, men hadde gjort det uten også. Jeg var lei etter 16 år uten at legene fant en behandling som virket.
IKKE la dem få like lang tid med deg er nå mitt råd.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-11-07, 11:19 #3
Aha....nå føler jeg det begynner å gå opp et lite lys for meg. Jeg har nemlig ikke skjønt dette med anti-TPO helt, og har heller aldri fått verdien målt hos lege (såvidt jeg vet
)
Har jeg forstått dette riktig n'Finn:
AntiTPO-stoffene ødelegger kjertelen. Og man har altså disse stoffene selv om kjertelen er helt ødelagt, dvs ikke lengre har egenproduksjon? Jeg trodde på en måte man ikke hadde anti-tpo lengre når kjertelen var ødelagt - for da er det jo på en måte ikke bruk for dem lengre...? HVis du skjønner...
?
Men - så var det å få formulert dette på riktig måte - på hvilken måte påvirker anti-TPO formen til oss som har lavt stoffskifte? For det snakkes jo mye om at TSH må være sånn og sånn, fT4 og fT3 må være på det visst nivå for best mulig funksjonsevne - og dette reguleres med levaxin + evt andre medisiner. Påvirkes anti-TPO av dette? Skjønner du/dere i det hele tatt hva jeg mener
?
Jeg skal nemlig til legen snart, og driver og samler "ammunisjon" - jeg må jo vite hvorfor jeg krever det jeg krever
. Og har igrunnen lurt på hvorfor jeg skulle be om antiTPO-prøver i og med at jeg har hatt betennelse i kjertelen, og antar at denne ikke lengre produserer lengre. Har det noe å si liksom?
Hmmm...ikke enkelt å få formulert det en har på hjertet bestandig...men dette må jo være det mest takknemlige forumet hvor man kan slite med sånt...
-
26-11-07, 13:20 #4
Jeg blir også så forvirret! THS skal/bør være sån og f3 og f4 sån i forhold til hverandre....Det er så vanskelig å skjønne hva som er stoffskifte sykdom, og hva som er blitt vanlig trøtt/koma følelse....som kanskje igjen er stoffskifte!
Blir helt oppgitt over meg selv som ikke har tatt tak i dette før, har i 10 år gått rundt og sagt at;" Nei, dette er ikke meg, meg er sån jeg var før jeg ble syk." Og så må jeg bare innse at jo, dette er meg. Det er sån livet mitt er. Og jeg vil ha kontroll! Da er det bra dette forumet med alle som har egen erfaring eksisterer! Og som kan forklare igjen og igjen til "nybegynnere" TAKK!
-
26-11-07, 18:58 #5
For meg så stemmer dt bedre å se på ft4 og ft3, og hvis su sier at du er bedre med en ft4 på for eksempel 20, så er det det.
En ft3 på 4 ser for meg grei ut.
Man kan regne tallene om til prosent også, da er det noe lettere å se hvor høye/lave de er.
Vær obs på at det er alltid noen velig få som trenger ft4 og ft3 helt oppe eller endog litt over.
Men 20 høres rimelig normalt ut.
Om atni-TPO, så sier www.thyroidmanager.org at hvis man har antistoffer, skal TSH være lavt, og da pleier antistoffene å gå ned.
Prøv selentilskudd (tas hver dag)
Dessuten kan lavkarbo og omega-3 hjelpe, samt vitamin E og C selvsagt. Unngå omega-6 (som fins i oljer av alle frø, de oljene som er omega-3 er rapsolje og olivenolje. De andre har masse omega-6 og er inflammatioriske og det igjen er ikke bra for antistoffene. Blant annet.
nora
-
26-11-07, 19:57 #6
Jeg syns jo en må se dette i et helt omvendt perspektiv.
TSH - fT4 - fT3 osv får bare bli som de blir når vi har opparbeida en dose som vi har det best mulig på.
Og DA kan det hende at verdiene er heeelt anderledes enn den gode doktor synes de bør være.
Hvis vi skal styre dosen vår etter verdier som ikke er ideelle for oss - hvordan skal vi da finne den beste dosen ?
Husk at grensene er laget av blod fra antatt friske personer da . skal vi ha det slik ?
Berit S
Det er en lang utdannelse dette, og jeg er iallfall ikke ferdig med den !
Man plukker opp litt her og litt der, og etterhvert forstår man om det stemmer eller ikke.
De antistoffene som anti-TPO testen er følsom for kjenner vi ikke, om en skal tro legene.
Nå finnes det jo en akuttfase, og den kjenner man. Hvorfor man ikke kjenner det har jeg aldri sett noen god forklaring på. Tror dette kan være en slik "goes without saying" sak.
Man har antistoffene for livet sa en hormonspesialist på Aker til meg, men senere har noen fortalt meg at man har dem ikke lengere enn man har kjertelvevet.
Når antistoffene har ødelagt kjertelen inntrer det som kalles atrofi. Det er kroppens egen måte å kvitte seg med unødige saker. Kroppen fjerner langsomt og sikkert kjertelvevet og den forsvinner helt.
Når det har skjedd er det rart om antistoffet fremdeles finnes der, men jeg kan ikke referere fra noen sikker kilde på dette.
Selve anti-TPO testen er en dårlig test. Den er lite presis og den viser også positivt utslag på 10% av folk som ikke har slike antistoffer.
Den er ikke brukelig til å følge effekten av behandlingen• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-11-07, 20:06 #7
10% av dem medhashimotos har negative antistoffprøver, og dessuten har noen bare positive prøver på antithyreoglobulin . Biospi og ultralyd er egentlig bedre for å påvise hashimotos.
Hvis hun selv sier at en ft4 på 20 er best for henne, så er det slik, uansett TSH som hun kom inn på omtrent i samme setning. Vi får ikke gjort noe med TSH, får den ikke opp, ihvertfall vet jeg ikke om noen måte å få den opp i "ønsket" (=rundt 0,5-1,5) nivå. Ffaktisk sier thyroidmanager at en lav TSH er ønsket hvis en ahr hashimotos, max 0,8 synes jeg å huske. TSH trigger antistoffene, både for hashimotos og graves.
-
26-11-07, 21:14 #8
Du som leser så mye Nora - hva med oss som har passert nullen for lengst uten at fT4 er mer en på mitten ?
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-11-07, 21:41 #9
Takk til nora og n'Finn for info!
Og av det dere skriver trekker jeg den konklusjon at det igrunnen ikke har noen hensikt å måle anti-TPO nå for sånne som meg som har hatt betennelse i kjertelen for noen år tilbake..........er dette riktig oppfattet?
Kjære trude.lutt - om vi ikke blir de superdamene som vi ønsker å bli så skal vi i allefall bli de superdamene vi KAN bli
. Jeg har vært så "førrbainna" på meg selv og legen min - akkurat sånn som du skriver - men jeg er faktisk nå over i en fase hvor jeg tenker at alt faktisk bare kan bli bedre. Jeg tror jeg har vært syk mye lengre enn jeg har vært diagnostisert, kanskje fra 1. barn - hvem vet? Og det er faktisk ganske sårt og trist å tenke på. Og når man i tillegg har tatt så lite tak i dette på egenhånd - ja,da blir man både sint og lei seg over å ha mistet så mye. For min del bekymrer jeg meg faktisk mest over de kognitive egenskapene. Får håpe de ikke er varig svekket
. På den andre siden - mannen min har IKKE lavt stoffskifte - men det er absolutt noen kognitive mangler der i gården også
.
Det er noe som kalles "å bygge sten for sten". Det skal vi nå gjøre trude.lutt.
God kveld til deg fra meg - og til dere andre
-
26-11-07, 21:47 #10
I følge www.furst.no så har du rett i at anti-TPO ikke har noen hensikt i annen sammenheng enn i det diagnostiske. Altså det er kun et feilsøkingsverktøy.
TRAS brukes derimot helt anderledes og mange blander sammen disse to testene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker