Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard er det sammenheng mellom stoffskiftet og mens?

nå måjeg bare spørre her, for jeg har en sterk mistanke til sammenheng her... ikke noe mønster da, men en sammenheng

aldså mensen... fra før jeg ble syk hadde jeg et veldig greitt forhold til den, 5 dagers periode med 30 dagers syklus...
    får jeg et barn og sannsynligvis hypothyreose i samme slengen. det skulle gå 2 år før jeg fant ut det

så mistet jeg mensen i 5 år... grunnet uheldig bruk av hormonspiral :(
    jeg måtte til slutt kutte ut all prevensjon for å få den igjen, prøvde meg først med å ta den ut og begynne på p-piller isteden,men det hjalp ikke. etter et parmnd varmensen tilbake og etter 6 mnd var jeg gravid

hele denne tiden hadde jeg nogenlunde stabil e blodprøver,men dårlig form. gikk på 700 ug i uka. like før graviditeten måtte jeg gå opp til 800 ug i uka.

så går svangerskapet inn i 3 semester og jeg har gradvis blitt hyper(aldså overdosert tipper jeg) ... må etter nedtrapping kutte til 500, så 450 ug.

etter fødselen økte jeg litt igjen opp til 500 ug, men nå går det bare nedover... bruker nå 425 ug etter at jeg og legen fannt ut at jeg hadde uleselig TSH og T4 på 33 gikk egentlig førstned til 400ug,men da gikk jeg rett i kjellern :(

så var det mensen da.... etter fødselen var den kraftig og varte i opp til 8 dager, men jeg hadde en uvanlig lang syklus, hele 5-6 uker så i høst ble den normal igjen, 5 dager 4 uker. men så skrumper det inn.... til omtrent ingenting. jeg får mensen, har de første stripene i bindet og så er det ikke mer..... sånn har det vært i 3mnd nå...syklusen har blitt vesentlig kortere også... nermer seg 3 uker

er det noen som kan forklare dette for meg? er det noe sammenheng her?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Tror ikke det er noen annen sammenheng enn at hypotyrose kan gi blødningsforstyrrelser i form av store blødninger det er derfor vanlig å sjekke stoffskiftet til kvinner som er plaget med dette.

Tror menstruasjonen kan endre seg gjennom livet for alle.

baremei Gjest

Standard

Jeg har hatt noen tilsvarende greier som ubehandlet, og som alle rettet seg når behandlingen endelig ble riktig og stabil.

Jeg har byttet fra 23 dagers syklus med 5 dagers små blødninger, til 32 dager med fossefall, til 18 dager og frem og tilbake.

23 dagers hadde jeg i mange år, men legene insisterte på at det sikkert var normalt for meg. Men det var det altså ikke, viste det seg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Lissa ;)

Kan ikke huske om ditt lave stoffskifte skyldes antistoffer. Hvis det gjør det, så kan det ha sammenheng med menstruasjonforstyrrelser på denne måten:

Har du først fått en autoimmun lidelse, så får du lettere en annen. Dette gjelder bl.a. meg. Jeg har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen og også antistoffer mot eggestokkene. Dette kan du lett få sjekket på en blodprøve.

Oi, når jeg leser videre, så ser jeg noe mer alarmerende hos deg - den lange blødningsperioden. Slik fikk jeg oppdaget en annen autoimmun lidelse: ITP - blodplatene får hektet antistoffer på seg, og så sorterer og ødelegger milten blodplatene. Du bør også få sjekket dette da.

Altså: få tatt blodprøve av:
    Kjønnshormoner, gjerne også "mannlige" (vi skal nemlig ha litt av disse, men ikke for mye - for mye kan f.eks. indikere PCO).
    Antistoffer mot eggestokkene dine.
    Thrombocyttene dine (= blodplatene).

Lykke til

PS Jeg har ei venninne som i perioder får menstruasjonen opptil 3 ganger i måneden - legen hennes mener det er stress. Hun har tidligere hatt høyt stoffskifte.

Både stoffskiftet og menstruasjonen og mye mer i kroppen er regulert av hormoner. For mange tror jeg at ubalanse i det ene systemet kan gi ubalanse i andre systemer. Vi er ikke stykkevis og delt, men hele mennesker hvor alt i kroppen har forbindelse med hverandre og kan påvirke hverandre.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    61

Standard

Hei Lissa

Ja det er en sammenheng mellom stoffskifte og mensen. De fleste får sterkere blødninger men noen får sparsomme blødninger. Jeg er selv av de som fikk sparsomme blødninger. Gikk fra "normal mens (5 dager) til 1 dag med nesten ingen blødning. Gikk direkte fra 5 til 1 dag.

Sussi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

ja stina jeg har autoimun hypothyreose og har bådeanti TPO og tras....

ang periodene så der det helt tydelig en fast syklus, jeg har pms, så jeg har rimelig god kontroll på hvor i syklusen jeg er. merker eggløsningen også, vanligvis.
    i det siste har den som sagt blitt veldig kort fikk mensen i går og er mer eller mindre ferdig alt
    ikke for det; deilig å ikke blø så lenge,men litt skremmende.

jeg må uansett ha en legetime for å sjekke stoffskiftet igjen, for jeg mistenker at jeg fortsatt er for høy

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Samme her. Jeg hadde ikke kraftig mens fra starten av, men den forsvant nesten hos meg. Etter Levaxinen så har det bedret seg. Men jeg som alltid har vært som en klokke har uregelmessig mens nå. Det virker som om det roer seg mer og mer. Har tatt Levaxin 1 litt over 1 år nå..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jamen jeg har jo gått på Levaxin i 8 år...

kommer visst aldri i riktig modus jeg :(

om ikke annet, har funnet ut at jeg har det mye bedre som høy da...., men hvor lenge tør jeg være det... vekta går sakte men sikkert ned , har gått ned 9 kg siden august... har fortsatt 11 kg igjen før jeg når målet mitt og jeg vet at om stoffskiftet går tilbake der det var, stopper det opp; i beste fall... :(

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Da bør du kanskje sjekke hormonene dine. Og se dypere sammen med legen på om det kan være andre grunner til forandringene? Sånn som PCO/PCOS osv.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 11-12-07, 17:34
  2. tid mellom prøvene
    Av tema i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 20-09-06, 19:08
  3. Forbindelse mellom stoffskifte og revmatisme
    Av baremei i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 5
    Siste melding: 13-07-06, 22:34

Bokmerker