Viser søkeresultater 1 til 10 av 54
Hybrid View
-
18-08-06, 20:36 #1
Miste mensen pga levaxin?
Leste et sted om ei som sa hun hadde mistet mensen fordi hun spiser levaxin. Er det vanlig? Har aldri hørt om denne bivirkningen..
-
18-08-06, 20:44 #2
Har jeg aldri hørt eller lest.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
18-08-06, 20:52 #3
Det har ikke jeg heller, men man kan få menstruasjonsforstyrrelser når man har hypo og også hypertyrose tror jeg. Det er vanlig å sjekke tyroideafunksjonen når en dame har blødningsforstyrrelser.
-
18-08-06, 20:55 #4
Ja, ved lavt stoffskifte er det vanlig å blø mye og lenge.
Er det kanskje motsatt ved høyt stoffskifte? Isåfall må jo jenta være kraftig overdosert, om det er derfor hun har mistet mensen.
Jeg syntes det hørtes merkelig ut.. Og enda merkeligere at jeg aldri har hørt om dette før, dersom det stemmer at det er en bivirkning.
-
18-08-06, 21:06 #5
Du kan få sparsom mens ved hypothyreose, men det er mest vanlig med kraftige blødninger. Men å miste mensen må i så fall være påvirket av noe annet slik jeg ser det. Men det er jo så mange rare utslag i denne sykdomsgruppen: hvem vet om det er et sjeldent symptom. Hadde jeg vært henne ville jeg gått til legen med problemet! Ved tilstander som PCO/PCOS kan man miste mensen vet jeg. Kanskje det er andre hormoner som roter det til for henne??
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
18-08-06, 21:23 #6
Hm... vet ikke. Men jeg kjenner ei med høyt stoffskifte. Nå har hun blødninger 3 ganger i måneden. Men kanskje det er overgangsalder selv om hun bare er 45 år. Ikke godt å vite. Eller så er det for lavt trombocytt-tall.Ja, ved lavt stoffskifte er det vanlig å blø mye og lenge.
Er det kanskje motsatt ved høyt stoffskifte?
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952Tabell 2 Situasjoner hvor det kan bli nødvendig å endre vedlikeholdsdosen av levotyroksin natrium (L-tyroksin)
Økning i TBG-konsentrasjonen
Østrogenbehandling
Behandling med østrogener eller androgener fører til henholdsvis økning eller reduksjon i plasmakonsentrasjonen av tyroksinbindende globulin (TBG). Det endrer bindekapasiteten for tyroksin og kan føre til at L-tyroksindosen må økes (østrogen) eller reduseres (androgen) for å bevare normal TSH-konsentrasjon (16).
Dette er i alle fall interessant for meg da jeg har autoimmun gonadesvikt (noe angriper eggestokkene så de ikke får lov å være i fred til å produsere nok østrogen, og jeg tar derfor østrogentilskudd).
Men mine stoffskifteprøver så visst fine ut bare på 100 mikrogram thyroxin om dagen, så da vet jeg ikke. (Men jeg føler meg jo slett ikke bra, har økt Levaxin + prøver ut Liothyronin, men merker ingen bedring.)
Før jeg begynte på østrogen så hadde jeg alltid veldig uregelmessig menstruasjon - helt fra første mens. Allerede som ungdom kunne jeg gå over tre måneder, for så å blø enormt. Blødde vel alltid veldig mye under menstruasjonene, ja.
Men som en rød trå gjennom hele min oppfatning ang hormoner, så ser det ut til at de er i et nært samspill med hverandre. Har du problemer i et hormonsystem, så får du det gjerne i ett annet. Så jeg ser for meg thyroxinen og østrogenet ligge i krig med hverandre. Men jeg vet ikke om jeg har rett, og jeg vet ikke hvorfor.
Men nå fikk jeg jo en åpenbaring
Hvorfor har ikke legen tatt prøve av min TBG da? Har jo "fine" prøver - altså har jeg nok t4 og t3 i blodet, men kanskje jeg ikke har nok TBG til å binde seg til t4'en og frakte den dit den skal eller hva nå enn TBG skal gjøre? Men min TSH var jo heller ikke gal.
Oj - enda mer å tenke på
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
18-08-06, 21:28 #7
Stina

Det er der mange leger svikter. De undersøker ikke pasientene godt nok. De nøyer seg med TSH og T4.Men nå fikk jeg jo en åpenbaring Hvorfor har ikke legen tatt prøve av min TBG da? Har jo "fine" prøver - altså har jeg nok t4 og t3 i blodet, men kanskje jeg ikke har nok TBG til å binde seg til t4'en og frakte den dit den skal eller hva nå enn TBG skal gjøre? Men min TSH var jo heller ikke gal.Hilsen Anne Ma
-
19-08-06, 15:14 #8
Hei.
her her det også veldig kraftig mens, og den varer lenge, opp til 2 uker, noen ganger 3. Og det var sånn da jeg var Hyper også.
En kan faktisk komme i tidlig overgangsalder når en har stoffskifteproblemer, så om en har mistet mensen helt kan dette ha skjedd. KAN, altså. Fikk noe informasjon om dette av en Endo på Thyra-dagen, men det begynner å bli lenge siden nå, og jeg husker knapt lunch.... Men om en har mistet det og ønsker barn, kan en få hjelp til å få det tilbake.Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
19-08-06, 15:22 #9
Jeg fikk menstruasjonsforstyrrelser ved ca 43 år, og det er da jeg mistenker at hypothyreosen også gjorde seg gjeldende. Men det kan jo kanskje bare være tidlig overgangsalder. Jeg fikk sparsomme blødninger og lenge mellom hver blødning. Er nå 50 år.
Har aldri før koplet det til hypothyreose, men det kan jo tenkes - siden hele hormonsystemet forstyrres?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
20-08-07, 00:05 #10
Rar menstruasjon av hypotyreose?
Har lest at mensen, som jo er hormonstyrt kan komme utav det med hypotyreose. Og det har den jammen gjort. Regelmessig er den fremdeles, men det er sånne mengder, og det varer så lenge! Vondt gjør det også. Før hadde jeg 3-4 dager, nå er det oppe i 10. Og det er ikke lite som kommer heller. Jeg blir så lei, og føler liksom også at kreftene renner ut sammen med blodtapet... Har alltid lave jernlager, og det blir jo ikke bedre av slikt?!? Det påvirker også humøret å ha vondt, i tillegg til at humøret svinger til bunns disse dagene uavhengig av smertene.
BLÆÆÆ!
Kommer det seg hvis en får en grei dose Levaxin? Andre som har det slik?Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
Lignende tråder
-
Påvirkes blodprøveresultatene av menstruasjon?
Av Linn i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 05-01-07, 22:35

Svar med sitat
Bokmerker