Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    1

Standard hvordan snakke med leger?

Hei, alle sammen!

Jeg har hvert medlem her en stund, men ikke skrevet inn på forumet. Jeg er en jente på 25 år. Jeg har tatt levaxin siden juli 2007, etter at jeg ble lagt inn på sykehuset i svært dårlig fysisk og psykisk tilstand. Det var legene på sykehuset som satte i gang levaxin 50 mkg etter disse blodprøvene:
    TSH: 4
    Fritt T4: 7
    Anti-TPO: 1000

Etter levaxinen har jeg blitt bedre psykisk, men fysisk har det ikke hjulpet så mye (mye håravfall, benhinnebetennelse, DÅRLIG og TREG fordøyelse, energiløs, vanskelig å gå ned i vekt til tross for intensiv trening og diett...generelt kjennes det som en daglig kamp for hverdagen )

Det som er mitt problem er at jeg svinger kraftig i fritt T4 og dette medfører igjen at legen min hele tiden forandrer dosering (dette er fastlegen min, og en annen enn på sykehuset). T4 har siden juli-07 liggi mellom 7 og 29, og dosering har vært mellom 50-225 mkg. Jeg tar prøver hver 1-3 mnd, etter hva legen ber meg om.

(Måling for en mnd siden var T4 på 9, og jeg tar nå 10 mkg 5 ganger i uken og 15 mkg 2 ganger i uken.)

Legen min virker svært fornøyd med seg selv over at jeg er under oppfølging og at jeg får medisiner. Han bryr seg lite om at jeg beskriver de plagene jeg fortsatt har, og han sier bare at jeg må vente til han har funnet en korrekt dose medisin. "Så fort medisindosen er korrekt, så forsvinner alle plager", sier han.

-Hvordan kan jeg være så sikker på at det er rett behanding jeg får (kun Levaxin)?

-Hvordan kan jeg være sikker på at han analyserer prøveresultatet rett?

-Det har nå gått to år med denne forferdelige svingningen. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å høre på meg!?

Jeg klarer ikke disse svingningene mer...det må være noe mer legen kan gjøre for å begrense dem. Jeg har hele tiden de fysiske plagene, men så fort T4 synker, kommer de psykiske i tillegg.

Dette ble kanskje mye spørsmål og klagingpå en gang, men jeg trenger sårt litt hjelp med å få en faglært lege til å høre på meg.

Hilsen Camilla
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: hvordan snakke med leger?

Sitat Opprinnelig skrevet av Camilla Vis post
    Dette ble kanskje mye spørsmål og klagingpå en gang, men jeg trenger sårt litt hjelp med å få en faglært lege til å høre på meg.
    Hej Camilla

Det er et stort spørgsmål du stiller, men også et spørgsmål de fleste her har stillet sig selv og hinanden før. Også jeg. Men mit svar blev, at jeg skulle klare mig selv og det gjorde jeg så. Det er dog ikke løsningen for alle og jeg kan læse ud af dit indlæg, at du meget gerne ønsker hjælp fra en læge. Det håber jeg du får. Jeg håber andre kommer forbi snart med gode svar, men det kan tage lidt tid fordi i denne tid er trafikken her på Sonjas mindre end ellers. Sent forår og sommer er den tid, hvor de fleste ikke er ved computere så meget som i de kolde måneder.

I mellemtiden kan du prøve at læse nøje de tråde, der findes her i forummet "Hos legen". Så vidt jeg husker, bliver her berørt lidt af hvert i det emne du efterlyser vejledning i. Så selv om det ikke er direkte svar på konkrete spørgsmål, kan du måske bruge noget af det alligevel. Hvornår skal du til lægen næste gang?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Standard Sv: hvordan snakke med leger?

Man kan selvfølgelig ikke være 100 % sikker på at du får riktig behandling, men siden stoffskiftet ditt svinger så mye, vil det være vanskelig å gi riktig dose uansett hva slags medisin du tar.

Analysen skjer på laboratoriet, og verdiene på prøvene er mest sannsynelig riktige. Det som er vanskelig, er å vurdere hva som er riktig dose, og det er her legen kan bomme. Du kan jo evt. bytte fastlege (husk å be om kopi av journalen din), og se om den nye legen kan behandle deg bedre. Likevel tror jeg det er de store svingningene som gjør bestemmelse av dose vanskelig, og ikke bare at legen er dårlig. Hvor lang tid tar det mellom hver gang du sjekker stoffskiftet? Hos noen kan det ta veldig lang tid før det stabiliserer seg med en doseendring, og da vil man oppleve store forskjeller i verdiene på prøver.

Et alternativ kan være å fjerne kjertelen. Da vil kroppen ikke produsere noe stoffskiftehormon på egenhånd, og all stoffskiftehormon kommer fra Levaxin eller annen medisin. Da vil man kunne regulere stoffsiftet mye lettere.

Lignende tråder

1. en liten artikkel om hvordan leger tenker
    Av nora i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 20-05-10, 17:58
  2. Mitt brev i mangel av mot nok til å snakke.
    Av Happybody i forumet Breve til legen
    Svar: 6
    Siste melding: 04-11-07, 10:09
  3. Leger i Ski?
    Av baremei i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 04-10-06, 19:55
  4. Noen tips? Skal til legen og snakke om det
    Av Snegle i forumet Hos legen
    Svar: 7
    Siste melding: 06-06-06, 21:13
  5. Dr. Følling på SIA