Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Tråd: jerntabletter

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    51
    Meldinger
    42

Standard jerntabletter

Hei, jeg har fått målt ferritin på 4 :O det er ekstremt lavt.. hemoglobin er ok..

Men jeg har slitt med å ikke tåle jerntabletter.. de som er på 100 mg da får jeg diare..

Men nå har jeg prøvd å ta aminojern og de er jo 25 mg.. igår fikk jeg i meg 150 mg og magen ble litt kranglete men ikke noe stort.. idag har jeg fått i meg 100 mg fordi jeg glemte å ta når jeg skulle..

Men hva er egentlig annbefalt av dose når man har ferritin på 4? 200 mg daglig? tok jo hemofer som er 9 mg og fire tabl hver dag et helt år og jernlageret gikk ikke opp.. så den er for svak..

Og kan man få jern på blå resept?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: jerntabletter

Jeg har lest at det går an å få jernsprøyter. Du burde kanskje fått det? Jeg antar at formen din er svært dårlig.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    51
    Meldinger
    42

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har lest at det går an å få jernsprøyter. Du burde kanskje fått det? Jeg antar at formen din er svært dårlig.
    Jeg er kjempedårlig... eier ikke energi jeg kan sikkert få det men pga angsten vil jeg heller prøve med tabletter..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

http://www.nettdoktor.no/ernaering/v...ikler/jern.php

Jernmangel kan skyldes at man ikke opptar jern tilstrekkelig, da er det ikke sikkert jerntilskudd gjør jobben.

Det sies at "hem-jern", som er i bl.a. Amino, er snillere mot magen enn vanlig jern, men jeg har også erfart at magen krangler litt da også.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Oslo
    Alder
    51
    Meldinger
    42

Hei, nå kan jeg ta 100 mg rett ned med c-vit og blir ikke dårlig eller noe.. og tar da 200 mg dagl nå for å få opp jernlageret.. jeg tar ikke opp jern og b-12 pga at jeg er slankeoperert!!

Jeg bare håper Amino jern er like bra, effektivt som andre typer jern?!!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    54
    Meldinger
    108

I følge denne artikkelen bør en ta lave doser hemjern flere ganger daglig for best mulig opptak, samtidig som det gir minst bivirkninger.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn