Side 11 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste
Viser søkeresultater 101 til 110 av 200
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation

Det er hyggelig å lese om at formen din blir bedre, Luuna. Jeg håper at dette fortsetter
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Mange tak for det Vigdis

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Noget om whiplash og thyroid og en advarsel/påmindelse vedr. fødevareintolerance...

Jeg må endnu engang tage hatten af for Jacob Teitelbaum
    Intet andet sted har jeg mødt så omfattende en viden om træthedssygdomme og behandlingen af disse - samlet gennem 30 års klinisk erfaring og ved kontinuerlig opdatering på international forskning og anerkendelse af kollegaers erfaringer, og intet andet sted har jeg set så stor en vilje til kvit og frit at dele ud af denne.

I november skrev han følgende på Facebook, der vakte min interesse:

For FMS (red: fibromyalgi) caused/flared by trauma, I find the key items are focusing on restoring sleep, and if a whiplash injury, optimizing vitamin B6 (200 mg a day) and thyroid to decrease spinal cord tissue swelling.
    Jeg spurgte ind til det, og han svarede følgende:

Hi xx, the issue of whiplash being more likely to trigger FMS than a broken leg was studied http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9082932 . The rest of the B6 and Thyroid comments come from my review of the clinical experience with and research on Chiari and cervical stenosis in FMS as well as other nerve compression problems like carpal tunnel syndrome.
    Og nu i december efter 14 dage på meget lav dosis thyroid, må jeg sande, at han igen har ret!
    B6 har jeg taget i høje doser sammen med mine multi B-vitaminer i flere perioder, men her i formiddags, hvor jeg tog mig til nakken, kunne jeg ganske enkelt mærke, at det lidt "svampede" væv omkring mine nakkehvirvler er en smule mindre "svampet" og hævet.

Ufatteligt! Helt, helt ufatteligt, hvor mange tusinde mennesker der lider dagligt og resten af deres liv, fordi den danske lægestand er så blind, døv, forstokket og selvfed. God tur hjem Per Fink!

Mht. fødevareintolerance:
    LAD VÆRE MED AT BLIVE OVERMODIG! Har du udelukket en fødevare, du ikke kan tåle, og vil du forsøge at indføre den igen, så gør som alle med forstand på det siger: SPIS LIDT AF DEN EN ENKELT DAG, OG VENT SÅ NOGLE DAGE for at se, om der kommer en reaktion.

Jeg spiste i dag nogle lækre (for mig) nye glutenfri bolle fra Biogan og gik ned med et brag: Hjertebanken, rysten, åndenød og depressionssymptomer. Der burde ikke være noget i, jeg ikke kan tåle, men er immunforsvaret først "kørt op", kan det finde på at reagere på nærmest alt. ØV, øv, øv for den ost!

Heldigvis har jeg fundet ud af, at en dobbelt dosis antihistaminer i håndkøb hjælper, og jeg er nogenlunde OK igen efter tre timer - men min krop, mit humør og mit immunforsvar har ikke just brug for sådan en tur.

Så: Take care!

PS (redigeret):
    Henrik Isager har i sin første bog "Stress og udstødelse" nogle omfattende forklaringer på, hvad disse forsnævringer gør ved hele vores krop, og hvordan de bidrager til snart sagt alle symptomer på træthedssygdom. Den med thyroid er imidlertid også ny for ham, formoder jeg?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Det, du skriver om fødevareintolerancer, er lidt af en øjenåbner for mig - da jeg ofte pludselig bliver utilpas med nogle af de samme symptomer, du beskriver, men ikke kan se, at det hænger sammen med særlige fødevarer. Måske det bare handler om, at min krop nogle dage er så belastet, at den reagerer på hvad som helst... Det havde jeg ikke tænkt på før.

Dejligt, at du oplever, at Thyroid hjælper!!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Jeg har ikke kunnet finde nogen skudsikker forklaring på det, og jeg tilskriver det derfor i hovedsagen et generelt overreagerende immunforsvar.

Historien er kort fortalt, at jeg valgte at blive testet, fordi jeg var så syg, at jeg slet, slet ikke kunne overskue at gå på udelukkelsesdiæt.
    Min daværende praktiserende læge mente, at jeg skulle stå skoleret i hendes klinik, hvorefter hun så skulle tage stilling til, om det var relevant at få taget blodprøve
    Alt jeg bad om var, at hun ville sætte en nål i armen på mig og tappe lidt blod...
    Så jeg skrev til hende, at jeg som whiplashramt havde haft et direkte traumatiserende forløb i sundhedssystemet, at jeg var udemærket bekendt med den officielle danske holdning til fødevareintolerance og at jeg ikke ønskede at udsætte mig selv for flere krænkelser og derfor sagde tak for denne gang. Og så skiftede jeg læge (det blev ikke meget bedre)...

Hvorom alting er, så fandt jeg en, der kunne tage prøven, og fik så lavet testen hos privat firma.
    Fordi jeg blev ved med at reagere på andre ting, end det jeg var blevet testet positiv for, fik jeg også lavet test for histamin-intolerance og et par test for egentlig allergi for de ting, jeg reagerer kraftigst på - f.eks. nødder. Disse var negative.

Hvis du ikke har egentlig allergi, tænke jeg, at der ud fra det mønster, jeg har set, kan være tale om to ting:

• Histamin-intolerance
    • Krydsreaktioner

Og så altså helt grundlæggende et overbelastet/overreagerende immunforsvar.
    Hvis ikke der var tale om en form for allergisk reaktion, ville antihistaminerne jo ikke virke.

Et eksempel på en antydning af et mønster, jeg har set:
    Jeg har intolerance overfor alle former for ko-mælk, og det er ikke laktosen men proteinet.
    Alligevel kunne jeg ikke tåle nogen former for koncentreret protein: Ærteprotein, hampprotein, risprotein og sojaprotein...
    I løbet af den sidste måned har jeg forsigtigt forsøgt med lidt igen, og det har været bedre (i så fald kun hver 3 - 4 dag for at aflaste kroppen), men nu hvor systemet igen er oppe at køre pga. osten, går det galt.

Et andet eksempel:
    Jeg har intolerance overfor peanuts men ikke hverken allergi eller intolerance overfor andre nødder.
    Alligevel kan jeg til dato ikke tåle nogen former for nødder eller f.eks. græskarkerner - og reaktionen på bollerne i dag, kan derfor bl.a. skyldes solsikkekerner, som jeg burde kunne tåle, eller at de kan indeholde spor af andre nødder...

Løsningen er, at jeg helt og aldeles holder mig til de ting, jeg ved, jeg ikke har intolerance overfor, og at jeg så ganske forsigtigt prøver til igen senere med de andre ting.

Hvis det er rigtigt slemt, og hvis man har kræfter til det, kan man aflaste kroppen og immunforsvaret betydligt (!) ved at rotere alle fødevarer sådan, at man kun spiser noget fra samme familie med 3 - 4 dages mellemrum.
    En kvinde, der hedder Edith Moe har skrevet en bog om det:
    http://vejlebib.dk/ting/object/763000%3A21575941

Det gjorde jeg i en vis udstrækning i starten, fordi jeg reagerede på nærmest alt - selv NDS probiotika og riskager
    Jeg har det meget bedre nu, og det skal nok gå i orden igen, efterhånden som mit system stabiliserer sig.

De antihistaminer jeg bruger som symptombehandling er et kopiprodukt af Benaday. De hedder Alnok. Jeg tager oftest dobbelt dosis umiddelbart efter, jeg mærker noget, og det virker rigtigt godt. Jeg har dog ikke læst nogen steder, at det er sikkert at tage to på samme tid, så det er et personligt valg, jeg har truffet. Det er meget effektivt for mig. De har igen reddet min dag

Pøj, pøj...

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Kære Luuna

Tusind tak for dit grundige svar

Det er virkelig interessant det her med fødevareintolerancer.... Jeg vil i første omgang forsøge at tage antihistamin, når jeg oplever en reaktion, som jeg tror er på noget mad.

For snart 3/4 år siden tog jeg en hjemmetest for intolerance - og der slog jeg ud på æg og mandler, som jeg så har holdt mig fra lige siden. Jeg har introduceret mandler ganske langsomt den senere tid i meget små mængder, og tror det er gået ok. Jeg savner virkelig æg, men vil vente lidt endnu med at prøve det, da jeg jo er lidt i ubalance i øjeblikket.

Jeg vil forsøge at have lidt fokus på dette den næste tid - og måske også gøre mere for at spise efter 'rotationsprincippet', selvom det jo egentlig kræver noget overskud at lave så meget forskellig mad.

Det bliver spændende at følge dig og se, hvad der sker med dine intolerancer, når du får det bedre og bedre!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post

Jeg vil forsøge at have lidt fokus på dette den næste tid - og måske også gøre mere for at spise efter 'rotationsprincippet', selvom det jo egentlig kræver noget overskud at lave så meget forskellig mad.
    Jeg synes, det kræver EKSTREMT meget overskud - et overskud, som jeg i hvert fald ikke har, hvis jeg skal spise bare en smule varieret.
    I starten var det bare så slemt, at jeg nærmest kun kunne tåle fisk og kogte grøntsager, og så kunne jeg jo skifte mellem dem.
    Så det går allerede meget, meget bedre - og det skal nok blive godt Nogen ting kommer jeg dog nok til kun at spise undtagelsesvis, og det er OK.

I øvrigt tror jeg ikke, der findes nogen bedre test end det, kroppen fortæller, og måske kunne du, hvis du får overskud i det nye år, med fordel udelukke alle former for korn og komælk i en kortere periode for at se, om det gør en forskel. Det er jo nogle af de mest provokerende fødevarer - men blot en tanke

Lys, god jul, lykke til med antihistaminer og rigtig god bedring med det hele til dig!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    I øvrigt tror jeg ikke, der findes nogen bedre test end det, kroppen fortæller, og måske kunne du, hvis du får overskud i det nye år, med fordel udelukke alle former for korn og komælk i en kortere periode for at se, om det gør en forskel. Det er jo nogle af de mest provokerende fødevarer - men blot en tanke
    Hvis du kan "teste" æggeblommer, kan det ganske vel være, at du bliver i den grad overrasket... Æggeblommer er både mad og medicin, mener jeg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    60
    Meldinger
    525

Update - igen og den sidste for nu

Så fik jeg nok at menstruation for nu. Jeg holdt ud i 3½ dag og gik ikke ned med flaget som sidst, men nu begynder jeg at få de smerter i hele kroppen, som jeg tilskriver østrogenmangel, mine morbus crohn-lignende symptomer, der åbenbart også hænger sammen med det, er blusset op, min lever kan absolut ikke lide Panodil og jeg kan ikke tåle ibuprofen.

Så jeg har lige smurt mig med en omgang progesterone og taget en Refemme. Alt på eget ansvar og et personligt valg, hvor min alder er taget med i betragtning.

Forunderlige krop - og forunderligt, hvordan alting hænger sammen...

Begynder så småt at takke af herinde for nu - og sender kærlige tanker og ønsker om en lys og varm jul på alle planer til alle!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Man kan starte med "bare" at tilberede en ret i en større mængde, og fryse det overskydende i dag-portioner til senere. Så næste dag igen en anden ret, til flere dage. Fryse resten osv. Efterhånden har man nok til at kunne spise forskelligt hver dag, uden at behøve stå ved komfuret hver gang. Denne metode fungerer faktisk, når man kommer i gang, og i den sidste ende sparer man masser af tid, samtidigt med at man spiser supervarieret.
    Super godt tip Anisa!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    50
    Meldinger
    303

Tak for dine råd Luuna - så snart jeg får energi giver jeg en ordentlig update i min egen tråd - og forholder mig til nogle af alle de gode råd I søde mennesker herinde har givet mig.

God jul!

Side 11 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 15-09-10, 15:00
  2. Præsentation - langt om længe
    Av Pjevs i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 10-02-10, 21:42
  3. Høj TSH efter influenza
    Av gitteh i forumet TSH
    Svar: 4