Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!

Vi hypo'er har en vanvittig lang liste med mat vi ikke kan spise fordi det inneholder goitrogener - brokkoli, spinat, mandler osv osv. Jeg vet at hvis man koker maten lenge nok så vil disse goitrogenene inaktiveres, men det er ikke så godt med vassen brokkoli.

Jeg prøver å følge en lav-karbo-diett, men det er ikke så lett når jeg ikke spiser egg og ikke kan spise alle grønnsakene som metter mest. Føler at jeg spiser mye proteiner, men må ha grønt og. Spiser endel bønner og kikerter og sånt, men må jo variere litt.

Det jeg lurer på da, det er hvor farlig dette egentlig er?? Kjertelen brytes jo stadig ned og vi tar jo medisiner for å kompensere for dette - kan vi bare ta litt mer piller og dermed kompensere for inntak av brokkoli og sånt??

baremei Gjest

Standard

I min verden er nei-mat pga stoffskifte et ikke-tema. Ingen av legene har noensinne nevnt det med en stavelse, og jeg har sjelden kommet over litteratur av det seriøse slaget som sier noe om det.

Er man forholdsvis stabil og under behandling kan jeg ikke se at man skulle behøve å ofre det noen som helst oppmerksomhet med mindre man reagerer på visse matvarer.

Unntaket var mens mitt jojo-stoffskifte sto på som verst: når det var høyt higet jeg etter popkorn og sjømat, altså salt mat. Det var antakelig binyrene om slet om som ga klar beskjed, og pulsen raste i taket ved inntak av enkelte matvarer.

En periode fikk jeg høy puls etter middag og litt for store måltider, i tillegg til at jeg nærmest sovnet med nesen i maten, og legen forklarte det med at jeg sannsynligvis manglet T3 utpå dagen, og rådet meg til å ta armouren i to doser slik at jeg hadde litt på kvelden også. Det hjalp, men etterhvert som jeg har blitt stabil forsvant hele problemet, og jeg tar tablettene om morgenen.

Og legen som sa dette er en helt ordinær spesialist i almennmedisin, men kanskje noe uortodoks i tankegangen av og til.
    For ham var det helt innlysende at trenger man T3, som jeg åpenbart gjør, var det også logisk at behovet var der etter måltider, siden fordøyelsen drar igang hele systemet og T3 blir brukt der også "for å holde hele systemet i gang og fordøye maten, det krever mye energi" var forklaringen i kortform.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg tar også lett på dette med nei mat. Holder meg unna soya i mengder for det det preger hormoner i kroppen uten tvil. Ellers spiser jeg det jeg liker og ikke reagerer på.

Har i mange måneder kjørt et ekstremt regime med lavkarbo diett. Ble ikke bedre av det. Nå har jeg tatt pause og spiser vanlig mat igjen. Merker ikke noe av det så sant jeg ikke putter i meg masse sukker. Blir litt "høy" da ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

Lillesøster har gått ned 10kg siden januar på lavkarbo. Hun mumser i seg rømme fra boksen, steker egg og gnafler tunfisk i olje mens hun gliser fett (!) og kiloene renner av.

(under oppsyn av lege, bare så det er sagt)

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard

Fantastisk! Akkurat de svarene jeg håpet på ;) Takk, jenter

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

noen som kan overbevise meg om at det samme gjelder for sjokolade?
    så er helt "fryktelig" dokumentar fra freia igår......namnamnamnamnamnam...............mums.

Hildemor Gjest

Standard

Jeg tar ingen spesielle hensyn når det kommer til hva jeg kan spise/ikke kan spise

Normalt, sunt og variert går ned på høykant. Jeg spiser hyppige små måltider - da jeg før spiste for sjelden.

Også er jeg mer moderat med sukker da enn jeg var tidligere

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!

Henter opp denne tråden igjen for jeg har også vært litt bekymret for dette.
    Hos meg går det nemlig mye i brokkoli, blomkål, kål etc. som tilbehør siden jeg spiser lavkarbo og dermed ikke potst/ris/pasta etc.
    Jeg har igrunn valgt å ikke bry meg om dette med goitrogener så mye..
    Eneste jeg styrer unna er soya. For det blir jeg dålig av å spise føler jeg.
    Men for oss som allerede har stoffskiftesykdom - jeg har jo feks. 1300 i anti-tpo, har det egentlig da noe å si om man spiser goitrogener eller ikke?
    Kjertelen min er jo nesten ødelagt uansett.

Synspunkter?
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!

Hej Carro

Det er et nyttigt spørgsmål og vigtigt. Man kan også blive for "benægtende" og ikke orke, foruden at lære leve med sygdommen, også "spilde tiden" med at skulle holde øje med sin kost. Men at formidle sit eget behov for at blive beroliget (tænker på andre indlæg i tråden) kan godt nok give een ro, men samtidigt kan vildlede andre til at læne sig tilbage og regne med, at den hellige grav er velforvarret, og at kosten har ikke indflydelse på at trigge skjoldbruskkirtel-relaterede sygdomme frem. Det er ikke korrekt. Kosten påvirker skjoldbruskkirtlen, men det betyder ikke at man skal forsage "alt"...

Fra tråden "U-kendte" årsager til hypothyreose:
    19. Goitrogens som kål, blomkål, spinat, rosenkål, peberrod, grønkål, kålrabi, sennepblade, kålroe, majroer - (er) kun (skadelige) hvis de spises rå (ikke kogte/dampede) og særlig hvis man i forvejen lider af jodmangel.
    Jeg er selv helt vild med alle grønne "goitrogene" grøntsager. Jeg spiser masser spinat, broccoli, blomkål, sommerkål, peberrød, glaskål.... you name it. Men jeg spiser dem aldrig rå. Altid dampet eller småkogt. Da bliver de goitrogene stoffer i disse grøntsager nedbrudt og tilbage er den gode smag og madglæde. Så det behøver ikke være så restriktivt altsammen.

Jeg mener selv, at så længe der består en grad af usikkerhed om, hvor stor eller lille er skjoldbruskkirtlens egen restproduktion af hormoner - er der ingen grund til at risikere trigge yderligere hormon-udsving frem pga. kosten. Det er jo ikke hver dag og hver time at man spiser de samme goitrogene grøntsager, som man trække vejr. Derfor vil en goitrogen-reaktion på et sporadisk indtag af goitrogene fødevarer skabe akutte udsving i egen restproduktion af hormoner, og det kan ikke undgå at have en kortvarig virkning ens velbefindende.

Det er ikke til at veje eller måle, men det er der så længe ens skjoldbruskkirtel ikke er 100% død.

Andre indspil?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!

Takk Anisa!
    Jeg var faktiskt ikke klar over at dette gjaldt kun RÅ grønnsaker, så nå ble jeg lettet og glad!
    Da kan jeg fortsette med min blomkålstappe som middagstilbehør, og brokkoligrateng.

Eneste jeg spiser rått er vel coleslaw som lages av rå hvitkål, men det er ikke så veldig ofte jeg spiser det.

Takk for gode nyheter!!

Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn