-
Lavkarbo - Er det dyrt?
Jeg sitter å leser litt nå og har bestemt meg for å slanke meg. Over 20 kg skal bort. Ser det skrives om soyamel, kokosmel, kokosfett, sukrin, stevia og mye annet som ikke er vanlig i mitt skap. Jeg er ikke ute etter å høre typiske setninger nå som; prisen for en god helse osv osv.. Jeg har ikke en fet lommebok for å si det sånn... Er det en stor omlegging økonomisk å gå på en lavkarbo kur?
Tar gjerne imot tips om hvor ting er billig og hva som anbefales i kjøkkenskapet til en som er på en slik diett. Carro har jo kommet med mange fine oppskrifter her inne. Så jeg fikk lyst til å prøve meg på noen av dem. hjertflag1
-
Sv: Lavkarbo - Er det dyrt?
Jeg slenger meg på denne:) Jeg skal også ned nesten 20 kg, startet i går:D Jeg har gått til innkjøp av en haug med nøtter, laget en svææær bolle med råkost med olivenolje og sitron som står i kjøleskapet, kjøpt inn pumpernikkelbrød, spiser havregrøt til frokost, dropper brød, pottit og ris. Jeg har tenkt til å bruke en del sundt fett for å holde meg lenger mett, der kommer avokado og nøttene inn.
Men egentlig har jeg ikke peiling, så jeg har store planer om å henge med på denne tråden:wink:
Og; jeg er også blakk, så det er helt greit med grisebillige tips:D
-
Ikke bruk soya i det hele tatt, fy-fy for alle med hormonsykdommer!!desp2
Foreslår at du bruker en del bønner og linser, generelt er det veldig billig, sunt og mettende med eller uten kjøtt i. Quinoa er kanskje ikke superbillig akkurat men god erstatning for couscous og ris, mye sunnere og du kan bruke det veldig variert. Ellers har jeg sett at first price og euroshoper sine produkter (altså de billigste kjøttproduktene) ofte ikke har noe tilsetningsstoffer, sukker osv i seg, men jeg vil generelt anbefale å lese alle bruksanvisninger, selv på ting der du tror du vet innholdet. Det er for eksempel utrolig mye bacon med sukker.
Bor du et passende sted i Norge vil jeg anbefale raid på innvandrerbutikker, vi snakker om at du kan spare opp mot 50% på å kjøpe grønnsaker, frukt, hermetikk, bønner, linser, krydder og hermetikk der i tillegg til at utvalg og kvalitet i min erfaring er MYE bedre enn på rimi, rema og selv kiwi.
Lykke til! xx7
-
Jeg gikk forresten ned 50 kg på fire mnd ved å gå over til Armour samt endre diett slik at jeg sluttet å spise ting jeg ikke tåler (hvete, rug, havre, soya, sukker, ris, laks, melk, gjær) samt ta alle vit/min jeg fant ut at jeg manglet. Spiste så mye jeg bare greide å stappe i meg åtte ganger om dagen, masse, masse (sunt) fett (inkl dyrefett som bacom o.l.), total fysisk inaktivitet og (sukker-og melkefri) sjokolade hver dag. Verdiene mine har aldri vært bedre....Dette er fire år siden og jeg har stort sett holdt vekta - eller jeg holder den så lenge jeg holder dietten xx9
Viktig å ta massive doser av alle b-vit (altså b-kompleks eller tilsvarende) da de b-vit vi vanligvis ikke tar (b1, b2, b3, b6) er viktige for å omdanne fett til energi.
-
Det behøver ikke være dyrt i forhold til annen mat vi spiser,
raidet hyllene på rema med baking som hensikt og fant glutenfri havregryn, linser og masse annet spennende.
Samt at paranøtter fikk jeg kjøpt til halv pris nå etter jul på de fleste butikker og har hamstret litt for dem har lang holdbarhetstid.
Tar en liten neve om morgenen når jeg ikke er så matlysten,
ellers holder jeg meg mye til havrekaker og scones for det er lettvint.
Har dem med i veska så jeg får i meg noe jevny og trutt hele dagen
Men Lillepuss, hva er det med Armour som gjør at folk klarer å gå ned i vekt,
jeg går på levaxin men går bare opp.
Drikker masse vann og tar alle de vitaminene jeg mangler,
Hva er de forkjellige merkene på medisinene og hva er de til.
-
Jeg kan anbefale hirse som er breddfull av mineraler. Hirsen tror familien din er couscous! Det er godt, ikke dyrt, og sunt. Men med karbo. Du skal vel ha litt karbo? Og havregrøt som nevnes her, er sunnere enn brød dersom du vil gå ned. Du legger ikke på deg av grøt. Viser forskning. Det er en vane å bruke sukker! Jeg spiser havregrøt hver morgen, med litt salt, masse kanel og smørøye. Og litt rå grønnsaker som tillegg. Jeg har vært temmelig inaktiv siden binyrebarksvikten forverret seg. Jeg har gått opp to kilo av sofaliv de siste månedene. Har sakte begynt å trene moderat nå, gå turer. Og regner med at kiloene blir borte ganske snart. Og jeg erfarte som Lillepus, at jeg gikk ned 4,5 kilo da jeg startet på Thyroid.
Ha håp om en positiv endring, bruk sunn fornuft!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lillepus88
Jeg gikk forresten ned 50 kg på fire mnd ved å gå over til Armour ...
Virkelig..?
50 kg! Hva skjedde med huden din da :eek:?
-
Lillepuss er vel ganske elastisk som de fleste damer er, selvsagt innen rimelighetens grenser og med alder hender det at det blir litt overskudd,
men jeg gikk opp rundt 35 kilo med alle barna og det var vips borte i løpet av 1 mnd og kropp og hud like fint,
så det behøver ikke bli ille,
uansett, jeg hadde gjerne tatt litt ekstra hud bare jeg slapp å fylle den ut.xx6
-
Hei, tok ca to år før magehuden trakk seg sammen. Litt dissende ennå kanskje men sånn skal jo en kvinnemage være mener jeg. Men den er ganske flat egentlig, stort sett
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg kan anbefale hirse som er breddfull av mineraler. Hirsen tror familien din er couscous! Det er godt, ikke dyrt, og sunt.
HIRSE ER BAD NEWS FOR THYREOIDEA!
Øv! Det er så nemt at glemme eller overse. Det har været skrevet her før i bl.a. tråden "U-kendte" årsager til hypothyreose og Wilsons kostsirkel (binyrene) .
Raske bliver stofskiftesyge af hirse og allerede stofskiftesyge bliver sygere af hirse. Der er ikke nogen trøst at finde i, at langtidseffekter af at spise hirse først kommer med tiden. De kommer! :cry:
Søgeord: millet and thyroid gland
-
Jeg ble anbefalt lavkarbo av legen min, eller Fedon. Søkte litt rundt på nett og snakket med venninner som har prøvd ulike retninger. Og jeg endte opp med Ketolyse, en lavkarbo-variant. Startet 4.januar og det har gått mye bedre enn forventet. Ikke vanskelig, jeg har knapt vært sulten ett sekund. Heller konstant god og mett. Og føler meg mer "med", dvs hodet er ikke så bomullsfyllt. Utrolig nok har jeg gått ned nesten 4 kg allerede :shock: Selv om det har blitt lite treningstid, kun 1 gang faktisk.
Man trenger ikke mye ekstra eller fancy. Vanlig mat med ekstra fett (kjøtt, fisk og grønnsaker) men ikke brød, sukker og andre karbohydrater. Lov med egg, bacon, smør, ost og annet godt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
b@mbi
Startet 4.januar og det har gått mye bedre enn forventet. Ikke vanskelig, jeg har knapt vært sulten ett sekund. Heller konstant god og mett. Og føler meg mer "med", dvs hodet er ikke så bomullsfyllt.
Det påvirker gennemgribende positivt omdannelsen af T4 til T3 + reducerer omdannelsen af T4 til det blokerende rT3, hvilket betyder at kroppen omstiller sig fra "nøddrift" til "normaldrift". Desuden er den slags kost ekstremt binyre-understøttende. Jeg har skrevet om det i tråden Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? og i Bittebitts tråd Binyrer og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3), hvis nogen er interesseret.
Rigtig godt gået, b@mbi xx9
-
En kan nok spare en del penger på å handle helsekostprodukter i Sverige. Så om du har mulighet til harryhandling, vil det lønne seg. Jeg kjøper både vitamner, hudpleie etv på iherb. Der har de også en del matvarer, som kokosfett, stevia, oljer etc. Prisgunstig! http://www.iherb.com/
En kan jo bli litt matlei. Jeg blir ihvertfall det. Spiser lavkarbo, men har samtidig candida og intoleranser for en hel del matvarer, så det er mye jeg ikke kan røre. Men det som jeg synes hever smaken på nesten alt er god olivenolje. Mener ikke ekstra virgin fra Rema eller Rima, men fersk, god olivenolje kjøpt på spesialbutikk. Når jeg bruker det til garnering, i dressing, etc blir nesten alt godt!
Jeg synes det er nydelig er ovnsbakte grønnsaker. Cherrytomater er jo supert. Pluss god olivenolje, da. Herlig xx6
Og forresten: Om du liker bønner, er det en veldig god proteinkilde, samt at det er trege karbohydrater. Magen din trenger litt tilvenning når du går igang med bønnespising.
Men planlegger du litt med hensyn til hvor du kjøper ting og hva du kjøper, kan du komme ganske rimelig fra det tross alt!
-
Kokosfett, kan du fortelle mer om det? Jeg aner itt'no, så enlighten me? Jeg trodde det var fyfy, jeg.
-
Det er bra for så mye. Spesielt for oss med stoffskifteproblemer:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...ighlight=kokos
vink11
-
Jøss, dette ser ut som noe jeg må ha:p Bruker dere den raffinerte eller extra virgin-varianten? Det blir kanskje litt mye kokossmak på sistnevnte?
-
Da har jeg klart meg i 2 dager på lavkarbo! Føler meg litt rar i kroppen.. men det er nok fordi at det skjer forandringer her? :)
Klarte å få sammen ganske fine måltider med å raide en del butikker i dag :)
Hadde en del ost som vi kjøpte på tilbud i skapet, med tilsatt vitamin D. Så jeg rev opp 400 gram ost, tilsatte 3 egg og masse cayennepepper og litt vanlig sort pepper. Dette lagde jeg små burgere/skiver av å stekte i komfyren på 220 grader i 15-20 minutter.. De ble knallgode til å ha med på jobb, med skinke på :)
Spiste salat med masse kylling mens de andre i familien spiste kylling og chips.
Annet jeg fant som var billig og bra var: Laks på kiwi.. sånn helgefileter til 14.90.. Koteletter på rema 1000.. 29kr kiloen, First price egg, De har dessuten fått helsekost på nille.. Noen som har prøvd dem? Leste at man bør ta krom, magnesium, selen, kalsium, omega 3 og multivitaminer ved lavkarbodiett.. Dessuten har coop fryste grønnsaker til fornuftige priser. Kjøpte brokkolig, blomkål og litt sånn som er kjekt å ha. Så i morgen skal jeg ha brokkoligrateng med fløte, ost, egg og kylling..
Er usikker på hvor mange karber som er ok pr dag. Men i går klarte jeg meg på 19 karbo og i dag blir det 23... Er det Ok? Øke eller minke??
Hmm.. hva kan jeg bruke i stedet for soyamel da? Så lenge det ikke er bra.. Kokosmel smaker vel veldig kokos til brødlignende bakst? Fant sånn bakemiks inne på ketolyse.no.. men syntes det var dyrt med 137kr for 250gram..:roll: Kjøpte splenda (sukkererstatning) forresten på rema til 49kr.. stor eske, så den har jeg nok en stund :)
Så dette tror jeg faktisk at lommeboka skal klare :) Og så lenge jeg kan spise koteletter og biff med stekte grønnsaker i fløtesaus med god samvittighet tror jeg at jeg kan slanke meg livet ut xx6
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Og forresten: Om du liker bønner, er det en veldig god proteinkilde, samt at det er trege karbohydrater. Magen din trenger litt tilvenning når du går igang med bønnespising.
Bønner inneholder nok for mye karbohydrater til at jeg kan spise det nå..
Har funnet matvareguiden.no og her sjekker jeg ting jeg er usikker på. Samt at jeg regner ut dagsdosene mine her :) Har f.eks spist 250 gram cherrytomater som snacks nå i natt på jobben.. og det ble 6,25 gram karbohydrater og er faktisk det jeg har spist i dag som inneholdt mest karbohydrat :)
-
Hei Moxa!!
Så flink du har vært! Dette kommer nok til å gå veldig bra skal du se :-)
Ja, man bruker endel spesial ingredienser i lavkarbo - særlig i baking etc.
Kokosmel kjøper jeg på nettbutikken http://www.super-nature.no/
Den inneholder veldig like karbohydrater. Ellers kjøper jeg stevia, mandelmel, vanlilje ekstrakt etc. på iherb som noen andre nevnte her. Mange ting får du i Sverige til en bra pris, og på apoteket kan du få Nestargel som er det samme som johannesbrødkjernemel - det bruker til å få tykkelse på feks. sauser og i baking.
For masse info og oppskrifter synes jeg du skal gå inn på www.lavkarbo.no det er et veldig bra forum. Ellers kan du søke på LCHF på google - da får du masse svenske oppskrifter og info.
Dette kostholdet er ikke så vanskelig når man først kommer litt inn i det. Man kan buke mange av sina gamle oppskrifter også ved å bytte melk mot fløte, margarin mot smør etc.
Om det blir dyrt eller ikke er litt vanskelig å si, men i lavkarbo er feks. kjøttdeig like bra som karbonadedeig, etc. Hos meg går det med frykelig mye egg - så de kjøper jeg på en gård i nærheten.
Anbefaler på det sterkeste - for oss som bor nærme grensa - å stor handle i Sverige. Hamstre kjøtt og meieriprodukter!
-
Har blitt medlem på Lavkarbo også, og fant veldig mange fine oppskrifter der. Mye å lære skjønner jeg.. Til middag i dag lagde jeg brokkoligrateng med masse kylling, fløte, 1 egg og en dæsj med meierismør og masse ost :) Dette spiste resten av familien også.. men de hadde baguett ved siden av i tillegg. Nei, dette tror jeg at jeg skal klare :)
Har allerede skrevet handlelisten for neste sverigetur svansk1 Jeg kjøper forresten first price egg.. er det billigere å kjøpe egg på gård?
Blir litt dyrere å gå på lavkarbo. Men det er jo fremdeles myyyye billigere enn mye annet.. Pengene jeg sparer på frukt og godis bruker jeg på bacon og smør i stedet... hehe...xx7
-
Hint Hint
Når jeg handler i sverige pleier jeg å dra på Norby senteret, og Norby matbutikk, orker ikke Maxi det er altfor stort og folksomt,
dessuten har jeg vært der så mange ganger at jeg vet hvor alt er,
faste rutiner der er veldig greit for da blir ikke harry turen så altfor slitsom,
der kjøper jeg bestandig karbonade deig, den ligger vel midt imellom vår kjøttdeig og karbo deig, inneholder ikkenoe særlig tilsetning i forhold til det vi kjøper her.
Hele oksesteker kjøper jeg bestandig flere av, pleier å koste ca 79 kr pr kg,
de er kjempefine og dem bruker jeg til masse, stek,lapskaus,biff,pytt osv.
kyllingfiletene i de hvite og gjennomsiktige posene er også veldig bra, ikke mye vann etc, blir faktisk mye mer kylling igjen etter steking enn prior til og med.
De har også store poser med røkt strimlet flesk, det bruker jeg i omeletter,pastaretter(fullkorn), fersk suppe, ertesuppe etc.
Alle disse tingene er billige og anvendelige til masse forskjellig,
jeg har helt sluttet med å kjøpe masse forskjellig da noe kan brukes til nesten alt.
Jeg bruker også litt byggris i supper og grønnsaksretter, blir litt mer hold i dem.
Ellers er det veldig lurt å lage scones fra oppskriften til Vigdis og bruke i steden for baguetter etc. de andre som spiser har ikke vondt av det de ikke vet,
dessuten er det veldig ålreit å lage eget kryddersmør,
i det kan man putte mye godt..
jeg har begynt å lage en del lavkarbo mat men gjemmer bokser og poser,
det er litt psykisk og ingen har bemerket noe.
Har også kjøpt en del av den brasilianske indrefileten som ligger i fryserne i butikkene her hjemme,
pleier å liggge på ca 179 kr kg og til hjemmepris er ikke det så ille,
det er som regel nok til et par dager,
og uttrykket kjøtt som er så mørt at det smelter i munnen får en helt ny betydning,
de som er på Rema 1000 nå om dagen er ihvertfall helt nydelige,
og med masse gode ovnsstekte grønnsaker og hjemmelaget kryddersmør og bakt potet,
fy søren!!!!!!!
-
Men man skal jo ikke spise poteter da? Jeg holder meg unna alt av brød, pasta, ris, frukt, sukker samt poteter og gulrøtter. Holder meg også unna transfett og slikt.. Har lært mye den siste uken og tror dette går lekende lett.
Jeg fant i dag kaldpresset rapsolje på tilbud på Meny til 30kr flaska :)
Fant også omega 3 i sånne restekasser med varer de ikke skal føre lenger. Og de gikk ikke ut på dato før neste år. Så da ble det litt fiskeolje i skapet også :)
Det som skal kjøpes inn nå som jeg mangler er bakemiks og/eller fiberhusk. Fant forresten også mye ketolyseprodukter på meny.. og alt kostet det samme som på nett, og da slipper man jo fraktutgifter :)
Jeg har ikke hatt noe problemer med å droppe matvarene jeg nevner over enda.. til og med ikke sjokolade.. :shock: MEN, jeg sliter med å få i meg nok fett. Har egentlig aldri spist mye fet mat, så her kommer min største endring. Kjøpte meg en H-melk i dag for å få i meg litt fett derifra i alle fall. Og spiste biff i dag som ble stekt i mye smør. Hadde oppi kremfløte, sopp og litt løk og spiste det sammen med en salat med fetaost i... Men... skulle vel egentlig hatt i meg mye annet fett også.. Jeg får steke litt ribbe, flesk og bacon fremover.. det syntes jeg jo er godt, men det har liksom alltid vært fy fy mat. Og ribbe finner man jo stadig til både 19 og 29 kr kiloen på rimi her hjemme eller på rema 1000 på svinesund xx2
-
Jeg elsker aioli. Har tillatt meg selv å spise egg igjen, så nå går det mye i aioli. Bruker oftest oppskriften som følger vedlagt.
Dropper sennepspulver (for det husker jeg aldri å kjøpe), og bruker litt mer olivenolje i forhold til solsikkeolje, bruker mye mer hvitløk og så synes jeg en halv sitron kan bli litt vel syrlig.
Men alt dette er jo en smaksak.
http://www.klikk.no/mat/spise/article482772.ece xx2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg elsker aioli. Har tillatt meg selv å spise egg igjen, så nå går det mye i aioli. Bruker oftest oppskriften som følger vedlagt.
Dropper sennepspulver (for det husker jeg aldri å kjøpe), og bruker litt mer olivenolje i forhold til solsikkeolje, bruker mye mer hvitløk og så synes jeg en halv sitron kan bli litt vel syrlig.
Men alt dette er jo en smaksak.
http://www.klikk.no/mat/spise/article482772.ece xx2
Jeg har alltid litt finhakket rød chili i min aioli.. Både smaker og ser godt ut :)
-
Jeg vill bare tipse om noen kokebøker til alle lavkarbonybegynnere - det finnes desverre ikke så mange på norsk enda men hvis man ikke har noe imot svensk så finnes det mange.
Denne boken synes jeg er helt basic - som jeg bare MÅ ha, mange fine hverdagsoppskrifter, jeg bruker faktisk denne nesten hver dag til et eller annet måltid:
Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok
Det finnes også en bok med festmat i samme serie, denne er inndelt etter høytider og festlige anledninger så man kan finne julemat, nyttårsmat etc.:
Doktor Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok till fest och helg
Det er en ny bok på gang som jeg venter spent på, denne skal jeg kjøpe så fort den kommer ut:
Bakglädje med LCHF - baka utan socker och mjöl
Denne er også fin!
Från mitt kök : färdkost på vägen från 137 kg
Denne er på norsk:
Sten Sture Skaldemans kokebok
Det var noen tips fra meg!
Synes det er veldig gøy med kokebøker som dere sikkert skjønner og jeg synes det er viktig å kunne variere lavkarbokostholdet på så mange måter som mulig.
-
Gått ned 3 kg på en uke!!
Takk carro.. Den første boken har jeg en pressemelding om på nettsiden. Så jeg skal ta kontakt med henne på forlaget :)
En god nyhet...
Jeg har gått ned 3 kg på 1 uke bare ved hjelp av å legge om kostholdet til lavkarbo! Har jo jobbet denne uken, og da sitter jeg mest på baken for å si det sånn.. Så dette virker jo veldig lovende!!!xx6
-
Sv: Gått ned 3 kg på en uke!!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Moxa
Jeg har gått ned 3 kg på 1 uke bare ved hjelp av å legge om kostholdet til lavkarbo! Har jo jobbet denne uken, og da sitter jeg mest på baken for å si det sånn.. Så dette virker jo veldig lovende!!!xx6
Åh det er jo super bra!!!!!
Kjempeflink er du!!
xx4
-
Så flott Moxa!
Skjer en del bra da, det hjelper på det meste,
jeg er bare litt flink jeg da, men jeg prøver å lage en gyllen middelvei slik at hele familien er med(det vet dem selvsagt ikke)så det ikke blir så slitsomt ifht å lage masse forskjellig (fremdeles veldig lat)
Jeg tillater meg litt potet de andre får mer,
men i den ene lavkarbo oppskriften med scones inneholder den faktisk litt knust potet,
så jeg tenker litt alt med måte så lenge det ikke er intoleranse som er årsaken,
dessuten har jeg fått dilla på hjemmelaget kryddersmør og da får jeg jo litt sunt på poteta også.
Vet ikke hvor sunt det er med erter,
men har laget ertesuppe i ny variant,
blit ikke servert med poteter og lomper(som middag) men som ren suppe,
da tar jeg litt mer grønnsaker oppi også finskjærer jeg kjøtt og flesk og putter oppi,
blir bare suppr med scones selvsagt.
Jeg er faktisk ikke så stappet som jeg har vært i månedsvis vet ikke helt hvordan vekta er(kasta vekta pokkerivold i fjor våres)men ser navlen så da blir det vel bedre, har faktisk ikke brukt laktulose for å gjøre store ting heller siste uka, det går av seg selv hver dag og det er år og dag siden,
så alt i alt gjør jeg vel noe fornuftig!