Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
help1 - min lege er også blitt bekymret for at min TSH ikke er målbar, FT4 for høyt og FT3 for lavt:
TSH 0,05 - (ref 0,20 - 4,30),
FT4 23 pmol/L - ( ref 9 - 22 pmol/L)
NB! Fürst: ref 11,0 - 23,0 pmol/L så der ligger mine verdier i øvre sjikt.
FT3 2,7 pmol/L - under det nedre sjikt (ref 3,5 - 6,5 pmol/L)
Han mener at ikke målbar TSH viser at hypofysen ikke får gjort jobben, noe som er farlig for hjertet, og vil at jeg senker dosen Thyroid med ½ grain. Jeg går nå på 4 grain og føler meg bra. Legen tenker på farene forbundet med hyperthyreose, noe jeg hadde på 5 grain i fjor høst :mrgreen:.
Jeg sa ihvertfall ifra at om jeg blir dårligere med lavere dose, kommer jeg til å øke igjen. Akkurat nå senker jeg dosen annenhver dag i 14 dager før jeg prøver åå gå på 3 ½ grain, så far vi se hva neste prøve om 4 uker viser :roll:
Du bliver dårligere på lavere medicindose. Det er kun spørgsmål om tid før det sker, fordi dit FT3 allerede er pænt lav. Det bliver lavere endnu når Thyroid reduceres...
Jeg fatter ikke din læges bekymring for TSH, når dit FT3 er så lavt som det er. Hypofysen reagerer på T4 i medicinen - som er jo ret høj - og viser selvfølgelig at der ikke er brug for mere TSH end disse 0,05.
0,05 ER målbar. Når TSH er ikke målbar, er det 0,00 .
At lavt TSH skulle betyde at
hypofysen ikke får gjort jobben, noe som er farlig for hjertet - må lægen have misforstået eller forvekslet med
"acromegalic heart".
"Acromegalic heart" er en hjertesygdom udviklet som følge af væksthormon-producerende tumor(er) i hypofysen. Hvad angår andre hormoner stimuleret fra hypofysen, er det så overproduktionen af thyreoideahormoner indikeret ved lavt TSH, der kan give hjerteproblemer på sigt,
men ikke i dit tilfælde!
Dit TSH er godt nok lavt,
men det er dit T3 også. Det er kun når T3 bliver tydeligt for højt, at det kan give hjerteproblemer...
men så ville du ikke være et sekund i tvivl om, at der er noget galt. For højt T3 er virkelig en pest at leve med, og man er ikke et sekund i tvivl om, at man skal ned i dose. Det behøver man ingen blodprøver til at fortælle een. Kroppen siger selv fra.
Hvad der derimod burde bekymre lægen mere er, at du har åbenbare problemer med at omdanne T4 til T3, og det lyder lidt som om du er nødt til at klare dig på det færdigpakkede T3 fra de 4 grain Thyroid, mens T4 bare flyder ubrugt rundt i årene. Havde du været i behandling kun med T4, var du nok blevet hundesyg...
Det normale for folk i behandling med Thyroid er, at deres TSH bliver meget lavt, mens FT4 bliver lavt og FT3 bliver normalt.
Hos dig er det omvendt: FT4 er højt, mens FT3 er lavt. Hvorfor mon?
Forskydninger mellem selen, jod og jern - afhængig af graden - vil altid svække omdannelsen af T4 til T3.
Kender du dine tal for selen, jod og jern?
Det ville være det rette sted at starte at finde ud af det først.
Som en anekdote: det er ganske almindeligt, at når en person med jodmangel begynder tage rette tilskud af jod, reagerer hypofysen ofte med en kraftig stigning af TSH for at stimulere produktionen af thyroglobulin, der anvendes til at binding af jod i syntese af thyroideahormoner. Enkelte personer kan have TSH-niveauet så højt som 75 i op til 6 måneder efter starten af tilskud af jod. Og dette vel at mærke helt og aldeles uden at have nogen kliniske tegn, endsige nogen som helst symptomer på hypothyreose, idet T4 og T3 ligger ganske pænt indenfor normalområdet. Årsagen til det unormalt høje TSH er i disse tilfælde, alene forbindelsen mellem thyroglobulin og jod i forhold til hormonproduktionen. Efter 2-6 måneder er kroppen jod-stabiliseret, jodmangel er væk og TSH falder til normale niveauer.