-
Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre
PS! Litt usikker på hvilken Hertoghe-tråd jeg bør svare på. Kanskje jeg bør lage min egen??
Hei folkens, og takk for sist. Jeg har hatt en liten "ferie", men er nå på bedringens vei! :)
Jeg ville bare si at jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre. Her kommer min erfaring med Dr. Hertoghe "kort fortalt" :
Jeg ble diagnosert med multi-hormon-mangel, hormon-ubalanse og multi-vitamin og mineralmangel, og fikk til slutt diagnosen "Sekundær Hypofysesvikt" etter "slag mot hodet" (da jeg var 13, en akeulykke.. dette er 20 år siden nå! Jeg fyller 33 straks!) av Dr. Hertoghe høsten 2010. Behandlingen startet i Mars 2010. Jeg ser han 3 ganger i året. Men hyppigheten på timene går ned når man føler seg bedre og bedre. Tror han sier at 1 gang i året kan være nok når man er helt stabil.
Positive forandringer etter start av 120 mg ERFA Thyroid, 35 mg DHEA, 1 pumpe (100 mg Testosteron) "Liposomal 10%" Testosteron gel, fortsettelse med 35 mg ERFA Hydrokortison, og økning av mange vitaminer og mineraler:
* Vekttap fra 110 kilo til 81 kilo (på ca. 1 år))
* Jevnere energidistrubisjon gjennom dagen
* Perfekt nattesøvn
* Mindre angst
* Mer muskler
* Veldig gode nivåer av Vitaminer i serum, jobber nå med mineralene.
* Mer håp for fremtiden pga. bedring
* Mindre rynker i ansiktet
Gjenstående utfordringer:
* Fjerne tendens til "månefjes" - Her er det mulig binyrene jobber en del selv og da må jeg ta mindre kortisol
* Få enda mer energi hver dag, og enda mer stabilitet
* Fjerne alle ekstraslag (ekstra systoler) ihjertet som dukker opp en gang i blant, men mest under seksuell aktivitet (se under)
* Klare å ha sex uten problemer med hjertet ved klimaks (som jeg har nå! hjertet kan "henge seg opp" og slå ujevnt og for raskt etter sex!)
* Oppstramming av kropp (den henger "litt"), mer muskler (er tynn og slank nå, men har litt mage enda, dog livvidden er nede fra 120 cm til 97 cm nå!)
* Starte veksthormon (er redd for nåler, lol!)
* Spise perfekt lav karbo uten "utskeielser" med karboinneholdige matvarer og drikker (her er jeg ganske streng fra før!)
Jeg har i tillegg til alle hormonene som er startet spist ganske så streng lav karbo i det siste året. Hva som har hjulpet meg mest vet jeg ikke, men det er trolig en kombinasjon av alle disse. Men jeg har erfart at å skeie ut med potetgull eller iskrem eller lignende, kræsjer kroppen totalt. Så nå er jeg sukkerfri! Og spiser aldri brød lenger. Med unntak av lavkarbo brød en gang i blant, dvs lavkarbo OG glutenfritt brød.
De eneste eksperimentene jeg og Hertoghe har gjort så langt er 1.) å prøve å gå rett på 100 mcg Fludrokortison (Aldosteron) men da fikk jeg skyhøyt blodtrykk, så vi sluttet å ta det etter 8 dager. Deretter 2.) å bytte ut 35 mg Hydrokortison daglig til 6.5 mg Prednisolon daglig pluss 10 mg Hydrokortison daglig, da 6.5 mg Prdnisolon tilsvarer 26 mg Hydrokortison og tilsammen har vi ca 35 mg HC. Dette gjorde vi fordi jeg skulle begynne på veksthormon og da er det lengere virkende Prednisolon kortisolet kanskje bedre mht at veksthormon senker kortisol, men jeg har enda ikke prøvd veksthormon (sprøyteskrekk deluxe!). Jeg har dog prød Prednisolon, og det var befriende (!) å bare ta en kapsel hver morgen, og litt HC ved sengetid, istedenfor å multidosere HC gjennom hele dagen, noe som jeg alltid har følt har vært stressende og ukomfortabelt, særlig hvis jeg er ute på farta. Men bedringen er et faktum. Og jeg håper og tror på ytterligere bedring med tiden som kommer. Jeg har time nummer 5 hos Hertoghe nå i slutten av Oktober, og flyr fra Norge til Belgia for å se på klinikken hans i Brussel.
Jeg kommer gjerne med tips/råd hvis det er noen som ikke har vært der, men som vurderer å dra dit, hvis det er ønskelig. Jeg har erfaring fra 4, snart 5 timer der nede, og er på ingen måte en som vet alt om hormoner, men jeg vet litt i det minste, og jeg har tatt diverse hormoner hos Dr. Hertoghe i 1 1/2 år. Håper dere fatter godt mot, det er vitalt når man føler seg dårlig. Men til tider svært vanskelig. Jeg trøster meg selv med at Dr. Hertoghe er en av, om ikke Den beste hormonlegen i verden, og man kan lære mye av han.
Det er helt klart at Hertoghe jobber annerledes enn de fleste andre leger, han doserer flere hormoner og da trenger man mindre av hvert. Jeg har forstått det slik at normalt sett går man på 4-5 grains av ERFA Thyroid, mens Hertoghe vil ikke gå så mye over 2 grains, da man tar andre hormoner som "forsterker" Thyroid effekten. Jeg har hatt low-range FT3 og FT4 hele tiden hos han, og han sier at dette er bra. Det er den totale energien som teller, sier Hertoghe, ikke en blodprøve med Fritt T3.
Nå skal jeg gå og spise litt makrell og tomater med olivenolje og havsalt på! :)
Mvh.
Thomas
-
Sv: Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre
Sitat:
og fikk til slutt diagnosen "Sekundær Hypofysesvikt" etter "slag mot hodet" (da jeg var 13, en akeulykke.. dette er 20 år siden nå! Jeg fyller 33 straks!) av Dr. Hertoghe høsten 2010.
Fra Per Egil Hegge forumet
Sitat:
RR: Jeg tenker på kona di. Hun hadde såkalte «pene tall»?
PEH: Hun hadde normale prøvesvar og kunne da ikke være syk.
RR: Hva vil du anbefale for dem som mistenker lavt stoffskifte, men har normale prøvesvar? Har du noen vitenskapelige artikler de kan ta med til legen?
PEH: Professor Trine Bjøros bok «Thyroideasykommer» berører problemet mulighet for lavt stoffskifte tross normale prøvesvar. Noe tyder på at dette kan være tilfellet hvis stoffskifteproblemet er utløst ved en hode- eller nakkeskade (mindre biluhell, fall på isen o.l.)
De norske legene som ble utdannet før 1970, fikk innprentet at de måtte ta de kliniske symptomene alvorlig hvis slike forekom uten at prøvesvarene tydet på lavt stoffskifte, med andre ord at terrenget ofte er riktigere enn kartet. Slik er det også i orienteringssporten.
Den amerikanske legen Ridha Arem i Houston har skrevet en bok, «The Thyroid Solution», hvor det legges stor vekt på symptomene og plagene, og mindre på statistikk og tall.
Jeg mener å huske at skrev at du etter å ha brukt Levaxin en stund fikk vite av en norsk lege at stoffskiftet ditt var helt normalt?
Det var så fristende å koble det du du beskriver, med det Per Egil Hegge sier. Jeg lurer på om Per Egil Hegges kone ville blitt behandlet i dag av en norsk lege om hun var en ukjent middelaldrende kvinne som hadde dårlig funksjonsevne? Det er kjempeinteressant med denne diagnosen din! Hvor mange andre kan ha det slik mon tro? At de har en hodeskade som ingen forbinder med stoffskiftet i det hele tatt?
-
Hei Vigdis,
Ja du sier noe der. Jeg har snakket med PEH og hans kone, og PEH er en vis mann. Jeg syntes synd på konen hans. Det er mange tragiske historier der ute. La oss håpe flere og flere får hjelp med tiden!
Det var jo nettop derfor jeg ikke ble diagnosert i 1997 da jeg tok min første hormonprøve som 150 kilo tung og svært hypothyroid 17-åring. Kun TSH of FT4 ble testet av Bærum sykehus i 1997. Disse var "innenfor normalen", og jeg var da altså frisk. (Ferritin, D3, Selen og andre viktige komponenter i hormonbildet vårt var det ikke snakk om å se på engang!) TSH lå på 1.0 og FT4 på 12. Aner ikke om de hadde samme referanseområder da, men mye tyder på at de hadde samme målemetode og enheter. Tenk hvis jeg hadde vært frisk med en TSH på 2.0, og trolig måtte FT4 ha ligget nærmere 20 også, antar jeg.
Det var Dr. Oftebro som fanget opp problemene mine i sin helhet og satte meg på T4 på den tiden. Takket være han hadde jeg 10 flotte år. Men Sekundær Hypofysesvikt er vanskelig å diagnosere. Jeg ble behandlet for symptomene på lavt stoffskifte, og det virket svært bra i 10 år som sagt.
Så ble trolig hypofysevikten min kraftig forverret i 2007 da jeg møtte ei dame fra Russland som viste seg å være prostituert. Hun behandlet meg også svært, svært dårlig med null empati og innsikt i min helsesituasjon. Jeg ble bare verre og verre sammen med henne, så jeg skilte meg fra henne i November 2010. Også fordi jeg fant ut at hun brukte meg for å få oppholdstillatelse.
Jeg tror det er viktig for oss som er syke med binyrer osv. at vi lever trygge liv fylt med kjærlighet. Jeg var uten kjærlighet i over 3 år, og det føltes ikke bra. Det tappet meg for energi.
Håper folk der ute har familie som er glade i dem! Det har jeg, uten dem hadde jeg ikke overlevd.
Nå bryr jeg meg ikke om hva jeg putter i meg, så lenge jeg blir bedre. Det er alt som betyr noe for meg nå. Bedringen. Og den er et faktum. Jeg har en sterk historie bak meg og vil egentlig ikke skrive så mye fra den her. Jeg vil heller gi ut en bok.
Mvh.
Thomas
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Fra Per Egil Hegge forumet
Jeg mener å huske at skrev at du etter å ha brukt Levaxin en stund fikk vite av en norsk lege at stoffskiftet ditt var helt normalt?
Ah, ja det stemmer. På Aker fikk jeg høre at jeg alltid har vært helt frisk og aldri trengt å gå på T4 eller T3. Dette var etter 10 år med god behandling shos Dr. Oftebro. Jeg gikk til Aker for en second opinion men ANGRER på at jeg gjord edet. De fjernet T3 på 4 uker, og neddoserte meg på T4 over 1 1/2 år helt til jeg ble så dårlig at jeg ikke klarte å gå engang. ALLE hyposymptomene kom tilbake SELV OM TSH ØKTE og egenproduksjonen tok mer og mer over.
Det de ikke skjønte var at jeg hadde slitne binyrer i tillegg, OG at alle mine problemer egentlig kom av Sekundær Hypofysesvikt. Jeg brøt kontakten med Aker etter litt under 1 1/2 år, og ble henvist til Dr Karin Munsterhjelm i Finland pga. tips fra dette forumet. Så sendte hun meg videre til Dr. Hertoghe i Belgia, da jeg var et av de verste eksemplene på hormonproblemer hun hadde sett.
Jeg syntes Hertoghe har sett problemene der ingen andre har sett dem, og det er BRA. Dr. Oftebro reddet livet mitt, så jeg er evig takknemmelig ovenfor han. Men jeg trengte nok Hertoghe til slutt. Eller, egentlig helt først, men da visste jeg jo ikke om han. Hadde jeg fått behandling fra 1991, hadde jeg nok hatt det bra hele tiden tror jeg. Behandlingen kom i 1997 og var BRA NOK frem til 2007, da kroppen min begynte å halte massivt på kun T4 og T4. Aker taklet problematikken svært dårlig, da de ikke engang trodde jeg var syk (!) - De tok nesten livet av meg! Har alt på videodagbok! ;)
Balder Klinikken er mye bedre enn Aker til å diagnosere binyreproblemer forresten. Anbefaler de som ikke orker å dra utenlands å ta en tur dit! Har et par venner som bruker Balder Klinikken og er fornøyde med behandlingen, respekten og empatien de får der! Slikt er viktig!
Thomas
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Balder Klinikken er mye bedre enn Aker til å diagnosere binyreproblemer forresten. Anbefaler de som ikke orker å dra utenlands å ta en tur dit! Har et par venner som bruker Balder Klinikken og er fornøyde med behandlingen, respekten og empatien de får der! Slikt er viktig!
Balder Klinikken anbefaler vi ikke her på forummet. Begrundelsen herfor kan læses i emnet Stop for anbefalinger af Balderklinikken!. Kun alt for mange af vores brugere har oplevet, at på Balder praktiseres TSH-regime til diagnose og behandling. Det betyder faktisk, at patienter med "fine tal" oplever nogenlunde det samme, som du har oplevet på Aker, og som andre har oplevet hos deres skolemedicinske læger: halvbehandling. Vi anbefaler hellere Heggeli Helhetsmedisin, hvor lægen Dag Schiøtt får sin "hormon-træning" netop hos Hertoghe. Om ham kan du læse her. Der er godt nok en kvindelig Balder-læge, der påstås også at studere hos Hertoghe, men ud fra brugernes tilbagemeldinger - kan det være svært at spotte den belgiske connection i behandlingen leveret af denne læge. Iflg. vores opfattelse er Balderklinikken og Hertoghe uforenelige.
-
hei lurte på om du kunne fortelle litt om sekundær hypofysesvikt? linker osv? visst du vil og orker da:) er mer enn middels intressert:) hvordan finner legen ut av en evt sekundær svikt?
mange klemmer trine:)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Admin
Balder Klinikken anbefaler vi
ikke her på forummet. Begrundelsen herfor kan læses i emnet
Stop for anbefalinger af Balderklinikken!. Kun alt for mange af vores brugere har oplevet, at på Balder praktiseres TSH-regime til diagnose og behandling. Det betyder faktisk, at patienter med "fine tal" oplever nogenlunde det samme, som du har oplevet på Aker, og som andre har oplevet hos deres skolemedicinske læger: halvbehandling. Vi anbefaler hellere
Heggeli Helhetsmedisin, hvor lægen
Dag Schiøtt får sin "hormon-træning" netop hos Hertoghe. Om ham kan du læse
her. Der er godt nok en kvindelig Balder-læge, der påstås også at studere hos Hertoghe, men ud fra brugernes tilbagemeldinger - kan det være svært at spotte den belgiske connection i behandlingen leveret af denne læge. Iflg. vores opfattelse er Balderklinikken og Hertoghe uforenelige.
Ah. Jeg fårstår. Beklager så meget, jeg visste ikke at de var slik. Det var skuffende å høre! Da er jo Balder helt lik Aker nesten da, med unntak av at de bryr seg mye om vitaminer, mineraler osv også. Og de kan også diagnosere binyrer, i allefall bedre enn Aker. Jeg fikk dog ingen diagnose av binyrene hos Balder på tross av døgnsalivaprøve i 2008. Jeg liker Balder Klinikken, men om de er "medlem" av TSH-tyraniet, ja da........ Uff!
Hertoghe kjører aldri TSH ned til 0.0 selv, men han behandler med så mange hormoner at man ikke trenger å få TSH helt ned til null. Hertoghe er det stikk motsatte av Aker og TSH-leger. Han bryr seg om hvordan pasienten føler seg, først og fremst.
Jeg skjønner at Heggeli er bra, og jeg ønsker å ha en time der for å se hvordan de er. Gjøgodt på Balder Klinikken er elev av Hertoghe, det vet jeg, men jeg har OGSÅ (!) hørt at hun ikke følger Hertoghe som man skal som elev av ham.
Dere har blitt super-oppdaterte på forumet! Utrolig fint å finne ut! Og jeg ser frem til å lære enda mer her på forumet! Spennende!
Mvh.
Thomas
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tatanja
hei lurte på om du kunne fortelle litt om sekundær hypofysesvikt? linker osv? visst du vil og orker da:) er mer enn middels intressert:) hvordan finner legen ut av en evt sekundær svikt?
mange klemmer trine:)
Kort fortalt skjer dette etter et slag mot hodet, enten at man blir slått, dunker hodet i noe, eller faller. En bokser er en typisk kandidat for sekundær hypofysesvikt. En primær hypofysesvikt er når du får en tumor på hypofysen. Sistnevnte kan diagnoseres med en god MRi og CT. Sekundær Hypofysesvikt er noe av det vanskeligste å diagnosere. Jeg har sjekket diagnostikken rundt dette i Norge, og den finnes, men er elendig. For man må jo bare teste alle hormonene og se om disse er lave. Problemet ligger i REFERANSEOMRÅDENE. Jeg hadde Fritt T4 på 12 men var fortsatt elendig syk i tenårene. Veide 150 kilo, følte meg helt kjørt. TSH'en var OGSÅ innenfor referanseområdet på 1.0. Som sagt, kanskje jeg skulle hatt FT4 på 20 og TSH på 2 for å være helt frisk, hvem vet. Jeg tok min første hormonprøve ETTER slaget mot hodet, og da var det ingen referanseprøver å sammenligne med fra tidligere mens jeg enda var helt frisk. Men selv en idiot av en endokrinolog burde (men gjør ikke det) skjønne at en FT4 på bare 12 er litt for lavt til at en høy kar som meg skal være frisk. FT4 på 12 gir neppe FT3 høyt i referanseområdet. Jeg mener referanseområdene er problemet. Legene stirrer seg blinde på disse og følger disse sort på hvitt. Er man innenfor er man frisk, sier de aller, aller fleste fastleger og dessverre også endokrinologer. Jeg er ingen bedreviter, men jeg vet bedre enn mange av disse legene. DET vet jeg.
Har du symptomene på lavt stoffskifte, har du lavt stoffskifte. Og hvis du er innenfor referanseområdene OG føler deg elendig, kan du jo ha sekundær hypofysesvikt med resulterende lavere hormonnivåer. Hertoghe er en av legene som diagnoserer bla. dette. Han ser på alle hormonnivåene, spør deg om du har slått hodet, når det skjedde, hvordan osv. Han er den første legen jeg noensinne har pratet med som har spurt om dette. Jeg bare "Hva? Ja jeg har slått hodet, når du sier det.. Hmmm" og ble veldig tankefull. Jeg var allerede på hormoner (T3 og HC) da jeg kom til Hertoghe så han kunne ikke "bevise" at jeg hadde ekstrem mangel på alle hormoner, men han gjettet på at det var sekundær hypofysesvikt.
Denne hypofysesvikten ble forverret da jeg fant ut av min eks kone jobbet som prostituert. Tenk dere hvordan sjokk jeg og binyrene mine fikk av å høre det. Så her begynner historien å bli komplett, bitene faller på plass. Jeg skulle trolig ha hatt masse hormoner allerede som 13 åring. Heldigvis ga Oftebro meg 1 hormon (Syntetisk T4) da jeg var 17-18. Uten det, hadde jeg nok aldri overlevd. Veide som sagt 150 kilo i tenårene. Nå, 80 kilo. Også takket være Hertoghe som er min nåværende behandlende lege. Jeg møter Oftebro en gang i blant, da jeg mener han er en av de flinkeste i Norge. Han styres i allefall IKKE av TSH tyraniet. Jeg hadde jo TSH på 1.0 da han satte meg på 125 mcg Thyroxin Natrium (nå "Levaxin") daglig. Den gang, i 1997 og i en alder av 18 år, gikk jeg ned hele 60-70 kilo på 12 måneder BARE pga T4 pillene. Ganske utrolig, men sant. TESTOSTERONET mitt ble dog ALDRI veldig høyt, det holdt seg sånn midt på treet. I 20-årene kan det være ok, men som voksen i en alder av 30, klarte ikke kroppen min å bli styrt av kun ett hormon lenger. Det måtte ha flere. Pga hypofysesvikten. Hertoghe sier at kroppen min klarte ikke å "bli dratt" av kun ett hormon lenger. Den måtte ha flere. Så Hertoghe er den perfekte lege for meg.
Jeg må bare akseptere at jeg må ha livsvarig behandling, og at jeg hadde 10 fine år på kun 1 hormon (vel, tok også T3 i tillegg til slutt, da tok jeg T4 og T3, som fungerte bra, inntil binyrene tok kvelden...) - Nå står fremtiden foran oss folkens, og vi må ta de riktige valgene fremover!
Sammen skal vi alle bare bli bedre og bedre! Og hjelpe hverandre! Det er det som er å være et menneske. Medmenneske. Å hjelpe hverandre!
Det er nok mange som har lavt stoffskifte med mer, pga. sekundær hypofysesvikt. ETT slag mot hodet en gang i livet er nok. Hypofysesvikt blir alltid verre med årene uansett, så er skaden først der, er man ute og kjører og må ha hjelp til slutt.
Trine, hva er dine symptomer? Har du noen diagnoser fra før? Tar du noen medisiner/hormoner?
Mvh.
Thomas (32) i Asker
- Sekundær Hypofysesvikt fra en alder av 13, binyre-trøtthet siden en alder av 29.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Jeg ble diagnosert med multi-hormon-mangel, hormon-ubalanse og multi-vitamin og mineralmangel, og fikk til slutt diagnosen "Sekundær Hypofysesvikt" etter "slag mot hodet" (da jeg var 13, en akeulykke.. dette er 20 år siden nå! Jeg fyller 33 straks!) av Dr. Hertoghe høsten 2010.
Relevant link til Posttraumatisk Hypothyreose. Særligt kildehenvisninger. xx1
-
Tusind tak Thomas - fordi du deler dine erfaringer så detaljeret med os andre her på siden! Jeg går selv i Hertoghes klinik hos hans kollega Marie Christine L'hermitte, og det er rigtig rart at høre om andres erfaringer med behandlingen dernede!
-
Skulle bare mangle, Sharon! Jeg ønsker alle der ute perfekt helse, lange og fine liv, med god form, vakkert utseende og total lykke! Dette håper jeg å oppnå en dag! :) Jeg syntes Hertoghe er som en slags Gud, selv om han bare er et vanlig menneske han også. Han er dyktig til å symptomdiagnosere. Han er den største helten min innen helse og kosthold. Jeg har 3 andre nære venner som også ble med ned til han og som er faste pasienter hos han nå. De har alle blitt bedre! Sakte men sikkert! Alle hadde slitne binyrer. Det tror jeg er det verste man kan ha for da går stoffskiftet (Thyroid) til dundas også! :)
Rartr på dansk = Fint, ikkesant? :D *ler*
Ha en god Lørdagskveld allesammen! Jeg skal se en god film i kveld! Neste uke: Konsert! Uken etter: Tur til Hertoghe! :)
PS! Kroppen min ser virkelig bedre ut i speilet nå. 80 kilo, OPTIMALVEKT. Mangler bare STRAM kropp og muskler. Men Hertoghe fikk vekk de meste av vannet og fettet med sine hormoner. Respekt til deg, Therry. Du er flink!!
-
Hei Thomas!
Og takk for alle opplysningene, det er bare bra å høre lit om Hertoghe. Egentlig jeg skal til Herthoghe også etter det nye året. Har allerede tatt blod prøvene som var anbefalt av ham, og jeg fikk svarene for testen i dag. Jeg har noe spørsmål kanskje du kan deler lit med meg og alle de andre.
1. Hvor lenge mener Herthoghe at du må bruker veksthormoner, bruker du veksthormoner for og motvirker testosteron bivirkninger? jeg forstår at veksthormoner skal brukes livet ut når man først begynner med dem, kanskje jeg tar feil.
2. Bruker Hertoghe i sin behandling for eksempel mikronisert Pregnenolone, slik at dette skal balansere den hormonelle kaskaden særlig det steroid hormoner, og forhåpentligvis at man vil sliper og bruker Testosteroner og Veksthormoner. Eller er dette bare min fantasi som kommer fra min frykt for og bruker testosteroner, Veksthormoner og Hydrokortisona… Jeg har tenkt og tar dette opp med ham når jeg treffer ham.
3. Hvordan er det å reise gjennom flyplassen med så mange medikamenter på veien hjem?
4. Hvor mange timer synes du er optimal i det første møte, jeg har bestilt 2 time. Og den lange spørsmål skjema skal gjennomgås og den vil ta tid tror jeg.
Takk på forhånd
-
Sitat:
Men Hertoghe fikk vekk de meste av vannet og fettet med sine hormoner.
Thomas, vet du hva i behandlingen til Hertoghe som gjør at du fikk bort vannet? Jeg sliter med ødemer. Bena mine er hovne, og jeg mistenker at det ikke bare er der det er vann. Legen jeg går hos, enda han er elev av Hertoghe, har ikke noe forslag på hva som kan gjøres.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hassan
Egentlig jeg skal til Herthoghe også etter det nye året.
Hej Hassan vink3 Tak for gode nyheder. Håber Thomas kommer med et godt svar snart. Har skrevet en hilsen til dig, i din egen signatur-tråd. smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hassan
Hei Thomas!
Og takk for alle opplysningene, det er bare bra å høre lit om Hertoghe. Egentlig jeg skal til Herthoghe også etter det nye året. Har allerede tatt blod prøvene som var anbefalt av ham, og jeg fikk svarene for testen i dag. Jeg har noe spørsmål kanskje du kan deler lit med meg og alle de andre.
1. Hvor lenge mener Herthoghe at du må bruker veksthormoner, bruker du veksthormoner for og motvirker testosteron bivirkninger? jeg forstår at veksthormoner skal brukes livet ut når man først begynner med dem, kanskje jeg tar feil.
2. Bruker Hertoghe i sin behandling for eksempel mikronisert Pregnenolone, slik at dette skal balansere den hormonelle kaskaden særlig det steroid hormoner, og forhåpentligvis at man vil sliper og bruker Testosteroner og Veksthormoner. Eller er dette bare min fantasi som kommer fra min frykt for og bruker testosteroner, Veksthormoner og Hydrokortisona… Jeg har tenkt og tar dette opp med ham når jeg treffer ham.
3. Hvordan er det å reise gjennom flyplassen med så mange medikamenter på veien hjem?
4. Hvor mange timer synes du er optimal i det første møte, jeg har bestilt 2 time. Og den lange spørsmål skjema skal gjennomgås og den vil ta tid tror jeg.
Takk på forhånd
Hei Hassan,
Hvordan er livet? Ikke helt topp? Skal nok bli bedre, ser du. Bare vent! :)
Har du allerede bestilt time og sendt blod ned til Roman Pais lab i Brussel? Det høres bra ut! Du kan gjerne sende meg prøveresultatene på email thomas @ nightrangerweb.net - Så kan jeg ta en rask gjennomgang av disse, uten å skremme deg med diagnoser, det lar jeg Dr. Hertoghe gjøre!
1.) Hertoghe ønsker nok at alle i hele verden skal begynne på veksthormon injeksjoner. Friske som syke. Fordi det gjør kroppen sterkere på så mange måter. Det samme gjelder alle andre hormoner. Våre hormoner er på sitt sterkeste når vi er 21 år, men etter denne alder, går det sakte mens ikkert nedover med årene. Når man er 70-80 år gammel har man under halvparten av de hormonnivåene man hadde som ung. Hvis man erstatter hormonene, bla. med veksthormon (vekthormon reparerer bla. hjertemuskulatur, holder huden stram, og holdningen Rak og Rett i ryggen, og gjør oss mer målebvisste psykisk, fjerner åreforkalkning, bla.!) vil du holde deg frisk, ung og vakker lenger. Hertoghe ønsker nok at man går på veksthormon, og alle andre hormoner, livet ut. Jeg har enda ikke startet med veksthormon, men den dagen kommer nok snart. Jo flere hormoner man tar, jo mer BALANSERTE (!) blir de.
2.) Jeg har snakket med han mange ganger om bruk av hormoner. Han sier at i verste fall, om man er syk, og "har man en skade som er parmanent i binyrene, hypofysen, thyroid kjertelen osv.", så må man bruke hormoner for å føle seg bra. Jeg bruker ikke Pregnenolone. Jeg bruker TESTOSTERON, DHEA, THYROID og KORTISON, så langt.
3.) Det er et helvete uten like. Jeg har allerede vært tatt inn til POLITI-AVHØR der jeg bor, pga en forsendelse jeg fikk i posten (vanlig post) fra Belgia. Jeg anbefaler deg og ALLE DERE DER UTE på det sterkeste (!) å ha kommunikasjon med fastlege OG legemiddelverket i Norge før (!) dere bestiller eller tar med dere følgende hormoner med dere hjem: Testosteron, DHEA, veksthormon. Det er de tre jeg vet om, som er ulovlige å føre inn i Norge på egen hånd. MAN KAN riktignok føre inn en viss kort tids forbruk av disse på egenhånd hvis man går på RØD SONE (fortolling/sjekk) på Gardermoen etter at man har vært i Brussel og kjøpt hormoner. Men da må man betale fortolling/moms på disse. Det må man jo uansett, om man gjør ting på "lovlig måte". Jeg har anskaffet meg godkjenning fra Legemiddelverket her i Norge, for å føre inn mine hormoner. Det er totalt latterlig av tollvesenet å tro at fks. 1 lite glass med 60 DHEA kapsler skal brukes som "DOPING", altså som anabole steroider, hvor man misbruker disse og tar KJEMPEDOSER hver dag. Da ville ikke glasset mitt var lenge. Dr. Hertoghe ber oss ta SMÅ doser, FYSIOLOGISKE DOSER, som IKKE er unormale eller farlige. Dette må tollvesenet få inn i hodene sine. De er virkelig arrogante og inkompetente. Og det var UFATTELIG at de ringte Politiet uten å snakke med meg først, første gangen de "tok meg" for å innføre DHEA til Norge uten tillatelse. (Jeg visste ikke at det var ulovlig på den tiden i fjor! Hadde ingen til å advare meg!) - Jeg har 4 venner som også drar til Hertoghe og de har ikke hatt problemer, så langt. Det er bare jeg som hadde det, en gang, i fjor. Det er også alfa omega at du har en DIAGNOSE skrevet av Dr. Hertoghe, svart på hvitt, hvor det står HVORFOR du skal ta disse hormonene, og nøyaktig hvilke hormoner du skal ta. Prøv å få han til å skrive at du MÅ ta disse hormonene og MÅ ta de med deg hjem til Norge, for å i det hele tatt LEVE. *ferdig* En liten instruks fra en som har gått på en smell! (meg!)
4.) 2 timer er helt fint. Jeg hadde 2 timer da jeg var der første gang i Mars 2010. De var kjempesnille, og lot meg snakke i nesten 4 timer (!) uten å måtte betale noe ekstra. De skjønte nok at min helse situasjon var uhyre komplisert. De er super proffe, MEN veldig opptatte. Jeg ser flere pasienter "klager" på at legene er stresset, særlig Dr. Hertoghe, men dere må huske på at han er kun 1 person, og han har tusener av pasienter fra hele verden, og har ikke tid til å bruke veldig mye tid på hver pasient. Så, vær fokusert, ta med båndopptager eller en annen person som kan høre på alt som blir sagt, så du ikke glemmer ting! Jeg har hatt en dobbelttime i etterkant, men klarer meg nok med enkelttimer fremover. Pga. bedringen jeg har hatt!
Håper dette ga deg noen svar, Hassan! Spør gjerne om mer, hvis du føler for det. Og det vet jeg at du vil! :)
Mvh.
Thomas i Asker
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Thomas, vet du hva i behandlingen til Hertoghe som gjør at du fikk bort vannet? Jeg sliter med ødemer. Bena mine er hovne, og jeg mistenker at det ikke bare er der det er vann. Legen jeg går hos, enda han er elev av Hertoghe, har ikke noe forslag på hva som kan gjøres.
Hei Vigdis, jeg hører mange (ikke alle) med hormonproblemer klage på overvekt, oppblåsthet, rundt ansikt, og mange andre problemer med kroppen, når de har lavt stoffskifte/mistenker dette, eller har andre hormonelle ubalanser.
Jeg er overbevist om, og "vet" at det er kombinasjonen (!) av hormonene jeg har tatt via Dr. Hertoghe, og alle kosttilskuddene, samt diett, som har fjernet så og si alt vannet. Jeg har kun litt fett igjen rundt magen, men dette har gått ned fra 120 til 97 cm på 1 år så jeg er på god vei til å bli "perfekt" i utseendet/kropp nå. Om 1 år er jeg nok helt perfekt, slik jeg ønsker å være. Nå er IKKE utseende det viktigste, men hvordan man FØLER SEG fysisk, på innsiden. Det er alt for meg i allefall. Men utseende har litt å si det også.
Hvilken behandling får du, av hvilken lege på hvilken klinikk, og nøyaktig hva spiser og drikker du hva eneste dag? Hva er din diagnose?
Thomas
-
DHEA får du kjøpt med resept på apotek som Boots i Norge, de er ikke dyre, tror jeg betaler ca 150 kr for 100x. Endel av de andre hormonene tror jeg er billigere å kjøpe i Belgia.
Jeg behandles av Dag Schiøth, han er elev av Hertoghe.
Jeg bruker thyroid, testosteron gel, østrogen gel, progesteron, pregnenolon, DHEA, melatonin, hydrokortison. Jeg spiser ikke strengt lavkarbo lengre. Jeg spiser litt langsomme karbohydrater, men likevel ferre karbohydrater enn jeg gjorde med er normalt norsk kosthold for tre år siden. Glutenfritt, melkefritt og ellers som et lavkarbokosthold med masse grønnsaker i hvert måltid. Mye kjøtt og fisk. Ideelt tror jeg at jeg skulle spist litt mindre kjøtt og fisk, prøver meg frem. Alkoholfritt også. Utskeielse en teskje honning hver dag i en kopp med kakaopulver med kokende vann.... he-he :lol:
Schiøth sier at han ikke vet med ødemene. At det er et hyposymptom. Det er irriterende og beina blir litt tunge utover dager. Jeg tror vannet er mest i beina, men kanskje også flere steder på kroppen. Men, selvsagt, av alle plager er dette en liten plage, det kunne vært så mye verre. Det kunne vært som det var :D
Jo, diagnosen min er hypo, og binyrebarkinsuffisiens og alle andre ord på lave kortisolverdier, dog uten å ha Addison....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
DHEA får du kjøpt med resept på apotek som Boots i Norge, de er ikke dyre, tror jeg betaler ca 150 kr for 100x. Endel av de andre hormonene tror jeg er billigere å kjøpe i Belgia.
Jeg behandles av Dag Schiøth, han er elev av Hertoghe.
Jeg bruker thyroid, testosteron gel, østrogen gel, progesteron, pregnenolon, DHEA, melatonin, hydrokortison. Jeg spiser ikke strengt lavkarbo lengre. Jeg spiser litt langsomme karbohydrater, men likevel ferre karbohydrater enn jeg gjorde med er normalt norsk kosthold for tre år siden. Glutenfritt, melkefritt og ellers som et lavkarbokosthold med masse grønnsaker i hvert måltid. Mye kjøtt og fisk. Ideelt tror jeg at jeg skulle spist litt mindre kjøtt og fisk, prøver meg frem. Alkoholfritt også. Utskeielse en teskje honning hver dag i en kopp med kakaopulver med kokende vann.... he-he :lol:
Schiøth sier at han ikke vet med ødemene. At det er et hyposymptom. Det er irriterende og beina blir litt tunge utover dager. Jeg tror vannet er mest i beina, men kanskje også flere steder på kroppen. Men, selvsagt, av alle plager er dette en liten plage, det kunne vært så mye verre. Det kunne vært som det var :D
Jo, diagnosen min er hypo, og binyrebarkinsuffisiens og alle andre ord på lave kortisolverdier, dog uten å ha Addison....
Har forhørt meg litt med apotek i Norge om hormoner. De fleste blir dyrere her, selv om man betaler fortillong av hormoner fra Belgia om man bestiller i posten. Jeg foretrekker å ta med meg hormoner fra Belgia hjem til Norge selv, når jeg er der nede. Jeg vil også ha NØYAKTIG de hormonene Dr. Hertoghe ber meg ta, og da mener jeg Type/Merke/Fremstilling. Jeg ønsker ikke å ta "billig DHEA", som man får kjøpt uten resept fra iHerb.com i USA. iHerb.com bruker jeg forøvrig mye, da de har de billigste vitaminene og masse annet (snacks!), i hele verden.
Dag har jeg hørt mye godt om! Tror han og Oftebro blir de beste legene i Norge for de med hormonelle problemer, isåfall. Hvorfor spiser du ikke like lavkarbo lenger? Der kan feilen ligge. Hertoghe sier, og det stemmer (for jeg har prøvd!), at hvis man spiser så mye som 1 glutenfri kjeks, eller 1 brødskive ("vanlig" brød), kan hormonene komme ut av balanse. Jeg kjører stram linje, og har svært, svært skjelden utskeielser. Først begynte jeg med å ha faste utskeielser hver helg, for Hertoghe sa at man må MINST spise perfekt 5 av 7 dager i uken. Så jeg tok 2 dager i uken med det jeg ville ha: Iskrem (Haagen-Dazs), sjokolader (Mars, Snickers, osv.), pizza (Peppes), meeeeeeeeeeeeen fant FORT UT at dette gjorde meg sykere, mer oppblåst, og slappere. Å kjøre 100% lavkarbo (greit med litt bønner og linser, disse er jo naturlige, og ikke fremstillt/processed foods!), er essensielt for å bli bedre og til slutt helt frisk. Dette sier jeg av egen erfaring!
Jeg tester også BG (blodglukose) med en hjemme BG måler (slik som alle diabetikere har) da jeg har insulinresistens, og ser fort hvilke måltider jeg kan spise og ikke spise. Har en "Fjordland" (søppelmat) middag så lite som 5 gram karbo av 100 gram mat, kan dette være nok til å øke insulinet mitt, og også bodsukkeret mitt. Jeg har hatt så mye som 15 mmol/l i glukose hele 3 timer etter et måltid. Så jeg spiser nå 100% ren lavkarbo. Merk: LAV KARBO, ikke "INGEN KARBO". Det er forskjell her.
INGEN MENNESKER ER LAGET FOR Å SPISE BRØD (KORN), PASTA, SJOKOLADE, POTETGULL, OG Å DRIKKE ALKOHOL OG BRUS!!!
Jeg tar totalavstand fra alt "nytt og moderne" som har kommet de siste 10.000 år. 10.000 år er ikke lenge, sammenlignet med hvor lenge menneskene har vært på jorden. Det tar minst 20.000 år for oss å tilpasse oss til å spise noe "nytt", som fks. brød. Har DU tid til å vente i 10.000 år til før du kan starte å tåle brød? Ikke jeg! :) Hehe......
PS! Jeg "synder" en skjelden gang med lavkarbo, glutenfrie, sukkerfrie og kunstig (!) sukkerfrie sjokolader fra Chocolite. Du får de på iHerb.com. Merk: Pass deg for de som har SUCRALOSE i seg. Les på innholdsfortegnelsen på hvert produkt du finner på iHerb. Kun kjøp de med maltitol eller helst kun de med erythritol (sukrin) da jeg ser på disse to + Stevia som eneste sukker man kan få i seg uten å bli syke. Fruktsukker/Frukt/Juice er noe av det verste du kan få i deg, det øker blodsukkeret mer enn sukker i mange tilfeller!
Kanskje du har lavt Aldosteron. Har dere sjekket dette? Får du i deg nok salt? For lite salt/For lavt Aldosteron kan også gi ødemer. Jeg har kun litt vannansamling i ansiktet, men IKKE NOE i hele kroppen ellers! *Stolt* :) Dr. Hertoghe er ikke dum, nei. Men du går jo til en av Norges beste leger, så han bør fikse biffen snart! :)
Thomas
-
Hei Thomas:-)
ville bare si takk for at du deler erfaringer her, veldig lærerikt!
Jeg skulle gjerne tatt DHEA mm men jeg blir bare utslitt av det i lengden, av en eller annen merkelig grunn. Kroppen girer seg opp (og jeg er supermann i 2-3 dager), men så blirjjeg bare sliten og kroppen roper at jeg må slutte å ta tilskuddet. Erfa fungerer dog bra, men jeg skjønner hva du skriver om at ett hormon "drar lasset" for alt annet. Ellers imponerende at du har gått NED i vekt på en såpass røslig dose HC. Jeg gikk ganske mye opp i vekt av HC, og er veldig fornøyd med å ha gått ned igjen en del, ettersom jeg har trappet ned.
Lykke til videre, håper bedringen din fortsetter og fortsetter....:-)
-
Ja, Thomas, takk for svar, jeg tar så mye, jeg har lavt aldosteron, og tar Florinef for dette. Vanskelig å huske alle piller jeg putter i munnen eller smører på meg...
Jeg holder meg unna gjær. Men jeg innbiller meg at ting som quinoa og amarant og linfrø og seamfrø, som jeg bruker til å bake en slags glutenfri lefse, ikke er skadelig. Jeg har ikke ditt problem med insulin. Og jeg spsier svært lite av det. Bruker det som krisemat, når jeg er ute og ikke lager maten selv. Jeg lager alt fra bunnen. Det tar tid, savner av og til å slenge nedpå ei brødskive i farta! Så jeg tror nok at det jeg spiser er lavkarbo, men kanskje lavbarbo i høyeste området. Dessuten har Schiøth sagt at det mest optimale for oss med lavt stoffskifte er:
Sitat:
DS: Generelle ting med tanke på stoffskiftet er det mulig å si noe om, men det er viktig å huske at det kan være mange forskjellige grunner til lavt stoffskifte. Når det gjelder kostholdet, anbefaler vi mat som inneholder mye langsomme karbohydrater, det vil si rikelig med frukt og grønnsaker, men faktisk ikke så mye protein/kjøtt. Stort inntak av kjøtt kan hemme omdannelsen av T4 til det aktive T3. Altså et mer karbohydratpreget kosthold, tilsvarende steinalderdietten. Unngå lavkaloridietter og ikke hopp over måltider! Veldig mange av pasientene mine ligger lavt på jod på urinanalysen, så to fiskemåltider i uken er påkrevet!
Tråd Noe liknende har han sagt til meg også. Føler meg litt forvirret med hensyn til kosthold....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Ja, Thomas, takk for svar, jeg tar så mye, jeg har lavt aldosteron, og tar Florinef for dette. Vanskelig å huske alle piller jeg putter i munnen eller smører på meg...
Jeg holder meg unna gjær. Men jeg innbiller meg at ting som quinoa og amarant og linfrø og seamfrø, som jeg bruker til å bake en slags glutenfri lefse, ikke er skadelig. Jeg har ikke ditt problem med insulin. Og jeg spsier svært lite av det. Bruker det som krisemat, når jeg er ute og ikke lager maten selv. Jeg lager alt fra bunnen. Det tar tid, savner av og til å slenge nedpå ei brødskive i farta! Så jeg tror nok at det jeg spiser er lavkarbo, men kanskje lavbarbo i høyeste området. Dessuten har Schiøth sagt at det mest optimale for oss med lavt stoffskifte er:
Tråd Noe liknende har han sagt til meg også. Føler meg litt forvirret med hensyn til kosthold....
Tar tid å venne seg til regimet, ja.
Gjær holder jeg meg unna også. Kjøper aldri hel eller halvfabrikat lenger. (Type suppeposer osv med MSG/Smaksforsterker/Natriumglutamat GIFTEN i seg!) - Dag sier det samme som Hertoghe. Frukt er viktig. Men for MEG er frukt farlig. Så jeg må passe meg for frukt/sukker. Jeg prøver å ha et lavt GI-kosthold med lavkarbo, glutenfritt, melkefritt, uten sukker og alkohol og annet tull.
Er ingen grunn til å være forvirret - Se tilbake til steinalderen og spise det vi spiste da! :) Enkelt og greit. Et eple, en tomat, en fisk. Problemet ligger i all man vi "lager", dvs alle typer brød og ting som sjokolader og sånt. Vi "lagde" ikke ting før i tiden. Jo mer vi prosesserer mat/bearbeider mat, jo mer usunn blir den, da kroppen ikke er laget for slik mat.
Jeg kjøper dog lavkarbo OG glutenfritt brød på helsekosten en gang i blant. Et lite brød til 60 kroner. Dyrt men er verdt det. Blir ikke dårlig av det. Inneholder dog soyamelk, men jeg spiser ikke dette ofte. Vi er vant til (!) det å kunne ta "en brødskive i farta", men man kan også ta 10 skiver kyllingpålegg i farta, uten brødet! :)
Vi sliter med mange "Psykiske" avhengigheter som egentlig bare er innbilning. Vi tror vi trenger å kunne ta en brødskive i farta, men vi trenger jo ikke det! :)
Hva er Din vekt og høyde? Om du tør fortelle. Min var 150 kilo i tenårene, 80 kilo i 20 årene hos Dr. Oftebro, 110 kilo hos Aker rundt 30 årene, og nå som jeg straks er 33, er vekten 80 igjen takket være Hertoghe! :)
Thomas
-
Jeg veksler mellom 68-69 kilo nå. Og er ca 165 høy. Skulle gjerne veid mindre. Men akkurat nå er det som det er. Veide 4-5 kilo mer på det meste da binyrene var på det verste. Som sagt er helt sikkert noe av vekta vann, ser det på beina, lekre merker etter strømpestrikk...... og kan klemme en finger i huden, og merket etter fingeren blir stående en stund.
Ja, jeg tenker som deg når det gjelder kosten, basalt som fett, proteiner og ferskmat. Fryseren er full av bær etter sommeren, det er deilig å nyte utover nå. Rips er umulig uten sukker. Så det bryr jeg meg ikke noe om. Men solbær, blåbær og stikkelsbær og bringebær går helt fint. Det er en vane å ligge unna sukker, det er helt sikkert. Men det er rart med det sosiale, jeg føler meg sær når jeg treffer venner og kollegaer og jeg ikke drikker vin. De lurer jo på hvor lenge jeg skal holde på på denne måten :lol: I allefall til binyrene er bedre, det er helt sikkert. Men noen ganger drømmer jeg om lekre desserter og vin....
Du har helt rett, selvfølgelig kan vi spise kylling i farta i stedet for brødskiver!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Trine, hva er dine symptomer? Har du noen diagnoser fra før? Tar du noen medisiner/hormoner?
Thomas/Tatanja-sporet her i tråden (10 indlæg :shock: ) er nu flyttet til Tatanjas eget emne. vink3
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Sekundær Hypofysesvikt er noe av det vanskeligste å diagnosere. Jeg har sjekket diagnostikken rundt dette i Norge, og den finnes, men er elendig. For man må jo bare teste alle hormonene og se om disse er lave. Problemet ligger i REFERANSEOMRÅDENE. Jeg hadde Fritt T4 på 12 men var fortsatt elendig syk i tenårene. Veide 150 kilo, følte meg helt kjørt. TSH'en var OGSÅ innenfor referanseområdet på 1.0. Som sagt, kanskje jeg skulle hatt FT4 på 20 og TSH på 2 for å være helt frisk, hvem vet.
Hei Thomas xx8
Supert av deg å dele dine erfaringer på forumet. Jeg lurer på hvordan du går fram for å få time hos Hertoghe. Hva koster en slik konsultasjon?
Jeg er i Nederland ihvertfall en gang i året, og det er ikke så langt ifra Belgia. Både min mann og jeg har lavt stoffskifte, og i tillegg er jeg nesten overbevist om at vår eldste datter (27) også har det, mens vår yngste datter (25) kan ha slitne binyrer - ihvertfall har hun flere symptom på det.
Det er utrolig at våre egne leger er analfabeter på stoffskiftet og hormonbehandling. Nylig ble min lege en smule irritert på meg fordi jeg stilte spørsmål om å få tatt spyttprøve på kortisol for å sjekke om binyrene sliter.
Jeg er sliten og trist, og ikke minst forbannet på arbeidsplassen og kommunen. Etter 31 år i full jobb på samme arbeidsplass, er det surt å måtte gå ut i uføretrygd fordi jobben er blitt for tøff, uten noen form for tilrettelegging for kronisk syke xx1 Inkluderende arbeidsliv er en stor vits! Det burde hete ekskluderende arbeidsliv!
Antidepressiva er ihvertfall ingen løsning, så hvorfor er leger så rask med å foreslå dette?? opgiv1 Selv psykiater Dag Coucheron reiser spørsmål om bruk av antidepressiva - som oftest er de helt unødvendige.
Han sier:
Antallet pasienter som bruker antidepressiva, er svært stort. Dette reiser flere alvorlige spørsmål, som for eksempel dette:
Er de fleste som bruker disse medikamentene mot en antatt depresjon, virkelig deprimerte? I min erfaring er svaret ofte et klart nei.
En «gammeldags» definisjon på en depresjon innebar for eksempel en klar svekkelse av vitale livsfunksjoner:
Stemningsleiet senket, nedsatt appetitt, apati, håpløshetsfølelse, selvbebreidelser, utslukket mimikk, selvmordstanker - for å nevne noen viktige symptomer.
Det bør tilføyes at det meste i psykiatrien er basert på «synsing», et foraktelig ord som ofte brukes for å nøytralisere motstanderens syn.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
..
Det bør tilføyes at det meste i psykiatrien er basert på «synsing»,
et foraktelig ord som ofte brukes for å nøytralisere motstanderens syn.
Åh - det syns jeg bare var helt fantastisk godt sagt / skrevet (særlig mtp at han er psykiater selv, men en GOD en!!)!!
Jeg måtte klikk på linken og se; ja, dette er jo noe han har forfattet selv - og ikke feilsitert av nok en sleivejournalist.
-
Samtidig kan jeg ikke la være å tenke at mange av disse klassiske symptomene på depresjon også er de samme som for lavt stoffskifte. Man kan jo ha en lidelse, eller to samtidig (eller flere), men hvor mange kan det være som medisineres for depresjon men som egentlig har lavt stoffskifte? Jeg har lest om leger i USA som behandler depresjon med ren T3 med hell. Hvor mye henger dette sammen, mon tro?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Samtidig kan jeg ikke la være å tenke at mange av disse klassiske symptomene på depresjon også er de samme som for lavt stoffskifte. Man kan jo ha en lidelse, eller to samtidig (eller flere), men hvor mange kan det være som medisineres for depresjon men som egentlig har lavt stoffskifte? Jeg har lest om leger i USA som behandler depresjon med ren T3 med hell. Hvor mye henger dette sammen, mon tro?
Jeg tipper 80% av alle med depresjon (ikke depresjon fordi du ble dumpa av partneren, men tung depresjon "uten grunn") har lavt T3 i cellene i hjernen av X årsak.
-
Jeg vil bare kommentere kort med at jeg har visibelt færre rynker nå enn jeg hadde for et par år siden før jeg begynte på MHRT, multiple hormone replacement therapy, vitaminer og mineraler, samt lavkarbo/steinalder kosthold. Det er nok IKKE tilfeldig. Dette til glede for meg, og kanskje til interesse (og glede?) for andre som ser på et ungt utseende/ytre som en å positiv "bivirkning" av behandling mot alvorlig sykdom, som da jeg får. (Sekundær Hypofysesvikt) Dette til informasjon! Vil ikke "skryte", bare informere om fakta, da jeg finner det interssant at man kan reversere aldringsprosessen/sakne den ned. Vet jeg nevnte dette i mitt første Hertoghe innlegg, men ville nevne det igjen! Det viktigste er jo hvordan man Føler seg fysisk, og at man blir sfriskere.. Deretter kan man glede serg over småting som det ytre! Vekten min er helt optimal bå. 81-82 kilo. Regner med vektøkning opp i mot 90 når jeg får mer og mer muskler! Har fått mer muskler nå enn jeg hadde før MHRT, også.
Mvh.
Thomas
-
Hei Thomas! Og tak for svarene og det er så bra at du er bra nå. Jeg skal skaner prøvene og skal sende dem til deg snart. Jeg kommer ikke til noe sporsmål akkurat nå men det blir sikkert seinere.
-
Hassan, jeg sender deg en privat melding!
-
Hei, jeg lurte på om du kunne hjelpe meg, jeg leste på en annen tråd her inne at du hadde vært hos Karin Munsterhjelm i 2009.
ADMIN/EDIT: indlægget og svarene flyttet til bibzi80's egen tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12540