-
Får Armour i morgen - hjelp :)
Hei,
Trenger litt hjelp/innspill av dere.. Hatt lavt stoffskifte i mange år. Begynte på Lio i tillegg til Levaxin for noen måneder siden, det hjalp litt på hjernetåka og "depresjonen".
Har aldri hatt stabile verdier på Levaxin, og alltid slitt med trøtthet, slitenhet, hjernetrøtt osv til tross for bra verdier. + Indre frost (Lio gjorde meg varmere på utsiden og periodevis ok temperatur inni kroppen) Sliten og blir lett syk, føler alt er et ork.. Faller fort litt ned og må justere opp.
Problemet mitt er at jeg reagerer veldig lett på oppjusteringer - alt må taes saaaakte. Ble enig med legen for en stund siden å øke Lev og ble kjapt overdosert til tross for at vi økte med lavere dose og over lengre tid enn "vanlig". Økte fra 75 mcg til 112,5. Slet da med slitenhet, svimmelhet, besvimte - generelt dårlig. Ble sykemeldt 50% en stund (dette vil jeg unngå nå).
Da jeg begynte på Lio reagerte jeg når jeg tok mer enn 5mcg.. Ble utrolig irritert, kort lunte, kriblet i brystet osv. Nå går det greit, tar 10mcg daglig. Så kroppen trenger bare litt tid å omstille seg..
Så er spørsmålet DOSERING.. Legen min har aldri skrevet dette ut før og skrev ut 15mg etter å ha konferert med andre. Så kan vi øke sakte og han kan skrive ut høyere dosering etterhvert. Prøve oss frem. Han er ganske kul og forstår at det er min kropp og at så lenge ting er gjennomtenkt så kan man prøve andre muligheter.
Nå går jeg på 10 mcg Lio - tar hver morgen (mer på ettermiddag hvis behov/husker på det)
Lev: 1 x 50mcg + 25mcg + 12,25mcg + 6,25 mcg (ja, deler tabletter til den store medaljen her..:?) = 93,75. Tar hver morgen.
Tenkte å kutte Lio. Begynne med 15mg Armour. Litt ned på Lev? Noen innspill på hvor mye Lev jeg skal ta vekk i forhold til hvor mye Armour jeg legger til??
Å, jeg føler dette er svaret men freaker ut mht til hvordan gjøre dette....
Orker snart ikke mergok1
Vil bare ha overskudd til å nyte alt det fine i livet mitt og ikke måtte legge meg kl 21.00 hver kveld. Er 29 år gammel, slitt med dette siden jeg var 20..
Ble satt på anti-dep da jeg var yngre, burde jo bare ha økt stoffskitet mer.. "Du sliter med angst og depresjoner" - Jeg har ALLTID følt at stoffskitet burde bedres.. Vet man kan bli deppa av lavt osv, men alltid følt at svaret ligger i å få et bedre stoffskifte..
Tar man Armour om morgenen? Under tunga eller svelge? Jeg vet det er mye litteratur om dette, men jeg er sliten og overveldet.. Setter utrolig pris på innspill.
Siste verdiene mine var THS 1,2, T4 16 & T3 5,3..
Mvh Ceci
-
Sv: Får Armour i morgen - hjelp :)
Er du sikker på at du vil fortsette med en medisin (levaxin) som ikke fungerer? Man må ikke blande levaxin og armour. Du kan ta armour alene. Mange kombinerer disse to, men i ditt tilfelle bør du tenke gjennom om det er hensiktsmessig siden du reagerer så negativt.
Husk også at en vanlig årsak til å reagere negativt på levaxin er trette binyrer. Besvimelser du nevner kan skyldes lavt BT som gjerne følger med slitne binyrer. På pakningsvedlegget til levaxinen står det at man skal teste binyrer før oppstart av levaxinbehandling, nettop for å unngå forverring.
Det står masse om binyretretthet på dette forumet, bare søk og les. Binyreproblemene følger ofte lavt stoffskifte og blir ikke behandlet av skolemedisinske leger. Da må man betale for private leger som tenker mer helhetsmedisinsk.
Kanskje ikke det svaret du ønsker, men uten behandling for binyretretthet vil aldri stoffskiftebehandlingen, verken armour eller levaxin/lio, fungere.
Husk at med behandling med Armour blir TSH flatet ut (nær 0) dette betyr ikke at du er overdosert. Greit å være oppmerksom på.
-
Målet mitt er å kun være på Armour tilslutt, vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå frem..
Har alltid hatt lavt blodtrykk.. Binyrer har jeg tenkt på. Tok en prøve for noen år siden, men tviler på det er nok med én blodprøve..? Må vel til med spyttprøver hos alternative instanser?
Å, jeg blir helt sliten av dette.. Bør man altså ikke prøve Armour før binyrene er sjekket? Jeg vil over på det naturlige og vekk fra det syntetiske..
Men hvis jeg bytter ut den syntetiske medisinen med ca 60mg Armour så vil jeg vel få i meg for mye T3? Og da bør jeg vel beholde litt Levaxin mens jeg øker Armour?
Hvor får jeg sjekket binyrene? Jeg har mange symptomer, men ikke mangel på apetitt eller pigmentutslett...
-
Jeg skjønner godt du vil over på Armour, men det vil ikke hjelpe binyrene dine. Det vil kanskje gjøre det mer utfordrende pga av T3. Du blir testet for binyrer på Aker hvis du får legen til å rekvirere spyttprøver derfra. Hvis ikke kan du betale det via scanlab. Private leger bestiller det ofte for deg via Aker. Blodprøve for noen år siden...det er lenge og ikke nødvendigvis en god måte å teste binyretretthet på.
-
Hej Ceci hjertflag1
Jeg kan ikke lade være med at blande mig her. Så nu bare et bud ...
Jeg har prøvet på at regne lidt ud fra denne tråd om indholdet af Erfa.
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10568
Ud fra det skulle du med 15 mg Erfa få:
9,125 mikrogram t4 og 2,125 mikrogram t3
Jeg tænker på, at når du er vant til at bruge 10 mikrogram Lio og nogle gange mere, så vil det vel ikke føles særlig voldsomt at få 2,125 mikrogram t3 bare fordi, det kommer fra Erfa ... Som Jeanette Ws også skriver i indlæg nr. 6 i ovennævnte tråd.
Det er ikke, fordi jeg på nogen måde vil bestride, at man have styr på binyrerne etc. Men du skal vel have medicin nu, eller? Og farligt synes jeg ikke det lyder til at være. Hvordan har du det med det?
Hvis du skal trække noget t4-medicin fra, når du skal begynde at bruge Erfa, passer det vel bedst at tage den del, som er på 12,25 mikrogram.
Men ja, få binyrerne målt med spyttest. Mange har glæde af det. hjertflag1
REDIGERT: Først nu ser jeg, at jeg har levet mig ind i, at du skulle have Erfa ... Men du skriver jo Armour. Og der er vist noget med, at Armour er lidt stærkere. I omregningstabellen her
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11147
står der, at et kvart grain (gammel måleenhed) som er ca. 15 mg Armour, svarer til 25 mikrogram syntetisk t4.
Som Anisa tilføjer nedenunder, idet hun citerer Forest Labs som producerer Armour: 1/4 grain Thyroid erstatter mellem 18.5 - 25 mcg Levothyroxin natrium
(Og så passer det måske meget godt med forskellen til Erfa også:) )
vink11 Nielsigne
-
Ja, jeg begynner på medisinen i dag. Apoteket ringte og sa at de har den inne om en time ca.
Jeg vet ikke ang binyrer.. Skal ta det opp med legen min neste gang jeg er der. Men jeg ble jo bedre da jeg begynte på Lio, hadde jeg hatt slitne binyrer så ville jeg vel blitt litt verre? Den periode jeg ble overdosert var en slitsom periode for meg i mitt private liv, så kan jo selvfølgelig ha noe med at jeg var generelt "litt nede" å gjøre. Lavt blodtrykk har jeg hatt hele livet.. Men medisin må jeg jo ha uansett, og så får jeg se. Blir jeg ikke bedre så må jeg utrede binyrene. Blir jeg bedre så er vel det et godt tegn på at det syntetiske ikke er noe for meg? Kroppen min har alltid hatt det best på minst mulig "tull". Mest mulig naturlig. Bare for meg å begynne på p-piller er forferdelig de tre-fire første månedene..
Ellers kan jeg nevne at jeg tar B-12 sprøyter, men aldri har manglet jern eller noe annet..
Ut fra tabellen så ser det ut som jeg må ta 2 x 15mg Armour (ca 1/2 grain) for å få 12,5mcg T3? Sånn at det er nærmest mulig min vanlige dose med Lio? Og da får jeg 50mcg tilsvarende Levaxin. Og så supplerer jeg med ca 43,75mcg Levaxin sånn at jeg holder samme T3 & T4 andel som jeg tar nå? Deretter øke Armour (sakte sånn at kroppen blir vant til mer T3) og mindre Levaxin helt til Armouren erstatter all Levaxinen?
Hvordan synes dere dette høres ut?
Jeg er så takknemlig for deres svar:phjerte1
Oppdatering:
Hentet Armour. På pakken står det 15mg inneholder 9,5mcg T4 og 2,25mcg T3.
Tok da 5 stk og bittelitt Lev ved siden av.
Ikke lenge etterpå fikk jeg en spesiell følelse i meg. I hodet. Litt som å gå fra vanlig TV til HD.. Merkelig, alt ble klarere i hodet. Kan selvfølgelig være litt placebo, hva vet jeg, men gikk i butikker og tenkte egentlig ikke over at jeg nettopp hadde tatt Armour..
I morgen skal jeg kun ta Armour, tar heller i 2 doser ut over dagen for ikke å overdosere på T3 men samtidig få nok T4..
Prøve meg litt frem. Også få ny respet slik at jeg ikke må ta 5 piller om gangen:p
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Ikke lenge etterpå fikk jeg en spesiell følelse i meg. I hodet. Litt som å gå fra vanlig TV til HD.. Merkelig, alt ble klarere i hodet.
Herlig beskrivelse, Ceci:lol:
Håper virkelig at Armour er det som skal til for deg. Krysser fingrenekram1
-
Ja, helt fantastisk. Rene lykkefølelsen! Er det sånn "vanlige" mennesker har det? En tåke som lettet. Vet jeg er vant til plagene osv, så veldig surrealistisk når det letter litt :)
Jeg håper virkelig dette er svaret! Bare litt redd for å dosere for fort opp osv. Får prøve meg frem og ta to dagsdoser i stedet for én en stund..
-
Ja, fantastisk beskrivelse :lol:
Held og lykke med det!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Ja, helt fantastisk. Rene lykkefølelsen! Er det sånn "vanlige" mennesker har det? En tåke som lettet. Vet jeg er vant til plagene osv, så veldig surrealistisk når det letter litt :)
Jeg håper virkelig dette er svaret! Bare litt redd for å dosere for fort opp osv. Får prøve meg frem og ta to dagsdoser i stedet for én en stund..
Rart det der med "vanlige" mennesker. Jeg hadde det slik i forhold til det å fryse...når man har vært kald i 20 år så tror man tilslutt at det er normalt (ihvertfall normalt for meg). Så oppdager man helt magisk med ny medisin at det var ikke normalt, selv ikke for meg:wink:
Vær forsiktig med doseøkningen, som du selv sier. Bruk tid. Det gjorde ikke jeg og nå er jeg på tur ned igjen...og skal bruke tid på det...:roll: Jeg bruker forøvrig tre dagsdoser kl 07, kl 11 og kl 15. Det synes å fungere bra og jeg sover godt om natta.
-
Men hvordan vet man om man doserer for fort opp? Jeg tenker å ta det som tilsvarer T4 og T3 som jeg tar syntetisk - er det for fort? Bør jeg gå lavere og så sakte opp til det jeg pleier å ta i syntetisk?
Ja, rart det "vanlige" tar for gitt! Husker de første dagene med Lio hvor jeg ikke hadde kulde helt inn i margen.. Man blir jo så vandt til plagene og tar "til takke" med next best.. Synd..
For i dag tok jeg 5 x 15mg Armor = 47,5 T4mcg og 22,25mcg T3
+ ca 43,75mcg Levaxin
I morgen tenkte jeg 1.dose 5 x 15mg Armour + 2.dose 4 x 15mg Armour...?
Syntetisk gikk jeg jo på 93,75mcg T4 + 10mcg T3 (evnt 2 ganger daglig)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Men hvordan vet man om man doserer for fort opp? Jeg tenker å ta det som tilsvarer T4 og T3 som jeg tar syntetisk - er det for fort? Bør jeg gå lavere og så sakte opp til det jeg pleier å ta i syntetisk?
Jeg doserte opp hver 12-14 dager og trodde det gikk helt fint inntil jeg innså at det gjorde det ikke (les siste innlegg i tråden min) Min anbefaling fremover til andre kommer til å være 4-6 uker mellom hver doseøkning. Den fulle konsekvens av doseøkning har ikke jeg klart å se før det har gått så lang tid i hvertfall. Monitorer hvilepuls og morgen temperatur. Det vil fortelle deg mye.
-
Ok, ser den.. Skal være obs på det! :) Takk!
Men er det riktig av meg å erstatte Lev+Lio med Armour i samme dose? At jeg får i meg like mye T4+T3 som jeg gjorde på Lev+Lio?
Tenker at kroppen er vandt til de dosene og at det bør gå bra?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Ok, ser den.. Skal være obs på det! :) Takk!
Men er det riktig av meg å erstatte Lev+Lio med Armour i samme dose? At jeg får i meg like mye T4+T3 som jeg gjorde på Lev+Lio?
Det gjorde jeg, bortsett fra at jeg byttet fra Levaxin/lio til Erfa over natta. Ingen gradvis overgang. Erfa dosen var da en anelse mindre enn Levax/lio dosen. Blodprøvene etter ca to måneder var nesten like.
-
Ok, så dine problemer kom av at du økte i tiden etter å ha byttet over natten?
For jeg vil erstatte alt nå. Vente med å øke videre. Så essensielt vil jeg ikke øke enå, bare "bytte ut".. Synes du det virker fornuftig?
Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg, forresten! Er litt grønn på dette med bytting :)kys1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg doserte opp hver 12-14 dager og trodde det gikk helt fint inntil jeg innså at det gjorde det ikke (les siste innlegg i tråden min) Min anbefaling fremover til andre kommer til å være 4-6 uker mellom hver doseøkning. Den fulle konsekvens av doseøkning har ikke jeg klart å se før det har gått så lang tid i hvertfall. Monitorer hvilepuls og morgen temperatur. Det vil fortelle deg mye.
Det var da godt jeg lige kom forbi denne tråd Blondie:) Jeg er nemlig en af dem der, liesom dig, er meget utålmodig med doseøgning, og jeg har taget dit råd med at øge med 15 mg hver 14. dag og mærker stadig en del symptomer fra binyrerne, så måske jeg fremover skal prøve med 15 mg hver 4. uge?
Held og lykke med "bytning" Cecixx9
vink11
-
Takk og lykke til selv! Vær tålmodig :)
Regner med det er vanlig/ok å bytte medisin slik at T3+T4 er samme doser, og at det er når man øker man bør være forsiktig..
Ikke bare, bare :roll: Om ikke annet så blir vi i hvertfall godt kjente med kroppene våres!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Hei Ceci! vink11
Jeg gjorde akkurat det: erstattet Lio + Lev med tilsvarende dose i Erfa. Det fungerte veldig bra for meg.
Og så ökte jeg dosen forsiktig etter noen uker.
Lykke til! kram1
-
Å, så betryggende å høre! xx6
-
Hei,
Så alt i alt virker Armour bra på meg. Jeg har ikke vært kvalm en enste gang siden bytte, ei heller hatt uro i brystet osv.
MEN, jeg lurer på om jeg er overdosert? Er nemlig "svimmel" som jeg ble da jeg var overdosert på Levaxin.
Gikk rett over på 2 grain (120 mg). De første dagene gikk jeg på litt mer enn det, faktsik.. Pleide å ta ca 93 mcg levaxin og 10 mcg lio.
Første uken var bra, så kom svimmelheten for noen dager siden ( ca en uke etter å ha byttet).
Spørsmålet mitt er om jeg bør gå ned på 1 grain? Og så øke sakte? Bør jo ikke tulle for mye her, men føler meg overdosert.. Jeg får alltid denne karakteristiske "svimmelheten" når jeg er overdosert (føler jeg sitter på en båt som gynger). Aldri hjertebank og sånt..
Hva tror dere, gå ned til 1 grain eller holde ut på 1 grain en stund? For tidlig å ta blodprøver nå uansett, tenker jeg..
Har regnet ut fra pakken med Armour. Der står det at 1 grain (60 mg) inneholder 38mcg T4 & 9 mcg T3. Har tatt en tbl om morgenen og en til lunsj.
Men når jeg ser på omregningstabellen her inne så tilsvarer 1 grain 100 mcg Levaxin?? Da er jeg jo megaoverdosert.......:shock::shock:
Og burde da gå ned på 1 grain (fordelt på to ganger om dagen).... Aner ikke hva jeg skal gjøre nå.. Ubehagelig å være på jobb når jeg føler jeg sitter på en båt..
Hvis jeg trapper ned så håper jeg Armour har kortere halveringstid enn Levaxin...
-
Hei Ceci
Jeg har aldri vært noen tilhenger av denne omregningstabellen at 1 grain tilsvarer 100mcg levaxin. Når jeg startet på erfa regnet jeg akkurat slik som du nevner om antall mcg T4 og T3 i erfa slik at det skulle tilsvare dosen lio/levaxin jeg hadde gått på. Hos meg stemte det perfekt, for da jeg hadde gått på den dosen som jeg hadde regnet meg frem til at måtte stemme var prøvesvarene nesten identiske. Nå virker thyroider mer effektivt i kroppen. Hvorfor ikke senke dosen litt istede for mye? Da tenker jeg 15 mg (en kvart tablett). Ikke bra for kroppen din med de store svingningene i dose heller. Kanskje etter en tid når kroppen blir vant til den nye medisinen kan du gå litt opp igjen?
-
Ja, jeg vet ikke, jeg.. Blir helt forvirret her...
Forrige uke følte jeg meg bra, gikk da på 9,5 * 15 mg = 142,5 mg
Nå er jeg på 2 * 60 mg = 120 mg
Svimmel, trykk/press i hodet og trøtt.. Typisk sånn jeg er når jeg er overdosert. I følge omregning fra T4 og T3 er jeg på bittelitt lavere dose enn da jeg gikk på syntetisk..
Jeg blir ikke klok på dette. Er slitsomt på jobb å føle seg så svimmel og rar..
Forrige uke hadde jeg nok litt levaxin hengende igjen også.. Mot helgen følte jeg meg litt overdosert og trappet da litt ned.. Forstår jo at det tar litt tid for kroppen å omstille seg.. Men vanskelig å vite om jeg FAKTISK er overdosert... Må ta en blodprøve snart, men det er vel litt for tidlig. Gå opp og ned på dose gir jo ikke noe reelt prøvesvar heller...
Kanskje jeg skal prøve 1 * 60mg i morgen tidlig og 3 * 15 mg til lunsj... Altså 15 mg mindre som Blondie foreslår..
Noen som vet hvor raskt Armour går ut av kroppen? Altså om jeg vil merke dose-endring kjapt? Er vel kjappere enn ved Levaxin?
OG - hvorfor opererer hjemmesiden til Armour med én omregning, mens "innholdsdeklarasjonen" viser noe annet? Er ideen at de naturlige T4 og T3 er mer "potente"??
-
Tanken er vel at de fleste i utgangspunktet står på levaxin. Ingen tenker på dem som i utgangspunktet står på levax/lio. Det finnes nemlig et omregnings regnestykke på levaxin og lio også som sier at dosen med lio kan regnes om til levaxin med å gange med 4-5. I praksis betyr det at hvis man bruker 20mcg lio X5= 100mcg levaxin. Ideen bak dette regnestykke er av vi har 4-5 X mer T4 enn T3 i kroppen. En tankegang som for meg ikke er logisk, for selv vi har 4-5 X mer betyr det jo ikke at det er 4-5 X sterkere? Derfor florerer det en del regnestykker som for meg er ulogisk, men som sagt føler du deg overdosert, så kan det være fordi Armour er mer potent enn syntetisk medisin.
-
I dag føler jeg bare for å grine.. Var svimmel og hadde trykk i hodet i går, dro tidligere hjem fra jobb. Har svettet i hele natt.. Kom meg ikke på jobb i dag (får helt noia av det, vært så mye borte i perioder). Sov til halv elleve og føler meg helt deppa.. Sikkert mye pga ikke kom meg på jobb, sovet lenge og synes det er nedtur pga formen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Bare gjette meg til doser... Ingen faghjelp eller fasitsvar.. Jeg tror jeg er overdosert pga svimmelhet/trykk i hodet, trøtt og nattesvette. Fryser og er varm om en annen. Jeg orker ikke mer av dette stoffskiftet!! Har ikke tatt Armour i dag. Vet ikke om jeg skal mye eller litt ned.. Etter omregninger er jeg på ok nivå i forhold til hva jeg gikk på, etter tabellen tar jeg for mye.. Jeg synes dette er så usikkert og slitsomt.. Aldri føle meg bra.. Var så mye bedre forrige uke - det var så deilig! Og nå er jeg dårlig igjen.. Lurer på å ta 3 x 15 mg + 3 x 15 mg de neste to ukene. Og så øke sakte?? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... Kan jo ikke bare gi opp heller... Uff...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Var svimmel og hadde trykk i hodet i går, dro tidligere hjem fra jobb. Har svettet i hele natt.. Kom meg ikke på jobb i dag (får helt noia av det, vært så mye borte i perioder). Sov til halv elleve og føler meg helt deppa.. Sikkert mye pga ikke kom meg på jobb, sovet lenge og synes det er nedtur pga formen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Bare gjette meg til doser... Ingen faghjelp eller fasitsvar.. Jeg tror jeg er overdosert pga svimmelhet/trykk i hodet, trøtt og nattesvette. Fryser og er varm om en annen.
Hej Ceci. Det lyder slet ikke som overdosering, uanset at du sammenligner med effekten af Levaxin før. Det er kun T3 i Thyroid som kan give akutte overdoseringssymptomer "her og nu", og dette såfremt du får rigtig mange grains Thyroid pr dag. T3 "brænder" hurtigt ud og er ude af kroppen, mens T4 kan ikke give overdoseringssymptomer, medmindre du omdanner det superhurtigt til T3 og dette tror jeg slet ikke er tilfældet, da du i så fald ikke ville have lavt stofskifte.
Armour Thyroid er ikke noget mirakelmiddel, der kan overvinde alle problemer, folk har iagttaget mens de var i Levaxin-behandling. De samme problemer som fik Levaxin til at virke ringe, kan også få Thyroid til at virke ringe... og en ting hjælper i hvert fald ikke: at dosere op og ned hver dag eller hver anden kun vil forøge problemerne. Ikke løse dem. Det er det værste man kan gøre, at udsætte sin krop for daglige udsving i ekstern hormonforsyning fordi det som sker er, at hver gang du doserer op og ned med dags mellemrum, vil kroppen svare med en kaskade af feedback fra andre hormoner/kirtler og resultatet bliver et kaos hverken du eller din krop kan håndtere. Dette er værre for kroppen, end slet ikke nogen medicin få - og det siger jo ikke så lidt om, hvor skadelig jo-jo-medicindosering er når det gælder hormoner.
Du skriver ikke meget om dine blodprøver og jeg kan ikke se hvilken form for lavt stofskifte du lider af. Har du nogle tal på anti-TPO prøver? Din beskrivelse af symptomerne på den formodede "overdosering" lyder mere som enten en eller anden betændelse i kroppen, eller influenza (den som herser mest for tiden har et atypisk forløb uden de typiske symptomer) - eller slet og ret ligner det en autoimmun inflammation i skjoldbruskkirtlen (eller i kirtelresterne hvis en kirtel er bortopereret for længe siden).
I den situation du er nu ville det være nyttigt at foretage 3 prøver: anti-TPO, TRAS og jod i døgnurin, foruden de sædvandlige kontrol-prøver du plejer at få taget.
Du bliver også nødt til at beskrive mere udførligt omstændigheder omkring din diagnose; hvad førte til den; hvordan du blev behandlet og gerne også hent gerne alle de blodprøver der er blevet taget i forbindelse med din sygdom, så længe tilbage som du har mulighed for at finde.
Du kan godt stille mange spørgsmål, men før man kan gøre sig håb om at give et par gode bud på hvad der evt. kunne være galt, eller hvad kan hjælpe - er der brug for mange flere oplysninger end dem du har postet her.
Der findes ingen facitliste med standardsvar og derfor er det så vigtigt med at have så meget som muligt at gå ud fra af baggrundsviden om din sygdom inden man tænker videre over din sag.
-
Jeg har aldri hatt anti-stoffer (ble målt noen ganger, alltid under 30). Ble sist målt rett før jul og sendt til haukeland, så bra ut. Husker ikke verdiene nå, men..
Jeg vet ikke hvorfor jeg har lavt stoffskifte.. Spurt 2 fastleger og 1 endokrinolog.. Ingen svar, de sier man ikke vet.. Mamma har også lavt stoffskifte, muligens noe arv her..
I løpet av min stoffskiftebehandling har jeg gått til 2 fastleger. Ringte den gamle fastlegen min nå og fikk alle prøvesvarene opplest på telefon. Vet ikke eksakt hvilken dose jeg gikk på på Levaxin, men 50 mcg -/+.. De gangene jeg fikk øke maste jeg meg til det på bakgrunn av blodprøvesvar og formen min. Fikk alltid beskjed om at "ok, vi kan øke litt, men du er innenfor referanseverdiene" - Høres kjent ut?
Pokker, hadde jeg bare visst det jeg vet nå ang blodprøveverdier versus FORMEN til pasienten! Ble istedet satt på antidepressiva noen ganger og det ble snakk om ME. Min onkel har ME, jeg kjenner meg ikke noe særlig igjen i den diagnosen (Bortsett fra at jeg fort får "influensafølelse" og litt vondt i halsen når jeg er sliten, og "alltid" sliten). Derfor jeg aldri har gitt opp stoffskifteproblematikken. Fastlegen min holdt til i Bergen og var også psykiater...
Her er svarene (legg merke til T3 målt 1 gang på disse årene):
19.02.04: T4 9,2 THS 5,31 (Ble satt på Levaxin + B12-sprøyter)
25.03.04: T4 9,4 THS 2,68
13.05.04: T4 11,3 THS 3,80
14.06.04: T4 10,1 THS 3,62
12.10.04: T4 12,4 THS 0,81
14.02.05: T4 11,7 THS 1,76
21.02.05: T4 13,6 THS 1,79 T3 1,8 (:shock:)
22.04.05: T4 12,9 THS 1,91
23.06.05: T4 12,4 THS 2,38
21.11.05: T4 14,5 THS 2,01
17.03.06: T4 18,5 THS 2,19
19.06.06: T4 19,7 THS 0,96
08.03.07: T4 22,8 THS 3,65
10.01.08: T4 21,4 THS 3,94
04.05.09: T4 18,1 THS 2,50
20.01.09: T4 18,8 THS 1,38
05.11.09: T4 19,4 THS 0,75
Gikk aldri ned i dose på Levaxin..
Så byttet jeg fastlege (til nåværende i Stavanger). Tatt mange prøver her, de fleste ligger på ca T4 16-18, T3 på ca 4,5 & THS på rundt 1 hvis jeg husker riktig.
Før jul besvimte jeg på jobb og følte meg svimmel og utslitt. Da var T4 på 18-19 og THS på 0,2. Fikk da beskjed om at jeg var overdosert (vi hadde økt fra 87,5 mcg Levaxin til 100 mcg). Ble sykemeldt 50% en stund. Diagnose "deprimert".
Levaxin fungerte liksom aldri optimalt. Slet alltid med frost, litt ødem, trøtthet og sliten.
Begynte å lese om T3 og dens virkning på det mentale. Forlangte Liothyronin. Begynte på 5 mcg, økte etterhvert til 10 mcg. Følte det hjalp på hjernen litt..
Forlangte så Armour. Fastlegen kan ingenting om det. Første uken bra, nå ikke så bra som sagt...
Hva i all verden feiler meg?? Blir aldri bra, ikke over lengre tid.. Spiser sunt, har ikke vektproblemer nå. 172 og veier 61 kilo, gjort det siden sommeren . Slet med vekten før, var flere ganger oppe i 80 kilo... Men var deppa i tillegg til lavt stoffskitfe (same shit) og lavt aktivitetsnivå + antidepressiva..
Jeg vet altså ikke hva jeg skal gjøre nå. Gikk på rett over 90 mcg Levaxin før jeg byttet over til Armour. Tok blodprøve dagen før jeg byttet, skal ringe og få alle resultatene fra den nye fastlegen i morgen..
3 alternativer til dosering:
1. Produsentens tabell - 1 grain = 74-100 mcg Levaxin
2. Fra innhold på Armourpakken - 150 mg = 95 mcg Levaxin
3 Balderklinikken sier Armour er 1,25 ganger Levaxin = da må jeg på 75 mg Armour for å matche Levaxinen jeg gikk på (93,75 mcg Levaxin)..
Synes også THS har svingt mye? Endokrinologen jeg var hos en gang gjettet på at kjertelen ikke var helt død, derfor formen varierte.. Lettere å dosere når den er død.. Men han var ikke så hjelpsom i grunn...
Herregud, er jeg bare lat og slapp? Og deppa og sånt? Jeg er ressurssterk, har en kanllgod jobb, herlig kjæreste og et bra liv. Men alt blir ødelagt av at jeg aldri føler meg bra.. Hadde en tøff barndom, går i terapi ennå. Mest for stressmestring og for ikke å "falle ned"..
Orker ikke trene heller.. Klarer gåturer, men bare tanken på mer er slitsom pga jeg ikke har overskudd. Legger meg som regel i 21-22-tiden og alltid trøtt..
Nå er jeg redd for at det er binyrene mine, vet pokker ikke hvor jeg i så fall skal begynne...
-
Her er rigtig meget "gods" at gå i gang med...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Spiser sunt, har ikke vektproblemer nå. 172 og veier 61 kilo, gjort det siden sommeren . Slet med vekten før, var flere ganger oppe i 80 kilo...
Skal køre snart og måske når jeg ikke komme forbi her før sent i dag, men kunne du i mellemtiden beskrive, hvad du mener når du skriver at du spiser sundt og meget gerne også beskrive "historikken" bag dit vægttab inkl. hvad har du gjort for at tabe i vægt? "Tøff barndom" - du har ikke haft spiseforstyrrelse, vel? Tænker mest her på dine ord "var flere ganger oppe i 80 kilo". I sammenhæng med lavt stofskifte, er disse spørgsmål altså vigtige at kende svar på, om ikke andet så for at udelukke visse årsager til, at du har så svært med at balancere medicineringen, så den gavner.
Vi snakkes vink11
-
Tøff barndom - med det mener jeg vanskelig skilsmisse, for mye ansvar på meg, ble engstelig og utbrendt.
Da jeg var oppe i 80 kilo noen ganger så var nok det mest pga dårlig kosthold (mye ferdigmat, søtsaker, chips, litt trøstespising, lavt aktivitetsnivå).
Frem til jeg ble 20-21 år gammel så var jeg alltid naturlig tynn. Faktisk så ønsket jeg å legge på meg, men fikk det ikke til.
Så ble jeg hypo,slapp, usundt kosthold osv og begynte å legge på meg. Mye unødige karbohydrater sånt.
Gikk ned ved å spise sunt ( lage mat selv, søstaker kun i helgene), pluss øke aktivitetsnivået mitt. Nå spiser jeg brød, grønnsaker, kjøtt, kylling, fisk osv. Altså et fornuftig kosthold. Blir litt chips/godteri på kvelden uten at jeg har lagt på meg av den grunn. Litt lavere aktivitetsnivå nå enn i sommer. Da gikk jeg mye tur og jogget litt. Virker som kroppen min har kommet tilbake til den forbrenningen jeg alltid hadde før, naturlig slank.. Jeg har alltid gått fort ned i vekt, gjerne 15 kilo på tre måneder. Akkurat som det bare skjer av seg selv når jeg begrenser usunn mat og øker aktivitetsnivået mitt.
Jeg spiser fornuftig, men henger meg ikke så mye opp i det. Ikke spiseforstyrrelser. Balanserer kostholdet mellom hva som er bra for kroppen og hva jeg har lyst på :)
Så det var noen år midt i 20-årene hvor jeg la på meg og hadde en tung tid. Fikk jo antidepressiva, men burde nok også hatt mer stoffskiftemedisin. Var også da i et forhold som kanskje ikke var så positivt. Med det mener jeg at vi bare lå på sofaen og spiste mye og usunn mat..
Men føler jeg har mistet mange gode år i livet mitt på ikke å føle meg bra.. Det er trist.. Har alltid lett etter en forklaring, men kommer alltid tilbake til dette stoffskiftet..
Jeg må takke deg så mye for tilbakemeldinger, føler meg ganske så alene her jeg sitter med disse problemstillingene mine...help1
Men jeg tenkte på noe, lurer på om du/dere har innspill på dette..
Kan det være at jeg er ekstra følsom på dose-endring? Sist gang jeg økte Levaxin så slet jeg med samme svimmelheten (da jeg besvimte og ble sykemeldt).. Akkurat som nå. Føler jeg er på en gyngende båt inni meg. Blir litt kvalm av det. Så bir jeg nok i tillegg litt engstelig pga det er ekkelt å gå rundt sånn blandt folk.
Ble sykemeldt en gang for noen år siden pga svimmelhet da også. Kanskje jeg hadde økt på dosen da også?? Husker ikke.. Legen mente det sikkert var virus på balansenerven, undersøkte det ikke.
Men noen er vel mer sensitive enn andre? Jeg blir nemlig full av bivirkninger på p-piller også, sliter de første 4 månedene..
I dag har jeg tatt 3 x 15 mg Armour + 2 x 15 mg Armour.
Kanskje jeg bør holde meg til 75 mg Armour noen uker? Jeg MÅ i hvertfall ikke tulle mer med dose nå.. Da tenker jeg 75 mg er bedre enn å ta for mye?
Men hvor mye 75 mg er tilsvarende i Levaxin er jo uvisst siden det er så mange måter å regne om på... Eller skal jeg ta 2 grain fremdeles? Eller 2 grain minus 15 mg? Kommer jo helt ann på om jeg er overdosert nå eller om det bare er kroppen som må omstille seg?
Må finne en dose nå og holde meg på den....
Kan medikamentbytte/doseendring føre til svimmelhet og trykk i hodet? At jeg bare må holde ut litt? Rart det ikke kom første uken, men det tar vel litt tid før kroppen sier i fra?
-
I går ringte jeg Balderklinikken for å spørre om omregning fra Levaxin til Armour..
De ringte meg opp igjen nå og sa at 60 mg Armour = 75 mcg Levaxin i potens.
Jeg har i går og dag tatt 75 mg Armour. Tror jeg skal holde meg til det og så øke sakte.. Føler meg fremdeles ikke bra i dag, men har slept meg på jobb..
Og så skulle Balderklinikken sende meg "Veiledning for leger" i posten hjem til meg. Trodde det var de som var så opphengt i at pasientene ikke skulle se denne veiliedningen?
Her er svarene (legg merke til T3 målt 1 gang på disse årene):
19.02.04: T4 9,2 THS 5,31 (Ble satt på Levaxin + B12-sprøyter)
25.03.04: T4 9,4 THS 2,68
13.05.04: T4 11,3 THS 3,80
14.06.04: T4 10,1 THS 3,62
12.10.04: T4 12,4 THS 0,81
14.02.05: T4 11,7 THS 1,76
21.02.05: T4 13,6 THS 1,79 T3 1,8 (:shock:)
22.04.05: T4 12,9 THS 1,91
23.06.05: T4 12,4 THS 2,38
21.11.05: T4 14,5 THS 2,01
17.03.06: T4 18,5 THS 2,19
19.06.06: T4 19,7 THS 0,96
08.03.07: T4 22,8 THS 3,65
10.01.08: T4 21,4 THS 3,94
04.05.09: T4 18,1 THS 2,50
20.01.09: T4 18,8 THS 1,38
05.11.09: T4 19,4 THS 0,75
Ny fastlege:
14.09.10: T4 20 THS 2,9 T3 5,6
09.11.10: T4 22 THS 0,12 T3 5,4 ("overdosert+deprimert" - sykemeldt)
22.11.10: T4 15 THS 0,48 T3 4,3 (Tilbake til dose som 14.09.10)
10.01.11: T4 16 THS 1,1 T3 5,1 (Øke Levaxin bittelitt)
11.02.11: T4 17 THS 0,06 T3 6,0 (går på LIO, siste prøve før Armour)
Svinger jo veldig dette, da..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Kan det være at jeg er ekstra følsom på dose-endring? Sist gang jeg økte Levaxin så slet jeg med samme svimmelheten (da jeg besvimte og ble sykemeldt).. Akkurat som nå. Føler jeg er på en gyngende båt inni meg.
Jeg sliter også med svimmelhet! Det føles akkurat som du beskriver. Men jeg ser at du har gått på antidepressiva også, jeg ble veldig svimmel av det. Faktisk fikk jeg så mye rare bivirkninger at hver gang det skjedde noe rart med kroppen min tenkte jeg at det bare var bivirkninger av antidepressiva.
Nå må det i grunn være stoffskiftet som gjør meg så svimmel, for nå tar jeg ikke noe antidep. Så jeg tror svimmelhet godt kan ha med doseendringer å gjøre, men jeg er ikke noen ekspert i det her altså...
-
Ja, jeg ble veldig svimmel av antidep. En av grunnene til at jeg sluttet var nettopp dét, den andre var at jeg følte veldig sikkert at mer kunne gjøres på stoffskiftedelen.. Men jeg har ikke gått på antidep på mange år nå..
Jeg er heller ingen ekspert, men synes det er litt påfallende at svimmelheten alltid kommer ved doseendring, da...
Snakket forøvrig med en i familien som er lege i dag. Det var han som henviste meg til den første fastlegen som håndterte stoffskiftet mitt. Det er ganske trist egentlig, han insinuerte at alt var psykisk. Og at stoffskiftet ikke har så mye å si, og at man skal være meget lav før man merker noe til det. Det er jeg uenig i.. Pluss at noen er vel mer sensitive enn andre?
Forøvrig så satte jo min første fastlege meg på antidepressiva. Ser jo på prøveresultatene at T3 kun ble målt en gang på 5 år, og at den da var på 1,8 (referanseverdi 3,6-6,0). Skulle ønske legen heller fyrte opp stoffskiftet litt (spes når man vet at T3 går mye på mental velvære) enn å gi meg antidep..
Uff, det er mye man skal lære:sad:
Varer svimmelheten din lenge?
Sist gang var jeg dårlig en stund.. Er faktisk litt bedre i dag, så det skal jeg være glad for:) Man må dessverre bare innstille seg på en periode hvor kroppen må omstille seg..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Det er ganske trist egentlig, han insinuerte at alt var psykisk. Og at stoffskiftet ikke har så mye å si, og at man skal være meget lav før man merker noe til det.
Forøvrig så satte jo min første fastlege meg på antidepressiva. Ser jo på prøveresultatene at T3 kun ble målt en gang på 5 år, og at den da var på 1,8 (referanseverdi 3,6-6,0). Skulle ønske legen heller fyrte opp stoffskiftet litt (spes når man vet at T3 går mye på mental velvære) enn å gi meg antidep..
Varer svimmelheten din lenge?
Sist gang var jeg dårlig en stund.. Er faktisk litt bedre i dag, så det skal jeg være glad for:) Man må dessverre bare innstille seg på en periode hvor kroppen må omstille seg..
Herregud. Er dessverre sånn mange leger er, hvis du ikke passer inn i malen de har, prøver de å presse deg inn. "Føler du deg fortsatt dårlig? Da får du antidepressiva." Ei venninne av meg som også har lavt stoffskifte fikk henvisning til nevrolog i stedet for endo, for det kunne ikke være stoffskiftet, for det tok hun jo levaxin for... desp1
Skjønner ikke det der med t3, hva er så skummelt for legene med å teste det? Min lege gjorde heller ikke det sist.
Jeg var vel svimmel i et par uker eller noe... Men det er sikkert individuelt :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Snakket forøvrig med en i familien som er lege i dag. Det var han som henviste meg til den første fastlegen som håndterte stoffskiftet mitt. Det er ganske trist egentlig, han insinuerte at alt var psykisk. Og at stoffskiftet ikke har så mye å si, og at man skal være meget lav før man merker noe til det. Det er jeg uenig i..
Skulle gitt hann lit medisiner mot høyt stoffskifte slik at han selv fikk prøve å være hypo en stund...da tenker jeg han hadde endret oppfatning...:wink:
-
Lykke til med armourbehandlingen og skriv gjerne inn mer så vi andre kan lære av det!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Snakket forøvrig med en i familien som er lege i dag. Det var han som henviste meg til den første fastlegen som håndterte stoffskiftet mitt. Det er ganske trist egentlig, han insinuerte at alt var psykisk. Og at stoffskiftet ikke har så mye å si, og at man skal være meget lav før man merker noe til det. Det er jeg uenig i.. Pluss at noen er vel mer sensitive enn andre? .......
Så synd at du fikk problem med overgangen. Jeg gikk jo rett over, og hadde ingen problemer. Men vi er forskjellige! :sad:
Jeg tok 100µg Levaxin + 20 µg Lio da jeg byttet over til 125 mg Erfa thyroid. Ser at du tok litt mindre Levaxin og halvparten av min Lio-dose,men gikk over til 120mg Armour. Det kan kanskje forklare begynnerproblemene?
Ikke tro at det er psykisk om du ikke føler det selv. Mange (inklusive meg selv) har fått antidepressiva en tid. Og jeg tror også at det var problemer med stoffskiftet da jeg fikk mine "lykkepiller".
Håper at det hjelper nå når du har gått ned i dose! kram1
Lykke til! hjerte1
-
Hei,
Liten oppsummering og behov for innspill her..
Første uken på Armour var superbra. Så ble jeg jo svimmel og følte meg dårlig. Trappet ned 75 mg den 23.feb og har gått på dette til nå. Svimmelheten roet seg i slutten av februar.. På jobb i går husker jeg at jeg tenkte "endelig, nå faller det på plass.." På slutten av arbeidsdagen holdt jeg plutselig på å svime av - og VIPS - svimmelheten er tilbake.. I dag har vært ille.. Gyngende svimmelhet og sånt.. Jeg blir helt matt. Vil ikke tulle med dosen nå slik at jeg snart kan ta blodprøve..
Hvorfor i all verden får jeg den svimmelheten?? Tror ikke jeg hypo (kanskje på vei ned, sliten og trøtt). Men har ikke fått hard mage ennå (sorry, men det er så typisk hypo-symptom for meg). Svimmelheten blir sikkert litt forsterket av at jeg freaker litt ut.. Utrolig ekkelt å gå alene nnår det er sånn. Føler tryggheten min er borte, og at jeg blir litt virkelighetsfjern. Bedre når jeg holder meg i ro, tydlig vár på bevegelse og "høydeforandringer" (gå i trapper osv)..
Å, jeg er så lei nå... Ett skritt frem og to tilbake.. Press i hodet har jeg også innemellom - henger sikkert sammen med svimmelheten..
Må man vente like lenge med Armour som med Levaxin før man kan ta nye blodprøver? Siste jeg vil nå er å justere dose etter misvisende blodprøver, da er jeg jo like langt.. Men meget tungt å holde ut..
-
Er du sikker på at svimmelheten har med Armour å gjøre? Bli undersøkt for krystallsyke er mitt råd. Hvis du reagerer på Armour er det sansynlig at det henger sammen med svake binyrer, da har man ofte lavt BT.
-
Leste om krystallsyken, følte ikke at det stemte. Der er det vissnok mer karusell-lignende svimmelhet og ikke "gyngende".. Har alltid hatt lavt BT.. Og mye søtsug nå...
Fader, hvis det er binyrene - hva gjør jeg da? Er så lei av å gå til legen.. Føler meg helt hypokonder...
Legen min sa sist gang (da jeg var litt hyper på Levaxin) at svimmelhet kan komme av hormonell ubalanse (stoffskifte)..
Kan noen virkelig bare bruke laaang tid på å omstille seg?
-
Jeg har opplevd denne svimmelheten en del ganger ved doseendringer, men det betyr ikke at det er derfor du har den.
Svimmelhet kan komme av så mye. Synet ditt, er det sjekket? Høy "skulderføring" er en annen årsak som du selv er inne på. Når man først kjenner svimmelhet som er svært ubehagelig er det fort gjort at kroppen spenner seg, man blir engstelig som igjen fører til at man puster feil og elendigheten forverres. Jeg opplever også litt denne bølgene svimmelheten noen dager før menstruasjon. Vær oppmerksom på pusten din og følelsene du har før og under svimmelheten. Du kan også sjekke om det kan skyldes pulsendring ved å måle pulsen din. Hvis kroppen er litt overdosert eller "nyoppdosert" kan man oppleve at pulsen er litt hissig (stiger fort fra sittende til stående) og forblir litt for høy ved aktivitet. Dette kan du også bli svimmel av.
Jeg anbefaler deg, om du orker, å gjøre litt avslapping/yoga og eller meditasjonsøvelser.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Fader, hvis det er binyrene - hva gjør jeg da? Er så lei av å gå til legen.. Føler meg helt hypokonder...
Legen min sa sist gang (da jeg var litt hyper på Levaxin) at svimmelhet kan komme av hormonell ubalanse (stoffskifte)..
Kan noen virkelig bare bruke laaang tid på å omstille seg?
Hvis det er binyrene bør du få gjort noe med det. Dette forsvinner ikke av seg selv og kan bli verre hvis du ignorerer det lenge nok. Ja hva gjør du: Kontakt en a legene på forsiden av forumet. Og det er som jeg har sett Anisa skrive: Du kommer ingen vei med å være snill pasient...
Ja, legen din har rett, det skyldes en hormonell ubalanse. Hvilket hormon som er i ubalanse er en annen sak...Han mener kanskje du er overdosert. Muligheten er også mangel på¨cortisol. Det er også en hormonell ubalanse.
Og du har rett i at noen bruker laaang tid på å få kroppen i balanse. Spørsmålet er om det er noe man kan gjøre for å hjelpe på prosesssen.kram1