-
Besøker denne tråden litt, jeg. :p
Har det seg slik at lavt stoffskifte ofte gir god sannsynlighet for binyreproblemer? Jeg spurte legen min om jeg burde få det testet, men hun sa det ikke hadde noe med saken å gjøre. Så burde jeg være sta på det? Tenkte å skaffe en legetime om noen uker.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Kanskje litt lettere å gi deg råd hvis du har anledning til å fortelle litt om dine plager?vink11
Her er min tråd. Jeg lider av lavt stoffskifte uten antistoffer og det har jeg gjort i nesten et pr(offisiellt sett) Det værse symptomet er uten tvil det veldig lave energinivået jeg har med lang restitusjonsperiode og følelsen av å aldri være uthvilt. Jeg har også vansker for å lese og fravær av mens.
-
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei Hilde.
"Har det seg slik at lavt stoffskifte ofte gir god sannsynlighet for binyreproblemer? "
Stoffskiftet er jo det som driver alle kroppens funksjoner - er det lavt, vil også binyreaktiviteten bli det. Og det skal det jo også være.....
Så....
De som har gått lenge med for lavt stoffskifte, skal plutselig øke binyreaktiviteten i henhold til sin stoffskifteaktivitet, som jo dosen bestemmer.
Så er det ikke alltid at binyrene er istand til det.
Og det kan være alvorlig - man kan få en skikkelig kollaps som ubehandlet kan bli dødlig. (jo, det er alvorlig)
Så hvordan behandler man det ?
Og hvordan sjekker man det ?
Sjekkinga der er meeget dårlig ! Behandlermiljøet regner unisont med at binyrenes evne til å følge med er intakt - de måler aldri på dette (hvis man ikke maser da !) og man følges aldri opp.
Behandlingen strider man om - man kommer iallfall med mange forslag.
Det jeg mener må være best, er at binyrene får hvile mens stoffskiftet øker.
Det gjøres ved å gi et tilskudd av binyrenes hormoner mens stoffskiftet kommer seg såpass at en kan forvente normalitet - så trappes dette tilskuddet forsiktig ned.
Jeg husker ikke jeg Hilde - hvordan var måeresultatene dine ?
-
Kjære Hilde!
det er nesten uten unntak problemer med binyrene når man har lavt stoffskifte,
uansett kan det være fornuftig å la dem få litt mat og se om responsen i kroppen øker(er positiv)
Godt råd, gå på iherb.com og bestill pregnenolone creme og prøv den en stund,
den inneholder ca 15mg i en pumpedose,
dette er egentlig ganske lite,
men det er nok til at du lar binyrene få litt ekstra mat også vil du kjenne om det er bedring,
det å få testet binyrene er omfattende og man må mase for å få det gjort ordentlig,
like greit å fore litt først som sist,
utifra hva jeg har lest i det siste så er jo ikke pregnenolone hormoner men mat til de delene av kroppen som bruker dette til å lage det man trenger.
Jeg har hatt veldig god nytte av denne cremen og er veldig fornøyd,
man kan jo selvsagt også bestille tabletter, finnes i to forskjellige størrelser på iherb,
jeg har ikke lest noe særlig i din tråd, men sørg for å få sjekket vitaminer og mineraler,
særskilt også b12,
jeg er f.eks veldig var på denne og må ligge på 1000 for å ha det bra selv om referanse området ligger under.
I alle bauger og kanter dreier det seg om å prøve og finne ut av hvor man trives best i verdier og akkurat for oss finnes det ikke noen fasit svar,
det er nesten like mange trivsels områder som det er personer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
HildeM
Har det seg slik at lavt stoffskifte ofte gir god sannsynlighet for binyreproblemer?
Ja, og tidligere stod det i pakningsvedlegget til Levaxin at binyrene burde sjekkes før man satte i gang med behandling. Men i følge det jeg leser i Felleskatalogen nå, står det ikke at de må sjekkes. Bare at dersom man har binyreproblemer må man ikke bruke Levaxin. Men hvem vet det når det ikke blir sjekket?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
HildeM
Besøker denne tråden litt, jeg. :p
Har det seg slik at lavt stoffskifte ofte gir god sannsynlighet for binyreproblemer? Jeg spurte legen min om jeg burde få det testet, men hun sa det ikke hadde noe med saken å gjøre. Så burde jeg være sta på det? Tenkte å skaffe en legetime om noen uker.
Hilde, jeg ser du bor i Akershus. Jeg ville valgt en av to ting, ut fra økonomi, jeg ser du er student.Nummer en: bestille test fra scandlab . Den koster ca 1600 kr. Medisiner kan du kjøpe på nett. Det er studentvarianten. Ellers kan du fortsette å mase på legen din for å få legen til å rekvirere en spyttest fra Aker, den er gratis, men jeg regner med at hun ikke vil gi deg medisiner, selv om prøvene vil vise at du trenger det. Det er kun Addisons og Chushings som er interessante for den vanlige, norske lege (ekstremt lavt eller høyt).
Eller, den dyre varianten, jeg ville gått til Dag Schiøth på Heggeli, og forklart at jeg er student og bedt om billigste vei gjennom systemet, men det vil bli dyrt uansett, du må sikkert regne med 20 000 i lege og medisinutgifter på ett år.
Du skriver 28.05
Sitat:
Fikk svar på blodprøver i dag.
T4-18
TSH-0,8
.......men jeg merker ikke en tøddel forskjell. :(
En annen ting er at det kan hende at du har konverteringsproblemer med å få T4, levaxin, til å bli til T3. Jeg hadde det slik. Og fikk alle mulige merkelapper, spesielt psykisk, og hadde veldig lave energinivåer i mange år. Du kunne be om å få prøve ERFA thyroid. Hvis han er veldig negativ til det, kan du be om å få teste Liothyronin, som er ren T3.
Du kan jo også be om å få rekvisisjon til Thyreoideaklinikken på Aker, men de vil heller ikke hjelpe binyrene dine, de deler nok samme syn som resten av den norske legestanden når det gjelder binyrer. Men kanskje kan de hjelpe deg med å finne ditt optimale nivå på FT4 og FT3?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Nu har jeg "deltaget" i tråden på dine og Vigdis' præmisser og derfor har jeg postet mine bemærkninger om bl. a. 7-KETO DHEA, men når sandheden skal frem - har jeg aldrig selv helt forstået, at binyrestøtte-komplekset skulle udvikle sig så kompliceret (og også lidt kaotisk) som tilfældet er. Min oplevelse af den hormon-kompetence jeres læger (Balder?) har leveret er til at overse og minder mest om at famle i halv-blinde. Det er jeg ked af og håber, at der kan blive ryddet op så I slipper for disse endeløse op- og nedture. Også selv om det er bedre end det var før.
Binyrestøtten min har vært kaotisk, ja. Legen (ja, Balder) vet lite og jeg har ikke hatt nok kunnskap (og ikke energi til å tilegne meg nok kunnskap). Må rydde opp. Problemet er at det er ingen vits i å spørre legen, jeg må finne ut av ting selv.
Jeg tror fortsatt at jeg er overdosert på thyroid. Kroppen kjennes varm og hvilepulsen kjennes høy (rundt 80, noen ganger litt under). Jeg har kommet ned i lav dose Thyroid nå. Nemlig 3 grain. I dag har jeg lagt opp 2,75 grain i dosetten, så jeg går nok enda mer ned fra i dag av... litt under tvil ennå, har ikke tatt siste dosen for dagen, så kan hende jeg ombestemmer meg før dagen er omme.
Nå gjør jeg kansje for mye på en gang? Men jeg vurderer å begynne nedtrapping av 7-keto dhea til fordel for pregnenolone. Smått om senn. Tar nå 25 mg pregnenolone og 25 mg 7-keto. Tenker på å ta 50 mg pregnenolone og drysse ut noe pulver fra mine 7-ketokapsler- kanskje en fjerdedel eller en tredjedel? Det er best for meg å teste ut slikt nå når jeg har rolige feriedager. Blir stressende å begynne med dette når jeg jobber, må ha litt ro rundt meg. Jeg blir alltid engstelig for hvordan kroppen reagerer når jeg gjør endringer, og det er stressende. Så tiden er egentlig inne nå, føler jeg.
Er det noen som har tanker rundt denne endringen? Blir det for mye endring på en gang?
Hele behandlingen har vært et eneste stort eksperiment, føles det som. Når det ikke finnes god legekompetanse er man mye prisgitt sin egen innsats, kunnskap og økonominske ressurser. Hvor suksessfull behandlingen er, hviler på en selv; slik kjennes det ihvertfall ut som noen ganger. Så feil at vi pasienter i praksis blir sittende igjen med så stort ansvar.
-
Jeg driver også med liknende endringer som deg, Rufus. Og er usikker som bare det. Men min senkning av thyroid ned til 2.75 grain/160mg thyroid pluss 25 mg levaxin ser ut til å funke. Jeg er nede på 22.5 mg hydrocortison. Kjenner binyrene sliter litt på ettermiddgen nå, sammenliknet med for noen uker siden. Men den forferdelige hetefølelsen har avtatt, så jeg tror jeg er på rett spor. Jeg gjør kanskje litt mye på en gang, men følte meg klar for det nå. Ikke lett dette her!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Men min senkning av thyroid ned til 2.75 grain/160mg thyroid pluss 25 mg levaxin ser ut til å funke. Jeg er nede på 22.5 mg hydrocortison. Kjenner binyrene sliter litt på ettermiddgen nå, sammenliknet med for noen uker siden. Men den forferdelige hetefølelsen har avtatt, så jeg tror jeg er på rett spor. Jeg gjør kanskje litt mye på en gang, men følte meg klar for det nå. Ikke lett dette her!
ja, vanskelig å vite hva som slår ut når man gjør to ting samtidig. Men utålmodigheten vinner noen ganger. Kjempefint at det går riktig vei! Veldig glad for det! kram1
Hydrokortison og hetefølelse? Jeg vet ikke, jeg... Vet man kan svette mer når man bruker hc, men det er ikke nødvendigvis det samme som hetefølelse, er det? Min teori er at hetefølelsen min henger sammen med thyroxin, men her kan jeg ta feil igjen..
Rart dette med mitt behov for hc. I dag har jeg tatt 15 mg så langt, men aldri følt behov for det. Men jeg vil liksom ikke ligge under 20mg - fysiologisk dose (dette hvis jeg har forstått Jefferies riktig, da..) I går trengte jeg 35. Dagen jeg reiste på ferie (lørdag) med menstruasjon og lettere flyskrekk måtte jeg ha 50. Enorm variasjon. Er det flere som har sånn variasjon i behov for hc?
Så får jeg se hvordan behovet for hc endres når jeg nå skal gjøre endringer i 7-keto og pregnenolone. Prøver og ser..
Hilsen eksperimentelle Rufus
-
Jeg tar varmen jeg har fått etter skifte fra Levaxin til erfa mot med takk,
har vært så frossen å innkald i flere år at det er nydelig å føle at jeg er normal,
svetter godt når jeg beveger meg og da tenker jeg,,deilig, nå jobber kroppen litt og det skjer noe,
regner med at jeg svetter ut litt flesk og forbrenner litt kalorier i samme slengen,
nå orker jeg ihvertfall å bevege meg og har ganske normal restitusjonstid etter fysisk utskeielse,
Artig opplevelse i dag,
Apotek damen som jeg pleier å handle med kommenterte i dag at jeg så godt ut ifht hva jeg har pleid de siste årene og lurte på om jeg hadde ny medisin å skylde på,
jeg måtte innrømme at jeg for første gang på tolv år føler meg nesten normal og har stigende formkurve,
hun var hypo og hadde gått på både levaxin og lio noen år men hadde det siste halve året fått beskjed om å kutte ut lio,
hun følte seg ikke ålreit og lurte fælt på dette,
hun hadde forøvrig samme inntrykk som alle andre om at legene ikke har peiling,
jeg hintet om forumet her og masse info som finnes, samt at jeg fikk spørsmål om hun ikke kunne få mer info av meg,
Kjempeartig at det finnes folk i medisinens verden som er åpne,
Og hvis du har fått somlet deg inn på forumet kjære apotekdame (vil ikke nevne navn)
Velkommen til oss!!!!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Men jeg vurderer å begynne nedtrapping av 7-keto dhea til fordel for pregnenolone. Smått om senn. Tar nå 25 mg pregnenolone og 25 mg 7-keto. Tenker på å ta 50 mg pregnenolone og drysse ut noe pulver fra mine 7-ketokapsler- kanskje en fjerdedel eller en tredjedel?
jeg gir meg ikke med dette byttet helt... tror at planen nevnt over blir litt tøff (for mye pregnenelone), ihvertfall om man skal tro på hva denne legen sier angående kombinasjonen pregnenelone og dhea. Han mener at dersom man skal bruke begge må man redusere dosen av det ene tilsvarende til hva man tilfører med det andre (langt ned på siden): http://www.raysahelian.com/pregnenolone.html
Bedre å ta det rolig enn å forhaste ting, en del som tyder på at jeg får for mye hormoner også.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
jeg gir meg ikke med dette byttet helt... tror at planen nevnt over blir litt tøff (for mye pregnenelone), ihvertfall om man skal tro på hva denne legen sier angående kombinasjonen pregnenelone og dhea. Han mener at dersom man skal bruke begge må man redusere dosen av det ene tilsvarende til hva man tilfører med det andre (langt ned på siden):
http://www.raysahelian.com/pregnenolone.html
Bedre å ta det rolig enn å forhaste ting, en del som tyder på at jeg får for mye hormoner også.
Jeg skal snart begynne på 7-keto og pregnenelone når jeg får det i posten. Tenker at små/moderate doser av hver er bra. Tenker å ta 10 mg 7-keto og 25 mg P.
Jeg tar 15 mg HC hver dag (foreløpig). Enig med deg i at noen dager er gode mens andre er kjempeslitsomme, hvor man har behov for mer. Det virker som både jeg og du sliter med pms og at det er den som stort sett styrer formen- i alle fall gjør den det for meg.
Ellers takk for svar fra Vigdis, Jeanette og Rufus for spm jeg stiller. Betyr masse. Føler meg alene med dette opplegget. Legen er grei men har ikke voldsomt med peil. Bebreider han ikke for det, for utviklingen har ikke kommet lengre, men man må gjøre det beste ut av det.
Hva gjelder dose, går jeg nå på 75 mcg Levaxin og 1 grain Erfa. Føler jeg har gått til sengs med fienden. Men jeg tror det er godt for binyrene en stund, og så får jeg bare se hva det blir til. Jeg har som Jeanette et inderlig håp om at Levaxinen kan funke bedre sammen med Erfa. For alene var den fullstendig krise. Derfor er det litt skremmende å prøve ut så høy dose.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Jeg skal snart begynne på 7-keto og pregnenelone når jeg får det i posten. Tenker at små/moderate doser av hver er bra. Tenker å ta 10 mg 7-keto og 25 mg P.
Du tenker ikke bare prøve pregnenolone da? Innlegg 353 (Anisa) i denne tråden beskriver hvordan pregnenolone kan være gunstig førstevalg. Jeg har tro på dette. problemene mine med vekt og håravfall startet med dhea. Gikk over til 7-keto, men merket ingen forskjell, det ble faktisk litt verre. Nå kan det tenkes at det tar lang tid før det går ut av kroppen, men jeg har rotet det litt til med for mye hormoner på en gang, så nå skal jeg gå ned på 7-keto og øke pregnenolone. vil forsøke å prøve hvordan det går uten 7-keto (på sikt). har jo blitt i mye bedre form, og er redd for at den skal bli verre igjen når jeg går ned på 7-keto, men nå prøver jeg. Den enkleste er ofte det beste, er jo et slagord. Jeg tror at det kan ha blitt for mye på en gang for meg, og jeg føler jeg må rydde opp i ting. Men er usikker som bare det vedikke1
-
Puh. Vanskelig dette. Skulle ikke 7-keto være fri for bivirkninger da?? Jeg likte ikke effekten vanlig DHEA hadde på meg. Har en ganske sensitiv kropp så jeg vil nok raskt merke om jeg ikke bør ta 7-keto heller. Dersom HC behandling vil gjøre meg bedre trenger jeg kanskje ikke være så desperat mht behandlingsstilskudd- så da er det mulig jeg føler Anisas råd og bare tar pregnenolone også. Synes jo at det virker mer naturlig å tilføre pregnenolone enn DHEA.
-
Nei ikke enkelt. Og det er kjipt å blande seg i andres valg. Tenker bare tilbake og ønsker jeg heller prøvde ut pregnenolone litt mer (høyere doser) enn å begynne å blande ting som jeg begynte med. Men 7-keto skal jo være uten bivirkninger. Og vi har forskjellige kropper. Min erfaring fra tidligere er at jeg reagerer mye på østrogen, og dhea omdannes jo til det, så der ligger nok mye av mine dårlige erfaringer. Du kjenner jo din egen kropp best! :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
jeg gir meg ikke med dette byttet helt... tror at planen nevnt over blir litt tøff (for mye pregnenelone), ihvertfall om man skal tro på hva denne legen sier angående kombinasjonen pregnenelone og dhea. Han mener at dersom man skal bruke begge må man redusere dosen av det ene tilsvarende til hva man tilfører med det andre (langt ned på siden):
Ja, dette var nyttig lesning, Rufus. Det er viktig å ha denne artikkelen du henviser til i bakhodet. Mener å ha lest noe forskning gjort på DHEA hvor det ble brukt doser opp på 150 mg, for eksempel. Og da blir det jo ekstremt. Det er ikke sikkert resultatet bir bedre, eller tilfriskningen kommer fortere ved å pøse på med store doser hormoner:D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Puh. Vanskelig dette. Skulle ikke 7-keto være fri for bivirkninger da??
Forskellen mellem DHEA og 7-KETO DHEA består først og fremmest i, at mens DHEA interagerer med kønshormoner, gør 7-KETO det ikke og skulle (i almindeligt sprog) DHEAs medvirken til øget testosteron være årsag til Rufus' bivirkninger (her hårtab) betyder det, at de hår som allerede er påvirket af testosteron-"tilstanden" - de skal efterhånden falde ud og vil blive erstattet af de (under 7-KETO og senere) gendannede nye hår. Den slags hårtab ophører ikke, før alle "testosteron-påvirkede-hår" er væk.
Ellers er der ingen grund til panik, fordi allerede nu gendannes nye hår, som efterhånden vil vokse (synligt) frem, men det vil tage omkring 6 måneder, før de nye hår begynder at "fylde" igen. Her er altså ikke tale om, at DHEA's bivirkninger fortsætter under 7-KETO. Det gør de ikke. I det hele taget, hvor DHEA er bedst til mænd, egner 7-KETO sig bedre til kvinder, medmindre der er tale om kvinder med underfungerende kønskirtler dvs. hvor den primære anledning til DHEA-behandling er koncentreret om kønshormoner.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Dersom HC behandling vil gjøre meg bedre trenger jeg kanskje ikke være så desperat mht behandlingsstilskudd- så da er det mulig jeg føler Anisas råd og bare tar pregnenolone også. Synes jo at det virker mer naturlig å tilføre pregnenolone enn DHEA.
Nu er det ikke så meget, at jeg er kvalificeret til at "rådgive" og det er heller ikke meningen, når jeg lufter mine holdninger.... Men når jeg tænker på pregnenolone, opfatter jeg dette "kolesterol-stof" (som jo IKKE er et hormon!), som en slags "frit valg" jeg tilbyder mine egne hormonkirtler OG de systemer i kroppen, som meddeler hinanden hvilket, hvor meget og hvor der er brug for et (eller flere) af de hormoner, som jo dannes af pregnenolone. På denne måde (stoler jeg på) lader jeg den bedste-til-at-vide (kroppen selv) at træffe en afgørelse om, hvad pregnenolone-depotet aktuelt skal bruges til.
Problemet med mange signalstoffer er, at afhængig af hvad-hvor-hvorfor kan vi enten mærke en virkning her og nu, eller først senere, i visse tilfælde endda op til flere måneder senere. Vi har ikke en jordisk chance, hver gang at kunne findosere (noget som helst), så det rammer plet hver gang. Det er derfor, at vi oplever "bivirkninger", som ofte slet ikke er bivirkninger, men blot en virkning, lidt forskellig fra hvad vi husker fra f.eks. dagen før...., mens det meste (og vigtigste) af stoffets (stoffernes) virkning i realiteten slet ikke kan mærkes/registreres... Når først huset er bygget, kan vi heller ikke se/mærke fundamentet, andet end vi ved, at det er der.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Innlegg 353 (Anisa) i denne tråden beskriver hvordan pregnenolone kan være gunstig førstevalg.
Førstevalg er det helt rigtige ord. xx9
Hmm... hvis man ønsker at opnå bedre DHEA-værdier ved at benytte pregnenolone som indirekte kilde til DHEA, kan jeg ikke se fidusen i også at benytte DHEA, medmindre der er tale om overlapning, mens DHEA (eller 7-KET) trappes ned til fordel for pregnenolone.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Da pregnenolone ikke har en virkning selv, andet end gennem de hormoner som bliver dannet af den, kan man ikke tale om at pregnenolone har bivirkninger. Jeg har læst flere af Ray Sahelian's artikler og studsede over, at han omtaler pregnenolone som det var et selvstændigt hormon. Det er det ikke. Pregnenolone er i princippet i samme "kategori" som det passive lager-D-vitaminet som dannes (også) af kolesterol under huden, under påvirkning af UV-lyset. På en god dag kan man danne både 20, 50 eller 100 tusinde enheder af forløberen for det aktive D-vitamin, uden at vi af den grund dør af D-vitaminoverdose, fordi kroppen forbruger og deponerer det den skal bruge og skaffer sig af med evt. overskud. Det samme sker med kroppens "egen" pregnenolone, som også er kun en passiv forløber for de aktive hormoner.
For mig at se, er de bivirkninger Ray Sahelian beskriver ikke bivirkninger af pregnenolone, men virkniger af de øvrige (og individuelle) hormonale strukturer som opstår efter at kroppen tilføres pregnenolone og kirtlerne reagerer herpå og det er her, at man bør være opmærksom på evt. "overdosering, når pregnenolone tilføres udefra. Her er det bedst at starte småt og trappe op til man registrerer en forbedret trivsel. Hukommelse, stress og synet (forbedret opfattelse af lys og farver) plejer være de første "tegn" på, at pregnenolone er in action.
Når man søger på pregnenolone side effects leverer Google over 63.000 hits, hvoraf en del er gentagelser eller citationer af en bestemt kildeartikel. Det er en labyrint som er meget svær at slippe ud af og krydsende, ofte modstridende budskaber er ikke til at hitte rede i. Det har jeg oplevet kun alt for ofte og nået frem til den konklusion, at blot fordi der står "dr." eller "MD" foran eller bag navnet, betyder det langt fra, at vedkommende har andet belæg for sine slutsatser end holdninger eller overbevisninger. Det var sørme også en velanset prof. dr. med. som ødelagte min sund og rask skjoldbruskkirtel, hvilket har lært mig, at ikke alle som har en lægeautorisation, er denne betegnelse værd. Det gælder derfor om at lære at skelne mellem skidt og kanel, og når det er gjort - holde sig til de eksperter, der har bevist sit værd og som er i stand til (gennem alsidige efterretninger om deres arbejde) at vække min tillid. Wilson og Hertoghe er netop sådanne læger, og når Hertoghe anbefaler pregnenolone til behandling af specifikke hormonproblemer - er det godt nok for mig.
Jeg er godt klar over, at der er ingen vandtætte garantier og da slet ikke i medicin, men et sted skal man jo starte (og fortsætte), hvis man ikke konstant skal slides i småstumper af tvivl, når selv de "lærde" er så uenige som tilfældet er i både endokrinologi og andre medicinske specialer. desp1
-
Veldig fint forklart, Anisa:)
Er så enig i det du skriver at noen leger er mer verdt å stole på enn andre.
Jeg tar så mye tilskudd nå så det er egentlig bare et pluss å "elminere" noen. Har imidlertid ikke merket særlig effekt av progesteron krem så det gjør meg litt betenkt da jeg føler at pregnenolone er i samme kategori. Tror likevel jeg forsøker pregnenolone sugetabl i første omgang, så får DHEA vente litt, for å unngå forvirring.
Det eneste jeg tar av tilskudd som jeg merker umiddelbar effekt av, er magnesium. Blir rolig og får styrke av det. Ulempen er at jeg blir døsig, men det er bare en fordel om jeg tar det ved leggetider. Forleden dag tilsatte jeg magnesium olje i badekaret for første gang (er egentlig ingen badekarperson:-), og så avslappet har jeg ikke vært på år og dag. Så gjenstår å se om det hjelper på lang sikt også....det er jo den effekten man er ute etter!
-
Nei, enig, ikke alle med Dr.med foran kan taes som gode kilder, Anisa.
Anisa, hvilke doser pregnenolone snakker Hertoge om?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Anisa, hvilke doser pregnenolone snakker Hertoge om?
"Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)
Hvis du tager et pregnenolontilskud, skal du være på vagt over for symptomer på at du tager for meget. De fleste sådanne symptomer betyder i virkeligheden at pregnenolonet i høj grad fremskynder produktionen af andre hormoner der udvikles fra det. Vær opmærksom på overdrevent begejstret adfærd og "måneansigt" (som følge af for meget cortisol), hævede hænder og fødder (for meget aldosteron) og fedtet hår (for meget DHEA). Disse symptomer ses hyppigst hos folk under 35 år. Deres krop er stadig i stand til effektivt at omdanne pregnenolon til andre hormoner, bl.a. cortisol, DHEA, progesteron og aldosteron."
Sitat:
Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol.
Hmm... :mrgreen: Måske i Belgien, USA eller andre lande..... En god ven af mig har fortalt, at da han kontaktede en yderst velanset norsk endokrinolog med spørgsmål om netop pregnenolon, gjorde den gode læge... hvad? Før speciallægen fattede hvad sprøgsmål gik ud på, måtte han.... slå pregnenolon op på..... Wikipedia! chokx:
Jeg bruger selv kun 10-12,5 mg/dag og det gjorde jeg i snart 3 år. Der er gode grunde til ikke at tro, at mere er altid bedre end mindre da pregnenolone samtidigt med at at blive omdannet til hormoner, også bidrager til, at kirtlernes egen evne til at danne hormoner selv, bliver forbedret (hvis syge eller ældre). Tid er en afgørende faktor, mener jeg. Giv tid.
-
Doseringspump på creme er på 15 mg prgenenolone og tabletter står dosering inntill 50mg, over det må det skje i samråd med lege,
det står også at noen kan klare seg med halvparten (25mg) pr dag.
i de artiklene som det ble lagt ut link til er det snakk om at Hertoge brukte betraktelig mer (150-300mg) når han plutselig ble finere i huden. Tror det var hertoge ble plutselig usikker.
Jeg tar 25mg tablett (morgenen)nå om dagen i overgangen fra dim-plus og adrenal stress end ,pluss creme 15mg på kvelden.
Kan nok regulere litt etterhvert men foreløpig holder jeg meg til dette.
Jeg syntes nok at det kansje er litt mye prøving og bytting, tror ikke det er bra, ikkenoe av dette er lett å dosere fra time til time,
har en filosofi om at man bør holde på med det man prøver med små justeringer i minst tre måneder før man får det rette inntrykk,
sikker på at dere ikke pøser på og bytter for mye av for mye forskjellig?
Ville latt pregnenolone en stund og latt det få virke og kuttet ut mye av det andre,
kan bli for mye stasj også tror jeg.
Jeg mister hår når mine b12 verdier er under 800, når jeg ligger på rundt 1000 er det best,
så jeg tar injeksjoner jevnlig for å klare det.
-
Sånn helt generelt er det vel best om tilskudd virker så godt som umerkelig. Dersom de virker brått så er faren stor for at også bivirkninger/overdosering kommer like raskt. De kan nok være nødvendige, men krever forsiktighet.
En sakte virkning vil i mange tilfelle være bedre, men vanskeligere å registrere. Kanskje merker man det ikke engang når man fjerner tilskuddet før etter lang tid.
Selv har jeg ingen tydelige binyresymptomer, men antydninger (lakrislysten og kraftig irritabillitet ved for lite t4). Jeg kan ikke bevise med men jeg mer enn TROR at årsaken til at det har gått såpass bra hittil er at jeg nesten umiddelbart startet opp med 1x rosenrot og 10µg pregnenolon annenhver dag.
Det eneste jeg har merket som *kan* være en mulig bivirkning av de ekstra hormonene jeg får via pregnenolone er at jeg har vektøkning. Og det legger jeg minst like gjerne på levaxinen (og mangel på t2-tilskudd). Og takk og lov, i motsetning til tidligere vektøkninger er denne meget jevnt fordelt utover hele kroppen slik at selv om jeg har gått opp 10kg så ser det mer ut som 5.
Men -tilbake til poenget. Å vurdere virkningene av et godt tilskudd krever tid, tålmodighet og STOR oppmerksomhet på de små endringer. Å føre en dagbok hvor man månedlig tar en oppsummering over endringer i symptomer/plager og samtidig fører oversikt over hva man tilfører/fjerner er et uvurdelig hjelpemiddel vil jeg våge å påstå.
-
http://www.life-enhancement.com/arti...late.asp?ID=95
- om pregnenolone! Jeg kommer til å prøve selv og. Takk til alle som skriver i denne tråden!! Jeg følger med, selv om jeg ikke har overskudd til å delta! Håper det bedrer seg etterhvert ;)
-
Noen som vet om man kan få pregnenolone på resept i Norge? Dersom man skulle kunne klare å lure en lege til å skrive dem ut mener jeg?
-
Er det noen spesiell grunn til at det skal være krem? Virker det bedre/annerledes?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Noen som vet om man kan få pregnenolone på resept i Norge? Dersom man skulle kunne klare å lure en lege til å skrive dem ut mener jeg?
Jeg vet ikke noe om resepter, men det gikk helt fint å bestille 10µg i merket swanson fra denne forhandleren (under 200-kronersgrensa) http://www.healthmonthly.co.uk/health_products for meg iallfall.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
"Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)
Hvis du tager et pregnenolontilskud, skal du være på vagt over for symptomer på at du tager for meget. De fleste sådanne symptomer betyder i virkeligheden at pregnenolonet i høj grad fremskynder produktionen af andre hormoner der udvikles fra det. Vær opmærksom på overdrevent begejstret adfærd og "måneansigt" (som følge af for meget cortisol), hævede hænder og fødder (for meget aldosteron) og fedtet hår (for meget DHEA). Disse symptomer ses hyppigst hos folk under 35 år. Deres krop er stadig i stand til effektivt at omdanne pregnenolon til andre hormoner, bl.a. cortisol, DHEA, progesteron og aldosteron."
Jeg lurer på denne doseringen. Hva gjelder den for? Hvilke plager/sykdommer? Mon tro om man har veldig slitne binyrer at doseringen kan være høyere enn hva som bekrives ovenfor som normalt. Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....? Dersom det er slik, tenker jeg at jeg muligens kan trenge ganske høy dose? Forstår at det ikke er bare å pøse på, men om jeg skal få ordentlig hjelp, ser jeg for meg at jeg må ha høy dose. - 50 mg minst, gjerne mer! Jeg har bestilt "the hormone solution" av Herthoge, ligger vel og venter i postkasse til jeg er tilbake fra ferie, vet ikke helt om den boka dekker mitt behov.. får se. :wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
HildeM
Er det noen spesiell grunn til at det skal være krem? Virker det bedre/annerledes?
Jeg bruker pregnenolone sugetabletter, og mange hevder det er det beste. Enkelte mener at krem er den beste måten å innta hormoner på. F.eks bruker jeg progesteronkrem halve måneden (ihht syklusen min). :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
HildeM
Les linken til Rosin, (tror det var nr 391). Der ser du at pregnenolone finnes i flere former, det beskrives videre hvilken form som best påvirker de ulike plager. Skjønner godt at det er mye å lese...fikk det kun med meg fordi hjernen hadde en god dag:p
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hertoghe skriver: "Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)
Jeg lurer på denne doseringen. Hva gjelder den for? Hvilke plager/sykdommer? Mon tro om man har veldig slitne binyrer at doseringen kan være høyere enn hva som bekrives ovenfor som normalt. Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....? Dersom det er slik, tenker jeg at jeg muligens kan trenge ganske høy dose? Forstår at det ikke er bare å pøse på, men om jeg skal få ordentlig hjelp, ser jeg for meg at jeg må ha høy dose. - 50 mg minst, gjerne mer!
Kære Rufus hjerte1 I virkeligheden tager du 25 mg pregnenolone allerede nu og dit tilskud af DHEA (senest 7-KETO) har givet dig bivirkninger som kunne tyde på, at pregnenolone allerede gør sit job i en betydelig grad.... Du bliver nødt til at trappe ned med 7-KETO i en kortere periode uden at øge pregnenolone. Det kan du altid øge når/hvis du (senere) oplever tegn på en forværring af dit velbefindende (med hensynstagen til de udsving i gode og mindre gode dage som er jo normale for alle). Det er nok den eneste måde du (trygt) kan komme frem på. Ellers bliver det ufattelig svært undgå at "over-pøse", for så er du lige vidt... lige som du er nu.
Det foresvæver mig at du er panikslagen ved tanken om en forværring, og at du næsten er parat til hvad som helst for at undgå det for enhver pris. Men Rufus, altså.... når man behandles efter symptomer, er de dårlige symptomer nærmest vigtigere end fraværet af symptomer, så længe behovet for binyrestøtte består (lyder kringlet, men sådan er det).
Det er netop ved at teste binyrestøtten (ved periodisk at test-reducere), at man overhovedet kan konstatere OM det har virket, OM man kan test-reducere lidt mere endnu, eller om det skal fortsætte uændret et stykke tid endnu, til man tester igen. Uden periodisk at "test-reducere" har man ingen føling med, hvad der i virkeligheden sker + man kan risikere at forpasse (tids)punktet for en permanent reduktion af binyrestøtte, endsige ophør med den, såfremt binyrerne er recovered. Det kan man ikke vide, før man lader det komme an på en test. Det hører med den behandlingsstrategi du er i gang med og du bliver nødt til at acceptere risikoen for en midlertidig forværring som følge af en "kontrol-reduktion", såfremt det skulle blive tilfælde. Uden at acceptere det, har du ingen chance at opdage en bedring heller, vel?
"Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....?" Hvordan ved du det, Rufus? Har du haft taget nye spytprøver fornylig? Det ville måske være en god idè for at se hvordan den hidtidige binyrestøtte har fungeret? Uden den slags "kontrol" af og til, kan man nemt komme til at "over-pøse", hvilket (mener jeg) du selv har beskrevet tegn på.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg har bestilt "the hormone solution" av Herthoge, ligger vel og venter i postkasse til jeg er tilbake fra ferie, vet ikke helt om den boka dekker mitt behov.. får se. :wink:
Det tror jeg ikke at den gør (efter at have læst dit sidste indlæg).... den er ikke en facitliste på hvor meget og for hvad man skal bruge det ene og det andet... Men til at lære om vores hormoner er den helt fin.
Uanset hva` ville jeg aldrig med let hjerte opfordre dig til at risikere en forværring, hvis det ikke var med dit bedste for øje. Jeg vil altid krydse fingre for dit (aller)bedste. tro2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det foresvæver mig at du er panikslagen ved tanken om en forværring, og at du næsten er parat til hvad som helst for at undgå det for enhver pris. Men Rufus, altså.... når man behandles efter symptomer, er de dårlige symptomer nærmest vigtigere end fraværet af symptomer, så længe behovet for binyrestøtte består (lyder kringlet, men sådan er det).
Altså, du Anisa, du er innmari god til å ta ting på kornet! xx9 Jeg er livende redd for å bli verre! Panikk er ordet, ja! Blir uvel bare på tanken på å ha det slik jeg hadde det for noen måneder siden. Ser meg selv fra utisden også, og det er på grensen til det komiske noen ganger... griner11
Men du har jo helt rett; hvordan kan jeg vite at binyrene mine har kommet seg om jeg ikke gir dem en sjanse til å bevise det? (for å si det på den måten) Grunnen til at jeg har ment at jeg har litt ekstra slitne binyrer er at jeg har brukt relativt mer hydrokortison enn hva jeg leser andre gjør. Oppunder 40 mg. Nå bruker jeg litt mindre og det er jo et tegn på at ting går bedre.
Nå har jeg lagt opp dosetten min for kommende uke. I stedet for 25 mg 7-keto, blir det nå ca 2/3 eller litt mindre i kapslene (har tømt ut en drøy tredjedel) og 25 mg pregnenolone. Og du har jo rett i at dersom jeg skulle bli i dårligere form, så er det jo bare å gå tilbake igjen senere. Jeg trenger nok å la min pressede kropp få litt ro og gi den sjansen til å balansere seg selv. Tror jeg tyner den med for mye hormoner (og bekymring).
Tusen takk for tips og vise ord, du er så bra på å definere problemer og tydeliggjøre det som en kanskje selv vet innerst inne, men ikke helt kan sette fingeren på! hjerte1
-
Selv tak, Rufus hjerte1 Men du er heller ikke selv værst til det, når du tænker med hjertet på andre, har jeg bemærket mange gange før. smilja1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Men du har jo helt rett; hvordan kan jeg vite at binyrene mine har kommet seg om jeg ikke gir dem en sjanse til å bevise det? (for å si det på den måten)
Det kan man godt sige. Det ville være meget nemmere, hvis man bare kunne tage telefonen og ringe ned til binyrerne: "Hej du... binyre! Hvad bliver det til? Skal vi fortsætte med samme dose HC lidt endnu, eller klarer du dig med lidt mindre fremover? Og hvad med at stramme sig op og blive bedre, før jeg går personligt bankerot, da HC, som bekendt ikke hænger på træer, lige til at plukke gratis, vel?" Men da vi er tvunget til at kommunikere med binyrerne på "tegnsprog" kan det ikke nytte, at kneble dem med HC og andet, så de aldrig kan få et "ord" indført... :mrgreen:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Grunnen til at jeg har ment at jeg har litt ekstra slitne binyrer er at jeg har brukt relativt mer hydrokortison enn hva jeg leser andre gjør. Oppunder 40 mg.
Ja, enten det eller.... har du måske været (HC)modigere en andre? Det ville ikke overraske mig, hvis det var tilfældet. smilnej1
Ja, det er meget interessant (og lovende), det som sker nu. Det bedste ville være hvis du kunne træne dig op i at være mere fanden-i-voldsk. Nonchalant endda. For selv om du husker dig selv fra før som det rene vrag, ved du nu meget mere end dengang og... vil vide hvad der skal til for at få det bedre igen. Derfor mener jeg at tingene ikke kan sammenlignes 1:1 længere, fordi der er forskel på både viden og erfaring mellem dengang og nu. Lige som der er forskel mellem "håbløs" og "håbefuld". Desuden bliver du ikke en tøddel bedre tjent med at generere hele denne "bekymringsklump" i enhver (relateret) anledning. Tværtimod - pisker "klumpen" dine binyrer, hvor det modsatte - aflastningen - er hensigten. Jeg tror at det kan blive forbløffende mere let at komme igennem, både test-reduktionerne og "bare" dårlige dage, hvis ethvert et ubehag ikke straks får lov til at vokse sig til et truende uhyre med horn i panden. Ja, vi snakkes ved.... kram1
-
Jeg tok min første pille 10 mg pregnelonone i går kveld. Mulig det er innbilning men jeg tror faktisk jeg kjenner forskjell. Klarere i hodet og humøret er bedre. Har fått en "letthet" i kroppen jeg ikke har kjent på lenge. Dog er jeg en smule "gira" (litt hjertebank) hvilket ikke er så bra egentlig, så det bekymrer meg litt.
Kortisol har ikke vært nok for meg - hittil i alle fall. Har prøvd dagsdoser opp til 30 mg. Har merket effekt men fremdeles vært veldig trøtt og sliten- dog ikke så sliten som uten. Skal være forsiktig med å get my hopes up, men pregnelonone virker jo lovende så langt. Overrasket over at jeg kjente effekt med en gang. Så håper jeg bare at kroppen ikke blir for vant til det og går ned i sliten- modus etter hvert. Progesteron krem merket jeg absolutt ingenting av så må si jeg er litt overrasket. På nettet advarer man mange steder mot bruk av pregnelonone, også når man har adrenal fatigue. Wilson derimot anbefaler det, og jeg stoler på han!! Tror dog jeg må ha en ganske lav dose- til å begynne med i alle fall. Wilson sier at doser fra 10-40 mg er ok.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pebles
Problemet var bare at med såpass mye ekstra hormoner fikk jeg michelin fasong fra hoftene og opp,
har byttet ut disse med dim-plus og adrenal stress end og det fungerer veldig bra, har kremene i skapet og smører en gang i mellom hvis jeg føler jeg trenger litt ekstra, men generelt sett har det vært veldig nyttig og vellykket og sortere vekk og erstatte masse mot mer naturlige ting.
Pebles, er det denne adrenal stress end du bruker? http://www.iherb.com/Enzymatic-Thera...ules/2158?at=1 Jeg bruker nemlig et binyreekstrakt som jeg egentlig aldri har merket noen spesiell god effekt av. Men dersom dette er bedre, prøver jeg det i stedet. :D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Kortisol har ikke vært nok for meg - hittil i alle fall. Har prøvd dagsdoser opp til 30 mg. Har merket effekt men fremdeles vært veldig trøtt og sliten- dog ikke så sliten som uten..
Hvor lenge har du brukt kortisol, Berit1974? Det kan ta tid før du merker bedring. Tålmodighet er en dyd i dette vi strever med! Deler du opp kortisoldosen i flere doser, og fallende doser? Husk at den går ut av kroppen etter ca fire timer. Jeg doserer slik: første dose når jeg står opp, deretter kl 10, kl 14, kl 17 og kl 20 (lært av Rufuskram1).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hvor lenge har du brukt kortisol, Berit1974? Det kan ta tid før du merker bedring. Tålmodighet er en dyd i dette vi strever med! Deler du opp kortisoldosen i flere doser, og fallende doser? Husk at den går ut av kroppen etter ca fire timer. Jeg doserer slik: første dose når jeg står opp, deretter kl 10, kl 14, kl 17 og kl 20 (lært av Rufuskram1).
Jeg har brukt det i ca 2,5 uker. Kjente ikke du først ordentlig bedring etter åtte uker? Mener jeg leste det et sted. Jeg SKAL være tålmodig, selv om det er utrolig vanskelig, og kommer uansett til å gå på hc i ihvertfall 6 mnd.
Jeg følte at effekten jeg har hatt i dag av pregnelonone var en bit som manglet, på en måte. Må nok bare være tålmodig. En ting er sikkert, og det er at binyrene er mørbanka og trenger hvile, og det skal de få.
Har et spm når det gjelder hc fra Roussel som du bruker; jeg fikk dette i posten fra Gunndas link, istedenfor Cortef, som jeg egentlig bestilte. Det er greit for meg hvis det er slik at tablettene virker likt- gjør de det? Dvs kan jeg ta de litt "om hverandre" eller bør man ta en ting av gangen?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg doserer slik: første dose når jeg står opp, deretter kl 10, kl 14, kl 17 og kl 20 (lært av Rufuskram1).
Glemte å svare på dosering; jeg doserer litt etter formen; i dag trengte jeg ikke før kl åtte (står opp syv) og tok 10 mg da, så 5 mg kl 12 og så tar jeg 5 mg kl 15 tenker jeg, for da er jeg sliten. Tar også en kveldsdose på 2,5 mg ved leggetid, eller noe før (og mer), hvis jeg er sliten. Jeg tar sikte på å ligge rundt 20 mg-25 mg, alt etter dagsformen. Mulig det er dumt å variere slik, men kroppen min sier i fra når den trenger neste dose føler jeg.
Går det forresten fortsatt bra/fremover med deg?
-
jepp, Rufus,
det er samme slag,
har brukt det en stund og kjente god effekt av det,
men jeg har fremdeles michelin fasong selv om vekten krymper litt og leste en link her ett eller annet sted hvor det sto noe om div tilskudd,
jeg brukte pregnenolone og progesteron creme før og hadde god effekt av det også,
etter å ha lest linkene om pregnenolone har jeg nå bestemt å bruke bare det en stund uten innblanding av progesteron,
er litt imot å prøve masse og bytte ofte så en 3 mnd klausul er minstetiden,
har gjort dette nå i 1,5 uker og har det veldig bra,
jeg tar 25 mg pregnenolone hver formiddag og sper på med en dose creme(15mg) etter dusj om kvelden,
hadde et par slitsomme dager i helgen, hadde to barn og to barnebarn hjemme og følte meg utrolig sentimental og lei meg, puttet innpå en halv pregnenolone til så lør,søn og i går ble det en hel(50mg), (tok ikke creme på kvelden da), og så har dagene gått bedre,
i dag uten ekstra stress er jeg fin,
jeg har hatt fin virknig av alt jeg har prøvd, tenker nå på hva som egentlig er best for kroppen i det lange løp slik at jeg kan bruke det lenge, samt at jeg drømmer om å gå ned ca 10-12 kg og få litt fasong igjen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Nå har jeg lagt opp dosetten min for kommende uke. I stedet for 25 mg 7-keto, blir det nå ca 2/3 eller litt mindre i kapslene (har tømt ut en drøy tredjedel) og 25 mg pregnenolone. Og du har jo rett i at dersom jeg skulle bli i dårligere form, så er det jo bare å gå tilbake igjen senere. Jeg trenger nok å la min pressede kropp få litt ro og gi den sjansen til å balansere seg selv. Tror jeg tyner den med for mye hormoner (og bekymring).
opgiv1
Vel, det gikk ikke så bra dette, Anisa og dere andre. - Altså å redusere binyrestøtten. Ikke mange dager, men føler meg elendig. Ekstremt svimmel og er uten energi. Fikk tilbake symptomer som jeg ikke har hatt på flere måneder som øresus, smerter i leggene og stivhet i ansiktet (fører dagbok). kednej1 Skjønner at det kan være tilfeldig, men tror ikke det likevel. Gjorde det nok for tidlig, og endrer "prosjektet" for å ikke bli verre.
Jeg mener at jeg trenger den mengden binyrestøtte jeg hadde, jeg må bare bytte typen. Dvs fra 7-keto over til pregnenolone, men jeg må gjøre det på den måten av jeg øker pregnenolone som erstatning for 7-keto, ikke bare redusere 7-keto som jeg har gjort de siste dagene. Skjønner ikke at jeg kan gjøre det annerledes pr i dag??? Har hatt behov for oppunder 50 mg hc bare for å holde meg oppegående. Litt skuffet over at det ble slik, men tiden er ikke inne ennå. Kroppen sa vel ifra. vedikke1
Så nå tok jeg meg nettopp en ekstra 25 mg pregnenolone. I praksis har jeg nok nesten halvert 7-keto, så jeg tar en halv pregnenolone ekstra for å kompensere, tror jeg... tenke tenke...
Ser av kommentarene over at dere opplever at pregneolone virker ganske raskt..
Jeg har bestilt denne Adrenal Stress End, Pebles, prøver den istedet for binyreekstraktet jeg har brukt så langt. Men ser at de inneholder omtrent det samme da... Din har litt mer binyreekstrakter, kanskje..? Etterpå la jeg merke til at denne bloggeren (som det er link til her inne på forumet) http://binyre.blogspot.com/ har hatt best effekt av noe som kalles Sub Adrene (dråpeform). Fant det på nettet, feks her: http://www.vitaherbhealth.com/produc...upplements=129 Verdt å prøve? Forresten har jeg søkt og søkt etter måter å handle Isocort på fra USA, men det synes vanskelig. De fleste nettbutikkene sender ikke produktet til Norge, og har funnet noen som muligens gjør det, men da til blodpris.
Ja, nå ble det et lite skritt tilbake, håper å komme meg igjen ganske snart xx9
Godnatt vink11
-
Berit1974: jeg tror at for meg var det litt komplisert på starten. For det første kjørte jeg thyroid helt bunnen,gikk fra 4 til 1 grain, fordi jeg var redd for det de kaller "thyroid dump" hos STTM. Og fikk ekstreme hyposymptomer. For det andre klarte jeg nesten ikke å sove. Begge disse tingene kan kjøre hvem som helst på dunken! Så jeg tror ikke du skal bruke meg som fasit på når kortisol begynner å funke for deg!
Og to og en halv uke på kortisol er kort tid! Vær veldig tålmodig!
Husk å legg einn små mikropauser, de kan gjøre susen i en tøff hverdag med binyrer som slarker.
Det som er viktig å huske at om du har en litt kreativ dosering av kortisol, er at det går ut av kroppen etter fire timer. Da er det tomt, og det merkes. For meg, som er en litt rotete person, fungerer det best med faste klokkeslett. Så selv om jeg tar første dose når klokka er seks eller halv åtte, tar jeg dose to klokka ti. Jeg kan bevisst drøye den til halv elve dersom jeg tok første dose sent, men ikke mer. Dette for å unngå at jeg går helt i bunnen, fordi jeg glemmer å ta kortisol. Å kjenne på bunnen er ubehagelig, og sikkert ikke bra for binyrene, derfor er det å følge klokka best for meg.
Å variere dosen bittelitt etter dagsform er sikkert lurt. Jeg forsøker å senke tempoet. Bortsett fra to episoder når jeg har vært syk, har jeg nesten ikke stressdosert. Det er mulig jeg burde gjøre det litt oftere.
Roussel eller Cortef: Såvidt jeg forstår er forskjellen mellom dem så minimal at jeg ikke kan se at det utgjør noen forskjell for oss, bortsett fra lommeboka. Jeg merket ingen forskjell da jeg gikk fra Cortef til Roussel, var bare veldig glad for å krympe mine skyhøye medisinutgifter!
Med meg går det bra. Men jeg sliter litt med en ubehagelig varmefølelse som kjennes helt feil. Jeg eksperimenterer med å senke både thyroid, kortisol og DHEA. Og det gjør jo at energinivået blir lett lavere mens kroppen venner seg til doseendring. Det er litt tidlig ennå å si om det gjør noen forskjell! Nå bruker jeg 22.5 mg kortisol, 155 mg ERFA thyroid + 25 mg levaxin og er vel snart på 12 mg DHEA. Jeg synes det er vrient å finne rett doser på alt jeg bruker!
-
Trenger noen råd fra dere…
Jeg tok tidligere i vår kortisolprøver både i blod og spytt og første gang viste spyttprøvene for høyt kortisolnivå. Jeg hadde da smurt meg med Hydrocortisonkrem i lengre tid og det var kanskje det som gjorde utslaget. Jeg hadde også litt forhøyet ACTH samt Testesteron og var overbevist om at jeg hadde en hormonproduserende tumor i hypofysen… Ved kontrollprøvene noen uker etter var de imidlertid normale (tok prøve bare en kveld). Jeg hadde da helt sluttet å smøre meg, samt at jeg hadde gått ned på ERFA-dosen fordi jeg trodde jeg var overdosert (har TSH nesten lik 0 og legen fikk selvsagt panikk).
Har innsett i ettertid at det nok ikke var vanlig hjertebank som jeg får ved overdosering, det var rett og slett stress som gjorde at jeg var helt på tuppa. Jeg startet opptrapping på ERFA, med 2 grain (som jeg hadde brukt) + ¼ to ganger senere på dagen, samt at jeg begynte å smøre meg igjen. Problemet var at jeg var så borte i tåka at når jeg skulle ta den siste dosen så kunne jeg ikke huske om jeg hadde tatt den tidligere eller ei. Droppet den derfor for ikke å få for mye. (Helt i tåka ja) :lol: Det tok derfor lang tid før jeg kom opp i dosering. Formen kom seg sakte, men sikkert, men jeg får ikke det (lille) overskuddet som jeg har oppnådd tidligere. Jeg merker igjen at vannforbrenningen kommer i gang igjen, noe som garantert skyldes kremen. Har ikke vekt, men merker at jeg har tatt av. Men som sagt, overskuddet er ikke til stede. Har hatt en fin og avslappende ferie og følte meg bra da, men etter 1 1/2 uke på jobb kjenner jeg meg helt klart underdosert. Spørsmålet er jo om jeg er underdosert eller om det er binyrene som sliter så fælt.
Jeg leser nå om Pregnenolon og lurer på om det er noe jeg burde prøve. Er litt usikker på dette i og med at jeg hadde forhøyet Testesteron. Noen som har noen synspunkter på dette? Jeg har prøvd å lese meg opp så mye som mulig i denne tråden, men hodet klarer ikke helt å følge med… :roll:
Takker på forhånd for alle gode råd!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ikke mange dager, men føler meg elendig. Ekstremt svimmel og er uten energi. Fikk tilbake symptomer som jeg ikke har hatt på flere måneder som øresus, smerter i leggene og stivhet i ansiktet (fører dagbok). kednej1 Skjønner at det kan være tilfeldig, men tror ikke det likevel. Gjorde det nok for tidlig, og endrer "prosjektet" for å ikke bli verre.
Hei igjen, må bare si at jeg muligens tok feil her mht formsvikt og reduksjon av binyrestøtte. Et par dager senere innså jeg at det mest sannsynligvis skyldes underdosering av Thyroid. Ganske tankeløst å ikke skjønne det før! :oops:
Jeg har drevet og trappet ned Thyroid siden april- har vært overdosert. Jeg har trappet ned MYE. Jeg har vel kommet for lavt og kroppen har sagt fra. Merket at hvilepulsen hadde falt til ca 60 igjen som er altfor lavt. De siste dagene har jeg økt dosen igjen. Tror at min dose skal være 3,25 grain - jeg hadde kommet ned på 2,75. Formen er elendig fremdeles- håper jeg kommer meg snart. Tatt litt ekstra Thyroid de siste dagene for å gi kroppen litt mer hormoner for å få opp nivået litt raksere - vet ikke om det var dumt eller ikke, jeg.
Må heller forsøke reduksjon av 7-keto når jeg får stabilisert formen igjen. Puh..