-
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Selv jobber jeg gradert og har gjort det hele tiden. Men det hjelper ingenting i forhold til lengden man kan gå sykemeldt, som er 52 uker. Om man jobber 80% og er sykmeldt i de resterende 20, så kan man likevel ikke være sykemeldt mer enn et år. Et system som ikke akkurat oppmuntrer til å jobbe mest mulig...
-
Takk for tilbakemeldinger, Smgj, Jeanette, Ruth og Blondie:-)
Bare for å presisere; jeg er ikke i knallform. Jeg er imidlertid mye mye bedre enn jeg har vært på lenge, med andre ord i min beste form etter at jeg startet på medisiner. Det er vel lett å bli litt euforisk når formen endelig bedrer seg. Utgangspunktet mitt har jo vært at jeg har vært ekstremt sliten og utafor, ordentlig nedkjørt, følt meg skikkelig j****. Så bare å merke at formen stiger gjør meg veldig glad og gir håp!. Men jeg vet jo ikke hvor dette ender og hva jeg kan forvente til slutt.
En feil jeg gjorde i begynnelsen var å gå underdosert for lenge- håper andre som leser dette og som er i begynnelsen på behandlingen, kan lære av det:-) Nå er det imidlertid ikke sikkert jeg hadde klart å øke til det nivået jeg nå har gjort, uten hc.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
ÅÅhhh jeg er så gira på å øke mer. Kjenner ikke snev av overdosering. Har jo gått på 3, 5 grain i fire uker nå. Planen var å gå opp til 4 grain og så ta det ekstremt rolig derifra, kanskje det til og med holder med 4 grain.
Jeg skjønner hva du mener. (Been there, done that. )
Du vurderer ikke i stedet å øke til 3,75 i stedet for 4, da? Jeg gikk nettopp fra 3,5 til 3,75. Og jeg synes at jeg merker denne økningen. Jeg tenker at den dosen vi er oppe i nå er gjerne en typisk vedlikeholdsdose, så da er det kanskje lurt å holde seg i rundt denne dosen en stund. Prøve seg fram sakte? (Det som er sikkert at det finnes ingen fasit her... sukk :roll:)
-
En liten oppdatering. Ikke så mye har skjedd siden sist. Er i bedre form og merker at kroppen jobber hardt for å tilpasse seg en relativt drastisk doseøkning jeg har foretatt de siste par mnd. Å gå opp til 4 grain har ikke gått, fikk hjertebank og ble sliten og rar i hodet, så jeg tar kun 4 grain de dagene jeg føler kroppen kan takle det. Er overbevist om at jeg skal opp til 4 grain men må gi kroppen tid til alle omveltningene.
At formen er bedre, er selvsagt fint. Fungerer nå relativt normalt i heimen, dvs med husarbeid og gjøremål. Er sykemeldt fremdeles så har ikke utfordringer mht jobb i tillegg, men jeg merker at dagene hjemme blir lettere og at jeg tåler lett trening bedre, hvilket jeg gjør nesten hver dag nå. Når det er sagt, er jeg ikke klar for å jobbe ennå- ikke fullt i alle fall. Var på langtur i helgen og merker at jeg ikke tåler stress godt. Er også helt avhengig av å spise nesten så ofte som annenhver time for å holde koken og for at kroppen skal være i balanse. Om dette "regimet" brytes, blir det trøblete (blir svimmel og noe apatisk, og det tar forholdsvis lang tid å hente seg inn igjen).
En link jeg vil anbefale i tillegg til STTM- siden er http://misslizzy.me/hypothyroid/
Hun har bl.a. slitt med både lavt stoffskifte, binyretretthet og hypoglykemi (må spise ofte). Jeg sendte en mail til henne for å høre om hvordan formen var nå, og svaret var særdeles oppløftende:
Thanks so much for emailing and sharing your story, I totally relate! I am so glad you found my site, and to hear that it's been helpful for you. I absolutely understand how frustrating it is to struggle with this condition, my heart goes out to you. There definitely is hope! Absolutely, my life has improved 300%.
I live a normal life now and do things I could never do, like exercise for hours and still have energy for more. And exercise every day of the week. Before treatment I could barely exercise at all, and definitely not every day. Sometimes even walking up stairs was too tiring. Now I can run 3-4 miles and not be sore the next day. When I say it feels like a miracle, it truly does. Some days I have less energy, but what I would now consider "normal" for most people. It does take people time to get the medicine dosages optimized for their bodies. Imagine its like turning a big ship, it can be done but it takes time and effort.
As for work, yes I definitely can work, and find it much easier than every. Things that would have been impossible before I find effortless now. I hear from so many women who struggle to get through the day, and many can't work. It's tragic that we can live like this. But we are here to help each other! The hypoglycemia got better for me on the thyroid and adrenal meds, but I have to eat every two hours like you. A handful of nuts works beautifully. And not eating carbs keeps my blood sugar more even.
It's fantastic you are getting treatment, both for adrenals and thyroid! You made excellent choices! I hear Erfa is great. And Cortef, definitely, 20mg is about what I take. I've been taking Cortef for over 2 years and it continues to help me. My doctor said I may be on it my entire life, so I am not in any rush to stop as long I see benefits. How much Erfa are you taking? Are you starting to feel better? If you aren't feeling better, your dose might be too low. I see this often with people. I felt an immediate improvement when I did these two things with my thyroid meds (which others highly recommend):
1. Take the thyroid pills sublingually (meaning let it dissolve under your tongue). The medicine gets directly into the blood stream this way. And it means you can eat immediately before or after taking the medicine. (Commonly people swallow the pill, then eat and the food interacts with the medicine, making it totally ineffective.)
2. Take pills three times a day to keep even medicine in the body. For example, I take 2.5 pills day. The first one in the morning when I wake up, the second around lunch, and the half pill around dinner time.
I hope that helps and definitely let me know what your thyroid dose is. Have hope, you are so close to solving this!
xxoo
Lizzy
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
... I've been taking Cortef for over 2 years and it continues to help me. My doctor said I may be on it my entire life, so I am not in any rush to stop as long I see benefits. ..
I felt an immediate improvement when I did these two things with my thyroid meds (which others highly recommend):
1. Take the thyroid pills sublingually (meaning let it dissolve under your tongue). The medicine gets directly into the blood stream this way. And it means you can eat immediately before or after taking the medicine. (Commonly people swallow the pill, then eat and the food interacts with the medicine, making it totally ineffective.)
2. Take pills three times a day to keep even medicine in the body. For example, I take 2.5 pills day. The first one in the morning when I wake up, the second around lunch, and the half pill around dinner time.
..
Lizzy[/I]
1: Aha xx2 nyttig å vite at man kan spise og drikke rett etterpå "oppløsningen". Jeg har jo drøyd med å spise i bortimot en halvtime smilnej1
2: Da blir det jo også greiere mtp å dele opp dosen - jeg tar jo 5-om-dagen nå (verstingdager: 6x60mg).
Ellers så får vi krysse fingrene for at vi slipper å også måtte bruke hydrokortison resten av livet ...
men for all del: heller det enn å fortsette å leve i Limbo sur11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Ellers så får vi krysse fingrene for at vi slipper å også måtte bruke hydrokortison resten av livet ...
men for all del: heller det enn å fortsette å leve i Limbo sur11
Enig, selveste prikken over i'en på historien hennes ville jo vært at hun hadde klart å slutte med hc. Men- som du sier- om hc er prisen man må betale for å bli i like bra form som "Miss Lizzy" har blitt (selv om det kanskje er mye å håpe på:-), er det en relativt billig pris som er verdt det BIG TIME. Synes jeg i alle fall.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
1: Aha xx2 nyttig å vite at man kan spise og drikke rett etterpå "oppløsningen". Jeg har jo drøyd med å spise i bortimot en halvtime smilnej1
2: Da blir det jo også greiere mtp å dele opp dosen - jeg tar jo 5-om-dagen nå (verstingdager: 6x60mg).
Dette rådet har stor praktisk verdi for meg, og det funker fint. Mye mindre å holde orden på, særlig når man som jeg må spise relativt ofte. Iflg STTM boka/nettsiden er det også greit å gjøre det på denne måten.
-
Heisann Berit
Veldig flott at formen din er stigende. Morsomt med linken du satte inn. Vi kan saktens trenge solskinnshistorier for å hold motivasjonen oppe hva angår medisiner, kosthold osv. Bare se på før og etter bildene hennes. Hun ser jo så mye sunnere og frisker ut:)
Det eneste jeg er veldig skeptisk til er den linken hun henviser til for å behandle RT3. Jeg er nok blant de som har for høye nivåer av RT3 i forhold til regnestykket. Skulle gjerne forsøkt en ren T3 behandling for å fjerne RT3, men det tør jeg rett og slett ikke. Hva skulle skje hvis man da får omgangssyke hvor man ikke klarer å holde på medisiner. Jeg bor ikke akkurat i sentrale strøk hvor det er kort veg til nærmeste sykehus. Hun skriver jo at man kan havne i myksødemkoma etter 24 timer uten T3. Jeg tør ikke det. Håper at ved høydose behandling med Erfa kan gjøre samme nytte. Da vil jeg kanskje oppnå mindre omdanning fra T4 til RT3 og kanskje oppnå samme effekt?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heisann Berit
Veldig flott at formen din er stigende. Morsomt med linken du satte inn. Vi kan saktens trenge solskinnshistorier for å hold motivasjonen oppe hva angår medisiner, kosthold osv. Bare se på før og etter bildene hennes. Hun ser jo så mye sunnere og frisker ut:)
Det eneste jeg er veldig skeptisk til er den linken hun henviser til for å behandle RT3. Jeg er nok blant de som har for høye nivåer av RT3 i forhold til regnestykket. Skulle gjerne forsøkt en ren T3 behandling for å fjerne RT3, men det tør jeg rett og slett ikke. Hva skulle skje hvis man da får omgangssyke hvor man ikke klarer å holde på medisiner. Jeg bor ikke akkurat i sentrale strøk hvor det er kort veg til nærmeste sykehus. Hun skriver jo at man kan havne i myksødemkoma etter 24 timer uten T3. Jeg tør ikke det. Håper at ved høydose behandling med Erfa kan gjøre samme nytte. Da vil jeg kanskje oppnå mindre omdanning fra T4 til RT3 og kanskje oppnå samme effekt?
Hei:-)
Akkurat Rt3 kan jeg veldig veldig lite om. Har planer om å lese meg opp på det, men har bare ikke kommet så langt. Er derfor redd jeg ikke kan svare deg på dette, men kanskje andre kan?? Hva er forresten regnestykket du snakker om?
Ang det med omgangssyke så kan jo det også være et problem for oss som går på hc. Mener jeg leste et sted at tabletten vil være tatt opp av systemet innen en halv time, så om man klarer å holde seg en halvtime går det vel greit. Men akkurat dette har jeg tenkt å forsøke å finne et klart svar/løsning/plan på, har bare ikke kommet så langt...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Akkurat Rt3 kan jeg veldig veldig lite om. Har planer om å lese meg opp på det, men har bare ikke kommet så langt. Er derfor redd jeg ikke kan svare deg på dette, men kanskje andre kan?? Hva er forresten regnestykket du snakker om?
Ang det med omgangssyke så kan jo det også være et problem for oss som går på hc. Mener jeg leste et sted at tabletten vil være tatt opp av systemet innen en halv time, så om man klarer å holde seg en halvtime går det vel greit. Men akkurat dette har jeg tenkt å forsøke å finne et klart svar/løsning/plan på, har bare ikke kommet så langt...
Du skal dele FT3 verdien på RT3 verdien og tallet du får skal ikke være under 20. Hvis tallet er under 20 så har du thyroideahormonresistens. Jeg får 13,etellerannet....:?
Joda akkurat det samme skjer hvis vi får omgangssyke når vi står på HC Vi skal IKKE satse på at å vente en halvtime med å spy holder for med magetarminfeksjon kan du ikke være sikker på at det du har i deg absorberes nok, og vi må da kontakte lege umidelbart. Men jeg vet hva slags behanling jeg får og at behandling kan iverksettes på legevakten. Det er jeg ganske skråsikker på at de ikke kan dersom det samme skulle skje iforhold til stoffskiftemedisiner fordi myksødemkoma er altfor sjelden, dessuten har jeg ikke lyst til å bli proppet full av syntetisk T4.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Joda akkurat det samme skjer hvis vi får omgangssyke når vi står på HC Vi skal IKKE satse på at å vente en halvtime med å spy holder for med magetarminfeksjon kan du ikke være sikker på at det du har i deg absorberes nok, og vi må da kontakte lege umidelbart. Men jeg vet hva slags behanling jeg får og at behandling kan iverksettes på legevakten.
Det var fint å bli minnet om dette. Hadde ikke tenkt på det. Hva slags behandling gir de deg på legevakta i den forbindelse? Kanskje også smart å ha noen tuber hc-krem liggende for å supplere med?
En annen ting jeg tenker på i forbindelse med hc-bruk er at det burde finnes sånne kort vi kan ha i lommebøkene våre med medisinske opplysninger hvis vi skulle bli utsatt for en ulykke eller noe. Selv har jeg bare en hjemmelaget post-it-lapp. Har spurt på apoteker om de har slike kort, men det har de visst ikke.
-
Jeg skal sjekke med legen neste gang jeg er på Balder ang dette. I Jefferies sin bok skriver han at man kan ha et par sprøyter liggende i skapet, som settes i låret e.l. Jeg har også vurdert å skaffe meg et medical bracelet. Vet ikke hva det heter på norsk eller om det finnes her, men kan bestilles på nett. Drastiske tiltak dette, men har man sagt A får man si B, og gjøre det skikkelig tenker jeg....
Er forresten midt oppi det månedelige rukkelet nå, og det er noe skikkelig herk!! Formen synker veldig veldig i disse to dagene. Verker i underliv og ledd generelt. Har nesten ikke sovet i natt, og jeg sover som regel ganske bra. I morgen er det over...puh:-) Er det noen som har hatt problemer med dette men som er blitt bedre når stoffskiftet er mer justert og stabilt?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Det var fint å bli minnet om dette. Hadde ikke tenkt på det. Hva slags behandling gir de deg på legevakta i den forbindelse? Kanskje også smart å ha noen tuber hc-krem liggende for å supplere med?
De gir nok det samme som ved kraftige allergiske reaksjoner, som er kortison i intravenøs form. Den kan kanskje gies i form av sprøyter også, men er det akutt så virker IV raskest. Jeg liker ikke å tenke på at jeg selv har satt meg i denne situasjonen at jeg er avhengig av denne type hjelp om jeg blir syk, men jeg føler ikke at jeg hadde noe valg heller. Jeg ville ikke satset på HC krem, det er for lite dose sikkert og langsomtvirkende, og man har jo behov for doseøkning når man blir syk.
Det er nok som Berit sier at har man sagt A så får man si B, og dette er jo den mørke baksiden ved å drive selvmedisinering som mange av oss faktisk gjør. Da må man sette seg godt inn i konsekvensene. Det minste vi må gjøre er å sørge for at våre nærmeste er informert om hva vi bruker av medisiner.
-
Om en slik krisesituasjon skulle oppstå, bør man vel bare gjøre det enkelt for seg og si at man har Addisons? Kan vel ikke forvente like mye forståelse dersom man sier man har binyretretthet....
Ang selvmedisinering, Blondie, så har jo mange av oss fått dette fra lege så det er vel ikke typisk selvmedisiering da. Min lege foreslo det for meg og jeg valgte å benytte meg av det. Og angrer ikke, selv om jeg gladelig skal innrømme at jeg ikke liker de "mørkere" sidene ved hc- bruk, som at man feks må være på allerten i tilfelle av omgangssyke.
-
Jeg og du har fått dette hos lege, men ikke alle får dette av lege og kjøper det selv i desperasjon. Noe jeg har full forståelse for. Selv er jeg der hvor jeg kan bli nesten kvalm ved tanken på å oppsøke lege, dessverre. Og man blir ikke mindre skeptisk av historiene om hva folk blir utsatt for her på forumet. Ikke rart at noen velger selvmedisinering.
Jeg kommer ikke til å si at jeg har Addisons, fordi det er feil og det havner som en feil diagnose i journalen min. Addisons pasienter ofte Florinef i tillegg til Kortison, så det kan gi et feil bilde for legen som skal behandle meg. Florinef har betydning for elektrolyttbildet, som også er viktig ved omgangssyke. Men jeg kommer til å si at jeg står på langvarig kortisonbruk, samt hvilken dose jeg bruker. Det er viktig at legen får korrekt opplysning for å gi korrekt behandling.
-
Problemene rundt syklus har blitt mindre, men det er selvsagt ikke borte. Men bedre nå enn før ihvertfall.
Jeg skal også diskutere dettemed hc under mageinfeksjon med legen på Balder. Synes egentlig at vi burde ha hatt et slags "opplegg" rundt dette. Burde ha vært en slags "pakke" vi har fått i forbindelse med slik behandling. Tror jo ikke hc-krem vil ha samme effekt. Men bedre en ingenting, det var det jeg tenkte. Egentlig synes jeg at hc-krem virket forholdsvis raskt på meg, men effekten var jo mye, mye svakere enn tabletter.
Medical bracelet var en god ide. Funnet noen på nettet, skal lete litt mer. Noen var jo veldig skrikende og annonserte for allverden at du har binreproblemer. Får finne en som er informativ nok, men som ikke kringkaster at du er syk altfor høylydt!
(Berit, lurer litt på om vi har samme Balderlege? M.T. er initialene.)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
(Berit, lurer litt på om vi har samme Balderlege? M.T. er initialene.)
Jepp vi har samme lege:-) Jeg skal se han i begynnelsen av nov. og skal spørre om disse ting da. Var på apoteket i går og spurte samtidig om det fantes noe sprøyter e.l. man kunne benytte ved omgangssyke, men de visste ikke om noe. Synes også det er rart vi ikke har fått noe info om dette, og at det ikke var nevnt i det tre siders lange info skrivet jeg fikk om hc behandlingen.
Godt å høre at pms er noe bedret... nå er det akkurat over for denne gang for min del, og jeg har ihvertfall en drøy uke i vente som pleier å være bra (før eggløsning).
Ellers har jeg begynt å ta 1000 mg krom/2000 mg kanel pr dag nå for å regulere blodsukkeret. Sliter med ujevnt og veldig følsomt blodsukker. Har søkt på nett og sett flere som har gode erfaringer med dette. Føler meg faktisk bedre etter å ha tatt det i to dager, men det er jo for tidlig å si, samt at jeg er i "go- uka" i forhold til pms, så alt er jo litt bedre nå.
-
jeg sliter med virus om dagen og må stadig dosere ekstra med hc. I tillegg lurer jeg nå på om jeg må kutte ned på erfaen. Kroppen henger ikke med og føles sliten innvendig. Klarer ikke slappe ordentlig av eller puste harmonisk. Føler meg sliten under eller inne brystet på en måte. Er fristet til å prøve kombinasjon med Levaxin igjen. T3 er veldig sterkt for kroppen og 4 grain er too much. Fryser fremdeles veldig lett så har ikke fått varmen så mye opp så tror ikke jeg er overdosert. Er nok binyrene som sliter.... Vurderer nå å gå ned til 3 grain og heller legge til Levaxin. Var jo ikke bra på Levaxin alene men kan ikke huske at jeg hadde denne indre slitenheten i brystet som jeg har nå.
Sukk, er litt frustert nå. Viruset gjør meg ekstra sliten og uvel men jeg kjenner også at for mye erfa blir for krevende for meg nå.
-
Uff så kjedelig at du har det slik nå. kednej1
Jeg tror du har rett i at binyrene sliter. De sliter kanskje både med doseøkningen og viruset. Øker du hc-dosen nok nå når du er syk? Vanskelig å vite hvor mye en skal øke hvis en feks bare føler seg uggen og ikke har feber... Jeg tror generelt at jeg er for forsiktig med å stressdosere. Men egentlig tar vi vel ikke så mye skade av for mye hc hvis det bare er for et par dager? Går an å teste litt, kanskje??
Men levaxin-ideen tror jeg du bør forkaste inntil videre. En ting av gangen! Jeg tenker at du bør nok støtte binyrene mer og kanskje gå midlertidig ned på thyroid, så kan du gå opp igjen, men kanskje litt saktere slik at binyrene får hengt med. Ikke ta hopp på et halvt grain av gangen?
Riktig god bedring!
Og (som jeg husker du skrev til meg da jeg hadde virus og var mismodig), så blir en ekstra utafor når en er syk. Håper du kommer deg raskt og at det går riktig vei igjen. kram1
-
Jeg gikk rett over fra 3,5G nyArmour/Westhroid til 4G (2x125mg) ERFA. Etter 11 uker fikk jeg også et trykk i brystet.
Det kom gradvis og var særlig markant under joggeturer.
Og det ble bedre når jeg satte ned ERFA-dosen. Jeg var nede i 60mg 2 uker og har gått på 125mg 4uker nå. Den dosen er så lav at jeg er ør og susete om morran, men det kommer seg utover dagen
Trykket er svakere, men jeg liker det ikke.
Voltarol (Diclofenac) i 2x/dag lav dose demper trykket, så det må være muskulært.
Jeg hadde jo store problemer med dette da jeg gikk på Levaxin. Den gangen forsvant det nesten umiddelbart når jeg seponerte - og det forsvant jo da jeg kom på gml.Armour - så nå lurer jeg faktisk litt på ERFA ??
Så nå lurer jeg på om det flere enn oss som har det slik da Berit ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Kroppen henger ikke med og føles sliten innvendig. Klarer ikke slappe ordentlig av eller puste harmonisk. Føler meg sliten under eller inne brystet på en måte. Fryser fremdeles veldig lett så har ikke fått varmen så mye opp så tror ikke jeg er overdosert. Er nok binyrene som sliter.... indre slitenheten i brystet som jeg har nå.
Hmm... jeg sliter enda med å skille hypo og binyreproblemer.. Men når kuldefølelse og hypotendenser plutselig dukker opp når kroppen samtidig er stresset (og man har følt seg varm osv) så er det jo ganske sannsynlig at dette er binyreproblemer.. Og dette med slitenheten i brystet kjenner jeg også som binyreproblemer når en samtidig har hypersymptomer. Derfor er det vanskelig å si om du f.eks er hypo enda syns jeg.. Andre symptomer hos meg på at det er binyrene som sliter, er at jeg føler meg dårligere første tiden etter å ha inntatt thyroid, eller at jeg føler meg dårlig, men blir bedre etter å ha ligget litt rett ut en stund.
Jeg ville ikke tatt levaxin (desp2 bare dårlige erfaringer), men redusert f.eks 15 mg, og tatt dobbel dose binyrestøtte. Og sørge for god nok søvn på natt f.eks ift. å ta noe som gjør at du sover godt. Megadose c vitaminer også..
xx4
Håper du føler deg bedre snart.. hjerte1
-
Tusen takk for svar alle sammen kram1 Veldig godt med innspill og litt support i tunge stunder. Er noe bedre i dag, men kjenner at viruset ennå er i kroppen og setter begrensninger. Er svimmel fremdeles, aner ikke om det er virus eller binyrer. Men trykket i brystet er en god del redusert etter at jeg har satt ned dosen.
Må legge meg tidlig og ha lite program til uken, forsøke å hvile så mye som mulig. Har vært bortreist i helgen og det ble mye stress dagene før avreise, som antakelig gjorde at viruset blusset opp, så nå skal det bli godt med ro.
Tror det blir for drastisk å begynne med Levaxin igjen ja, var kun en desperat tanke der og da. Har heller satt ned tyroid dosen til 3 grain, og tok i dag hele dosen på morgenen da kortisolet er høyest og kroppen kan takle t3 best. Tanken var at jeg ikke skulle fortsette å stresse kroppen med t3 utover dagen, hvilket har fungert greit nok i dag, men vet ikke om det er en varig løsning å ta hele dosen på morgenen.
Har tatt 40 hc to dager på rad, burde muligens fortsatt i dag men tar kun 30 i dag fordi formen er bedre. Tror uansett jeg kommer til å oppjustere min dagsdose på 20 g til 25 g, kjenner at behovet for hc øker når dosen settes opp. Enig med deg Rufus at det er vanskelig med stressdosering når man har langvarig virus, for meg blir det litt hulter til bulter med dosering da.
Igjen takk for svar til alle. Finn; mystisk det der med trykk i brystet og Erfa. Skal fortsette å rapportere om mine erfaringer....
-
Hei!
Jeg forstår lite nå. Etter 6 uker på 3, 5 grain viser blodprøver ft4 på 12,5 (11-22) og ft3 på 5,3 (3,5-6,5).
Skjønner ikke at verdiene er så lave fremdeles?? Men jeg merker i formen at jeg fremdeles har hypo symptomer; trøtt, tung i hodet, litt muskelverk, blir lett andpusten. Når jeg øker dosen med hc, avtar ikke disse symptomene.
Jeg må altså opp i en dravelig dose med stoffskiftemedisin går jeg ut i fra. Tror jeg prøver meg på Levaxin nå og begynner på 25 mcg i dag. Levaxin har hos meg også senket anti-tpo, som føk i været (og er der fremdeles) etter at jeg begynte på Erfa.
Æsj, er litt sur nå. Hvorfor skal ting være så vanskelig??gok1
-
Hei Berit!!
Hos meg var det kortison som fikk antistoffa til å fyke i været.....ikke stoffskiftemedisin!
Så mener jeg at ved tilførsel av ren T3 vil fT4 BLI LAV....endoen sa også dette.
Iallfall for dem av oss som ikke tåler lav fT4 tror jeg ikke kroppen vil klare å hanskes med et tilsvarende høyt nivå på fT3.
Nå snakker jeg om meg selv.
Kroppen min får for mye på 3 grain.....går jeg ned, slutter jeg å svette ,hetetoktene blir borte m.m. Men da får jeg for lav dose med stoffskiftemedisiner, så jeg lander mer over til T4 og mindre T3.
Mulig "sannheten "er binyrene mine....og da blir det slik - for meg....
-
Takk for innspill, Gunnda. Går du på kombinasjon med Levaxin nå? Slik situasjonen er nå, er 3, 5 grain max for hva jeg tåler av t3, tror jeg. Mulig det vil endre seg etterhvert men akkurat nå blir det for heavy å øke Erfa dosen.
Jeg er for øvrig ikke plaget av hetetokter, som du og noen andre er her inne. Heller det motsatte; fryser fremdeles lett.
En annen ting som er rart for meg, er at ft3 er nøyaktig lik nå som den var på 125 Levaxin. Dvs samme verdi (5,6) på 3,5 Erfa og 125 Levaxin.
-
Hei kram1
Jeg var av dem som ikke direkte ble "syk" av Levaxin -og tilsynelatende konverterte jeg bra også.
Dosen min var 137,5µg/dgl da jeg ble medisinert ned pga subrimert TSH..og på det tidspunktet hadde jeg det ok...men så fikk jeg jo ikke være der, og resten er historie som jag sliter med 4 år etter binyrekræsj og nedmed.
Jeg prøver meg nå på 50µg T4 og 120mg Thyroid-S.
Her skulle jeg få samme mengde T4 som på bare Lev.
Jeg -som deg- akkurat samme (på syntetisk og organisk) : fT3 5,6...og det skulle jo være bra?
Dette er forferdelig vanskelig, og lurer- som flere- om en vil "lande" en dag.
Det blir fortsatt prøve-og feilemetoden her i garden.
Da jeg ble binyresyk fikk jeg bl.a. den vanvittige svettinga, så er vel de som slår inn når jeg kommer litt for høyt(for dem) på thyroid....
Beste hilsen Gunnda.
-
Gunnda,
så utrolig bittert at du ble medisinert ned. Og så vanvittig at det har fått slike følger for deg... Flott at du likevel deler det her så kan kanskje andre lære av det!
Jeg har tatt 25 Levaxin i dag, så blir spennende å se hvordan det virker. Har ikke hatt bivirkninger av Levaxin så er ikke redd for det, mest opptatt av om jeg vil merke effekt i det hele tatt. Binyrene mine var nok veldig slitne da jeg ble satt rett på 75 Levaxin i januar (fikk svineinfluensa i oktober og påfølgende heavye luftveisinfeksjoner etter det), så det kan tenkes at det var en av faktorene som gjorde at Levaxin behandlingen ikke var vellykket.
Hva er din ft4 nå da?
-
Berit......må jo innrømme at jeg delvis har norsk helsevesen godt opp i halsen(flere årsaker til det), så holder meg mest for meg selv...""de""hører jo bare det de VIL lell!!
Så--derfor har jeg ikke vært hos lege på over et år, men tok en blodprøve i vår.
Da var fT4 litt i underkant av 15...og det kjente jeg var for lavt. Gikk kun på Thyroid da, og i farten husker jeg ikke hvor mye, men tipper 3 eller 3,5( a 60mg), men skal se om jeg fortsetter litt i tråden min senere i kveld--med utgangspunkt herfra! (skjer ting snart som mulig kan ha allmenn interesse).
-
Kan godt forstå at du har norsk helsevesen i halsen etter den episoden.
Min fastlege er heldigvis grei nok. Er med på opplegget med Erfa, hc og at TSH ikke er allverden. Var hos han i dag, og da spurte han faktisk om han kunne beholde STTM boka som jeg har gitt han xx9
Ser frem til å lese i tråden din, og håper binyrene dine kommer seg med tiden. Det gjelder å finne en dose der de ikke slites ut ved at stoffskiftet er for høyt eller lavt...
-
Hei
Ja, så rart det var at t4 ikke hadde gått mer opp? Kan jo egentlig forstå at du vil prøve levaxin igjen, da.
Ser også fram til å lese mer om dine erfaringer, Gunnda!
Lykke til Berit og Gunnda hjertflag1
-
Takk, Rufushjertflag1 Har forresten vært i ganske fin form i går og i dag. Kanskje det er Levaxinen som slår til, he he griner11
Har forresten begynt å innta 5 dl kokosmelk pluss 6 spiseskjeer med olivenolje om dagen, hvilket jeg merker gir veldig god energi. Drikker tre smoothier med dette pr dag.
-
Fått blodprøvesvar mht mineraler osv, derav magnesium. For første gang har jeg falt utenfor nedre ref område, til tross for at jeg har spist mg tilskudd til den store gullmedaljen, samt fått dette intravenøst i en vitamin- mix ca 8 ganger. Er nå høy på D3, B12 og i midtre ref på andre mineraler. Jern går litt opp og ned, ligger stabilt rundt 40-70.
Men det er altså magnesium som er problemet. Og dette er jo så viktig mht binyrer/for å takle stress! Verdiene har gått merkbart ned (fra 0,79 til 0,69) etter at jeg kun begynte på Erfa. Er dette et tegn på at t3 forbruker magnesium tenker jeg...En annen ting som kan være årsak til nedgangen, er at jeg har byttet fra rent mg tilskudd til et mg/cal tilskudd. Wilson skriver jo at mg og cal ikke skal tas sammen...
Uansett, jeg har nå begynt å smøre meg med mg olje samt gått over til rent mg tilskudd. Vet det finnes mg i flytende form også- har noen erfaringer med at opptaket av dette er bedre?
-
Heia Berit
På facebook (hvis du er der) har de en egen side for D vitaminer og hun som administrerer denne har engasjert seg litt i magnesium også. Hun har lagt ut noen linker til ulike steder å kjøpe. Kanskje noen gode ideer der?
-
Hadde det akkurat på samme måte sist jeg var hos legen når det gjelder magnesium. Nivået hadde gradivs falt, og nå sist var jeg nedefor referanseområdet. Siden september har jeg brukt flytende magnesium chlorid fra Iherb: http://www.iherb.com/Allergy-Researc...6-ml/3446?at=0 Brukte fra før tabletter med magnesium citrat.
Er spent på om dette har hjulpet på nivåene mine. Tar det morgen og kveld og noen ganger midt på dagen om jeg husker det. Har legetime på Balder i morgen, men jeg tror faktisk ikke magnesuimnivået mitt ble testet i forkant av denne legetimen...? :sad: Så ikke sikkert jeg får svaret i morgen likevel. Må be om å få testet i tilfellet....
-
Takk for svar, dere.
Skal sjekke D3 siden på facebook og se etter tips.
Rufus; vi er altså i samme situasjon mht magnesium. Tror virkelig ikke det er så bra å være lav på dette....Hadde vært interessant å se om du hadde gått opp nå som du har tatt flytende tilskudd. Håper du poster her isåfall:-) Skal ta en runde på iherb nå.
Nivået mitt har faktisk gradvis steget siden første gang det ble målt i april. Derfor er det rart at det plutselig har sunket, og ikke bare litt men lavere enn det noengang har vært. Jeg har som sagt en mistanke om at det skyldes overgang til bare Erfa.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Fått blodprøvesvar mht mineraler osv, derav magnesium. For første gang har jeg falt utenfor nedre ref område, til tross for at jeg har spist mg tilskudd til den store gullmedaljen, samt fått dette intravenøst i en vitamin- mix ca 8 ganger.
Men det er altså magnesium som er problemet. Og dette er jo så viktig mht binyrer/for å takle stress! Verdiene har gått merkbart ned (fra 0,79 til 0,69) etter at jeg kun begynte på Erfa.
Dette er jo veldig interessant!! Men kjedelig for deg selvsagt. hjertflag1 Takk for at du poster dette! Stod faktisk med magnesiumboksen min i går kveld og fikk plutselig en innskytelse om at jeg burde ta mere enn to tabletter. Så jeg tok 4. griner11 Overtroisk som jeg er, er jeg nødt til å få fastlegen til å ta mg prøve av meg i morgen. :D Og hvertfall når jeg ser dette! Ja, kanskje dette er et problem hos oss "alle" som trapper opp på Erfa? Kanskje vi trenger mere enn andre også? Det er jo logisk på en måte.
Regner med at jeg forbruker magnesium kun på fastelge:wink:besøket mitt i morgen også. desp1
xx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heia Berit
På facebook (hvis du er der) har de en egen side for D vitaminer og hun som administrerer denne har engasjert seg litt i magnesium også. Hun har lagt ut noen linker til ulike steder å kjøpe. Kanskje noen gode ideer der?
Er det denne du mener, Blondie?
-
Jeanette, angående blodprøvemåling av magnesium, så er visst ikke den helt 100% til å stole på. Den viser visst litt mindre enn det det er tilgjengelig, hadde en diskusjon med n'Finn om det
-
joda, en hyggelig en da.
Det er ikke så mye Mag. i blodet, det meste er jo levert, og hvis det har vært "levert" for lite gjennom mange år, hjelper det liksom ikke at en får et blodprøvesvar som er sånn nogenlunde.
Blodprøven gjenspeiler likevel ikke kroppens situasjon.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Er det
denne du mener, Blondie?
Nei, jeg mener den norske siden