-
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rexxy69
ref. på Ft3 fra Ullevaal på 3,5-6,5 mens ft4 har samme referanse (11-23) som f.eks Aker også (11-23) - imidlertid har Aker da ref. på 3,6-8,3 på ft3. Noe som ikke stemmer? Må være veldig ulike pasienter de henter referanser fra.
For meg ser det ut som man kan ta disse ref.veriene med en klype salt og at du fremdeles har mye å gå på på ft3.
Så har vi kortisol som i utgangspunktet naturlig har følgende virkninger:
Nedbrytning av fett,- proteiner og benvev, stresshormon og virker antiinflamatorisk. Kortisol stimulerer i utgangspunktet naturlig ikke immunforsvaret. Derimot vil kortisol i høye doser og gjerne da medisinsk som prednisolon (synt.) hemme immunsystemet ved å redusere antall lymfocytter i blodet og mengden i lymfoid vev og det fører til mindre vevsskade og lavere antistoffproduksjon. Men vi benytter jo ikke kortisol i høye doser - iallefall ikke jeg - kan vi her få en motsatt virkning? At vi stimulerer antistoffproduksjonen? Kan nesten se slik ut.
Hei Berit og rexxy69
Det at referanseområdene er ulik fra lab til lab skyldes mest av alt at maskinene er ulikt kalibret, at det er ulike typer maskiner som benyttes. I praksis betyr det at dersom du sendte to prøver tatt samtidig, til to ulike laboratorier så vil du få to ulike prøvesvar. Det har med andre ord lite å gjøre med bredden på referanseområdet innefor norske grenser. Her opererer vi med ganske lik standard. Et godt eksempel på det var i juni når jeg målte anti TPO med en ukes inntervall. Den ene prøven ble analysert på UNN, den andre på Aker. Resultatene var som følger:
UNN: 634
Aker: 995
Ganske stor forskjell mener jeg.
Når det gjelder utvikling av antistoffer har jeg i likhet med deg og Berit opplevd mye opp og ned i løpet av 20 år med denne sykdommen, uten at jeg har brukt steroider før nå. Legger ved en artikkel om utvilking av antistoffer mot thyreoidea.
kram1
http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php...f2004|2729.pdf
...spennende å se på dette i sammenheng med denne artikkelen som jeg mener du har referert til tidligere også (særlig avsnitt om immunosuppression)
http://en.wikipedia.org/wiki/Glucocorticoid
Gleder meg over bedringen din, Beritvink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Hrstad: Jeg hadde brukt hc i tre uker (fra slutten av juli) da jeg tok prøvene i midten av aug. Anti tpo hadde da steget fra 120 (mai) til 200 (august), så det var ikke så mye. Den store stigningen har kommet når jeg kuttet ut Levaxin samt har økt på med Erfa dosen. Det kan jo ha noe med hc også å gjøre, men da har den virkningen kommet gradvis isåfall. Jeg bruker ikke melatonin forresten. Går på 20 hc pr dag. Håper formen din kommer seg. Holder du også på med doseøkning siden du har lave verdier?
Kan det ha noe med Levaxinen å gjøre da? - Også kuttet Levaxin - smgj har postet noen artikler om at syntet T4 kan senke antistoffer. Skal lese dem på nytt tror jeg.
Ja da øker og øker men det tar jo sånn tid - tør ikke å gå for fort selv om jeg egentlig ikke har noen bivirkninger. 120mg/2 grain morgen og 30mg1/2 midt på dagen nå - + hc 10mg delt på to. Øker forsiktig opp mot 3 til 3,5... så får vi se... Litt usikker på om erfa er for "svak"........underøker andre muligheter om dagen.
Har tatt 2mg. melatonin og 5mg pregnenolone også - melatoninen har ryddet opp i søvnproblemene så har ikke lyst til å slutte med dem men pregnenolone vet jeg ikke helt. Blir varmere av dem iallefall - ikke beinkald på hender og føtter, og kjenner at det sakte men sikkert går fremover. Er vel en tre uker siden jeg startet med å dosere opp, men har hatt altfor mye stress på jobb til å få noe skikkelig ut av det. Glemte både type "vinterdosering" og ekstra tilskudd av både tyroider og kortisol i litt heavy perioder og det betaler jeg for nå tror jeg.
Sitat:
PS Aker og Ullevål har vel ikke samme ft4 skalaer? I følge mine utskrifter har som sagt Aker 8-20 mens Ullevål har 11-23. Prøvene ble faktisk sendt både til Aker og til Ullevål for å sammenlikne, men Ullevål er mye raskere (tar 1-2 dager), mens Aker tar opptil to uker før svar foreligger.
Beklager jeg så feil - det er Furst som opererer med 11-23 ikke Aker.
H:-)
-
Hei Hrstad,
Sitat:
Kan det ha noe med Levaxinen å gjøre da? - Også kuttet Levaxin - smgj har postet noen artikler om at syntet T4 kan senke antistoffer. Skal lese dem på nytt tror jeg.
Jeg hadde anti tpo på over 1300 ved oppstart av Levaxin, og etter tre mnd på Levaxin var de nede i 180. Så for min del er det ganske tydelig at Levaxin senker antistoffene. At antistoffene nå har føket i været etter at jeg tok bort Levaxindelen, støtter også opp under dette. Spørsmålet er da om det er dumt å gå rundt med høye antistoffer, det er jo noen som mener det. Jeg merker forsåvidt ikke noe til om de er høye eller lave, har ikke flere symptomer nå enn for fire uker siden, da de var lave.
Sitat:
Ja da øker og øker men det tar jo sånn tid - tør ikke å gå for fort selv om jeg egentlig ikke har noen bivirkninger. 120mg/2 grain morgen og 30mg1/2 midt på dagen nå - + hc 10mg delt på to. Øker forsiktig opp mot 3 til 3,5... så får vi se... Litt usikker på om erfa er for "svak"........underøker andre muligheter om dagen. Har tatt 2mg. melatonin og 5mg pregnenolone også - melatoninen har ryddet opp i søvnproblemene så har ikke lyst til å slutte med dem men pregnenolone vet jeg ikke helt. Blir varmere av dem iallefall - ikke beinkald på hender og føtter, og kjenner at det sakte men sikkert går fremover. Er vel en tre uker siden jeg startet med å dosere opp, men har hatt altfor mye stress på jobb til å få noe skikkelig ut av det. Glemte både type "vinterdosering" og ekstra tilskudd av både tyroider og kortisol i litt heavy perioder og det betaler jeg for nå tror jeg.
Vanskelig med stress på jobb og doseøkning, mange baller å ha i lufta på en gang. Ellers er det som du skriver sikkert viktig å stressdosere både med kortisol og tyroider. Jeg har ikke fått det under huden ennå så gjør det sjeldent selv. Uansett- lykke til med doseøkning og jobb! Imponerende at du jobber nå:-)
-
ANTI-TPO...
Min ble mangedobla etter at jeg begynte med kortison(eneste jeg forandra).
Selv med 8 mnd på thyroid, rikker den seg ikke. >1300.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Hei Hrstad,
Imponerende at du jobber nå:-)
At jeg jobber kan se fint og imponerer kanskje arbeidsministeren - men det er ikke annet enn dumt!!! å jobbe slik jeg er nå....
Jeg har så lite sykepengeret opptjent igjen at jeg dessverre ikke har noe valg, så lenge jeg står på beina må jeg. (Bortsett fra arbeidsgiverperiode og egenmeldinger som jeg må ty til innimellom) når jeg ikke kommer meg opp av senga om morgenen må jeg bare klare å komme meg igjennom på ett eller annet vis frem til nyttår for å klare full opptjening av sykepenger igjen - slik at jeg kan "få lov til" å være syk uten å miste penger eller jobben for den saks skyld.
Det gikk så hardt utover rettighetene jeg hadde opptjent med feilmedisinering, sykehusinnleggelse og alskens problemer tidligere da jeg brukte over et halvt år på å komme meg igjen. Selv om jeg jobbet gradert hele perioden bortsett fra 1,5 mnd. får jeg ikke noe igjen for det nå.Det er forsåvidt ingen nyhet og slik er systemet, men det øker iallefall ikke motivasjonen for å forsøke å jobbe så mye jeg klarer neste gang....
Det gikk så bra en periode fra tidlig sommer til slutten av august at både jeg og legen trodde dette skulle gå fint så derfor søkte vi ikke NAV om noen ytelser/arbeidsavklaring etc. Nå er det for tett innpå maxdato til at søknaden i det hele tatt vil bli behandlet før jeg står uten lønn/sykepenger - så det er ikke imponerende og et utslag av spesielt "god holdning"- kun ett utslag av velferdspolitikken som føres..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
rexxy69
At jeg jobber kan se fint og imponerer kanskje arbeidsministeren - men det er ikke annet enn dumt!!! å jobbe slik jeg er nå....
Jeg har så lite sykepengeret opptjent igjen at jeg dessverre ikke har noe valg, så lenge jeg står på beina må jeg. (Bortsett fra arbeidsgiverperiode og egenmeldinger som jeg må ty til innimellom) når jeg ikke kommer meg opp av senga om morgenen må jeg bare klare å komme meg igjennom på ett eller annet vis frem til nyttår for å klare full opptjening av sykepenger igjen - slik at jeg kan "få lov til" å være syk uten å miste penger eller jobben for den saks skyld.
Det gikk så hardt utover rettighetene jeg hadde opptjent med feilmedisinering, sykehusinnleggelse og alskens problemer tidligere da jeg brukte over et halvt år på å komme meg igjen. Selv om jeg jobbet gradert hele perioden bortsett fra 1,5 mnd. får jeg ikke noe igjen for det nå.Det er forsåvidt ingen nyhet og slik er systemet, men det øker iallefall ikke motivasjonen for å forsøke å jobbe så mye jeg klarer neste gang....
Det gikk så bra en periode fra tidlig sommer til slutten av august at både jeg og legen trodde dette skulle gå fint så derfor søkte vi ikke NAV om noen ytelser/arbeidsavklaring etc. Nå er det for tett innpå maxdato til at søknaden i det hele tatt vil bli behandlet før jeg står uten lønn/sykepenger - så det er ikke imponerende og et utslag av spesielt "god holdning"- kun ett utslag av velferdspolitikken som føres..
Ok, det forklarer saken. Høres ikke gøy ut, rexxy69!! Stivbente regler..... Jeg har selv min første sykemelding nå. Planen er at jeg nå er sykemeldt en periode til jeg blir bra. Men jeg ser jo at med stoffskifte problemer så er ting veldig variabelt, og det bekymrer meg!! Man kan bli bra, for så å bli dårlig igjen innen ganske kort tid. Akkurat nå ser jeg ikke helt for meg at jeg kan jobbe 100% og tut og kjør om noen få mnd. Tror binyrene er en ganske stor utfordring for min del. Hvorfor har du blitt dårlig igjen etter en fin forsommer og august- underdosert antar jeg?
-
Jeg kan dessverre bare gi deg rett at det er slik det funker.
Og blir du bedre på tyroide hormoner, får du pent betale for din gjennvunnende arbeidsevne selv.
Om det er noe igjen, og om ikke er somlet så jævlig at er er for sent da........
Betale vil du likevel for en bedret helsesituasjon.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Hei rexxy69,
Jeg hadde anti tpo på over 1300 ved oppstart av Levaxin, og etter tre mnd på Levaxin var de nede i 180. Så for min del er det ganske tydelig at Levaxin senker antistoffene. At antistoffene nå har føket i været etter at jeg tok bort Levaxindelen, støtter også opp under dette. Spørsmålet er da om det er dumt å gå rundt med høye antistoffer, det er jo noen som mener det. Jeg merker forsåvidt ikke noe til om de er høye eller lave, har ikke flere symptomer nå enn for fire uker siden, da de var lave.
Vanskelig med stress på jobb og doseøkning, mange baller å ha i lufta på en gang. Ellers er det som du skriver sikkert viktig å stressdosere både med kortisol og tyroider. Jeg har ikke fått det under huden ennå så gjør det sjeldent selv. Uansett- lykke til med doseøkning og jobb! Imponerende at du jobber nå:-)
Kjære Berit
Hvem vet...kanskje hadde antistoffene dine steget med eller uten levaxin? Slikt får man ikke svar på. Det som egentlig er interessant er om symptomene man har skyldes antistoffer eller ikke? Ut fra denne rapporten ser det ut til at synkende cortisol øker antistoffer. I tillegg har jeg en annen rapport som sier at det er økte tilfeller av lav cortisol hos hypothyreosepasienter. Så kanskje er det konsekvensen av å ha gått med lav cortisol vi ser ut av prøvesvarene og ikke konsekvensen av å tilføre cortisol:?: Det blir litt sånn "hva kom først høna eller egget" diskusjon. Men den er viktig dersom antistoffene gir hyposymptomer.
-
Angående økte antistoffer; jeg kom på nå at jeg begynte å ta jod tilskudd for noen uker siden- som en del av "trace minerals" mix fra Now Foods. Leser på STTM at jodtilskudd kan øke antistoffene. Nå skal jeg kutte ut det og se om det hjelper.....
Ellers er det mye motstigende teorier ute å går når det gjelder hva som kan øke antistoffene. STTM mener at høy nok naturlig tyroid dose vil senke antistoffene. Har imidlertid lest et par steder at tyroid fra gris vil øke antistoffene. Ikke lett å vite.... Men for min egen del er det likevel interessant å følge med på dette, siden det er påtagelig at antistoffene har økt så mye de siste fire ukene. Det må jo skyldes enten overgangen til bare Erfa, eller at jeg har begynt å ta jod. Begge deler skjedde ca på likt.
Til Gunnda og Kevlin; takk for svar fra dere før i dag. Gunnda; hos deg virker deg som om kortisoltilskudd er "synderen", hvilket kan stemme overens med rexxy69s erfaringer. Kevlin; det fungerer tydeligvis fint for deg med så høy ft3? Fint å se at det går an. Takk for innspill.
-
Slenger meg på angående antistoffer etc. Min anti-tpo har også vært godt over 1000 (husker ikke helt , men mener den lå på rundt 1300 på det meste). Den har gått ned gradvis. For ett år siden var den 557 da gikk jeg enda på levaxin og brukte bare hc krem. Etter at jeg gikk over til Cortef og Thyroid har antistoffene fortsatt å synke. Ved siste måling var den på 204. Det er riktignok nesten et halvt år siden jeg testet anti-tpo nå, så sikkert på tide og ta en sjekk til neste legetime.
Jeg bruker osgå melatonin, har gjort det i snart ett år. Har variert dosen, men har brukt fra 4-6 mg.
-
Hei:-)
Jeg har egentlig et spm til Finn. Har tenkt på at det er litt rart (men bra) at du har gått ned fra 5 til 2 grain i dose. Du skriver jo ofte at "ulempen" med å ta stoffskifte piller fremfor at kjertelen regulerer stoffskiftet, er at man går glipp av kroppens naturlige justeringer i løpet av en dag (feks v trening og ved sykdom).
Det virker som om kjertelen din har våknet litt til live igjen siden du har kunnet halvere dosen. Merker du dette også på dagsformen din? Dvs er du i bedre form nå enn da du gikk på 5 grain? For nå reguleres vel stoffskiftet mer av kjertelen selv enn det gjorde før tenker jeg.
Kanskje et rart spm. Men jeg har tenkt litt på dette da.....:wink:
-
Dette tenker jeg også ofte på Berit.
Jeg har bevisst ikke skrevet om det på en stund fordi jeg er så usikker på hva som skjer for tiden. Ville gjerne ha litt oversikt og kontroll før jeg skrev, men her kommer det "usensurert" :
Det var i -07 jeg brukte 5G. Har brukt rundt 4G siden.
Året før jeg begynte med ERFA gikk jeg på 2G ny Armour + 1,5G Westroid.
ERFA begynte jeg med fra april-10 på 250mg som skulle tilsvare omtrent den T4dosen jeg hadde. Den økte fra 133µg til 146µg da. (Jeg trodde på det tidspunktet at det var 140µg i ERFA'en).
Den dosen holdt 11uker.
Jeg fikk tiltakende muskulære smerter i brystet og 1.juli gikk jeg ned til 125+60mg. Brystsmertene ble bedre.
Etter nye 11uker gikk jeg ned til 125mg.
For to uker siden ned til 90mg. Samtidig begynte jeg med 25mg 7Keto + 25µgD3.
Hvasjera ?
-
Det er jo en annen mulig forklaring også - det er at omsetningen hos deg har blitt mer effektiv slik at du nå tar opp/utnytter mer at de hormonene du spiser?
Det er jo så mangt som påvirker effektiviteten av den dosen vi spiser i oss - både på mage-/tarmnivå og på cellenivå.
Mary Solomon skrev nettopp dette om D-vitamin... At det er VITALT FOR OPPTAKET PÅ CELLENIVÅ. Følger man lenkene så er det jo ennå flere vitaminer/mineraler som må være på plass om man skal utnytte stoffskiftehormonene - om man klarer å få tilstrekkelig av dem fra tarmen til blodet.
Ikke for å ta ifra deg håpet, men det finnes flere mulige forklaringer. Uansett er det utvilsomt at stoffskiftet ditt har blitt mer effektivt - enten det er på den ene eller den andre måten.
xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Dette tenker jeg også ofte på Berit.
Jeg har bevisst ikke skrevet om det på en stund fordi jeg er så usikker på hva som skjer for tiden. Ville gjerne ha litt oversikt og kontroll før jeg skrev, men her kommer det "usensurert" :
Det var i -07 jeg brukte 5G. Har brukt rundt 4G siden.
Året før jeg begynte med ERFA gikk jeg på 2G ny Armour + 1,5G Westroid.
ERFA begynte jeg med fra april-10 på 250mg som skulle tilsvare omtrent den T4dosen jeg hadde. Den økte fra 133µg til 146µg da. (Jeg trodde på det tidspunktet at det var 140µg i ERFA'en).
Den dosen holdt 11uker.
Jeg fikk tiltakende muskulære smerter i brystet og 1.juli gikk jeg ned til 125+60mg. Brystsmertene ble bedre.
Etter nye 11uker gikk jeg ned til 125mg.
For to uker siden ned til 90mg. Samtidig begynte jeg med 25mg 7Keto + 25µgD3.
Hvasjera ?
Hei, skjønner jo at du vil vente med å redegjøre for dette for å få oversikten selv først, men takk for svar:p
Det er jo litt facinerende at du nå klarer deg på 90 mg, da!! For oss med antistoffer vil vel ikke dette kunne skje. Men kjertelen din er jo ikke ødelagt, så kanskje du vil kunne gå helt av en dag? Binyrestøtte (7keto) kan jo tilsi at man må gå ned i dose. Vel, jeg er nesten litt misunnelig jeg, tenker at det må være godt å merke at kroppen gjør (noe av) jobben sin igjen:wink:
Ønsker deg i alle fall lykke til videre. Håper du vil oppleve stabilitet etter hvert. Det er sikkert litt slitsomt å måtte være var på å endre dosen hele tiden.
hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Det virker som om kjertelen din har våknet litt til live igjen siden du har kunnet halvere dosen. Merker du dette også på dagsformen din? Dvs er du i bedre form nå enn da du gikk på 5 grain? For nå reguleres vel stoffskiftet mer av kjertelen selv enn det gjorde før tenker jeg.
Min personlig teori (dog støttet af "udvalgte" endokrinologer) er, at mens syntetisk levothyroxin deaktiverer (rest)kirtlen, vil overgangen til Thyroid i løbet af en tid (nok individuelt for hver enkel) - aktivere kirtlen/restkirtlen igen, helt eller delvis (dette var det eneste n'Finn og jeg aldrig kunne blive enige om før i tiden xx1 ). Denne teori støttes af flere videnskabelige undersøgelser, der alle har det tilfælles, at de er blevet afsluttet i årene 1941-1975 dvs. før syntetisk levothyroxin har fortrængt Thyroid USP. (+ en undersøgelse i 1989, men her ved jeg ikke om det var syntetisk eller organisk hormon som var i spil). Listen kan ses her. UL af min restkirtel der ellers så "stendød" ud under de 26 Eltroxin-år, viste en levende kirtelvæv ca. 2½-3 år efter overgangen til Thyroid USP. Hvad sagde UL-lægen til det, vil jeg ikke gengive her, fordi han bandede og det var lige før at han gik i gulvet af chokket. Denne oplevelse har nemlig lavet totalt om på alle hans forestillinger om den obligatoriske, sikre "kirtel-død" som følge af hormonterapi. Der må være en forskel på behandlingstypen: hvor den ene undertrykker, genopliver den anden... smilja1
-
Da er vel dette årsaken til den praksisen i Nederland om å "prøve kjertelen" etter en tid med medisinering (referert i en eller annen tråd som jeg ikke finner igjen)... Såvidt jeg har forstått bruker de mer Thyroid der enn i andre land...?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Min personlig teori (dog støttet af "udvalgte" endokrinologer) er, at mens syntetisk levothyroxin deaktiverer (rest)kirtlen, vil overgangen til Thyroid i løbet af en tid (nok individuelt for hver enkel) - aktivere kirtlen/restkirtlen igen, helt eller delvis (dette var det eneste n'Finn og jeg aldrig kunne blive enige om før i tiden xx1 ). Denne teori støttes af flere videnskabelige undersøgelser, der alle har det tilfælles, at de er blevet afsluttet i årene 1941-1975 dvs.
før syntetisk levothyroxin har fortrængt Thyroid USP. (+ en undersøgelse i 1989, men her ved jeg ikke om det var syntetisk eller organisk hormon som var i spil). Listen kan ses
her. UL af min restkirtel der ellers så "stendød" ud under de 26 Eltroxin-år, viste en levende kirtelvæv ca. 2½-3 år efter overgangen til Thyroid USP. Hvad sagde UL-lægen til det, vil jeg ikke gengive her, fordi han bandede og det var lige før at han gik i gulvet af chokket. Denne oplevelse har nemlig lavet totalt om på alle hans forestillinger om den obligatoriske, sikre "kirtel-død" som følge af hormonterapi. Der må være en forskel på behandlingstypen: hvor den ene undertrykker, genopliver den anden... smilja1
Utrolig:-) Kanskje rett hjelp til kjertelen, dvs i form av medisin som faktisk virker og stimulerer systemet, fungerer som en slags krykke kjertelen kan støtte seg på, helt til den gradvis blir mer i stand til å gå igjen? Men dette er såvidt jeg ser begrenset til å gjelde dere som ikke har antistoffer som har ødelagt kjertelen.
-
Kjempespennende teori, Anisa, vet du om det gjelder oss med hashimotos også?
Jeg har også en tanke som ikke er like veldokumentert, men velger å dele.
Finn har tidvis tatt en ganske stor dose thyroid. Dvs at masse hormon flyter rundt i blodet. Kroppen "tenker" at med så mye hormon, må det "bygges" flere reseptorer som hormonene kan feste seg på. Nå disse er på plass, synker behovet for store medisin doser. Som sagt...bare en tanke.
-
Jeg ved bare, at hollændere klager ikke så meget (som andre) over deres behandling på udenlandske fora. Det lader også til, at behandlingsprotokollen i Holland har den hollandske patientforening en stor indflydelse på og derfor er det ikke overraskende, at Holland køber så meget af Biofac-pulveret fra Danmark, som tilfældet er. Man kan nemlig ret meget "nemmere" teste kirtlens restfunktion når man er i behandling med Thyroid, end med levothyroxin. Med Thyroid er det "direkte til målet", mens med levothyroxin er det mere "ad omveje" (formoder jeg).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Kjempespennende teori, Anisa, vet du om det gjelder oss med hashimotos også?
Jeg ved for lidt om det autoimmune, men mener alligevel at så længe en restfunktionen består, vil det bioidentiske (med vores) Thyroid undertrykke inflammationen og understøtte restkirtlens egen produktion - selv om jeg siger ikke, at Thyroid kan helbrede Hashimoto's. Men jeg tror helt bestemt på, at Thyroid bevarer restfunktionen i en Hashimoto's-kirtel længere end anden behandling.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Finn har tidvis tatt en ganske stor dose thyroid. Dvs at masse hormon flyter rundt i blodet. Kroppen "tenker" at med så mye hormon, må det "bygges" flere reseptorer som hormonene kan feste seg på. Nå disse er på plass, synker behovet for store medisin doser. Som sagt...bare en tanke.
Eller genaktiveres? En udmærket tanke, faktisk. xx9
-
Det er jo fantastisk om det er kjertelen din som våkner til live igjen da n`Finn! Eller at det er reseptorer som har bygd seg opp igjen! :D Men ikke rart du blir usikker...
-
Veldig intressant å følge tankene deres.
Jeg har jo noen av dem, og ønsker jo at noen kom til realiteter også.
Som dere ser, er det tidlig å anta noe - jeg vil jo oppdatere her.
Pulsen er blitt lavere enn før, noe som må bety at det er et lavere antall hormoner i blodet nå. Morgentemp var nede i 36,3, men viser også 36,5 av og til. Noe mer variasjon, men ikke tegn til lavere stoffskifteakitvitet i nattens restitusjon.
Så er jeg noe mer giddalaus da, og må motivere meg for trening - men det går. Og løpinga går omtrent som før, men lavere pulsnivå da.
-
Blondie:
Sitat:
Tanken er veldokumentert nok i medisinen ift. at målcellene til en viss grad selv kontrollerer sin følsomhet for hormoner ved å regulere antall resptorer. I cellene foregår det hele tiden både nydannelse og nedbrytning av reseptorproteinene. Antall reseptorer tilpasses situasjonen på samme måte som produksjon av hormoner.
Men det er flere forhold å ta hensyn til her. Skjoldkjertelhormoner fungerer ikke alene for selv. Kroppen fungerer som en enhet og er laget slik at ett organ normalt sett ikke får lov til å ødelegge ett annet - så flere hormoner /reseptorer og andre forhold er med i regnestykket her - bla binyre - både bark- (aldosteron, kortisol og androgener) samt marghormonene - adrenalin og noradrenelin (selv om ikke livsviktige som barkhormonene). Flere av disse inngår også i mer eller mindre alle prosesser i kroppen. Kroppen vil uansett ikke oppregulere antall reseptorer for skjoldkjertelhormon slik at det utløses høyere biologisk aktivitet enn de andre organen kan henge med på.
-
En aldri så liten oppdatering fra meg her; har gått på 3, 5 grain i snart 4 uker og skal gå opp til 4 grain på mandag. Har stressdosert noen dager med 4 grain allerede, og det går veldig greit. Formen stiger sakte, virker det som i alle fall. Endringene er så små at jeg ikke alltid vet om det er bedring, men når jeg ser tilbake uke for uke så ser det ut som om det går fremover.
I går var jeg oppe fra kl 06.00 og gjorde litt mange ting (i mine øyne) i løpet av dagen, uten noe hvilepauser mellom, og jeg ble svimmel og litt uvel, ikke helt krise, men sånn at jeg ikke orket å følge med på tv på kvelden, og la meg tidlig. Så jeg ser jo at det ennå er begrensninger når jeg beveger meg ut av comfort sonen hjemme og prøver å leve i normalt tempo.
En gang i uka tar jeg store mengder c-vit, magn, b12 intravenøst. Dagen etter dette er jeg alltid i storslag, som i dag. Hadde som sagt en dag i går der jeg gjorde mye og ble svimmel og sliten, og tenkte at jeg måtte strande på sofaen i hele dag. Men den gang ei, skal snart ut å gå tur, etter å ha støvsugd og rydda hjemme. Må begrense meg for å ikke ta for mye i, for kroppen er så gira på å bevege seg. Vanligvis sier kroppen fra når den vil ha neste dose hc, men i dag sier den langt svakere i fra. Denne gode effekten varer ikke for alltid dessverre- kun spesielt merkbart dagen etter- ,men antakelig henger effekten litt i hele uka, det er det som er meningen i alle fall. Disse injeksjonene er dyre men jeg har bestemt meg for å fortsette med de en gang i uka ut November, så trappe ned. Å ta det en gang i mnd er noe jeg tenker å gjøre en god stund. Det jeg håper er at det kan ha en gradvis effekt på sikt.
Ellers ser jeg frem til å øke Erfa- dosen. Jeg er nok ennå underdosert. Har ikke planer om å overdosere meg, men jeg ser at dosen kommer til å bli over det mange ligger på. Kommer til å gi meg uansett når ft4 er på midten av skalaen, eller kanskje bittelitt over midten, og stå på den dosen lenge. Tipper det blir rundt 4,5- 5 grain, men tiden vil vise. Det tar vel en stund før verdiene kommer opp også, etter doseøkning. Av erfaring vet jeg at min ft4 snegler seg oppover. Så håper jeg bare kroppen (binyran!) tåler all denne t3'en, men det er vel noe den venner seg til etterhvert....håper jeg...:wink:
-
Du har jo kommet deg en ordentlig hakk opp! Jeg er imponert, jeg. Ser du skriver om lekeland, være sosial og vekttrening. Hurra for det! norsk1
Jeg ble jo overdosert. Jeg var oppe i 6 grain. Skjønte ikke at jeg var overdosert. Symptomene var omtrent de samme som da jeg var underdosert (som nå). Så kanskje bør du kanskje ikke gå for fort opp etter at du har kommet på 4 grain? (Det har du kanskje ikke tenkt heller..). Men tenker tilbake til opptrappingsfasen min, da tenkte jeg: "jeg stopper opptrappingen når jeg får hypersymptomer". Jeg fikk bare ikke hypersymptomer (eller jeg gjorde vel egentlig det, men klarte ikke å skille dem fra hyposymptomene), så jeg fortsatt for høyt. Men jeg var kanskje litt for ivrig og gikk opp for raskt, også. :|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
"jeg stopper opptrappingen når jeg får hypersymptomer". Jeg fikk bare ikke hypersymptomer (eller jeg gjorde vel egentlig det, men klarte ikke å skille dem fra hyposymptomene), så jeg fortsatt for høyt. Men jeg var kanskje litt for ivrig og gikk opp for raskt, også. :|
Hei Rufusvink11
Hvordan skjønte du tilslutt forskjellen på hypo og hyper?
-
Jeg fikk høyere hvilepuls (rundt 80). Ble varm. Men det med å være varm og svette mye er egentlig ikke så godt mål for meg fordi jeg er fortsatt varm og blir lett klam/svett, men det skyldes også binyrene har jeg skjønt (eller hypo?). Men jeg var varmere som overdosert, svettet mer. Så ble leverprøvene mine forhøyet (ALAT), og så kom t4 og t3 godt over referanseområdet.
Men jeg vet fremdeles ikke hva som er "riktig" hvilepuls for meg, så det er vanskelig å vite om jeg er hypo/hyper. :?
Må legge til at jeg forstod at jeg var overdosert da jeg følte meg bedre etter at jeg reduserte dosen.
-
Denne tabellen kan iallfall fortelle noe om normalområdet på puls. Der er store variasjoner, og vi som er hypo vil gjerne ligge på den lave siden. Så om man kommer over normalområdet for sin type kan det være et tegn på høy dose iallfall.
http://www.netfit.co.uk/ty13.htm
Tror det er lurt om du sjekker pulsen din innimellom når du kjenner deg bra. Det er et godt hjelpemiddel - og enkelt.
-
Da jeg ble overdosert, ble jeg veldig gira. Sluttet med mindfulness, fordi jeg ikke klarte den avspenningen og avslapningen. Men forsto det likevel ikke, at det var hypersymptomer. Jeg tenker om meg selv at når jeg i mange år har gått på sparebluss, så vet jeg ikke, eller har glemt, hvordan det er å være meg. Derfor kan doseringen oppover være vrien å tolke. Ta det rolig, Berit! Men jeg skjønner om du føler deg utålmodig!
-
Takk for innspill, dere! Gode råd er verdifulle...!!! Det er jo typisk at jeg kommer til å overdosere meg nå; ser alle "faretegnene"; litt for ivrig etter å øke og merker ennå ikke klassiske overdoseringstegn. Har smakt bittelitt av det gode liv og tenker at her er det bare å øse på med det som gir go'formen...
Tenkte dog prøve å styre etter ft4 og å gi meg for en god stund når den ligger på midten av ref område. Har en følelse av at jeg ikke kan forvente å få ft4 mye høyere enn det, og det er jo også i tråd med rådene fra STTM har jeg skjønt. Men endringene i ft4 går jo treigt, så det kan tenkes effekten her vises mye senere enn dosen jeg går på; i mitt hode så tenker jeg imidlertid at etter 6 uker så vil dosens effekt på ft4 ha vist seg? Så om jeg etter 6 uker på fire grain ikke har fått den over midtre del av ref område, så øker jeg videre.
Ellers har jeg vært på tur i parken nå men mann og barn et par timer (rolig tempo da), og er overhodet ikke sliten. Venter jo bare på den store nedturen må jeg innrømme, men lever fra dag til dag, så får jeg bare se hva som skjer. Nå som formen har steget litt, begynner det forfengelige å komme på banen; den h..... vekta ser ikke ut til å ville rikke seg. Men det er det jo pent lite jeg kan gjøre med uansett, så det er bare å starte elsk deg selv som du er- prosjektet:-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Da jeg ble overdosert, ble jeg veldig gira. Sluttet med mindfulness, fordi jeg ikke klarte den avspenningen og avslapningen. Men forsto det likevel ikke, at det var hypersymptomer. Jeg tenker om meg selv at når jeg i mange år har gått på sparebluss, så vet jeg ikke, eller har glemt, hvordan det er å være meg. Derfor kan doseringen oppover være vrien å tolke. Ta det rolig, Berit! Men jeg skjønner om du føler deg utålmodig!
Skjønner godt hva du mener, Ruth! Jeg vet ikke helt hvor jeg skal legge standarden når det gjelder hva som er god form. Jeg har vært sliten de siste ti årene før det slo ut i full blomst etter siste fødsel. Men jeg fungerte jo på et vis da, var bare litt mer sliten enn alle andre og orket til slutt ikke trene noe, enda jeg er veldig glad i å trene. Så om jeg noen gang kan få oppleve å trene igjen i relativt normalt tempo, aner jeg ikke. Men det hadde jo vært fantastisk.
Jeg har fått veldig dårlig holdning av de siste år, særlig etter stoffskiftet ble ordentlig lavt etter siste fødsel. Bruker mye energi (jeg ikke har) til å reise opp kroppen skikkelig, det er for slitsomt i lengden, mer behagelig å gå litt lut. Er dette vanlig? Tenker at dette er et tegn på at jeg ennå er noe underdosert.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Jeg har fått veldig dårlig holdning av de siste år, særlig etter stoffskiftet ble ordentlig lavt etter siste fødsel. Bruker mye energi (jeg ikke har) til å reise opp kroppen skikkelig, det er for slitsomt i lengden, mer behagelig å gå litt lut. Er dette vanlig? Tenker at dette er et tegn på at jeg ennå er noe underdosert.
Det kan godt tenkes at det er stoffskiftet. Jeg tenker som så at alt som er endret fra før jeg ble syk er stoffskifterelatert. Tenker også at vi må bare bruke lang tid på å bygge opp binyrefunksjonen. Uten fungerende binyrer, ikke fungerende stoffskifte. Det er jo dessverre derfor det tar ekstra lang tid for oss å bli bra i forhold til dem som ikke har binyreproblemer av alvorlig art. Jeg drømmer også om å kunne bruke kroppen, trene og være aktiv. Vi kan da vel klare det til sist?
-
Jeg tror det er lurt at når man kjenner at man er litt gira, har det bra og orker mer - tar et lite hvileskjær med oppmedisineringen, og er nøye med å "ta vare på seg selv og ikke overforbruke krefter". Og vente litt lengre for å verifisere at det fremdeles er for lite... og for å la kroppen ta unna den forrige økningen. Selv om det kjennes uendelig mer fristende å bare "kjøre på".
Jeg kjenner igjen dette (giringen) fra min oppdosering på levaxin - og jeg vil tro at den virker langt saktere enn den gjør for dere som tar tilskudd som inkluderer t3...
Ved hver oppdosering fikk jeg etter en stund en opptur som så bølget ned igjen. Antakelig har dette med at kroppen også girer opp sitt forbruk av et hormon som har vært nøye spart på, og at dette ikke nødvendigvis går helt i takt med oppdoseringen.
Vet at dette ikke er noe hyggelig forslag, men det ER en balansegang mellom å øke for tregt og for fort... Ikke la deg friste fra å gå fra den ene grøfta til den andre? (Men ikke la det gå for lenge heller.)
Det jeg prøver å si er "hold deg til den planen du la da du hadde et nøytralt syn"...?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg tror det er lurt at når man kjenner at man er litt gira, har det bra og orker mer - tar et lite hvileskjær med oppmedisineringen, og er nøye med å "ta vare på seg selv og ikke overforbruke krefter". Og vente litt lengre for å verifisere at det fremdeles er for lite... og for å la kroppen ta unna den forrige økningen. Selv om det kjennes uendelig mer fristende å bare "kjøre på".
Jeg kjenner igjen dette (giringen) fra min oppdosering på levaxin - og jeg vil tro at den virker langt saktere enn den gjør for dere som tar tilskudd som inkluderer t3...
Ved hver oppdosering fikk jeg etter en stund en opptur som så bølget ned igjen. Antakelig har dette med at kroppen også girer opp sitt forbruk av et hormon som har vært nøye spart på, og at dette ikke nødvendigvis går helt i takt med oppdoseringen.
Vet at dette ikke er noe hyggelig forslag, men det ER en balansegang mellom å øke for tregt og for fort... Ikke la deg friste fra å gå fra den ene grøfta til den andre? (Men ikke la det gå for lenge heller.)
Det jeg prøver å si er "hold deg til den planen du la da du hadde et nøytralt syn"...?
Så sant, så sant, Smgj. Det er fint å få back up og råd her på forumet. På mandag har jeg gått på 3, 5 grain i fire uker. Nå har jeg faktisk bestemt meg for å vente litt med å øke pga råd og inspirasjon her inne.
Jeg mistenker at jeg er på oppturen etter en oppjustering, og så bølger det ned igjen. Men jeg kan jo ikke vite. Og du har i alle tilfelle rett; man får ikke en ordentlig test av dosen før man har gått på den en stund. Nå har jeg det rimelig greit så jeg trenger jo ikke haste videre, er ikke helt desp lenger (men litt desp, for jeg vil ha MER MER MER av denne formen som viser seg i det svake). Vanskelig balansegang det her.
Sluttet det til slutt å komme en bølgedal etter doseøkning for deg? Har inntrykk av at formen din er ganske bra nå?
(PS et teknisk spm; vet noen hvordan man kan svare på flere meldinger i ett svar, dvs ta inn flere quotes i ett svar, der det også fremgår hvem quote'en er fra?)
-
Jeg har bare hatt småbølger, jeg. Altså... jeg blir "vanlig slapp"... mens når jeg er på opptur er jeg "MER" av alt... gjør masse og gjennomfører det... har ikke rompa i sofaen annet enn under måltider.
Når jeg bølger ned blir det fristende med en middagshvil, og jeg sitter kanskje ved pc'en i stedet for å gjøre noe. Drømmer sjeldnere. Så det er små bølger det er snakk om. Dersom det ikke hadde gitt blodprøvefall hadde legen min kommet til å kalle det normalvariasjon.
Jeg hadde siste doseøkning (så langt) 1. oktober....Da hadde jeg hatt 112,5 siden 23. juli. Det lengste for min del så langt. Så jeg vet ikke hvordan det er å være stabil. Jeg vet bare at etter en økning har jeg en finere periode (for meg bedre enn på mange år), og så ramler jeg noe tilbake igjen (men ikke på langt nær så langt tilbake som jeg har vært). Så om jeg slutter å få en dal kan jeg ikke svare på. Men jeg vil vel faktisk tro at jeg vil få en liten dal til slutt. Fordi at noen av oppturene mine har vært kunstig mye opp (om de hadde holdt) - til og med om jeg sammenlikner meg selv 10 år tilbake. (Da jeg jobba 3 helger på hotell + 100% (stillesittende da) i måneden og jogget 6km+ annenhver dag!)
Dog.... jeg har nok en fordel på T4 iom at ikke reaksjonene fra kroppen blir så kraftige siden det er en buffer i omdanningen til T3 - som dere ikke har siden dere får tilført T3 direkte.
Så høyt som du er ... så hadde jeg nok - om du ikke kjennes tydelig hypo ut da... ventet iallfall 2 om ikke 4 uker før ny økning?
(Lurer på hvordan dette blir når jeg skal over, jeg...!!!)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
(PS et teknisk spm; vet noen hvordan man kan svare på flere meldinger i ett svar, dvs ta inn flere quotes i ett svar, der det også fremgår hvem quote'en er fra?)
Du klikker bare på dette tegn: https://www.stofskifteforum.dk/image...iquote_off.gif ved de indlæg du ønsker citere fra (tegnet bliver rødt), og dernæst på https://www.stofskifteforum.dk/image...tons/reply.gif
Citaterne vil så fremgå i samme rækkefølge du har klikket på denne https://www.stofskifteforum.dk/image...iquote_off.gif.
Jeg vil dog anbefale, at du sletter det "overflødige" indhold af citaterne, da indlægget ellers bliver ålelangt. Så vidt jeg husker kan man multi-quote 3 indlæg som max. hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Nå har jeg det rimelig greit så jeg trenger jo ikke haste videre, er ikke helt desp lenger (men litt desp, for jeg vil ha MER MER MER av denne formen som viser seg i det svake). Vanskelig balansegang det her.
Heisann Beritvink11
Virkelig godt å høre om formstigningen. Inspirerende. For min del øker jeg med en kvart tablett hver 14.dag. Dette for å tøyle tålmodigheten. Mer psykologisk enn biologisk, men det funker for meg. Men nå er jo du et annet sted enn meg rent formmessig også, så nå er det vel lurt å ta det rolig. Jeg vil bare si litt om det med utålmodighet og motivasjonen for det på generell basis. Vi har begrenset antall sykedager og for meg (og flere med meg) som er langtidssykemeldt er utålmodigheten bundet i det å ville på jobb igjen, uten å sette meg i den situasjonen at jeg ikke kan tillate meg å bli sykemeldt mer. Dette er en faktor man må regne med i denne vanskelige situasjonen dessverre.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Så høyt som du er ... så hadde jeg nok - om du ikke kjennes tydelig hypo ut da... ventet iallfall 2 om ikke 4 uker før ny økning?
(Lurer på hvordan dette blir når jeg skal over, jeg...!!!)
ÅÅhhh jeg er så gira på å øke mer. Kjenner ikke snev av overdosering. Har jo gått på 3, 5 grain i fire uker nå. Planen var å gå opp til 4 grain og så ta det ekstremt rolig derifra, kanskje det til og med holder med 4 grain. Lurer på om jeg skal ta en tur innom legen i morgen for å ta blodprøver, for å se hvor ft4 er. Hvis den fremdeles er under midten, er det vel greit å øke...?
Så du skal også over på Erfa? Sikkert et lurt valg, men hadde det vært meg ville det vært et litt vanskelig valg å ta også, dersom du føler deg veldig bra på Levaxin.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Heisann Beritvink11
Men nå er jo du et annet sted enn meg rent formmessig også, så nå er det vel lurt å ta det rolig. Jeg vil bare si litt om det med utålmodighet og motivasjonen for det på generell basis. Vi har begrenset antall sykedager og for meg (og flere med meg) som er langtidssykemeldt er utålmodigheten bundet i det å ville på jobb igjen, uten å sette meg i den situasjonen at jeg ikke kan tillate meg å bli sykemeldt mer. Dette er en faktor man må regne med i denne vanskelige situasjonen dessverre.
Ja det er virkelig en vanskelig balanse dette. På en måte vil jeg kjapt tilbake på jobb, men nå er jeg samtidig så inne i sykemeldings- opplegget at jeg egentlig føler for å ikke forhaste det. Men å jobbe med redusert sykemelding hadde jo vært ok etter hvert. Jeg tenker at det er liksom nå jeg "gjør jobben" mht til å komme i bedre form. Men det kan jo tenkes at det kommer nedturer senere også. Prevensjon mot fremtidige nedturer er vel å være veldig på vakt på formendringer, måle verdiene en gang i mnd samt å stressdosere med hc en god stund etter man har gått av hc (om man klarer det, da).
PS Anisa; takk for teknisk tips. Litt lettere å organisere svaret sitt nå.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Så du skal også over på Erfa? Sikkert et lurt valg, men hadde det vært meg ville det vært et litt vanskelig valg å ta også, dersom du føler deg veldig bra på Levaxin.
Jeg fungerer godt på levaxin + en haug med kosttilskudd. Men jeg tror ikke at kun t4 er en fullgod erstatning på lang sikt for en død kjertel. Og jeg vil heller ta en overgang før jeg er skakkjørt... Enn å vente til jeg MÅ og har mindre overskudd.
Jeg kan alltids snu om det ikke funker - det er jo det letteste i verden. :wink:
God fortsatt bedring - jeg ser på meldingene dine at du har det mye bedre. (Og jeg tillater meg å tro at for deg så har det vært et riktig valg å slutte å forsøke å være superdamen... og tillate deg å være syk. xx4)
PS - det er ikke bra å gå tilbake så tidlig at man knekker i sammen igjen heller... Legene er da med på en gradering om man foreslår det.
-
Hei BeritM!
Veldig godt og se at du er bedre! :D Supert! kram1
Vil bare du skal tenke på hvorfor du vil øke, hvis du har det bra på 3.5 grains. :) Jeg har ikke noe svar her jeg altså :)
Samtidig hvis du bestemmer deg for å øke, hadde det jo også vært en idè å øke med 15 mg hver 14 dag eller no` opp til 4 grain. Men her har du jo flere alternativer da :)
Også er jeg nok en gang veldig enig med smgj ang. sykmelding. Vi er jo inne i en ganske turbulent periode, og har mange ganger nok med å være tilstede i vår egen kropp og situasjon og gjøre kloke veloverveide tiltak.. Overskuddet og kreftene du har nå, har du vel fortjent å bruke på deg selv en stund til syns jeg da. hjertflag1
Gleder meg med deg, og så var noe av poenget mitt bare at du skal tenke flest mulige perspektiver før du øker. Da har du best mulig grunnlag for å gjøre et klokt valg. Slik som du har gjort mange ganger før. xx4
-
Jeg mener jeg har lest at det tar 6-8 uker før blodprøvene viser doseendringen. Det betyr at om du tar en prøve i dag, viser den dosen du gikk på for 6-8 uker siden. Det er sånn med levaxin, og jeg antar at det samme gjelder thyroid