-
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Takk Nora! Så disse høye tallene betyr bare at jeg er i overgangsalderen? Det vet jeg! Men det er forvirrende når overgangsalderen og verdier ikke nevnes noe sted, var på Fürst og mange andre steder og leste. Og når halvparten av dem som tar blodprøver en eller annen gang vil komme i overgangsalderen, kunne det kanskje være aktuelt å si noe om det, og ikke bare sekundær gonadesvikt?
-
Hei Vigdis
Skal love deg at jeg holder meg unna forsøk på besvare slike spørsmål i framtia.
Det er mulig man likevel kan kalle det "sentrale forhold" - de styres jo derfra, men så går jo naturen sin gang da, og da besitter de som er mitt oppidet nødvendige kunnskaper.
Som jeg aldri kan få i slike saker........
-
Ha-Ha! :lol::lol:Ikke hold deg unna, Finn! Er det ikke på denne famlende måten vi lærer noe da? Hoppe ut i det med begge beina. Finnes ikke så mange andre god måter å lære på, gjør det vel? Vi får fortsette. Har jeg driti meg ut, vel, så har jeg det. Men jeg visste jo ikke. Så jeg ser det ikke sånn. Samme med deg. Vi kan jo ikke vite alt heller. vedikke1
-
Neida Vigdis - det greier jeg best selv :(
Jeg tenkte nærmest på at det er jo også greitt at jeg ikke blander meg i "damesaker..."
Kom til å tenke på den hankatten som var så ivrig i "vårspillet" at de gjellet ham.
Den klarte ikke holde seg unna damene likevel, men nå satt den bare på gjerdet å så på og skrek og bar seg like fælt.
Den ble omdøpt og det nye navnet ble "konsulenten".......
Men ja, absolutt - det er jo på denne måten man lærer, så på de andre områdene klarer jeg vel ikke stagge meg ?
Har lært utrolig mye av å bli rettet på, så det håper jeg også dere alle sammen fortsetter med.
-
Rufus--aller først tusen takk for linken!!
Vigdis...nå har jeg fått tilsendt "HYDROCORTISONE-Roussel-10mg"
fra:
Sanofi Aventis.
Virker dette ok?
Har iallfall begynt, så nå har jeg forhåpentligvis begynt på rett veg framover på egen hand.
Men ikke på egenhand egentlig.for....
Aller først en takk til sønnen min som fant fram til dere da jeg fysisk følte at jeg kjempa for livet. Og så like mye en stor takk til dere inne her som har vært en døråpner til kunnskap om denne delen av livet mitt...
Jeg kan mest sannsynlig takke dere for at jeg er i "live".( Og at jeg tross alt fikk kortison av legen min--hadde ikke gått uten).
En stor takk skyldig til pionerene inne her...og driverne av dette forum!!!
-
Åh, Gunnda kys1kram1
Nå ble jeg glad! Jeg har tenkt så mye på deg, og følt fortvilelse på dine vegne. Gå så lenge, med middelmådig hjelp! Endelig er det din tur!
Jeg håper at du kjenner gode forandringer snart. Kanskje også legge til noen gode adaptogener på toppen av alt? Jeg bruker tre av dem. Lakrissrot får du i vanlig helsekost, driss noen korn i teen mange ganger om dagen. Jeg er mye bedre. Hva det er som gjør godt vet jeg ikke. Summen av alt sannsynligvis: riktige medisiner, bra mat, utposjonere ut krefter, lett trening, adaptogener, søvn og hvile, litt latter, treffe varme og fine mennesker som gjør godt, fylle livet med positive gjøremål.
Jeg unner deg alt godt og litt til, Gunnda! Gleder meg til å høre om fremgang :D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
nå har jeg fått tilsendt "HYDROCORTISONE-Roussel-10mg"
fra:
Sanofi Aventis.
Virker dette ok?
Hurra! Det var gode nyheter! hjertflag1
Jeg har brukt samme merke i fire dager. Merker ikke noe forskjell fra Cortef. Forskjellen er bare at du må dele tablettene. Og det var lett å gleme først :lol:
Nå er du igang. Lykke til videre!
-
Jeg har hatt time nr to på Balder. Og fikk vite at jeg bør kombinere Levaxin med Thyroid. Det liker jeg ikke. Men kanskje kan det være et forsøk verd. Spørs hvor stor del av helheten som skal være Levaxin. De mener at høy rT3 kan gå ned ved hjelp av Levaxin. Noen som kjenner den teorien? Min er litt høy, skal måle den igjen. Jeg er usikker på bruk av Levaxin. Argumentet er at det er for mye T3 i Tyroid, og min FT3 er for høy.
Jeg fikk også høre at jeg går på for høy dose, både HC 32,5 mg og Thyroid 4,75 grain. Og det at min TSH er for supprimert, det kan tyde på en betennelsestilstand. Jeg føler meg temmelig usikker på det jeg får høre. Noe virker logisk for meg, annet ikke. MEN: jeg har fått DHEA! Og det er jeg glad for! Det kan jo tenkes at ved inntak av DHEA vil behovet for HC senkes litt. Så nå er jeg på dag to med DHEA, og synes allerede jeg føler meg litt kvikkere. Kanskje også litt mer aggressiv, ha-ha!
-
Virker som de har en klar behandlingsfilosofi.
Og det er det greitt både å ha, og å tydeliggjøre for pasientene.
Det skal bare ikke bli noen gud.
Jeg har forstått at budskapet er at fT3 kan bli litt høy ved 100% Tyroid, og at dette vil bedres ved å blande inn passe mengde Levaxin.
Jeg forstår logikken.
Men så er det bare det at jeg har forsøkt å blande inn 25µg Levaxin, noe som medfører at jeg etter noen uker kjenner tendenser til de "gamle symptomene".
De jeg hadde når jeg gikk på 100%Levaxin.
Jeg har forsøkt 3 ganger - og det blir ikke flere.
Det er der jeg mener at helhetstenkningen svikter hos Balder. De annonserer med slik tenkning, men følger den ikke.
Også skuffende at TSH-doktrinen kommer så til de grader iveien for dette.
Ikke alle har sin gunstigste verdi innenfor ref.grensene - og det bør alle leger ha i minnet.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg har hatt time nr to på Balder. Og fikk vite at jeg bør kombinere Levaxin med Thyroid. Det liker jeg ikke. Men kanskje kan det være et forsøk verd.
Alt er et forsøg værd, mener jeg, hvis der er en fair chance for at opnå en stabilisering man kan (nogenlunde) regne med i fremtiden. Se lige hvad Nora skrev i går i denne tråd:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
ja jeg reagerte også på at flere pasienter over flere år hadde fått det der med TSH av balderklinikken, og det hørtes ut som om det var gjort en hestehandel der med endokrinologene, at de får lov å holde på mot at de ikke lar noen ha TSH på 0.
Så vet jeg fra gammelt av at omtrent 30% av hypothyreose-pasientene får TSH på 0 ved riktig dosering, altså ft4 og ft3 innenfor referanseområdet.
dessuten fisn det jo alltid noen som trenger ft4 og ft3 høyere enn referanseområdet, og 0 i TSH, og hva med dem?
Heldigvis så fins det en rekke allmenleger som ser pasientene sine an og følger med, og lar dem få riktig dose med hva de trenger.
Om det med Levaxin pluss Armour, så fins det en del pasienter som trenger begge deler, og de har det horribelt eller noe lignende hvis ft4 er i nedre halvdel. De trenger noe levaxin i tillegg til Thyroid.
Så fins det dem som trenger bare ren Thyroid.
Og det fins dem som blir dårlige bare de får ft4 i øvre halvdel, de trenger ft3 høyt samt ft4 i nedre halvdel et sted.
Og så fins det dem som lager rt3 av ft4, og blir dårlige av t4.
Noen av dem trenger liothyronin i tillegg til Thyroid. Det er ganske få. Men jeg tar dem med, for det er viktig det også. Såvidt meg bekjent så tester Omdal ikke for rt3.
Fra min fartstid fra forumene, så så det ut som om de siste faktisk var færre enn dem som trenger Thyroid pluss Levaxin.
Men nå som flere prøver Thyroid, så får vi vente og se hvor mange som trenger ditt og hvor mange som trenger datt.
Det hele er nemlig helt individuelt.
Jeg har også selv læst i tidens løb, at der faktisk findes mennesker, for hvem det er naturligt at danne et superhøjt T4, uden at det gør dem til hyperthyreote.... Da vi jo aldrig ved på forhånd, hvor vores individuelle, raske værdier skal ligge, fordi ingen jo bliver målt før man er blevet syg, er det ikke utænkeligt at du måske tilhører den gruppe, der netop ikke "passer ind" i de almindelige referencerammer og har netop brug for højere FT4 værdier for at fungere bedst? hjertflag1
-
Ja, etter årelang underdosering på kun Levaxin (til nye lesere: kroppen klarte ikke konverteringen fra T4 til til T3, dermed ble jeg underdosert, med masse symptomer og et ikke så bra liv) vet jeg jo ikke hvor det ideelle for meg er! Jeg gikk jo nesten rett fra Levaxin hel vetet til binyreproblematikk. Det jeg vet er: Jeg har det bedre og bedre. Omgivelsene mine ser en guts og energi som de ikke har sett på mange år. Og det er fordi jeg nå får en omfattende hormonbehandling. og Thyroid treffer jo der den skal.
Og tilbake til dylegen, som Finn refererte til, som HC bruker skal jeg jo ligge høyt med Thyroid, ser det ut til. Jeg føler meg ikke hyper på mine 4,75 grain!
Nei, jeg liker ikke at det ser ut til at alle skjæres over en kam på Balder. Jeg er i tenkeboksen angående Levaxin. Og om jeg begynner med Levaxin og kjenner ett eneste av de gamle symptomene, er det over over og ut med Levaxin.
Ja, Anisa, jeg ser jo at Nora og flere har det best på en miks av Levaxin og Thyroid. Så jeg mener det er grunn til å gi det en sjanse. Takk, begge to!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Ja, Anisa, jeg ser jo at Nora og flere har det best på en miks av Levaxin og Thyroid. Så jeg mener det er grunn til å gi det en sjanse. Takk, begge to!
http://www.cosgan.de/images/midi/liebe/h025.gif
-
Mitt DHEA forsøk etter noen dager, 25 mg dose å morgenen: jeg blir speedet. Jeg klarte ikke å lande på kvelden, var spill våken hele tiden, og fikk ikke sove på nettene. Så nå har jeg sluttet. Inntil videre. Jeg må sove! Og nå i det siste har jeg blitt rågod på å sove, det er en drøm for meg med eldgammel søvnløshetshistorie. Pillene er kapsler, så om jeg skal eksperimentere med en minidose, må jeg åpne, drysse ut mesteparten i et glass og håpe på å lukke dem igjen. Akkurat nå frister det lite å prøve igjen.
Nå satser jeg på trening som skal lage DHEA i følge det jeg har lest meg til. Var på min første vektløftingstime på et halvår, eller mer, i går. Så nå skal jeg trene det jeg orker fremover, og se om det gir økte verdier av DHEA. Uansett er formen stigende. Jeg orker mer, utholder mer, tåler mer av det meste. Når jeg får min hvilestund midt på dagen er jeg jeg klar for nye runder. Slik var jeg ikke for noen måneder siden. Det går rette veien. Og bedringen har gått så mye raskere enn jeg fryktet. Har lagt på meg fire kilo med alle denne inaktiviteten, fått tilbake de jeg mistet da jeg begynte på Armour, men de kiloene går nok av med mer aktivitet.
Blodsukkeret har stabilisert seg. Nå spiser jeg hver tredje time. Magen min var ikke glad i å få et juksemåltid etter to timer slik som Wilson mener er det optimale. Det endte alltid med at magen knurret og jeg spiste etter en time. Dermed ble det tre timer mellom, uansett hvordan jeg gjorde det. Så nå er det ca seks måltider hver dag, mot ni på det verste
-
Det var da synd at du skulle bli så speeda. :sad: Jeg tenker jo også på å prøve. Konklusjonen for meg blir da kanskje å få svakere styrke. Kanskje prøve 10 mg først og så se.
Vektløfting hørtes veldig tøft ut xx9
-
Ja, Rufus, det er nok lurt å heller starte med lav dose DHEA
Kunsten er å starte med lette vekter til å begynne med og holde på med det en stund. Men det kjennes, lette vekter tiltross, er støl!
-
"Nå satser jeg på trening som skal lage DHEA i følge det jeg har lest meg til. Var på min første vektløftingstime på et halvår, eller mer, i går."
Øker styrketrening DHEA ?
-
http://en.wikipedia.org/wiki/DHEA
"Regular exercise is known to increase DHEA production in the body.[31][32][33] Calorie restriction has also been shown to increase DHEA in primates.[34] Some theorize that the increase in endogenous DHEA brought about by calorie restriction is partially responsible for the longer life expectancy known to be associated with calorie restriction.[35]"
http://www.aeron.com/volume_3_number_4.htm
"You can increase hormone levels naturally with exercise. And, both exercise and hormone supplementation can yield many positive benefits. Nevertheless, it is important to your overall health to maintain balanced hormone levels that are appropriate for you. Your hormonal profile is highly individual."
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=2935649 Mens denne motsier de ovenfor:
"Although behavior therapy in combination with exercise training was shown to lead to concomitant increases in DHEA-sulfate and physical activity, exercise training alone has no significant impact on DHEA-sulfate, thereby strengthening the suggested role of behavioral changes in modifying this hormone."
-
Siste uka har jeg igjen testet ut DHEA etter legens råd. Jeg klarte å åpne ampullene, drysset ut ca 2/3 av innholdet, og lukke ampullene etterpå. Så nå har jeg tatt 7-9 mg DHEA hver dag. Det er en riktigere dose enn 25 mg som gjorde meg totalt hyper. Jeg har også begynt å trappe ned HC, siden legen mener jeg ikke bør ta mer enn 25 mg. Jeg har gått ned fra 32.5 til 30 mg. Det har gått helt greit. Jeg føler meg ikke dårligere enn tidligere. Tvert i mot! Jeg mistenker at tilskuddet av DHEA gjør at jeg kan både senke dosen med Thyroid og HC og fremdeles ha det strålende. Jeg skal svært langsomt forsøke å senke begge doser litt til og se om det går bra.
-
Hei Vigdis vink11
Det var veldig fint å høre at det ser ut til å fungere med lavere dose DHEA! Og spesielt gledelig at du kan gå ned på hc og thyroid. xx9
Det er det jeg håper kan skje med meg. Jeg ligger veldig høyt. Er på 37,5 mg hc og 6 grain Thyroid. Økte for litt over en uke siden. Men nå skal det sies at jeg har blitt merkbart bedre med denne doseøkningen. Jeg har dager som er veldig fine og der jeg har svært få symptomer. Men det varierer jo alltid, så på dårlige dager er jeg ikke like kjekk.
Legen min er jo heller ikke så glad for at jeg ligger så høyt. Men da jeg økte dosen sist, følte jeg at jeg ikke hadde noe valg. Kroppen min "krevde" doseøkning. Kjenner symptomene godt, og får lindring med det samme jeg tar hc. (Har også målt temperaturen og funnet ganske stor variasjon.)
Sukk... søvnen er fortsatt et problem. Jeg antar at jeg får nok timer søvn tilsammen - ihvertfall nesten. Men jeg er våken flere timer hver natt. Må sove utover morgenen for å kompensere, men da er søvnkvaliteten ganske dårlig. Har nå forsøkt alle triks og råd unntatt sovemedisin. Men jeg tenker at jeg får bare vente til at binyrene stabiliserer seg mer, da vil forhåpentligvis søvnen falle på plass. vedikke1
-
Det er så fint å lese at du hele tiden blir bedre! Kanskje du skulle forsøke dagslyslampe for å bedre søvnkvaliteten, Rufus? Den må ha minst 10 000 lux. Det er dyrt, 2 000 kr. Og du må bruke den en fast tid hver dag, for å jobbe med de circadiske rytmene. Jeg har en slik lampe nå. Og hva det er av alt jeg gjør som gjør at jeg sover bedre, vet jeg jo ikke. Du bruker jo høyere dose melatonin enn meg også. Jeg tror som du sier, at det at binyrene får det bedre, gjør noe med søvn og energi. Jeg føler meg mer og mer normal om dagen, etter at jeg begynte med DHEA er kveldene mer energifylte også. Så det er fantastisk å kjenne denne følelsen av å komme tilbake, lande i egen kropp.
Men søvn er kjemepeviktig, Rufus! Du sitter ikke oppe om kvelden og surfer og sånn da? Det er lurt å gå inn i hvilemodus uten skjermer av noe slag dersom søvnkvaliteten er dårlig. Men alt det der kan du sikkert. For meg er det viktig å spise ordentlig også. Ikke bare et lite snacksmåltid som Wilson snakker om. Men bli skikkelig mett. Ellers ligger jeg bare og tenker på mat, og får ikke sove. Håper du finner ut av det!
-
Legger meg temmelig tidlig, men sitter gjerne foran pc eller tv før jeg legger meg. Det er vel kanskje ikke noe sjakktrekk? Men sovner som en stein med en gang jeg legger meg. Våker rundt tre. Det er kanskje verdt å prøve en slik lampe? Kanskje jeg kan låne i forbindelse med jobb? Verdt å sjekke xx9
Forresten, så tenker jeg at jeg noen dager kanskje ikke har behov for hele hc-dosen? I dag har jeg ikke kjent noe særlig behov for det. Er det smart å la være å ta hele dosen? Kanskje jeg gør noe dumt om jeg unnlater å ta feks 5 mg? Andre dager trenger jeg en del mer enn den vanlige dosen, og da tar jeg opptil 5 mg ekstra -som i forb med menstruasjon.
Og apropos mens, syklusplagene er merkbart mildere nå enn bare for to måneder siden. xx7
-
Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Ja, Anisa, når jeg tar siste spytt i kveld, så starter morgendagen med påsmøring av HC-krem. Det fortsetter jeg med til jeg får HC-tabletter. Noe er riv ruskende galt. Jeg eier ikke krefter og energi. Det har dalt jevnt siden i sommer. Nå griner bare et lite rusk legger seg på tverke. Sånn pleier jeg ikke være!
Det skrev Vigdis i oktober sidste år..... Kan du genkende noget af grafen nedunder?
-
Å ja, Anisa! Den grafen har bodd i kroppen min lenge!
Men jeg merker at tilskuddet av DHEA gjør mye positivt. Jeg har mer energi på kvelden. Det er som jeg har lest andre steder på nettet, akkurat som om DHEA var den siste lille biten som skulle til for å gjøre meg bedre. og energi på kvelden, det har jeg ikke hatt på mage år. Bortsett fra den perioden for ett år siden, da jeg startet med Thyroid og kjente at jeg ble bra. Men så kom jo binyrene og satte meg etttertrykkelig tilbake.
Dette er et kjempekomplisert hormonspill som de fleste leger ikke kan noe om, og heller ikke VIL medisinere oss for. Samtidig tenker jeg at dersom vi ikke behandles med de hormonene vi trenger, hva er resultatet da? Lange sykemeldinger, lange sykdomsforløp som i verste fall aldri blir helt bra, tilslutt kanskje uføretrygd? Er det er godt liv å bli tilbudt? Jeg synes ikke det. Og jeg synes jo ikke det henger på greip, sammenliknet med hvordan vi tilbys piller opp og ned i andre sammenhenger. Når det er snakk om psyke, for eksempel. Eller kolesterol som er for høyt, etc etc. Så det handler vel mer om at dette med hormoner er terra incognita for leger, gjør det ikke?
Jeg glemmer nok aldri min forrige lege som hadde gått på mange kurs og visste "alt" om thyroide sykdommer, men altså ikke visste noe om T3, og ropte til meg at hormonbehandling drev man ikke med i Norge. Så hans reaksjon er vel fastleger (og endokrinologer er jeg redd, minus det med T3) i Norge i et nøtteskall.
Jeg merker også at jeg er hyperfølsom for stress. I helgen hadde jeg to dager med stressaktiviteter. Og nå har jeg sovet dårlig i to netter. Og mistenker at dette henger sammen med stresset i helgen. Jeg antar at jeg kommer til å være hyperfølsom for stress lenge etter at jeg har sluttet med HC. Så det er bare å innrette seg, med store vide tidsfrister, ikke for mye på programmet hver dag. Og lære og jobbe aktivt med stresshåndtering enda mer. Og ikke innbille meg at jeg er superkvinne ennå, selv om jeg orker mer og mer...
-
Vigdis...det er så godt lese at du sakte, men sikkert blir bedre....håper Rufus også....
Personlig lurer jeg på å skaffe meg DHEA selv, men kanskje ikke så lurt.
I serum ligger jeg under refverdi..i spytt helt på den nedre grensen..
Jeg har nå spist THYROID i ca.6 uker, og merker ikke noe positivt enda........
og samtidig har jeg jo fått tak i hydrokorison,,men "skroget mitt vil ikke" !!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
.. akkurat som om DHEA var den siste lille biten som skulle til for å gjøre meg bedre. og energi på kvelden, det har jeg ikke hatt på mage år. Bortsett fra den perioden for ett år siden, da jeg startet med Thyroid og kjente at jeg ble bra. Men så kom jo binyrene og satte meg etttertrykkelig tilbake.
Jeg antar at jeg kommer til å være hyperfølsom for stress lenge etter at jeg har sluttet med HC.
Hei igjen Vigdis hjertflag1
Husker du hvor lenge du var på Thyroid før binyrene "slo til"?
Hvor lenge brukte du HC - og har du (eller skal) sluttet med det?
Hvorfor det, da? :?:
Spør & Graver AS
-
Det kan nok være lurt med DHEA hvis du ligger lavt, Gunnda. Disse hormonene er jo som en hel familie, brister den ene, skranter den andre.
Jeg tror du må utvise mer tålmodighet! Etter 6 uker skjedde det ikke så veldig mye for min del. De store sprangene har skjedd nå etter jul, altså etter 10-15 uker etter påbegynt HC. Bruker du Florinef? Nora mener at mange blir bedre etter Florinef. Vær tålmodig og se etter de små forskjellene: mindre overfølsomhet for lyder, at du orker bittelitt mer, at humoren er litt bedre, mindre svimmelhet, mer muskelstyrke etc. Jeg tror at om en måneds tid er du mye bedre enn du er nå. Da jeg var på det dårligste var det som om kroppen min ikke klarte å holde seg oppe, knærne føltes som gummi som kunne gi etter når som helst. Etterhvert som jeg ble sterkere, kjente jeg at jeg gikk på en annen måte, gummifølelsen forsvant. Men du er jo dårligere enn jeg var på det verste. Og du har vært syk lengre enn jeg har. Så kanskje tar det litt lengre tid for deg? Jeg vet ikke.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Siste uka har jeg igjen testet ut DHEA etter legens råd. Jeg klarte å åpne ampullene, drysset ut ca 2/3 av innholdet, og lukke ampullene etterpå. Så nå har jeg tatt 7-9 mg DHEA hver dag. Det er en riktigere dose enn 25 mg som gjorde meg totalt hyper. Jeg har også begynt å trappe ned HC, siden legen mener jeg ikke bør ta mer enn 25 mg. Jeg har gått ned fra 32.5 til 30 mg.
Det samme gør jeg - deler kapslerne i 3 dele. Jeg har købt 500 tomme kapsler og bruger dem til formålet, så ikke noget af det "dyrebare pulver" går til spilde. Jeg selv bruger dog 7-KETO DHEA, der er et metabolit af DHEA. Det er lige så effektivt og har samme terapeutiske virkning som DHEA, blokerer for overflow af cortisol lige så effektivt, men kan ikke konverteres til kønshormoner (jeg har ikke brug for at blive endnu mere "hårdtslående" end jeg er i forvejen :mrgreen: ).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Det har gått helt greit. Jeg føler meg ikke dårligere enn tidligere. Tvert i mot! Jeg mistenker at tilskuddet av DHEA gjør at jeg kan både senke dosen med Thyroid og HC og fremdeles ha det strålende. Jeg skal svært langsomt forsøke å senke begge doser litt til og se om det går bra.
Hvis du kigger på grafen (igen)...
... kan man ikke undgå at bemærke, at for hver et trin op mod NORMAL med DHEA, flyttes også de andre "kurver" (uanset op eller ned i forhold til NORMAL) tilsvarende mod NORMAL, til du på et tidspunkt når frem til, at alle de tre hormoner (igen) ligger indenfor NORMAL.
Undervejs i denne proces kan det ikke undgå at påvirke behovet for Thyroid og HC, der vil reduceres noget i takt med, at behov for gensidig kompensation kirtlerne imellem vil blive mindre. Men da din skjoldbruskkirtel jo ikke selv producerer/regulerer thyroxin, vil du fortsætte med tilskud af Thyroid, og med periodisk binyrestøtte, idet det med Thyroid-tabletter ikke er muligt at finjustere behovet, som en sund kirtel ellers selv gør. Derfor vil binyrerne fortsat kompensere for de dage/perioder hvor kroppens behov for Thyroid (homøostase) bliver større end man kan foregribe med tabletterne (sorry for lidt hjemmelavet forklaring). Det mener jeg alligevel er "billigt" sluppet, for at få sit liv tilbage. kram1
-
Kevlin: Jeg har ikke sluttet med HC. Jeg skal nok være helt "normal" en stund før den skal trappes ned. Og vi skal jo ikke gå på HC resten av livet, dersom det ikke er nødvendig. Binyrene skal jo begynne å lage kortisol selv etterhvert. Jeg startet på HC i slutten av oktober. Så jeg synes det har gått raskt fra null til der jeg befinner meg nå, selv om jeg ikke er helt i hundre ennå. Men jeg har altså trappet ned HC 2,5 mg etter at jeg begynte med DHEA.
Om da jeg startet på Thyroid: jeg tror jeg kjente binyrene før jeg startet på Thyroid. Sitat fra helsedagboka mi:
Sitat:
27.02.09
Trent og gått mye i dag. Bang, plutselig er jeg kraftløs! Sånn har jeg IKKE hatt det før.
Helt slått ut, aller mest kvelden. Nå er kl 22, jeg føler at jeg nesten ikke klarer å skrive dette. Har bare lyst til å grine, av slitenhet. Jeg er ikke deprimert. Føler at jeg ikke har energi. Jeg tror jeg kommer til å trappe opp dosen (levaxin) fra i morgen. Vært på teater, fikk nesten ikke med meg noe. Ville sove, legge meg ned. Tenkte at nå ramler jeg av stolen, besvimer. Føler jeg er på siden av meg selv. Mars: 02.03
Kl er 12 på dagen, har spist lunch. Skjelven i kroppen. Trøtt til tross for at jeg har sovet som en stein i natt. Problemer med konsentrasjon. Svimmel. Merker at jeg klarer ikke holde tråden lenge når jeg jobber. Lange pauser hele tiden. Tror snart jeg pauser mer enn jeg jobber. Blir sliten av ingenting. Merkbart dårligere siste uka
Så starter jeg på Thyroid 7. mars, 1 grain til å begynne med. Etter ca en og en halv måned med mer energi kommer nedturen. Så jeg gjetter på at starten på Thyroid ga meg det trøkket jeg savnet i åresvis. Men at binyrene lå der og strevde. Når jeg ser tilbake på historien min, har binyrene strevd lenge. Jeg fikk en gjenopplevelse av tiden etter fødsel i høst da binyrene slet som verst og jeg spiste for lite thyroid på oppstart av HC. Jeg hadde det akkurat slik etter fødsel! Og lurer veldig i dag om de overhodet tok noen stoffskifteprøver av meg da. Jeg hadde en svulst på skjoldbruskkjertelen som drev og vokste seg stor da. Og jeg har Hashimotos. Jeg må ha vært stappfull av antistoffer. Jeg håper de tar bedre vare på de fødende enn det jeg i ettertid ser at jeg ble.
Anisa: ja, denne grafen er interessant, det er mye å lese der. Men jeg har jo virkelig kjent på kroppen i det siste hvor vesentlig DHEA er. Både hvis du har for lite, og hva som skjer når du får tilskudd.
Hvor kjøper du tomme kapsler? Jeg sparer pulveret i en tom c-vitaminboks.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hvor kjøper du tomme kapsler? Jeg sparer pulveret i en tom c-vitaminboks.
Prøv kigge her: http://www.value-healthcare.co.uk/st...roducts_id=120 (de er "vegetarian", men du kan klikke dig videre til andre kapsel-produkter). Kommer fra UK. Findes også i Danmark, men her er de udelukkende animalske, så vidt jeg ved: http://shop.duft-natur.dk/search/tom...&qf.x=0&qf.y=0 vink11
EDIT: også på Ebay:http://cgi.ebay.com/500-EMPTY-GELATI...3%3A1|294%3A50
Også masser på Iherb: http://www.iherb.com/search?kw=empty%20capsules
-
Yes. :D
Da blir det DHEA på meg også. Snakket med legen i dag og han skal skrive ut 10 mg til meg. Han mente jeg burde starte på 25, men på grunn av Vigdis' erfaringer, starter jeg lavere.
Jeg tar jo pregnenolone (25mg) og progesterone (ca 30mg). Legen sa at jeg ikke behøvde å slutte med dette selv om jeg begynte med DHEA. Så da får jeg stole på det.
Er lei for at du ikke merker så mye ennå, Gunnda. Men du kan nok også ha behov for flere hormoner, som Ruth sier. Det tok jo også lang tid for meg før jeg var sikker på om jeg merket noen positivt etter at jeg begynte med Thyroid. Nå er jeg på hele 6 grain, og nå begynner ting å bli merkbart bedre. Men er ikke fornøyd ennå, nei! Nå må jeg jo vente å se hvordan jeg responderer på DHEA, men håper og tror at kurvene vil peke oppover for meg.
xx9
-
Så spennende Rufus! Bedre å starte lavt med DHEA enn å gå rett i hyperveggen, som jeg gjorde!
Gunnda, vi må bare være veldig tålmodige med dette vi sliter med. Kanskje trenger du flere hormoner, kanskje trenger du høyere dose Thyroid. Eller så er det bare tiden og tålmodigheten som mangler.
-
hei vink11
Har brukt 10 mg DHEA en uke nå. Jeg tåler det godt. Tror jeg merker en bedring, har litt mer energi, kanskje? (Ihvertfall merker jeg at det har en hormonell effekt fordi jeg fikk ømme bryst de først dagene....) Redusert dosen med hc ned til 35 (fra 37,5) og det merker jeg ikke noe til, så da tåler jeg det også tror jeg. Nå har jeg riktignok ferie og er mer rolig enn hva jeg er til hverdags. Legen ville egentlig sette meg på 25 mg DHEA og sa jeg kunne gå opp i dose dersom det gikk bra. Så jeg vurderer å gjøre det etter hvert. Kanskje opp til 15? Om en ukes tid? Men jeg føler altså at det er positivt :)
-
Så bra, Rufus! Moror å lese! Jeg har også mye mer energi. Føler fortsatt binyrene på kveldstid, men i mindre gead enn før. Og jeg har nesten sluttet med den lange hvilen midt på dagen. Ja, jeg merker også at det skjer hormonelle ting, som ømme bryst. Jeg forsøkte å øke til fra 1/3 av 25 mg til 2/3 for noen dager siden. Men det gikk ikke, jeg fikk ikke sove! Så jeg tror jeg holder meg på min lille dose, ca 8 mg. Men jeg måtte senke Thyroiddosen ytterligere nå, merket tydelig tendens til hyper, så nå er jeg nede på 4.25 grain Thyroid. Så det er helt tydelig at tilførsel av DHEA gjør noe med resten av hormonene.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Men jeg måtte senke Thyroiddosen ytterligere nå, merket tydelig tendens til hyper, så nå er jeg nede på 4.25 grain Thyroid. Så det er helt tydelig at tilførsel av DHEA gjør noe med resten av hormonene.
Vigdis, godt å høre at det fortsatt framover med deg! Men jeg merker ikke noen endring i behovet for Thyroid. Jeg har tvert i mot gått littegrann opp. Er ikke i nærheten av hypersymptomer... Søvnen er likedan også, hverken bedre eller dårligere. Men det har bare gått en uke, men jeg føler at jeg kunne tåle mer DHEA. Vi får se.
vink11
-
Nå er jeg hyper. FT3 og FT4 ligger godt over skalaen, rT3 har også skutt i været, mener tallene på rT3 har beveget seg fra 37 til nå 53 (må få utskrift, glemte det). Jeg skal ned, ned, ned. Legen på Balder mener jeg skal ned til 3 -3,5 grain Thyroid, og 20-25 mg hydrokortison. D3 har også gått opp til 122, det kan kanskje også ha noe å si, så jeg går ned til halv dose der. Jeg er mer positivt innstilt til legen på Balder, han er kunnskapsrik, kan mye om hypotyreose. Han sa at det var typisk å får høye tall på rT3 når man er overdosert. Vel, kanskje jeg blir klok av dette etterhvert? Og jo, jeg har lurt på om jeg er hyper. litt problemer med å lande, får lettere stressfølelse, virrer fra det ene til det andre, konsentrasjonen er ikke helt på topp (hm, når var den egentlig det?).
Så nå skal jeg fortsette å trappe langsomt ned.
Han anbefalte å bruke 5HTP, trypofan, i stedet for melatonin. Så jeg skal forsøke det. Har sluttet med Vallergan. Så noen steg fremover der det. Han mente det var for lenge å gå på melatonin fra oktober.
Det er tryptofan i mye mat også.
Mest tryptofan i mest i de første:
Torsk (62.5), parmesanost, sesamfrø(17), cheddarost, grisekjøtt, kalkun (21.89), kylling, biff, laks, lam, egg (12.58), melk (3.22), kokt havre (2.14) http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptophan
-
Etter to år+ med binyrestøtte prøver jeg å trappe ned...fra max 40 til 15(Hydrocortisone) nå.Spent på om det går.....
Formen er langt fra slik den skal være, men ikke lett bli" overlatt til seg selv"!!!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Etter to år+ med binyrestøtte prøver jeg å trappe ned...fra max 40 til 15(Hydrocortisone) nå.Spent på om det går.....
Formen er langt fra slik den skal være, men ikke lett bli" overlatt til seg selv"!!!
Er ikke det litt tidlig, Gunnda? Skal vi ikke tilbake til god form en stund før vi trapper ned? Jeg har ligget over kroppens fysiologiske dose, som er 20-25 mg HC. Jeg lå på 32.5 mg. Og det er en god stund til jeg er der jeg var. Jeg antar at jeg må gå på HC ut året. Hadde det ikke vært lurt av deg å ligge på 20 mg en stund? Det er jo ikke så lenge siden du gikk på prednisolone i stedet for HC, og predisolone har vel ikke samme effekt. Binyreekstraktt skal jo hjelpe i like stor grad som HC.
Jeg tror det er viktig å ikke trappe ned for tidlig. Jeg har lest om slike tilfeller på amerikanske forum, og da har de måttet starte på ny runde med HC fordi de ble syke igjen. Jeg vil ikke skremme deg Gunnda, men det er jo ikke lenge siden du var veldig syk? Er du sikker på at du er klar for å ha en dose som er under den fysiologiske?
Jeg har som sagt trappet ned nå. Og første nedtrapping til 30 mg gikk greit. For fire dager siden gikk jeg ned til 27.5 mg. Og jeg kjenner det er tøft. Jeg har fått litt av svimmelheten tilbake, jeg er totalt vrak på kvelden, jeg orker mindre, har ikke trent siste uka. jeg håper det retter seg etterhvert. Legen forberedte meg på at det kom til å bli tøft, heldigvis! Jeg skal trappe ned slik:
Uke 1 2.5 mg HC
Uke 2 0.25 grain Thyroid
Uke 3-4 pause
Uke 6 2.5 mg HC
Uke 7 0.25 grain Thyroid
Uke 8-9 Pause
Osv til jeg er der jeg skal være. Så jeg regner med 6-8 slitsomme uker fremover. Men det er viktig å trappe ned langsomt for å skåne binyrer.
-
Kjære Vigdis!!
selvfølgelig har du rett...jeg er dårligere...mere svimmel, sterkere muskelsvakhet,svetter mere.
Vet ikke hva som gikk av meg--tror rett å slett at jeg er så lei at jeg bare gjorde noe, hvis du skjønner.
Kanskje jeg sender deg en PM en vakker dg, for tror jeg må vekk fra mitt geografiske område for å få hjelp til å komme så nær mål som mulig.
Og jeg må ha et mnsk som ikke gir meg "en" i mellomgulvet.
Der har det vært slått nok!!!
Klem, og takk for du røska litt liv i meg!!
-
Vi får vel passe på hverandre, Gunnda! Jeg ble veldig bekymret da jeg leste det du skrev om nedtrapping av HC! I følge den legen jeg går til nå på Balder, er 40 mg HC overdosering. Så det kan jo hende at du skal langsomt forsøke deg på en nedtrappingsplan. Men kanskje skal den til og med være enda langsommere enn min? Siden du nylig har vært (og er?) i ganske dårlig form. Det er jo viktig å ikke gjøre vondt verre!
For meg er det som sagt litt følelsen av å gå to skritt tilbake, formkurven daler, jeg står i butikken og glemmer å slå koden etter jeg trekker kortet, glemmer vask i maskinen etc. Og er trett, trett. Annerledes enn for noen uker siden, hvor hodet var klart og trettheten ikke var overveldende. Så det er litt tøft. Men kanskje er det for tøft for kroppen å gå på en dose over den fysiologiske også, over tid? Jeg vet ikke. Målet er jo at etter nedtrappingsperioden skal formen bli bedre. Du er på rett vei nå , Gunnda! Du må ikke miste motet nå, nå nærmer vi oss mål, begge to! Vær snill med deg selv, og fyll hodet med gode tanker mens du gradvis blir bedre. Jeg aner ikke hvor lenge det er til jeg blir bra, men det er en tålmodighetskur å leve med dette, det innrømmer jeg. Stadig kjenne at det jeg begynner med er for stort, arbeidsdagene må være korte (nå er de enda kortere). Og enda mer hvile må til akkurat nå. Bare send PM! Varm klem til deg, Gunnda!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg har som sagt trappet ned nå. Og første nedtrapping til 30 mg gikk greit. For fire dager siden gikk jeg ned til 27.5 mg. Og jeg kjenner det er tøft. Jeg har fått litt av svimmelheten tilbake, jeg er totalt vrak på kvelden, jeg orker mindre, har ikke trent siste uka. jeg håper det retter seg etterhvert. Legen forberedte meg på at det kom til å bli tøft, heldigvis! Jeg skal trappe ned slik:
Uke 1 2.5 mg HC
Uke 2 0.25 grain Thyroid
Uke 3-4 pause
Uke 6 2.5 mg HC
Uke 7 0.25 grain Thyroid
Uke 8-9 Pause
Osv til jeg er der jeg skal være. Så jeg regner med 6-8 slitsomme uker fremover. Men det er viktig å trappe ned langsomt for å skåne binyrer.
Jeg er lodret uenig, Vigdis :cry: Det er alt for tidligt til eksperimenter med nedtrapning efter så mange år med slidte binyrer... Måske har jeg overset begrundelsen her i tråden, men jeg kan i hvert fald ikke se, at du har været på binyrestøtte længe nok til at begynde at trappe ned allerede.
Den gang du startede tænkte jeg for mig selv, at hvis det skulle vise sig at du ikke skal være på binyrestøtte på livstid, skulle den i hvert fald fortsætte i mindst 2-3 (måske 4) år. Mindst! Hvad sker der så? Ja, det som sker er en ny belastning for binyrerne idet det er en kendsgerning, at havde tiden til nedtrapning været inde, ville det foregå mere eller mindre symptom-svagt. Dvs. at dine plager ved nedtrapning ville være enten milde eller helt væk. Det er jo det, der er MENINGEN med nedtrapning: at i takt med nedreguleringen af binyrestøtten, skal binyrerne kunne NÅ at supplere op på det "nedtrappede". Det lyder ikke som om det sker i dit tilfælde.
Nogengange tager jeg mig til hovedet og spørger mig selv, hvornår er nok "nok" og om hvorvidt er det vores pligt at agere forsøgskaniner for læger der trænger til erfaringskundskab på vores bekostning, mens mange billeder bliver aldrig til og mange digter bliver ikke skrevet, fordi vi er "beskæftiget" med eksperimenter i stedet.
Hvordan kan det være at det er "i orden" og acceptabelt at døje med en sygdom på ubestemt tid, mens en behandling der er effektiv, skal ved djævlens vold og magt trappes ud af i utide? Og hvordan kan nogen (læge) overhovedet bilde sig ind, at 16 (?) års nedslidning af binyrerne kan repareres på et år? desp1