Se PULS fra 08.09.08 - Syk av søtningsmidler
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/143494/
Flere fått feil MS diagnose bla. Viser også dette med hvite flekker i hjernen.
Du kan også lese denne fra Fritt Helsevalg
kram1
Printable View
Se PULS fra 08.09.08 - Syk av søtningsmidler
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/143494/
Flere fått feil MS diagnose bla. Viser også dette med hvite flekker i hjernen.
Du kan også lese denne fra Fritt Helsevalg
kram1
Hei! Den siste tiden har jeg blitt plaget av noen grusomme ilinger nedover armene og i brystet. Det iler, kribler, verker noe forferdelig. Samtidig føles det som om musklene mine blir helt matte. Også har jeg fått en slags metall og blodsmak i munnen. Dette er helt forferdelig! Lurer fælt på hva det kan være. Det kom forøvrig etter at jeg begynnte med Liothyronin og en rekke kosttilskudd, blant annet jern, i samråd med lege på Balder. Jeg skal tilbake dit om fem uker for å få svar på prøver, og vurdere medisinbytte. Jeg har også lagt om kosten min drastisk. MEN disse ilingen altså, de holder jeg ikke ut! Blir verre og verre. Jeg orker ikke å snakke med sykehuset i mellomtiden, for de snakker bare om hvor fin TSH er, og at det viser at kroppen er fornøyd. Derfor må det være ME eller psykisk. Bla bla.... TSH var for noen uker siden 0,23 og ft4 var 13, ft3 5,2 og anti tpo over 1300. Kjenner meg frustrert over at det stadig dukker nye og mer plagsomme symptomer. Hadde nok med de jeg hadde!
I fjor hadde geg har to ganger i løpet av et halvår noen dager med metallsmak i munnen. Jeg fant aldri ut hva det var. Men det var fælt! All mat og drikke hadde samme metallsmak. Så jeg kan ikke hjelpe deg der. Jeg håper at du opplever det samme som meg, at det går over. Disse ilingene og matte muskler handler vel om stoffskifte? Mange her inne forteller om det. Kan det være at du har litt lav dose? Du har jo Hashimotos og da kan det tenkes at du først får det godt når FT4 kommer opp mot eller over 20.
Jeg kjenner igjen dilemmaet ditt med at du ikke når frem på den ene kanten. Pass deg for den ekstreme TSH oppmersomheten de har på Blader, det kan undermedisinere deg om du er uheldig. Håper situasjonen din snur snart!
Jeg hadde også muskelverk i oppstarten med thyroid, altså da jeg endelig fikk t3.. Ellers kan muskelverk være et symptompå binyretretthet.. Du bruker forresten ikke zopiclone eller imovane for å sovne inn? Dette medikamentet gir visstnok en fæl smak imunnen hvis man spiser visse matvarer..
Hei! Hun jeg var hos på Balder virket som hun forstod at jeg muligens ikke lå høyt nok i dose, selv om TSH er lav. Hun sa seg enig i at mange må ligge opp i mot 20. Hun snakket også om Erfa. Men hun ville ikke endre noe før etter seks uker i påvente av prøvesvar. Det jeg stusset litt på var imidlertid at hun ikke ville sjekke binyrene. Hun sa at hvis de slet nå, så var det en sekundær plage, og at det andre måtte behandles først? Synes nå hun kunne ha sjekket det jeg da. Vurderer sterkt å ta en slik test selv. Men hvor kan jeg gjøre det? Og hva koster det? Jeg har ikke fått sykehuset med på å sjekke dette heller. Frustrerende! Jeg tar forøvrig ingen andre medisiner, som sovetabletter. Lurer på om det skyldes T3 oppstart da. Håper i så tilfelle at det forsvinner litt kvikt. Disse ilingene dag og natt gjør meg sprø. Hun på Balder var forøvrig veldig opptatt av kolesterolet, glukoseintoleransen og den forhøyede urinsyren min. Mente dette kunne skape mange plager. Så nå tygger jeg stort sett kaninfor for å endre dette. Men alt dette er jo kommet i lys av stoffskiftekræsjen min. Føler det er der hovedproblemet ligger, og da er det jo medisineringen som er viktigst i første omgang føler nå jeg. Var jo slank og alt før dette skjedde. Må få komme meg på beina igjen nå, så tror jeg mye vil rette seg med disse verdiene også. Noen som skjønner hva jeg mener?
Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Skriver fra mobil, så jeg får ikke lagt inn noen link til deg, men prøv å søk på polynevropati, les om dette og se om du kjenner deg igjen. Jeg har nemlig slitt med slike smerter i hender og føtter det siste året og det kan minne om det du beskriver her. Det kan være en følge av det lave stoffskifte. Jeg har i tillegg følelsen av hevelse og unngår å stå på fotflaten. Klarer ikke knytte hendeneog har mistet endel finmotorikk. Rett og slett mer klønete. Smertene mine har økt siden jeg byttet til thyroid, men jeg holder ut og venter. Hvor lenge har du brukt liothyronin nå? Spurte du Balder legen om muligheten for at du har bivirkninger av levaxin?
Hei!
Binyrestatus er jo viktig, da! Er selv svært glad for å ha sjekket dette slik at jeg kan bli mer bevisst på hvilke symptomer som kommer av hva, og hva jeg kan gjøre for å bli bedre.
Sjekk denne tråden for hvor bestille spyttprøve: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?p=82716
Kanskje du rekker å få et svar mht binyrestatus inntil du skal ha ny time om seks uker?
Hmm... "kolesterolet, glukoseintoleransen og den forhøyede urinsyre" er primære symptomer på hypothyreose. Hvorfor mon hun (lægen) ikke interesserer sig for at behandle den først, før hun sætter dig på en diæt?
Kaninfoder? Mener du fedt-og proteinfattig kost? Og dette ved hypothyreose, som i forvejen er kendetegnet af (rette) fedtsyrer- og proteinmangel? Det er jeg ked af at høre og håber at jeg har misforstået noget her. :?:
Jeg føler også at det skyldes stoffskiftet. Jeg skulle kutte ut pasta, poteter, ris, sukker, brød, egg, melk, frukt og søtsaker hovedsakelig. Jeg kan heller ikke spise havregryn, bønner eller noen form for kål, pga sønnen min sin kronisk vonde mage. Så nå spiser jeg kylling, fisk, salat, grønnsaker og bær stort sett. Jeg spiser allikevel i tillegg små mengder fullkornsris og couscous, samt frukt, ellers hadde jeg ikke klart det. Dette er visst en anti innflammatorisk diett.
Jeg er enig i "pasta, havregryn, ris, sukker, brød, mælk, bønner, sødesager". Kål-grøntsager og frugt kan godt undværres i en periode, men kylling og fisk som hovedproteinkilder er ikke tilstrækkelige + at man i længden kan komme til at brække sig over dem i den sidste ende... Jeg kan heller ikke forstå at æg skulle være forbudt. Jeg tør tage et væddemål på, at i bedste fald forbliver dit kolesterol på samme niveau som nu, men jeg er mere tilbøjelig til at forudse, at dette kosthold får dit kolesterol til at stige pga. manglende kostfedt.
En (rigtig) god ting ville være, hvis du kunne få fat i en aminosyre-blanding af både de essentielle og de ikke-essentielle aminosyrer. 4-5 kapsler og 2-3 gram omega 3-6-9 til 3 daglige måltider ville gøre underværker for din næring under kostregimet + ville forbedre dit velbefindende og fjerne den sult, som hovedsageligt stammer fra proteinmangel. Tråden om aminosyrer findes her og læs særlig mit svar til Kevlin i indlæg #32
Rigtig, rigtig god bedring Herdis tro2 Det er på høje tid, at du får det bedre. hjerte1
Hei! Jeg skal definitivt ta en binyretest, Berit. Takk Anisa for ditt råd. Blondie: Jeg sa dette til legen angående Levaxin. Hun avviste vel egentlig ikke at jeg kunne reagere på medisinen. Det hun imidlertid sa var at de fleste som går på naturlig thyroid, må kombinere dette med Levaxin fordi det ikke er sterkt nok. Dette vet ikke jeg noenting om. Andre?
Hei!
Jeg er altså så dårlig at jeg føler jeg er i ferd med å bryte totalt sammen. Jeg er helt kraftløs. Å skrive på tastaturet er en enorm anstrengelse. Jeg er helt stresset, og har en følelse i brystet som minner om når man blir vettskremt og har "hjertet i halsen". Jeg har ikke angst, og denne utmattelsen og stresset har jeg hatt en stund nå, spesielt etter at jeg begynte med Liothyronin. Ja jeg skrev jo om disse ilingene og en del annet senest i går. Men i dag har jeg krasjet TOTALT! Jeg bare gråter og er helt ute å kjøre! Det kan jo kanskje være at stoffskiftet mitt er blitt lavere? Men ut i fra det jeg har lest her og andre steder, virker det som det er binyrene mine det er noe galt med. Så jeg har bestemt meg for å ta en test via et laboratorium som ikke krever henvisning. Men dette vil vel ta uker?
Jeg holder seriøst på å bryte sammen her og nå, men har ingen medisinske instanser å kontakte. Da er det bare snakk om ME og psykisk, og blir bare en belastning uten hjelp. Ingen, hverken fastlege, Balder eller sykehus har villet ta binyreprøver av meg så langt. Jeg fatter ikke hva jeg skal gjøre nå, fordi kroppen min kollapser og ingen hører på meg.
Jeg har lest et sted at man kan smøre med hydrokortison. Vil det kunne hjelpe akutt? Kan man bruke det ved amming? Må man til legen for å få det? Hvilken krem er dette? Dette har jeg NULL peiling på.
Hvis det er binyrene mine, kan dette bli farlig uten behandling?
Akkurat nå trenger jeg å få det inn med teskje, for jeg greier ikke å undersøke så mye selv. Så hvis noen har noen råd, mottas de med YTTERST stor takknemlighet! Jeg vet jeg høres rimelig desperat ut nå, men det er jeg også.
Balders kostråd og langtidsplan er vel og bra, men akkurat nå er det altså helt akutt. For et mareritt!
Hilsen Herdis
Hydrokortisonsalve 1% kan i følge felleskatalogen godt brukes ved amming, men ikke på brystene før barnet legges til.
Resten har jeg ikke god nok kunnskap til å svare på.
Denne?:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10484
Prøv å pust, og ta det med ro. Da går det bedre! :)
Når var det sist du målte stoffskifte? Høres ut som at du har for lavt stoffskifte, men har en del symptomer på at du tar for mye levaxin. Siden du har hjerteklapp og slike ting.
Det har jo ikke jeg heller - stoffskifteproblemer oppleves svært forskjellig og individuelt.
Men var det meg som hadde det slik hadde jeg helt sikkert oppfattet dette som lavt stoffkifte. I første rekke for lav dose eller også at dosen min ikke har virket lenge nok.
Så kan man i en periode hvor man har økt dosen få symptomer på for høy dose.
Disse kan være forbigående eller også hvis man har økt for fort (som oftest betyr det fortere enn binyrene klarer å følge med)
Jeg ville forsøkt å holde ut noen dager hvis det ikke blir for ille......(men jeg er meg da)
Men så har jeg altså ikke binyreproblemer da.
Jeg mener : Det har jeg/får jeg når dosen er for lav. Det er jo stoffskiftet som legger grunnlaget for all aktivitet i kroppen, også binyreaktiviteten.
Så er det slik at min binyrteaktivitet øker igjen når stoffskiftet kommer seg.
Slik er det ikke hos alle !
Mange sliter med å få denne opp på et normalt og forsvarlig nivå.
Ta en spytt-test, så vet du hvor du står og kan rette inn mer virksomme tiltak mot problemene dine.
Har sett at du har andre tråder her, og skal lese love å dem Kristine.
Din lege synser !
Ikke sterkt nok er bare en tullete bemerkning som ikke de som er på Thyroid kjenner igjen.
Det er heller motsatt (etter mine erfaringer)
Og grunnen er jo at jeg byttet ut en Levaxindose på 200-300µg med en Tyroid-dose på litt over 100.
Men det kommer ikke av at Tyroidet er sterkere - det kommer av at Tyroide hormoner helt naturlig tas bedre opp av fordøyelsen vår.
Det er etter min vurdering det rene vås å snakke om at et hormon er sterkere enn et annet. Men summen kan være at alt sammen i sammen kan virke bedre. Og da er det jo slik at Thyroid virker mye bedre på meg iallfall.
Det er så stor forskjell at det går ikke an å sammenlikne engang.
Det er sånn at Levaxin virker så dårlig at det bare såvidt evnet å holde meg i live - uten et liv.
Tyroidet gir meg iallfall et liv !
Så hva er sterkest da ?
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10484
her er tråden din.
Kanskje du kan ringe legen på Balder og be om en spytttest av kortsol pluss DHEA? Det kan være en god investering.
Ellers kan du gå via http://www.scandlab.com/
http://www.scandlab.com/asp.html om Adrenocortex Stress Profile, som er kortisol pluss DHEA spyttprøve x 4 i løpet av et døgn.
Lykke til!
For noen kan FT3 bli ubehagelig høy og FT4 litt for lav når de går på thyroid. Derfor synes de at en miks av levaxin og thyroid fungerer bedre for dem enn thyroid eller levaxin alene. Jeg tester ut det nå, men er for tidlig i løpet til å uttale meg om det. Flere her på forummet trives med denne blandingen. Jeg tror Balder liker denne miksen fordi de er litt THS fikserte, og da stiger vel TSH littegrann, sammenliknet med om du kun går på levaxin?
Hei! Har snakket med Balder. Mente 20 med Liothyronin var for mye. Skal med til 10. Binyrene sliter nok. Behandlingen på det er visst stressmestring. Lytte til en stressmestrings cd og puste med mellomgulvet. En kognitiv fremgangsmåte. Hun mente at levaxin ikke har virket de siste åtte månedene på grunn av den alvorlige ubalansen i kroppen. Kostholdsendring og stressmestring skal visst endre på dette. Akkurat nå føles det som om jeg holder på å dø. Alt jeg vil er å få byttet medisiner, og muligens få hjulpet binyrene mine slik at de takler medisinene. Føler ikke jeg kan puste meg til det. Ser ingen utvei jeg nå.
Altså, jeg kjenner igjen mye av det du skriver, og jeg tenker hele tiden BINYRER med deg. Følg rådet til Ruth (to innlegg over) og be om test. Får du ikke det, ta saken i egne hender og bestill en selv fra linkene Ruth har gitt deg. Det med hydrokortisonkrem fra apoteket vil gi deg noe lindring fort, det er nå ihvertfall min erfaring. MEN IKKE SMØR DEG MED DETTE FØR DU HAR TATT TESTEN! DET VIL PÅVIKRE TESTRESULTATET.
Synes legen på Balder viser lite kunnskap om stoffskifte og binyrer! Går der selv, til en annen lege som i det minste har litt mer peiling. Er skuffet på dine vegne. Det finnes råd, og jeg tror og håper du skal bli bedre etter hvert. Men enten må du finne ny lege eller få din nåværende til å revurdere. Men du må dessverre ha styringa selv, håper familien din er en god støtte.
klem fra meg kram1
Ja, jeg er helt fortvilet. Hun skulle sende meg spyttprøver da. Men hun var tydeligvis veldig for kognitiv behandling, ikke medikamentell. Dette går jo ikke! Jeg er totalt knekt. Og det skal MYE til. Sitter bare og gråter og skjelver. Legen sa at jeg sannsynligvis skilte ut store mengder kortisol. Jeg måtte derfor lure kroppen til å roe seg ned med å ligge og puste med mellomgulvet. Uff.... Men hvis jeg skiller ut store mengder kortisol, vil ikke det å smøre seg med hydrokortison gjøre det verre? Skjønner ingenting jeg lenger. Trodde man produserte for lite kortisol jeg. Ikke skjønner jeg at jeg kan være overdosert som hun sier heller, med ft4 på 13. Hun sa jeg sikkert var over kanten, og at det kunne forklare at jeg samtidig hadde lite energi. Skal jeg virkelig kutte med på Liothyronin nå?
Du kan iallfall begynne å lese informasjon om "anxiety attacks hashimoto's" på google. Det ser ut som det faktisk ikke er så uvanlig ifm. hashimoto's dersom du har den varianten som svinger mellom hypo og hyper.
http://thyroid-disorders.suite101.co...yroid_disorder
http://www.thegeminigeek.com/how-to-...itis-patients/
http://www.bellaonline.com/articles/art52285.asp
Tilstanden kalles Hashitoxicosis og KAN vises på blodprøvene som hyper-perioder, men ikke nødvendigvis...
I følge de linkene jeg har funnet virker altså ikke legen din helt på jordet, selv om det nok kan kjennes ut som at hun forsøker å male en vegg med en akvarellpensel ...
xx4
Et lite tips for å roe ned panikkatakk der og da er å puste (både inn og ut) i en pose en stund. Det vil redusere o2 i blodet og øke co2 - det virker beroligende.
Er det noe med binyrene dine, har du for lavt kortisolnivå, men binyrene klarer heller ikke å finjustere utskillelsen ihht kroppens behov. Noen ganger skiller de ut for mye, andre ganger for lite. Å tilføre kortison, vil berolige binyrebarken ved at den da ikke behøver å jobbe så hardt og du gir den sjanse til å hvile. Du roer også ned ACTH-utskillelsen. ACTH er et stimueringhormon overfor binyrene, som fungerer på samme måte som TSH overfor skoldbruskkjertelen. Du trenger å få binyrene til å bygge opp reservene igjen - da trenger de hvile og avlastning. Du har nok tømt dem. Så må du hjelpe til med å bygge dem opp med kosttilskudd, vitaminer og livstilspasninger etc. Er ingen ekspert på dette, men det var et forsøk på en enkel forklaring. :|
Flott at du får testet binyrene dine nå. Og er det dem som svikter deg, vil du merke stor framgang ved binyrestøtte. tro1
Vær så snill - du må be om å bli utredet for Hashitoxicosis:
http://autoimmunedisease.suite101.co...xicosis_update
Changes consistent with Hashitoxicosis such as Hurthle cells and enlarged thyroid cells can be seen on thyroid biopsy. The I123 uptake is generally low or normal, and tests for thyroglobulin or blocking TSH receptor antibodies and stimulating TSH receptor antibodies are positive (higher than the normal range of less than 2 percent activity). Symptoms are also an important component in diagnosis.
Det stemmer jo med at du er TRAS-positiv.. Og selv om tilstanden som OFTEST er forbundet med forhøyet stoffskifte så hender det også at det skjer ved ordinær hashimoto's - med eller uten svingninger, etter det jeg kan se.
http://www.elaine-moore.com/MyArticl...7/Default.aspx
Da misforsto jeg det jeg leste. Håper du finner mer ut av det. xx4
Skulle så ønske at jeg fant en lege som var opptatt av å støtte binyrene. Jeg ringte Heggeli, men de hadde først ledig den 16. september. Altfor lenge til i den tilstanden jeg er nå. Jeg vet heller ikke hvordan det ville blitt mottatt å bytte lege innenfor Balder heller? De støtter vel hverandre.
Jeg tror virkelig dette med binyrene er rette veien å gå. Det vil kunne forklare hvorfor jeg er så dårlig, og hvorfor 8 måneder på Levaxin og en måned på Liothyronin bare har gjort meg verre.
At levaxin ikke har virket pga ubalansen i kroppen? For å si det slik, så har jeg selv ikke opplevd noe annet, enn at levaxin SKAPER ubalanse i kroppen..
Dermed sliter binyrene... Og når du så tar liothyronin, klarer ikke binyrene dine å henge med.. Og når binyrene sliter, sliter både psyken og kroppen for å si det slik... Det kan godt hende kroppen din må ha 20 mcg lio, men at du må øke saakte..
Mitt råd er; gå til noen andre enn Balder.. Dette mennesket du går til, høres kjent ut.... Mange får det veldig bra med thyroid, øker sakte, og så burde du nok tenke binyrestøtte samtidig...
Jeg har selv smurt meg med hydrocortisonsalve og tatt dhea med ganske god effekt på binyrene, mine binyrer sliter etter 3 år på levaxin og nå oppstart på thyroid; de har måttet kompensere for for lite t3, det er jeg ganske sikker på nå.. Og da kroppen endelig ble i balanse ift t3, hadde binyrene lite kapasitet til å følge med pga langvarig overkompensering, slik jeg ser det.. T3 beskytter jo egentlig binyrene det da.:) Men har du ikke nok kortisol, virker ikke t3 heller.. Og binyrene sliter som sagt enda mer fordi de skal matche t3 inntaket..
Hydrocortisonsalve har virket godt på meg som et slags krisetiltak
ift binyrene, men jeg smurte MYE.. Det er jo ikke spesiellt bra for huden..
Det fins masse ift binyrestøtte på nettet; noen bruker pregnenolone, 7 oxy Dhea, Dr. Wilsons adrenal fatigue produkter, b- vitaminer, hydrocortisontabletter osv... Anisa har mange bra tips ift. dette..
Hvorfor ikke skrive et brev til DS, forklarer baggrunden kort (Heggeli er jo fag-ideologiske "udbrydere" fra Balder, så mon de ikke kan forstå dit problem) og se om de ikke kan finde en akuttid til dig? Alle klinikker plejer have lidt "tid" gemt til særlige tilfælde og måske lød du ikke "i nød" nok da du ringede til dem sidst? Du har jo intet at tabe og alt at vinde. kram1
Se feks tråden nedenfor angående alternativ til DHEA som binyrestøtte og hvor man kan kjøpe dette. DHEA har bivirkninger. Men du ammer? Da ville jeg ha rådført meg med lege før jeg begynner med produkter som påvirker hormonene. Det advares om dette på pregnenoloneboksen min ihvertfall. Ville vært litt forsiktig.
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=5708
Hei Herdis
så fint at legen i alle fall gikk med på å ettersende spyttprøve utstyr. Det er hårreisende at du ikke fikk det i første omgang, men nå vil du i alle fall få svar mht binyretretthet snart!! Jeg håper at legen din vil gi deg hydrokortison om du skulle trenge det. Det kan "i verste fall" kjøpes på nett, men det er vel ikke noe som anbefales med det første.
Jeg anbefaler deg å kjøpe boken Adrenalin Fatige av Wilson. Den gir ingen akutt hjelp men er en kjempegod veileder å ha på sikt.
Jeg har akkurat kjøpt 7-keto DHEA på nett. Dette er bedre enn vanlig DHEA som mange, inkludert meg, fikk bivirkninger av (kviser mm. ) Har ikke prøvd den ennå, men jeg ville kjøpt denne istedenfor vanlig DHEA.
Følgende mail er nå sendt til DS ved Heggeli helhetsterapi. Kryss fingrene folkens!
Hei!
Jeg skriver til deg fordi det har oppstått en akutt situasjon i forbindelse med min hypothyreose, og jeg har fått anbefalt å ta kontakt med deg.
Jeg ble diagnosert med hypothyreose i januar 2010. Dette var et halv år etter fødselen av min kjære sønn. Han ble forløst ved sectio pga. mors dårlige form, svangerskapsdiabetes og seteleie. Min TSH var da på 140, FT4 var på mindre enn 6, FT3 var på 3,2, Anti-TPO på 1300 og i tillegg har jeg forhøyet TRAS. I ettertid har jeg funnet ut at min tidligere fastlege hadde mottatt blodprøvesvar fra 2008 som også tydet på denne sykdommen. Jeg var ganske syk da jeg fikk diagnosen. Jeg startet opp med Levaxin, og i mars kom prøvene mine innenfor referansegrensene, med untatt av Anti-TPO og TRAS som har vært uforandret. Symptommessig ble jeg bare verre og verre etter at jeg startet med Levaxin. Jeg har ikke kunnet fungere i det hele tatt, og min mann har måttet overta permisjonen.
For halvannen måned siden startet jeg opp med Liothyronin i tillegg. Dette har ytterligere forverret helsen min. Den siste uken har jeg totalt krasjet. Jeg kan tidvis knapt snakke, og jeg er helt utmattet i armer og bein. Det verste er det enorme stresset som sitter i kroppen. Jeg er helt stresset selv om jeg ikke gjør noen verdens ting, og skvetter til av den minste ting. Kroppen min protesterer i det hele tatt på å eksistere. Jeg kan faktisk ikke beskrive følelsen. Jeg går nå på 100 mg Levaxin og 20 mg Liothyronin. Prøvene mine var for en god stund siden: FT4 13, FT3 5,2 og TSH 0,18. Jeg tror de har endret seg nå, og at FT4 er enda lavere nå. Den har gått ned fra 17 på det høyeste.
Jeg er bosatt på Vestlandet. Jeg reiste før jeg kollapset helt til Balderklinikken, i håp om å få noe hjelp. Hun som var legen min mente at Levaxin ikke har virket de siste åtte månedene på meg på grunn av at jeg har spist for mye høyglykemisk mat og at ubalansen i kroppen min har vært stor. Hun mente at de ville begynne å virke hvis jeg la om kostholdet mitt, dvs. ikke pasta, brød, egg, melk, frukt, søtsaker, ris m.m. Dette har jeg nå gjort. Hun mente også at binyrene mine nok sliter, men mente ikke at det var nødvendig å teste dette. Hun sa at det var en sekundær plage, som ville ordne seg etterhvert.
Da jeg nå har brutt totalt sammen, ringte jeg denne legen ved Balder på ny. Hun sa da at behandlingen mot binyreproblemer er stressmestring. Jeg burde kjøpe en cd som heter "Stress", og gjøre pusteøvelser for å få binyrene til å senke kortisolproduksjonen. Hun var ikke med på noen medikamentell behandling, men mente en kognintiv fremgangsmåte var tingen. Hun mente at jeg også burde senke dosen.
Jeg ser helt at det å spise sunt og mestre stress er sunt for kroppen på lang sikt. Men skal jeg være ærlig tror jeg at det skal mer til enn som så akkurat nå. Jeg er nå så dårlig at det er helt akutt. Jeg har en liten gutt som er avhengig av meg, og jeg kan til tider ikke en gang løfte armene mine! Akkurat nå føles det som om jeg holder på å dø. Alt jeg nå ønsker er å få sjekket binyrene mine, og få vurdert binyrestøtte. Også ønsker jeg å få vurdert den medisineringen jeg nå står på, eventuellt medisinbytte. De siste åtte månedene med sønnen min kan jeg ikke få tilbake, men jeg må bli bedre nå. Listen med symptomer er veldig lang. Jeg har helt og fullstendig kollapset.
Så grunnen til at jeg skriver til deg, Dag Schiøth, er at jeg trenger din kompetanse på dette feltet. Jeg vet at du har det travelt, men jeg trenger virkelig en akutt time nå. Jeg kan bare ikke fortsette særlig mange dager til på denne måten.
Hvis du klarer å få meg inn til en time, reiser jeg på flekken.
Ja, selvsagt... DET burde jeg ha tenkt på... hvis du ammer må du finne ut om medikamentene kan brukes.. :oops:
Bra brev!!:D Husk bare på at det er ferietid nå... Bare så du ikke må vente fordi Dag Schiøth har ferie liksom..
Lykke til!!! hjertflag1
Hei! Jeg har de siste dagene vært i helvete på grunn av stress og utmattelse. I går da jeg tok mine siste 5 mg med Liothyronin for dagen, toppet det seg helt. Har aldri opplevd noe så grusomt i hele mitt liv. Jeg fikk råd fra legen om å halvere dosen med Liothyronin, og kun ta 10 mg på ettermiddagen. Men saken er at i dag har jeg ikke turt å ta den medisinen i det hele tatt. Jeg har kun våget å ta 100 mg levaxin på morgenen. Dermed har disse symptomene blitt kraftig redusert. Men hva gjør jeg nå? Å stå på kun 100 mg levaxin kan vel umulig være bra. Levaxin har aldri hjulpet noenting. Er det dessuten farlig å kutte Liothyronin tvert? Jeg skulle så gjerne ha fortsatt på dem. De har ikke hjulpet all verden, men konsentrasjonen er bedre. Men jeg klarer altså ikke å oppleve å bryte sammen på den måten igjen. Mannen min spurte hva vi skulle ha til middag i går, og jeg brøt sammen fordi jeg ikke taklet presset med å bli spurt om dette. Helt sykt! Jeg lå bare på benken og følte at til og med det var stress og utmattende. Dette er totalt ulikt meg. Kjenner litt på det i dag også, men ikke på langt nær sånn som i går. Heggeliklinikken har jeg ikke hørt fra, men han er visst tilbake fra ferie. Håper og ber om at jeg får time.
Heisann Vondt å høre at du sliter sånn. Hvis du tror at liothyroninen er problemet, kan du kutte ut 10mcg liothyronin og erstatte med 40-50mcg levaxin. Tror ikke du bør ned i dose nå, hvilket du gjør dersom du fjerner liothyroninen uten å erstatte med levaxin. Symptomene du beskriver er for meg kjent som stressintolleranse, og er grusomt plagsomt både for deg og omgivelsene. Lykke til da, med spyttprøver og alt:-)
Vel.
Jeg mener jo at det er fritt T4 som er det viktigste.
Det er viktig at denne er høy - da får kroppen en mulighet til å danne nok av sine egne T3.
Sin beste T4-dose kan man ikke vite hva er uten at man har dosert seg til en så høy dose som gir symptomer på at man har tatt for mye.
Den beste dosen ligger noe under denne - så vet man iallfall det.
Så finnes det mange eksempler på at noen likevel ikke danner nok fT3 ved en slik dose.
Da kan man prøve om kroppen godtar et syntetisk tillegg, eller gå over på et Tyroid.
Jeg mener bestemt at man ikke skal tukle med sin T4-dosering, den bør man finne før man forstår at et Liothyronin-tillegg blir nødvendig.
Og - men skal absolutt ikke endre T4-dosen - uansett hvor mye man endrer sin Lio-dose.
Min levaxin dose ble redusert fra 125 til 50 ved oppstart av Liothyronin på papiret. Jeg reduserte den i realiteten bare til 100. Lurer på om jeg bør gå opp med 25 igjen, men er egentlig totalforvirret hva ALL medisinering angår nå. Medisineringsangst pga denne forferdelige reaksjonen i kroppen. Jeg har opplevd MYE dritt, men dette er det verste. Kanskje våger jeg meg til å ta 5 lio i morgen maks.
Jeg mener jo absolutt at en dose på 125 er for lav - iallfall for de fleste.
Men det vet du vel :)
Og en slik max Levaxindose er ikke noe man bare begynner på - ta det saaakte.
Så har jeg også lest at 5µg (1/4) Lio er det meste man bør ta om gangen.
Med hell om morgenen.
Jeg forstår det slik at omdannelsen fra T4 til T3 er et kontinuerlig prosjekt.
Det kommer nye T3 hvert sekund......(når det funker da...)
Et tillegg av Liothyronin varer bare noen timer. Derfor kan det best brukes der man har en svikt i den kontinuerlige leveransen – feks benyttes det med hell om morgenen av de som kan nyttiggjøre seg det.
Kjertlen doserer jo mest T3 om morgenen, så det er også et naturlig tidspunkt å innta dosen på.
Hvis man trenger flere doser, går min undring i retning av at T4-dosen er for lav, og bør vurderes.
Noen kan sikkert ha nytte av å øke denne – noen kan bare ikke ha høyere T4-dose fordi den gir symptomer, og de har jo ofte flere bordsettinger.
Håper du finner veien ut av dette.......