Ja, men vi måste undvika urspårning (avsporing) i någon annans tråd, så vi flyttar din fråga till en egen tråd här: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=16115 . Hoppas du får bra svar.
Printable View
Ja, men vi måste undvika urspårning (avsporing) i någon annans tråd, så vi flyttar din fråga till en egen tråd här: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=16115 . Hoppas du får bra svar.
Hei igjen.vink11 Tenkte å skrive noen ord om den nye prosessen som er påbegynt, i tilfelle det kan være interessant for andre. Jeg har hatt time på Funksjonell medisinsk senter hos Skogli. Normalt så har man en inntakstime på en halv time, hvor man får avklart forventninger og tar stilling til om man går videre i prosessen. Siden jeg kom fra Heggeli, så gikk jeg rett på utredningskonsultasjon. Dette var en time av 1 1/2 times varighet. Det er altfor tidlig å si hvor dette fører hen, men en ting er sikkert. Det tas mye mer prøver her, tidlig i prosessen. Jeg har tatt: en rekke vanlige blodprøver hos Furst, pluss en urinprøve for å avklare dette med kvikksølv. Jeg har tatt en hårmineralprøve, tror også det hadde med tungmetaller å gjøre. Jeg har tatt PTC panel, som nok er den prøven som har med signalstoffer i hjernen å gjøre. I tillegg har jeg tatt en avføringsprøve og en spyttprøve. Spyttprøven var over 5 tidspunkt i løpet av døgnet og målte kortisol, DHEA, melatonin, Østrogen, Progesteron og Testesteron. Dette er nok en klar forskjell fra Heggeli, at det tas mange, forholdsvis dyre prøver tidlig i prosessen. Dette kan jo være vanskelig for de med dårlig økonomi, som ønsker å fordele prøvene litt utover. En annen ting som jeg synes er positivt er at de holdt magekurs for pasientene, om matvareintoleranser, dysbiose, lekk tarm etc. Dette gikk over 2 kvelder. Men, det kostet også noen kroner da. Jeg har foreløig kun fått prøveresultater fra det som er analysert på Furst, så jeg vet ikke så mye om resultatene ennå.
Forøvrig har jeg hatt en skikkelig "knekk" i ryggen nå, så det er ikke alt som er topp. Hadde trøbbel med håndleddene tidlig på sommeren. De er ganske bra nå, bortsett fra at det ene er litt stivt, og nå var det ryggen sin tur å lage trøbbel for meg. Ellers så har jeg økt litt med Erfa thyroid igjen. Er oppe i 3 og 3/4, men det føles fortsatt ikke som stoffskiftet er optimalt på noen måte. Kroppstemperaturen faller stadig ned under 36 grader. Men, nå tenker jeg at jeg avventer det meste til neste legetime.
Dere får ha en riktig god søndag hej2
God lørdag hej2. Det nærmer seg neste time hos Funksjonellmedisinsk senter. Jeg har fått en god del prøvesvar og er spent på hva dr Skogli kommer til å si om dette, og hva slags behandingsopplegg han foreslår. Jeg kan si noe om resultatene i grove trekk, i håp om at noen av dere har noen tips til hva jeg skal spørre om og hvordan jeg skal tenke i forhold til neste konsultasjon.
Prøver tatt på Furst: Det meste innenfor referanseområdene, men lav på IgM, liten overskridelse på fritt t3, litt for mye selen. Litt høyt på urinstoff. kvikksølv i urin var lavt. D3 ligger på 80 (50-150). Jern er innenfor referanseområdene.
Spyttprøve: Ligger for høyt på kortisol, høyest om morgenen, og ned mot normalområdet på ettermiddag og kveld.
Hårmineralanalyse: Litt i overkant på aluminium og uranium.Kvikksølv ligger akuratt på grensa. Mangan og lithium er lavt. kalium og rubidium er litt høyt.
Avføringsprøve: Ingen parasitter (phuuu).Men det er heller ikke funnet så mange gode bakterier da, bare litt bifidobacterium. Det ble funnet litt streptokokker, klebsiella og litt candida.Denne prøver ser også ut som den har gått litt dypere til verks enn tidligere prøver. Den sier noe om fordøyelse og absorpsjon og immunologi, samt hvilke midler man er resistente mot og hva som har effekt. Det ser ut som at Eusonofil protein x er forhøyet. Dette sier visst noe om IgE relatert inflammasjon og vevsskade.
PTC-panel: Viser forhøyet kobber og et forhøyet forhold mellom kobber og sink. Det er lavt histamin, noe som visstnok kan tyde på overmetylering.
Så hva tror dere om dette?
Ønsker dere en riktig god helg vink11
vink11
Jeg har ikke mange gode råd men jeg har noen få kommentarer.
Jeg var lav på hisamin og var da overmetylert. Trengte B-vitaminer for å bli rolig inni "organene" det var slik uroen føltes. ikke i tanken men i kroppen/i organene.
Du er lav på lithium i takt med opptrapping på B-vitaminer så prøvde jeg noe lithium fra iherb.
Jeg bruker Zink for å få ned kobber og du er høy på begge. Får se hva de gir deg.
Ellers er dette du nevner med betennelse alltid noe å ha fremst. Som jeg nevnte er dette er puslespill for de spesielt intereserte. Men det lønner seg jaggu å være i den klubben. :lol:
Hva er litt høy på urinstoff.:?: Dette kan variere hvis jeg ikke tar helt feil her. Jeg hadde en bok som jeg lånte om hvordan vitaminer påvirker hverandre. Det husker jeg ikke lengre hva het men har savnet den mange ganger senere.
Du må opptatere oss her inne. Blir spennende å følge degvink11
Hei, da har jeg vært på en ny konsultasjon på Funksjonellmedisinsk senter. Jeg må si at jeg synes dette kan virke lovende. Jeg fikk et 3 trinns behandlingsopplegg. Først behandle dysbiose (fjerne uønskede bakterier med urter, og dyrke de gode med FOS og ulike typer fiber) og selvfølgelig glutenfri, melkefri, sukkerfri, lavkarbo diett. Ikke så store forandringene i kosthold egentlig, men kutter ut bøffelosten som jeg har brukt av og til og skal passe på at jeg kun spiser 1 eple/pære per dag og ikke mer frukt. Legen mente at en del av mine symptomer kan forklares fra uønskede bakterier. Neste trinn er å behandle overmetyleringen og i trinn 3 skal det sees på hormonene. Hårmineralprøven var såpass diffus, at han ikke kunne si noe særlig om denne ennå. Hormonene viste at jeg var litt lav på progesteron, hadde flat melatoninkurve og selvfølgelig fortsatt høyt kortisol, spesielt om morgenen. Når behandlingen er ferdig, så mener legen at jeg skal få mer energi og ro i kroppen. Det kan jo høres fint ut det. Ønsker dere alle en riktig god helg vink11
Läs detta: https://www.stofskifteforum.dk/showt...l=1#post141855 vink11
Hei, og god kveld alle sammen vink11. Jeg har vært hos dr Skogli, til en ny time. Jeg tror magebehandlingen har fungert forholdsvis bra. Jeg er ikke ferdig ennå. Målet er å bestå FOS testen, dvs å kunne spise 10 ts FOS uten at det blir ubehag i magen. Jeg tar 7 ts nå. Men, det er egentlig ikke det jeg er mest opptatt av. Neste trinn nå er å behandle overmetylering. Dette er et litt nytt og skremmende felt for meg. Vet at noen av dere har vært innom dette. I den forbindelse skal jeg ta vitamin B-3 Niacin. Begynne med 100 mg 3 ganger daglig, deretter trappe opp til 500 mg daglig. Dette skal kunne gi rødming, hudkløe og en del ubehag. Når rødming har gitt seg skal man trappe ned til 500 mg 2 ganger daglig. Hvis man leser litt på nettet om Niacin, så står det noe om leverproblematikk, blodtrykksfall, tapping av mineraler etc. Dette virker litt skummelt synes jeg. Kan dette være farlig? og er dette noe man må fortsette med bestandig for å ha kontroll på metylering? I tillegg skal jeg ta vitamin B-komplex 50, 1 stk daglig, Metafolin 800 mikrogram 2x2, Lithiumorotate 1x2, sink, cal/mag, D3, vitamin c (1000 mgx2), vitamin e 400 iu, omega 3. Jeg skal også ta B12 sprøyter, hver 14 dag. Hva tenker dere om behandlingsplanen? Ser det fornuftig ut? I følge Skogli skal dette føre til at man får ro i kroppen. Dette kan føre til et midlertidig energifall på 1-4 uker hvor man bare vil slappe av, inntil man får mer energi etterpå. Fortsatt god kveld til dere hej2
Heivink11
Mitt prøvesvar 31.12.2012 sa at jeg hadde Histamin i fullblod 31 ng/ml (40-70) Så det var redusert altså overmetylert. Så hadde jeg forhøyet kobber av en eller annen grunn. Jeg bruker enda zink for å få kobber normalisert.
Dette fikk jeg for overmetylering:
B12 spøyter 2 ampuller ukentlig i to uker og så gikk jeg videre ned. Nå tar jeg en dobbel sprøyte hver 3 mnd. Hadde ikke lavt B12 i utgangspunktet.
Så folat to tab pr dag. Niacin 500 x 3 pr dag. Tilslutt måtte jeg gi opp niacn med fluch og har kjøpt uten. Pluss en B-total pr dag. DMAE 351 har også hvert god for å huske bedre. Alt dette fikk jeg til bruk for min overmetylering.
Har brukt dette et år prøvde en periode med Lithrium men det ble feil. Så jeg har brukt et år på å få adrenalin til et mer normalt nivå. Bruker enda alt og vil fortsette da jeg tror jeg har mer å hente. Nu sist da flyet var forsinket så hadde jeg en annen ro og tiden gikk fort. Det hadde jeg ikke for et halvt år siden. Føler at mitt stress er redusert. Det var ikke i tanken, men i kroppen. Slik har jeg hatt stresset.
Nu når jeg merker bedring er det fordi jeg kan sammeligne med hvordan jeg reagerte før. Spesielle situasjoner. Så dette adrenalinet som tikker og går uten at jeg merker det det har jeg nok enda noe av.
Jeg bruker for øvrig D og C vitaminer og en lang rekke andre. Trenger du gratis Lithrium fra iherb kan jeg sende to bokser(uåpnet).
Husk det vi bruker kan ikke sammenliges med det du leser for det er fra iherb og naturlig. Dvs jeg får folat og D vitamin på resept.
Lykke tilvink11
Takk Fruemå, veldig fint å høre fra noen som har prøvd dette før. Hva skjedde med Niacin, siden du måtte gi den opp?
vink11
Det ble for mye fluch, kløing, varmeutslett og følte meg urven. Legen sa du får best virkning med fluch men du klarte jo å bruke den ganske lenge. Så det får gå.vink11
Hei, en liten oppdatering fra meg. vink11
Jeg var en smule skeptisk da jeg begynte med ortomolekylære tilskudd, da spesielt med tanke på niacin som gir rødming/flush. Dette har i grunn gått helt fint. Flushen har ikke vært spesielt ubehagelig eller skummel på noen måte. Jeg tar også en rekke andre tilskudd, samt B 12 sprøyter.
Det jeg nok fortsatt sliter med er magen, men litt usikker på hvorfor? Kan det være at jeg reagerer på sitrus i de store C-vitamindosene jeg tar, eller kankje jeg reagerer jeg på eplepectin (fiber)? Jeg skal nå prøve i to uker uten eplepectin og med en annen type C-vitamin, uten sitrus, i håp om at det hjelper. Men, må nok ta ny avføringsprøve for å sjekke status.
Legen var forøvrig veldig fornøyd med meg. AntiTPO er på god vei nedover, en markert nedgang siden forrige gang jeg tok blodprøver. Jeg hadde også fått forskjøvet forholdet mellom fritt T4 og fritt T3. Det vil si at jeg har forholdsvis høyt fritt T4, og med tanke på at jeg tar erfa thyroid, som har forholdsvis mye fritt T3, i forhold til fritt T4, sammenlignet med det en menneskekjertel normalt produserer, så er dette litt pussig. Legen mener at dette tyder på at jeg har noe egenproduksjon. Forholdet mellom fritt T4 og fritt T3 har altså endret seg siden forrige blodprøvetaking, dvs før jeg begynte med ortomolekylære tilskudd.
Vel, legen er optimisistisk og ber meg redusere erfa thyroid. I første omgang er det kun snakk om en nedgang på 1/2 tablett. Men, om noen måneder, er det aktuelt å prøve å framprovosere mer egenproduksjon. Det vil si at man reduserer stoffskiftemedisinen ytterligere, i håp om å få i gang kjertelen igjen. Han kan ikke love at det er mulig å få i gang kjertelen, men vil gjøre et forsøk. Min kjertel er forøvrig innskrumpet, betent og egentlig ganske så ødelagt da....
Men, synes dette er interessant, men forstår at jeg også må følge med litt selv, hvor langt ned tør jeg gå på medisin og hvor lenge skal man la et slikt forsøk foregå?xx8 Det er klart at man kommer til å bli dårligere i denne perioden, før man eventuelt får noe mer egenproduksjon i gang igjen da. Legen mener imidlertid at jeg ikke kommer til å bli dårligere enn det jeg var før jeg begynte på behandling, siden antiTPO blir forholdsvis lavt nå.
Noen som tør å kommentere dette?
Jeg kan ikke se hvilket C-vitamin præparat du bruger? Jeg kender ikke et C-vitamin præparat som indeholder æblepektin eller citrus (medmindre du mener Citrus Bioflavonoids)... Af egen perfekt erfaring med mangeårigt højdose tilskud af C-vitamin kan jeg anbefale denne (Bigvits/UK) (eller på Iherb) som jeg bruger 3-4 gange dagligt, og denne (Bigvits/UK) (eller på Iherb) som jeg bruger til at skylle ned med alle mine Thyroid-piller, alle vitaminer/mineraler og alle mine aminosyrer. I alt får jeg nok i omegnen af 6-8 gram C-vitamin dagligt... og har gjort det i årevis.
Der kan være forskellige grunde til, at anti-TPO er på vej nedover. De fleste af dem er positive, men det kan også være et fald i aktiviteten af enzymet Thyroid Peroxidase som bl.a. står for omdannelsen af T4 til T3. Det er derfor ikke helt og udelt et godt tegn, at dit FT4 nu kravler op... hvis dit FT3 falder tilsvarende ned, eller er dit FT3 omtrent den samme som før? Er dit rT3 blevet målt nogensinde eller på det sidste? Resultatet af rT3-prøven kan afsløre om dit FT3 afspejler de rette T3-værdier eller om dine T3-værdier i virkeligheden er gået ned.
Årsagen til problemet er at der ikke findes nogen T3- eller FT3-blodanalyser som kan skelne mellem T3, FF3 og rT3 - og derfor måler total T3 eller FT3 inkluderende rT3 - dvs. resultatet bliver summen af total T3 og rT3, eller summen af FT3 og rT3. Man er nødt til at kunne se hvad er hvad, før dine blodprøvberesultater kan vurderes objektivt nok til et tilstrækkelig belæg for at eksperimentere med Thyroid-dosen.
Du bør også huske at du går hos en læge, som i virkeligheden (har jeg hørt) ikke er en fan af HRT (Hormone Replacement Therapy) og jeg ville ikke bryde mig om, hvis det skulle føre til at du bliver udsat for et eksperiment alene for at afprøve lægens agenda. Specielt når du fortsat mangler at sætte jod ind som en fortsat manglende brik i dette "puslespil". som du en gang selv har kaldt det. Og særligt når du også står på tærsklen til overgangsalder som vil påvirke alle dine andre hormoner, der inden overgangsalderen har dog kompenseret efter bedste evne for thyreoideahormon-mangel undervejs i forløbet af dit Hashimoto's.
Jo, men var du ikke ret dårlig før du begyndte på behandling? Forøvrigt, hvilken fase af behandlingen, lægen mener? Før du overhovedet kom i behandling for dit Hashimoto's eller før du kom i behandling hos ham? Har du fulgt med i smgj's forsøg på at reducere hendes Thyroid-behandling for at se om hendes skjoldbruskkirtel vil kunne "inspireres" til mere egen-produktion af hormoner? Smgj startede neddoseringen af Erfa Thyroid i april 2013 og skrev om det første gang i indlæg nr. 70 i hendes tråd :
Jeg tror at du endnu ikke befinder dig tæt nok på den fulde udbytte af dine Thyroid-tabletter. Ved ikke hvor længe du nu har været i gang med Thyroid-behandling, men at dømme efter dit spørgsmål i planteolie-tråden kunne det meget vel tænkes, at du fortsat slider med symptomer som ellers er karakteristiske for utilstrækkelig daglig tilførsel af jod i dine "systemer".
Du har skrevet tidligere, at siden du har cuttet rapsolie, har dit jod-status vist sig at være stigende, indtil det nåede op på 1,9 i jod-i-døgurin prøven. I sammenligning med den sædvanlige "rette" resultat som ligger på >0,8 er 1,9 et meget flot tal, men derfor er det nok alt for lavt alligevel, siden dine hud- og mave-symptomer fortsætter.
Hvis jeg var selv i en tilsvarende situation, ville jeg starte op tilskud af jod ved Lugol's opløsning med en dråbe dagligt, titret over et par uger op til 4-5 dråber og så fortsætte med denne dose i 5-6 måneder, før jeg ville tage nogen som helst beslutning om ændring af nogen som helst behandling, specielt i retning af en reduktion. Resultatet af døgurin-prøven for jod bør ligge tæt på 8-9, før man kan tale om en helse-effektiv værdi af jod i kosten eller som tilskud.
Det er så mine kommentarer, og jo, jeg tør godt kommentere. Ikke mindst fordi du er nået SÅ fantastisk langt ved egen sund fornuft. Du har udvist SÅ meget (sjældent) mod på at justere vane-tænkning og jeg ønsker Så stærkt, at du skal kunne stå igennem overgansalderen velrustet nok til at komme igennem alle de hormon-ændringer, som en moden kvinde-alder byder på. Jeg krydser, i hvert fald - alle mine fingre for en rigtig god bedring til dig. hjertflag1
... og nu går jeg over til planteolie-tråden og svarer dig der... hjerte1
Takk for et interessant innlegg Anisa. vink3 Når det gjelder C-vitamin typen som jeg har brukt, så inneholder den ikke eplepectin. Jeg har tatt eplepectinfiber i tillegg, sammen med en annen type fiber. Jeg har benyttet Great earth C-vitamin, og det står at det er bioflavonider fra appelsin, citron etc på den. Vel, vet jo ikke om det er dette jeg har reagert på, men skal teste det ut i et par uker og se om det skjer noe endring. Mye tyder på at det er en positiv utvikling at antiTPO går ned. Samtidig virker det også som jeg har bedre opptak, siden jeg har kuttet jern, men nå har tilstrekkelig jernverdier likevel, og nå har et d3 nivå som ligger over referanseområdet. I november hadde jeg fritt T4 på 21,2 (11-23) og fritt T3 på 7 (3,5-6,5). Jeg gikk da på 3 og 3/4 60 mg Erfa thyroid. I etterkant reduserte jeg med en kvart, slik at jeg har gått på 3 og en halv da de nyeste blodprøvene ble tatt. Da viste fritt T4 24,6 og fritt T3 6,9. Begge prøvene er tatt fastende, om morgenen til samme tidspunkt. Dvs at fritt T3 i hovedsak er uendret siden forrige prøve, mens Fritt T4 har økt. Jeg vet ikke, men synes disse resutatene var litt pussige. Jeg har aldri tatt reverse T3. Hadde tenkt å spørre om det, men glemte det.
Jeg ser at det kan virke kontroversielt å skulle redusere medisindosene, men samtidig virker det forlokkende og forsøke å optimalisere egenproduksjonen. Jeg har ikke noe ønske om å gå "rett i kjelleren" så jeg tror bare jeg må prøve meg forsiktig fram og ikke gjøre noe drastisk. Legen har ikke lovet meg at jeg får funksjonen tilbake. Han sier at noen får noe/mye funksjon tilbake, og andre ikke, og han vet ikke på forhånd hvem som får det.
Ellers takk for tips om jod etc.hej2happy1
Jeg skjønner godt behovet for å "finne ut". Det var der jeg var også. Og for meg var det riktig å prøve.
Til tross for:
- at det ikke ga det resultatet jeg ønsket
- at jeg fikk tilbake symptomer uhyggelig raskt på liten doseendring (for meg kom symtomene allerede på 120mg erfa - og jeg kjennes å fungere fint på 125mg Erfa + 25µg Levaxin "to av tre dager", så for meg er terskelen liten mellom nok og for lite) - håravfall var faktisk ett av de første jeg selv så... humør(rundhet vs skarphet) var ett som omgivelsene så tidlig
- at det nok ble en spiker til i kista til et skrantende ekteskap
så var det for meg en så viktig ting å vite at jeg nok hadde gjennomført selv om jeg hadde hatt et større innsyn i konsekvenser selv ved inngangen. Men det er ikke alle dette er viktig for... og det må man bare respektere. For oss vitebegjærlige så er det altså viktig å være forberedt, se etter symptomer tidlig... og ikke "tvinge" det lenger enn nødvendig om det ikke går som man ønsker.
Av erfaring vil jeg også si - ta mikrosteg - og vent lenge mellom hver nedtrapping ... og "tro det verste" ... symptommessig. Og se etter enhver økning i antistoffer - og gjør de rundt deg oppmerksomme på hva du driver med sånn at de kan bidra til å se etter symptomer.
Tvitvi og lykke til.
Takk smgj. Jeg føler at jeg bare må teste dette ut, men er forberedt på litt og hvert, og blir det for gæli, så er det vel ingen skam å snu? Føler meg trøtt nå, og jeg har bare redusert med en kvart 60 mg Erfa thyroid.. Når det gjelder medisininntak og blodprøvetaking, så har jeg lagt meg på at jeg tar hele medisindosen kl 03, dagen før prøvetaking. Normalt deler jeg dosen i 2 og tar kl 03 og kl 16. Imidlertid så har jeg tenkt at kl 16 er litt for nær prøvtaking kl 7.30 dagen etter, og har derfor tatt hele dosen på natta. Vet ikke om det er riktig tenkt, men det er nå slik det har blitt.
Jeg tar mine 150 mg Armour rett før jeg stuper i seng (en gang mellom tolv og to vanligvis). Kvelden før jeg tar stoffskifteprøver, tar jeg ikke Armour; jeg tar dosen rett etter blodprøven er tatt, og så normalt igjen til kvelden.
Det betyr at fra jeg tar siste dose med Armour og til blodprøven blir tatt, går det ca 32-34 timer.
Jeg merker absolutt ingen problemer hverken med og gå disse timene ekstra uten medisin eller og ta to doser med bare 16 timers mellomrom etter prøven.
Har ikke hentet ut svar på prøvene tatt i sist uke, men de to siste målingene før det var
TSH 0,031 (ref 0,3-4,2) november:0,014
FT3 4,8 (3,7-6,8) november:7,8
FT4 16,6 (11-22) november 17
Prøvene tatt i november er tatt bare 10 timer etter dosen med Armour (var på sykehuset og visste ikke at de skulle sjekke stoffskiftet)
... og jeg tar mine før jeg legger meg, vanligvis ca kl 23. Dagen før prøver tar jeg kun halve dosen (når jeg husker det) og tar resten etter prøvetakingen så nært til kl 8 som jeg klarer.. Sist, da jeg glemte å halvere så lå jeg litt i overkant på fT3 og pent på fT4, subprimert TSH. Men for meg er prøvene sekundært - jeg er faktisk først og fremt interessert i dem for å se om subjektiv tilstand samsvarer med hvordan prøvene ser ut og for å se utviklingen på anti-tpo.
Hei igjen. Håper dere alle har en fantastisk helg vink11. Tenkte å skrive bittelitt. Da jeg reduserte med en kvart 60 mg erfa, dvs ned til 3 og 1/4 tablett, så følte jeg meg overraskende elendig noen dager. Frøys som bare det, og kroppstemperaturen sank. Men, etter noen dager så rettet det seg. Sluttet å fryse og kroppstemperaturen gikk opp igjen. Var utsatt for litt mye stress og fikk et energifall, og ventet derfor litt med reduksjon av neste kvarte tablett. Men, det må jeg si gikk mye bedre enn fryktet. Går nå på 3 stk 60 mg erfa thyroid. Har ikke fått noen hyposymptomer nå, og kroppstemperaturen er ikke dårligere enn da jeg begynte på reduksjonen i allefall. Men, så er det nå slik at ofte flere ting sammenfaller i tid. Pga tekniske problemer så fikk jeg ikke vekkingen min kl 03, og jeg tenkte at jeg kunne gjøre et nytt forsøk på kveldsmedisinering. Har gjerne fått søvnproblemer de gangene jeg har prøvd det før. Men, nå tar jeg 2 stk erfa om kvelden, og det fungerer godt denne gangen, og den siste tar jeg før lunsj. Vet også at det går mot vår og det blir litt varmere i været, så jeg vet jo ikke hva det er som virker inn. I allefall så blir det ikke noe mer redusering i medisineringen før ute i mai en gang tenker jeg, så da klarer jeg meg godt i ukene framover tror jeg. Jeg har trøblet litt med noen av tilskuddene. Fant ut at jeg fikk skikkelig magetrøbbel av de første C-vitaminene jeg tok, og også Cal Mag sitrat, av en eller annen grunn. Byttet C-vitaminer, og venter nå på en ny type cal Mag uten citrat, og håper den fungerer bedre for meg. Det var ganske hemmende for det meste, da magen var på det mest eksplosive. Ønsker dere en fortsatt god søndag hej2
Hei!
Lenge siden du skrev noe nå. Hvordan går det med forsøket? Håper det går bra...
Hei, igjen. vink11. Jeg er nok ikke den som er flinkest til å skrive. Men, ja jeg synes det går bra. Når det gjelder reduksjonen av stoffskiftemedisin, så går det ganske sakte. Jeg går for øyeblikket på 3 x 60 mg erfa thyroid, dvs at jeg har redusert en halv. Dette har gått fint. Nå fram til september, så skal jeg redusere en halv tablett til. Det er altså ingen raske reduksjoner. Det går ganske bra med de ortomolekylære tilskuddene, fant både C-vitamin og Cal Mag som jeg tålte. Jeg har tatt en ny avføringsprøve, og denne viste forholdsvis store forbedringer siden forrige gang. En betennelsesmarkør har gått betydelig ned (er høy hos personer med f.eks cøliaki), fordøyelsen virker visst bedre, var det enzymaktivitet eller absorpsjon tro? pH har blitt litt høyere, dvs mindre surt, noe som tyder på tilbakegang for sopp. Og for første gang har jeg fått påvist de gode melkesyrebakteriene. Men, det har dukket opp noen andre bakterier, som jeg må behandle for å komme i mål og få en sunn tarmflora. For øvrig går betennelsesmarkøren mikroCRP ned, og antiTPO rusler også nedover. Nå er antiTPO på 346. Ikke verst. Tidlere var det alltid over 1300 på Furst sine analyser. Legen er veldig fornøyd med fremgangen. Det er oppløftende å være hos denne legen, fordi han alltid har en plan og alltid har løsninger på nye problemstillinger. Han antydet også at når jeg får alt i balanse, så vil jeg også kunne gå helt ned til normaltvekt. Det hørtes forlokkende ut, selv om jeg ikke tror det før jeg får se det da..... Men, nå blir det vel en periode med energifall igjen, må ta en antibiotikakur og så litt mer reduksjon på medisin da. Så vi får se hvordan det går da.
Heivink11
Jeg har stort sett anti Tpo på over 1300. Men i korte perioder har den vært mindre. Nå har jeg mange ganger tenkt tilbake hva kan ha vært avgjørende i mitt tilfelle, hvorfor nedgang akkurat da og så opp igjen. Har nok bare vært nede på 1000 men dog.
Har du noen oppfatning av hva som kan være tilfelle hos deg. ALT som er gjort eller noe spesefikt?vink11
Tja, ikke så godt å si om noen enkeltfaktorer har hatt større betydning enn andre for å få ned antiTPO. Jeg tenker at det er hele behandlingsplanen samlet som gir den gode effekten. Men, tror nok at tarmdysbiosebehandlingen er helt avgjørende for å få ned antiTPO. Har inntrykk av at Funksjonellmedisinsk senter er spesielt flinke på dette med å behandle dysbiose og finne årsaker til problemene man har. Vet ikke helt hvilke rolle de ortomolekylære tilskuddene har på antiTPO, men de er nok kjempeviktig for helheten og for å bli så frisk som mulig. vink11
Hei alle sammen. vink11 Jeg ser det er en stund siden jeg har oppdatert min tråd. Kan jo være at noen lurer på hvordan det har gått med mitt behandlingforløp på Funksjonellmedisinsk senter? Det går vel ofte to skritt fram og et tilbake tenker jeg, men alltid framover likevel. Jeg måtte ta en antibiotikakur for å bli kvitt noen gule stafylokokker, som laget litt trøbbel i systemet. Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til antibiotikakurer, var redd for at den bedringen jeg har opplevd med magebehandlingen så langt (endelig oppvekst av melkesyrebakterier etc), skulle forstyrres. Vel, antibiotikakuren gikk ikke perfekt. Jeg fikk skikkelig diare, med mer enn 10 løpeturer til det vesle rommet per dag. Skikkelig ubehagelig Tror det gikk 5 uker. Legen sa dette ikke var så vanlig. Så fikk jeg resept på et middel som heter precosa og diareen forsvant magisk etter bare 2 tabletter. Jeg burde ha bedt om hjelp tidligere. Lærdom til neste gang. Fikk veldig god hjelp og oppfølging av Joakim som da på det tidspunktet var lege på Funksjonellmedisinsk, og TES var ute og reiste etc. Magen ble "normalt" bra, dvs at den ikke var helt stabil. Reagerte fortsatt på noe mat, typer C-vitaminer etc. Begynte å mistenke krydder, chili og ascorbinsyre. Har nå kuttet chili og kjøper en type syrenøytral mild C-vitamin fra iherb, som det ser ut som jeg tåler godt. Jeg hadde ny time hos TES nå i høst, og fikk tips om en ny type melkesyrebakterier, Probiform. Jeg synes denne typen virker lovende. Javisst lager den kaos i magen ved oppstart, og spesielt sammen med FOS, men det virker som jeg tåler mer. Tidligere fikk jeg nesten alltid diare dagen etter inntak av rødvin, men tålte det nå.
Når det gjelder medisinreduseringen, så gikk det helt supert i sommer. Tidlig på forsommeren fikk jeg redusert erfa thyrod helt ned til 2x60 mg. Formen var veldig bra. Morgentemperaturen har faktisk steget sakte, selv om jeg nå gradvis har redusert dosen. Vekta var stabil. Jeg orket mye, var på fjellturer etc. TES var imidlertid nå i høst, ikke fornøyd med min TSH. Som kjent, for å sparke i gang egenproduksjon, så trenger man at TSH stiger. Min var fortsatt suprimert, dvs rundt 0. Han foreslo og forsøke å gi kjertelen et lite sjokk, for å forsøke å sparke den i gang. Dvs å halvere dosen fra 2x60 mg til 60 mg fra den ene dagen til den andre. Her har jeg selvfølgelig ikke fått noen løfter om at det skal gå bra, og jeg er klar over risikoen. Det er nå 3 uker siden jeg foretok den drastiske reduksjonen. Falt ikke rett ned på sofaen umiddelbart. Har vært på jobb, ordnet selskap, vært på turer med familien etc. En uheldig omstendighet inntraff samtidig, dvs at jeg er tom for DHEA, og det var 3 ukers leveringstid, på en ny type som han anbefalte, så jeg vet ikke hva som nå forårsaker det jeg opplever nå. I allefall, så føler jeg at det kommer noen symptomer tilbake, trøtthet, noe vektøkning, vondt under føttene, tørre øyne. Men, jeg er på ingen måte så dårlig som jeg var før. Jeg har ikke begynt å fryse igjen f.eks. Men, jeg kan ta blodprøver om noen uker og sjekke om stoffskiftet er helt på bærtur. Jeg kan jo øke litt hvis jeg vil, men det hadde vært så moro hvis man fikk i gang egenproduksjonen da. Noen som vet hvor lenge man bør vente i håp om bedring, før man eventuelt bør ta litt mer medisin igjen? Forøvrig fortsetter antiTPO og gå sakte nedover. Ønsker dere alle en riktig god helg vink11
Hva baseres ønsket om å sparke i gang egenproduksjonen på fra legens side? vet han at det er mulighet for egenproduksjon? Litt nysgjerrig her. Min erfaring etter året med kun T3 behandling er at egenproduksjonen er nesten null, FT4 ble veldig veldig lav. Jeg trodde at kjertelens produksjon ville dø etterhvert med en autoimmun hypotyreose? Hva håper legen skal komme ut av dette som kan være fordelaktig for deg?
Legen mener at man får det best, med mest mulig egenproduksjon av thyroxin og ved minst mulig tilførsel av medisin. Han har erfaringer med at man kan få i gang egenproduksjonen til mange, helt eller delvis, men han er åpen på at han på forhånd ikke vet hvem som kan få til dette, og hvem som ikke kan få det til. Jeg tenker at dette er så forlokkende at det er verdt et forsøk. Jeg klarte i allefall helt utmerket å redusere medisinbruk fra 3 og 3/4 x 60 mg erfa thyroid til 2x60 mg erfa thyroid, og hadde det bedre på lavere dose. Den dosereduksjonen ville ikke vært mulig for et år siden, uten at jeg fikk mange symptomer på lavt stoffskifte. Så noe har skjedd i løpet av behandlingsperioden som gjør at jeg klarer meg på mindre medisin. hej2
Interessant å høre Karatekid hjerte1
Hei, vink11 da har det gått enda ei uke og det er 4 uker siden min drastiske halvering av stoffskiftemedisin fra 120 mg thyroid erfa og til 60 mg. (Tidligere følte meg meg forøvrig optimalt behandlet på 3 og 3/4 60 mg.) Forrige helg var jeg nokså slakk, bekymret for vektøking og forholdsvis lav kroppstemperatur. Jeg gjorde noen få tiltak. Jeg ringte en venn og fikk tak i DHEA og har nå fått tatt den dosen som jeg skal ta denne uka. (Det ble 4 ukers leveringstid på den DHEA'en jeg skulle ha). Videre fikk jeg tatt en ny time hos akupunktør. Har benyttet støttebehandling nå i sommer og høst i forbindelse med medisinreduksjon, og jeg hadde fått hoppet over noen timer en periode, så da fikk jeg satt det i gang igjen. Videre så har det vært iskaldt på soverommet, så jeg har forvarmet det, slik at jeg ikke har behøvd å fryse om natta. Jeg vet ikke hvilke tiltak som har hjulpet, men kroppstemperaturen har økt igjen. Jeg var nede på rundt 36,1 i den delen av syklusen det skal være høy temperatur, og er nå oppe i ca 36,5 igjen. Vekta har ihvertfall sluttet å øke, selv om den ikke har begynt å gå ned igjen. Er også mye mer opplagt nå. Så da er det kanskje håp likevel? Jeg skal vente 2-3 uker med å ta blodprøver (stoffskiftet) tenker jeg, så får vi se hva de viser. Fortsatt god helg til dere hej3
Hei, Karatekid vink11
Så fint du oppdaterer, jeg skal gjennom det samme som deg. Prøve å kickstarte egenproduksjonen nå etter hvert. Jeg har brukt kun t3 (dårlig erfaring med t4 og Erfa). Har forsøkt å redusere dosen gradvis, det har gått brukbart. Fått en liten egenproduksjon av t4 etter hvert. Legen vil ha meg ytterligere ned + tilføre bittelitt t4 for å tilføre mer stabilitet. Nå er jo situasjonen en annen mtp mage enn før, så jeg har sagt ok til å prøve litt t4 nå. Har startet for noen få uker siden. Imidlertid har jeg gått på en liten smell de siste ukene. Har vært gjennom enormt fysisk og psykisk stress de siste 4 månedene. Gikk vel delvis på rent adrenalin mot slutten. Fikk krasj og gikk ned for telling da jeg endelig kunne roe ned. Gikk opp i dose på stoffskiftetmedisin, det hjalp overhodet ikke, gikk opp på binyrestøtte (7-keto), det hjalp. Nå må jeg bare fylle på med binyrestøtte helt til jeg har bygget meg opp igjen, så skal jeg fortsette å gå ned på stoffskiftemedisineringen min, tenker jeg..
Interessant å følge deg. Ønsker det lykke til videre!
:)
Hej vink11
Hvornår var det sidst du var til ultralyd af skjoldbruskkirtlen?
På UL-billeder kan man se om kirtelvævet er "levende" dvs. hormonproducerende helt eller delvis, eller næsten slet ikke. Hvis der fortsat er tvivl, kan man foretage en CT-scanning.
Problemet er, at T4 produceres kun i skjoldbruskkirtlen, mens over 93% af kroppens samlet T3 produceres ude i de andre kroppens væv, hvis der er tilstrækkelig med T4 til rådighed.
Hvis der kun er det T4 som findes i den ene grain af thyroid, kommer man ikke ret langt med T3-regnskabet. T3 har sine naturlige "kompensatorer" fortrinsvis i binyre-hormoner, men de rækker ikke forever. På et eller andet tidspunkt, og næsten uanset hvor meget DHEA man tager hver dag, "visner" binyrerne. Når det sker, kan det blive utroligt svært at komme sig igen, om overhovedet... Det kan man læse bl.a. i Gunndas historie. Gudskelov går det langt fra altid så galt. Til gengæld kan det ikke forudses, og helt sikkert er, at man bør være særlig opmærksom på det man foretager sig på tærsklen til overgangsalderen.
Det er altså alfa og omega, at være klar over hvad er graden af skjoldbruskkirtlens hormon-produktion. Særlig hvis man har Hashimoto's fordi der er forskel på kirtlens evne til at genoptage hormonproduktionen, der er afhængig af årsagen til at denne hormonproduktion var undertrykt, eller blev helt væk. Hashimoto's effekt på skjoldbruskkirtlens hormonproducerende væv sædvanligvis irreversible, hvorimod de hormonproducerende væv der har været undertrykt af f.eks. medicinsk behandling, har en god chance for at begynde at producere hormoner igen. Jeg tror at du har spurgt om det før, og i så fald kan jeg anbefale at læse kildehenvisninger/links i første indlæg i denne tråd.
xx4
Åh nej... Rufus :sad: Hvorfor i alverden vil denne læge have dig ned med Thyroid, når han samtidigt vil tilføre "bittelitt t4" ?? Hvilken stabilitet? I blodprøver? Fordi det kun i blodprøverne at det vil nytte. Og kun for T4.
Pludselig er jeg blevet ked af det, og bange. Hvad i alverden er det for en "funksjonellmedisinsk" klinik, der tager patienterne af naturlig thyroid for i stedet at fylde syntetisk fake-T4 på dem? Denne nyhed ville jeg gerne have undværet.
Nu er jeg helt og aldeles bekymret. :sad:
Hei, og takk for innspill. Jeg er vel ikke så sikker på om jeg vet noe om hvorvidt skjoldbruskkjertelen produserer noe eller ikke for øyeblikket. Jeg har papirene fra ultralyden januar 2014. Som konklusjon står det sekv. thyreoiditt. Språket forøvrig er ikke så lett å tolke. Det står noe om at thyreoidea er liten og lavekkogene med multiple opp til 10 mm store velavgrensende nodulære forandringer. Dopplermessig finnes økt sirkulasjon i parenkymet omkring de nodulære forandringer. Normale funn svarende til gl. submand resp. parotis bilat.. Ingen patologiske lymfeknuter på halsen. Så hva dette betyr vet i grunn ikke jeg. Men ultralydlegen ga inntrykk av at kjertelen var innskrumpet, betent og ødelagt. Vel, håper at de neste blodprøvene gir meg noen svar. vink11
Jeg har ikke brukt thyroid på mange år (siden 2011). Jeg har brukt ren t3 (liothyronin og bare det) det siste halvannet året. I en lang periode brukte jeg ingen stoffskiftemedisin i det hele tatt. Ren t3 er så ustabilt for meg, så han vil tilføre litt t4 litt etter litt. Jeg foretrekker egentlig syntetisk framfor naturlig, det er basert på tidligere erfaringer. Men er muligens klar for å prøve thyroid etterhver (siden det tross alt skal være mer stabilt).
Hei igjen vink11. Da har det gått drøye 5 uker siden min drastiske reduksjon av erfa thyrod. Jeg føler meg ganske bra nå. Kroppstemperaturen er ikke så verst, og jeg har ikke fått tilbake symptomer på lavt stoffskifte. Jeg har imidlertid et problem. Vekta er på vei oppover igjen. Det er noe som ikke stemmer helt. Men, jeg vet aldri helt hva det er. Denne uka har jeg vært tom for Cal Mag, noe jeg egentlig skal ta ganske mange av i følge planen min. Hvilken betydning har det? Jeg har også byttet DHEA type til 7-keto DHEA. (Tok tidligere en type fra Douglas laboratories). Har det betydning for vekta? En annen faktor er at jeg nå føler meg mye bedre i magen enn på lenge, etter at jeg har brukt probiform en periode. Kan det være at jeg plutselig har fått så mye bedre opptak av næring? (Eller kan det være at jeg tross alt får for lite stoffskiftehormoner). Jeg er takknemlig for kloke innspill. Håper at jeg kan få stoppet vektoppgangen, og helst uten å øke thyroiddosen. Har ikke lyst til å gi opp dette prosjektet ennå. Håper forøvrig at dere har en fantastisk fin søndag xx7xx7
Hei igjen. vink11 Det har nå gått 7 uker siden jeg halverte min thyroid dose. Har merket at kroppen har sliti og at kjertelen ikke har klart å kompensere for reduksjonen. Jeg går på kun 60 mg erfa thyroid. Vekta stiger fortsatt, jeg er sliten, sliter med å opprettholde kroppstemperaturen og begynner å få vondt/ubehag under føttene. Er ikke så syk som jeg var før jeg begynte med stoffskiftehormoner, men jeg kjenner godt at kroppen sliter. Tok stoffskifteprøver nå i uka og har fått svar på disse. Det var et mål at TSH skulle bli synlig, og ja det har den blitt. Den er nå på 2,4 (0,2-4,0). Men stoffskiftehormene ligger mye lavere enn det jeg trives med. Fritt T4 er nå på 11,8 (11-23) og fritt T3 har sniki seg såvidt under referanseområdet og ligger nå på 3,4 (3,5-6,59). AntiTPO derimot oppfører seg som den skal, dvs at den går gradvis og pent nedover og er nå på 277. (<100). Vel, jeg innser at jeg ikke bør ha slike stoffskifteverdier altfor lenge, men har et par planer framover, og så får vi se hvordan det går. Akupunktøren anbefalte noen kinesiske urter. Har begynt på disse. Forøvrig har Funksjonellmedisinsk senter anbefalt at jeg begynner med kelp, ashwaganda, selentilskudd og A vitamintilskudd (i tillegg til alt jeg tar fra før). Jeg får gi dette en sjanse. Det blir nye blodprøver mot slutten av året, så da får vi se om det er mulig å få i gang stoffskiftet litt bedre. Jeg vet at jeg når som helst kan øke dosen min. Det er ingen andre som hindrer meg i dette, men har så veldig lyst til å prøve å få i gang egenproduksjonen, så jeg avventer nok litt til. Er det noen som ut fra de tallene jeg har, kan si noe om jeg har noe egenproduksjon? Eller er dette et resultat av 60 mg erfa thyroid tro? Ønsker dere en riktig god helg hej2
Eftersom din T4>T3 omdannelse er allerede tydeligt sat på sparemodus for at spare på T4, er der heller ikke ret meget Thyroid peroxidase at "leve af" for TPO-antistoffer, så de går selvfølgelig ned i antallet.
Om du har nogen restproduktion? At dømme efter beskrivelsen af resultat af din ultralyd, ikke meget. Men du har jo før været på adækvat dosering med Thyroid. Kroppen er indrettet til at deponere et T4-lager der helst skal kunne række til et år, så der er nok allerede gået gang i også at spare på den, idet den daglige tilførsel er så beskeden som ca. 38 mcg af proteinbundet T4 i denne ene grain Thyroid du får for tiden.
Jeg vil fraråde at benytte kelp. Man ved aldrig på forhånd hvad der gemmer sig i hver enkel råstof-parti, der også kan indeholde brom i varierende mængder, foruden varierende mængder af jod. Hvis du i stedet vælger Lugols, har du en chance for at vide hvad du nøjagtig får af jod, foruden at Lugols er garanteret clean, dvs. indeholder ikke miljøgifte, som kan forekomme i kelp.
Uanset kelp eller Lugols, sørg altid for at have klorofyl-tabletter liggende i reserve. Ikke spirulina og ikke chlorella. Bare klorofyl. Skulle du evt. opleve hyper-lignende symptomer de første dage med jodtilskud (nogen gør, andre gør ikke), kan det garanteret ikke være hyper... Klorofyl-tabletter vil få dem til at forsvinde indenfor 24 timer.
For mig at se din funksjonellmedisinsk læge leger med ilden, idet det er ikke sikkert at din helbredstilstand vender tilbage til den forrige gænge igen, jo længere tid der går med at lade kroppen slide med at opretholde stofskiftet, ikke mindst med uvist påvirkning af andre hormonkirtler, særlig når man i forvejen nærmer sig overgangsalderen.
Ellers håber jeg at du har mulighed for at medinddrage andre i familien/vennekredsen i forberedelserne i husholdning og andre aktiviteter i julen, idet jeg er ret sikker på at du ikke får ret meget energi til andet end hygge i sofaen. Bedst at være forberedt for alle eventualiteter, særlig da du bør undgå alle former for stress, mens projektet er i gang, og senere under recovery, hvis det var. Håber det bedste. hjerte1
Heisann
Jeg har ikke lest alt, men noe fanget blikket mitt:
Jeg vet ikke om min erfaring relaterer seg for deg, men skriver noen ord om min anti-TPO
Selv startet jeg så smått med erfa for snart fem år siden - og sånn gikk det med anti-TPO:
Min anti-TPO gikk fra 1300 (slutten av 2009) ned til 18 (2012)!
Jeg brukte jo mye annet også, bl.a Ashwaganda og Selen.. - noe må jeg vel ha gjort riktig - tenkte jeg, da :p
Antistofferne kan falde af flere årsager. En af dem er, at når egenproduktionen falder til ingen ting, så er der ikke noget at reagere på. Dvs. der når vi alle til, hvis vi ikke gør noget ved den autoimmune tilstand i kroppen.
Egenproduktionen kan også falde ved hjælp af god og tilstrækkelig medicinering. Det er en af årsagerne til, at det er vigtigt at være medicineret ordentligt.
Derudover kan antistofferne falde, når man har fundet årsagen til den autoimmune reaktion.
Jeg har selv levet hele min tid på medicin med ønsket om at kunne klare mig på mindst muligt. Det har jeg stoppet nu, og jeg får nu medicin nok. Og det er så dejligt.
hjerte1 Tina
Hei igjen. vink11. Da er det 8 uker siden min drastiske medisinreduksjon fra 120 mg erfa thyroid til 60 mg. Jeg tenker absolutt gjennom risikoen, og har i utgangspunktet ingen ønsker om å innta en fast posisjon på sofaen, verken i jula eller ellers. Likevel tenker jeg at dette er noe jeg må forsøke å gjøre. Jeg er heller ikke noen forsøkskanin på dette feltet. Dette har denne legen gjort før, og har gode erfaringer med. Jeg kjenner noen andre som også går hos denne legen. En av disse hadde minst like dårlige stoffskifteprøver som meg for et snaut år siden. Nå var stoffskiftet til vedkommende på vei oppover. Hypersymptomer som søvnløshet etc dukket opp, og vedkommende har nå fått beskjed om å slutte å bruke stoffskiftemedisin. Vel, så får vi se hvordan det går. Godt at noen går løypa før meg.
Denne uka her har formen min vært på vei oppover. Hodet har vært klarere, konsentrasjonen bedre og jeg har hatt mer energi. Deler av uka var også magen merkbart roligere. Det er ganske markert forskjell på energinivået denne uka i forhold til energien jeg hadde i forrige uke. Jeg har ikke kuttet treningene denne uka, og har klart meg bra. Da jeg trente en gang i forrige uke, hadde jeg et veldig temperaturfall dagen etterpå (Noen som vet hva det skyldes?) Vektoppgangen har også stoppet. Jeg vet ikke noe om årsakene til at jeg føler meg bedre. Men, jeg har nå i denne perioden benyttet de kinesiske urtene, xiao yao wan. I følge akupunktøren skulle det kunne hjelpe på balansering av hormoner. Jeg må vel si at jeg har hatt lite tro på disse urtene, men likevel, så har jeg opplevd akkurat den bedringen som han skisserte kunne være mulig.
Jeg har ikke begynt på jod og ashwaganda ennå. Jeg har kjøpt meg en boks med klorofyll og skal ha dette i beredskap når jeg begynner på jodtilskudd. Dere får ha en fortsatt god søndag xx8
Så flott om det virker for deg. Om skjoldbruskkjertelen din er sterk nok til å gi deg det du trenger, og om du har fått stoppet/utsatt/bremset angrepet tidsnok/nok så er jo det det aller beste som kan skje. Og om ikke - så har du iallfall lært mer om deg selv.
Anisa sine generelle betrakninger om at det sliter å redusere, og at man kan risikere å gjøre ugjenkallelig skade tror jeg stemmer. Men ingen av oss er vel SÅ sta? :roll::wink: Jeg tror at du, som jeg var, er åpen for begge muligheter. Og jeg kjenner igjen behovet for å vite.
Og dessuten: ingenting er statisk. Kanskje du kommer dit at du klarer deg selv - kanskje uten å trigge antistoffer. Men i verste fall kan det nok hende at du vil måtte velge mellom den behandlingen som lar sjoldbruskkjertelen din gjøre jobben og øker antistoffer... eller den behandlingen som minimerer antistoffene, men gjennom å passifisere skjoldbruskkjertelen. Nå eller aldri, eller engang i ubestemt framtid. Uansett så tror jeg at du har lært nok til åkjenne igjen tegnene. Jeg håper du slipper å se dem, men også - OM du ser dem, ikke er for sta til å snu. (Og det tror jeg ikke.)
Lykke til - jeg krysser fingrene!
Joda, jeg er nok litt sta, men jeg følger også nøye med, både med daglig temperaturmåling om morgenen, ukentlig veiing, samt at jeg følger med på symptomene. Blir for gæli, så har jeg mer enn nok erfa thyroid i skapet, og jeg vet hva jeg skal gjøre.... vink11