-
Sv: Greit at TSH er null/lavere enn null?
I normale fall, altså de som det skrives om i lærebøker, står det at TSH stiger mye når det bare blir litt færre stoffskiftehormoner i blodet.
Jeg gjorde flere fortvila forsøk på å slutte med Levaxin og hadde TSH på 160 før jeg ga meg.
Og legen regner nok i stor grad med at : slik er det......
Men det er det bare ikke - mange får ikke så store økninger i sin TSH - og noen ganger er det selve problemet. Det kalles da "sentrale problemer" - altså at kjertlens styringssentral ikke funker som den skal.
Og så finns det ikke noe imellom ?
Jeg mener, men kan vel fin tenke seg at det er en glidende overgang mellom sentrale forhold og normalitet.
Altså at noen som har TSH=3 egentlig har så lite stoffskiftehormoner at den burde vært 160 - eller iallfall mer enn 3.
Jeg syns man i alle slike tankerekker om slikt, kommer tilbake til at hvis legen bare hadde hørt på hva vi hadde fortalt, burde man skjønne at det dreide seg om et stoffskifteproblem.
-
Hei
Formen blir bedre og bedre. Hodet er på plass igjen. Energien er tilbake. Og jeg kan bli sint uten å føle meg som en geleklump etterpå. Nyser ikke lenger av melk og ser ut som meg selv igjen. Og var nylig på reise med hektisk program i flere dager uten å bli sliten i det hele tatt.
Har vært helt stiv i hele kroppen, men blir mykere og mykere. Fortsatt sitter det noe greier i nakken og noen fingre dovner om natta. Merker av og til et snev av den gamle gruff-følelsen, smerten bak brystbeinet og til venstre i tykktarmområdet. Men det mye svakere og det skjer ikke så ofte. Tror at fordøyelsessystemet ennå ikke er helt på plass, men det kommer seg.
Har oppdaget at det for meg er uhyre viktig å huske å spise dosen min hver dag. hvis ikke kommer den gamle følelsen raskt tilbake. Ifølge min lege er de fleste uten symptomer etter fire måneder, når de har fått justert seg til riktig dose. Jeg håper han har rett.
V
-
Så utrolig flott å høre Vår. Håper det samme vil skje med meg også om en stund. Akkurat nå unngår jeg så godt jeg kan seminarer og festkvelder. Kan holde ut for dagen/kvelden men da må jeg betale godt for det dagen etterpå. Skal ha dine erfaringer i mente når jeg synes det går trått. Takk for svar forresten:-)
-
Lykke til Berit, det som er så kjipt med denne sykdommen er at alt tar så lang tid. Men så lenge det er håp i enden av tunnelen er alt bra. Det finnes mange sykdommer som bare går motsatt vei. Det må være mye verre.
V
-
Sv: Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
I dag har jeg forøvrig nådd bunnen av selvrespekt. Babyen min på 13 mnd våknet etter bare 40 min soving, pleier vanligvis å sove i 2-3 timer på dagen, og jeg ble helt knust over det. Var så innstilt på alenetid og få hvile. Knakk helt sammen foran babyen og brukte ca ett kvarter med hikstende gråt på å komme meg. De 40 min hun sov hadde jeg brukt til husarbeid og var helt desp etter mat og hvile... Heldigvis tok hun det pent å begynte å leke for seg selv. Men har alltid klart å holde "smilefjes" for barna så det var virkelig fælt, følte meg helt ute av kontroll og det er IKKE sånn jeg EGENTLIG er. Min Ft4 er på 11 om dagen, håper det er en "unnskyldning" for sånn oppførsel, og at jeg ikke har tørna helt.
-
Sv: Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
I dag har jeg forøvrig nådd bunnen av selvrespekt. Babyen min på 13 mnd våknet etter bare 40 min soving, pleier vanligvis å sove i 2-3 timer på dagen, og jeg ble helt knust over det. Var så innstilt på alenetid og få hvile. Knakk helt sammen foran babyen og brukte ca ett kvarter med hikstende gråt på å komme meg. De 40 min hun sov hadde jeg brukt til husarbeid og var helt desp etter mat og hvile... Heldigvis tok hun det pent å begynte å leke for seg selv. Men har alltid klart å holde "smilefjes" for barna så det var virkelig fælt, følte meg helt ute av kontroll og det er IKKE sånn jeg EGENTLIG er. Min Ft4 er på 11 om dagen, håper det er en "unnskyldning" for sånn oppførsel, og at jeg ikke har tørna helt.
Kjenner meg igjen fra den babytiden ja. Mitt eneste råd er, sov med en gang ungen har sovnet. Sover baby'n lenger enn ventet, så rydd og gjør husarbeid da. Det gjorde jeg, og så fikk det heller bli som det ble med husarbeidet hvis baby'n våknet for tidlig. Håper du får opp verdiene, og at det gjør at formen din blir bedre.
-
Brainfog bedre med Erfa?
Jeg føler levaxinen hjelper smått om smått på formen (meeeeget sakte dog), men brainfog'en blir faktisk verre og verre. Han noen erfaringer med at brainfogen ble bedre med Erfa?
-
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Hei Berit,
Kjenner meg veldig godt igjen i din livssituasjon. Og ikke minst i din utålmodighet. Jeg hadde også en liten baby hjemme, da stoffskiftet tippet over og jeg ble syk. Og jeg har brukt tusenvis av kroner på:
balder-klinikken
vitaminer/kosttilskudd
homeopat
akupunktur
kiropraktor
osteopat
naprapat
legevakta
- og tre leger, før jeg fikk min nåværende som med en gang sa at jeg kom til å føle meg jælig helt til jeg fikk FT4 opp til 20. Det har vist seg å stemme - selv om jeg ennå ikke er helt uten symptomer. Men det jobber jeg med.
Jeg ville derfor ha gitt levaxin en sjanse før jeg skiftet medisin. Det er svært mange som lever uten symptomer på levaxin, selv om det ikke er så mange av dem på dette forumet.
Av alternativ behandling har jeg svært god erfaring med akupunktur og osteopati. Jeg er fortsatt avhengig av å knekke opp låsninger i kroppen en gang i måneden, men håper at det gir seg snart. Hvis du bor i oslo, kan jeg anbefale Klinikk for alle og akupunktur Morten Sørlie på Majorstua.
Ellers forsøk å trene. Qigong er helt fantastisk! Lykke til. Og husk dette er en treig sykdom, men det betyr ikke at du ikke blir bedre.
V
-
Sv: Brainfog bedre med Erfa?
Min egen erfaring er at brainfog ikke ble bedre da jeg gikk over til Tyroid.
Det var vel det eneste som ikke ble noe bedre.
Men andre kan ha andre erfaringer da.
-
Min brainfog lettet da jeg også fikk hydrokortisonbehandling for binyrene.
-
Hei
Jeg har hatt en voldsom brainfog på Levaxin. Da jeg fikk liotyronin ved siden av ble jeg svært mye bedre når det gjaldt den kognetive delen.( Men resten av kroppen hadde det ikke noe bra.)
Nå har jeg gått på Erfa i 2 uker, og brainfoggen er betydelig bedre enn når jeg gikk på levaxin. Den er omtrent like bra som på Liotyronin : )
Så jeg håper og tror ; )
Vilje hjerte1
-
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Takk for svar, Vår! Blir helt rørt over at noen tar seg bryet meg å svare:-)
Jeg er også ganske stiv i musklene, særlig i nakke og skuldre, og har akkurat oppdaget at trening er veldig viktig for å myke opp. Men jeg orker ikke så heavy trening så kanskje Qigong kan være noe for meg også? Skal sjekke det ut!
Jeg bor i Oslo og har gått til div alternative behandlere for bekkenløsning som jeg ble kvitt bare for noen mnd siden. Så jeg har et "kontaktnett" dersom jeg trenger noe for stive muskler. Men akkurat nå flyr penga til Balderklinikken, skal bl.a. sende en urinprøve til USA og bare det i seg selv koster 2500.... Så jeg må vente litt før jeg begynner på nye helseprosjekter..
Du (Vår) er såvidt jeg husker den eneste her inne som jeg har lest om at er blitt bra/nesten bra med Levaxin, og som "anbefaler" det ut fra personlige erfaringer. Jeg heller nå til å prøve levaxin til jeg er kommet opp i høy dosering, kanskje samme styrke som deg dvs 200 mcg/dag, for å se hvordan jeg føler meg da (forutsatt at FT4 da er grei).
Har fått ERFA av legen men ikke begynt på det . Har som sagt bestemt meg for (tror jeg) å prøve max dose av Levaxin for å se om det kan virke først. Levaxin er jo billigere og lettere å få tak i enn ERFA. Har blitt litt stressa av å lese at leveringssituasjonen mht naturlig tyroksin er såpass ustabil. Merkelig at det kan skje at man bare stoppet å produsere Armour, uten noen egentlig forklaring.
Har to spm til deg i anledning Levaxin:
-hadde du brainfog som du er blitt kvitt med levaxin? Jeg merker at hodet ikke helt henger med om dagen. Pinlig på jobb synes jeg....
-og kan jeg få sende deg en personlig melding for å få navnet på fastlegen din? Han høres så utrolig bra ut siden han er så opptatt av FT4. Min FT4 er jo på 11, men TSH på 1, så jeg er så redd min lege vil nekte å øke dosen når TSH sikkert har sunket enda mer ved neste måling (mens FT4 bare sniker seg laaangsomt oppover.... ) Det er mulig min lege vil vise seg å være ok her, men for trygghetens skyld hadde det vært fint med en backup plan dersom det viser jeg at jeg må skifte lege.
-
Takk for svar:-)
Vilje: hadde du kun en kortvarig virkning av Liothyroninen eller var virkningen mer stabil? Ser at mange her inne ikke har vært så fornøyd med Liothyronin tilskudd så det er interessant å vite....
Vigdis: Jeg skal ta spyttprøver (4 stk i løpet av en dag) for å sjekke binyrene. Visste ikke at hydrokortisonbehandling kunne virke for binyrene.
B:-)
-
Hei!
Min hjerne fungerer mye bedre på erfa. Jeg gikk tom for armour da det ble produksjonsstopp, og måtte ta kun levaksin en måneds tid. For å si det sånn så håper jeg at jeg aldri må gjøre det igjen. Men jeg gjorde en litt morsom oppdagelse. Etter å ha gått nesten en mnd på levaksin, så satt jeg og ventet på sykehuset (skulle ta en liten undersøkelse). Det viste seg at jeg måtte vente over en time. Så jeg tok fram mobilen og begynte å spille soduko. Jeg har ikke brukt det spillet før, så alle resultatene kom på high score lista. Så...... Noen uker etter at jeg hadde gått over til erfa, så befant jeg meg nok en gang på et venterom og begynte å spille soduko igjen. Det viste seg at jeg løste oppgavene tre (!) ganger fortere!
En annen ting som jeg merker er at jeg ikke kan kjøre bil når jeg går på kun levaksin. Jeg kan jo, men jeg har kommet opp i så mange farlige situasjoner at jeg ikke tør. Reaksjonen og forståelsen av trafikkbildet er altfor dårlig. På erfa går det derimot fint å kjøre, bare det ikke er for langt.....
Jeg har prøvd liothyronin med dårlig resultat. Ble rett og slett verre enn med bare levaksin. Kan være at jeg brukte det feil.... dvs for stor dose e.l. Men jeg fulgte bare legens anvisninger. Jeg blir nok aldri helt som før med erfa heller, men det er det som virker best på meg. (Jeg tar levaksin og erfa i kombinasjon.)
-
Jeg husker når jeg måtte over til kun levaxin, for å få TSH opp.
(heg hadde hatt det rimelig greit på levaxin pluss liothyronin, men legen kom på at TSH var jo flagget så han ville vel gjøre noe med det, jeg hadde ikke bedt om doseendring eller noesomhelst)
Jeg ble jo straks deppa av at han forlangte det, men jeg hadde prøvd samme før og så bare gåttt ilbake til gammel dose etter et par mnd fordi det var forferdelig å være så underdosert.
Vel, TSH rikka seg en liiiten anelse, ft3 gikk jo ned og ft4 gikk ned litt, og jeg klarte hell rikke kjøre bil lenger enn to km til nærmeste butikk eller helt i nærområdet. Jeg ble bare dårligere av forsøket.
-
Hei Berit,
Da jeg var på mitt verste kunne jeg bruke tre timer på å flytte rundt på en setning. I løpet av en dag klarte jeg kanskje å skrive et avsnitt. Jeg er journalist, så det var skikkelig jævlig. Så det er helt vanlig å være bortreist i hodet.
Leste her på forumet at det var ei som sammenlignet det å være lav med å være skikkelig fullsyk hele tiden. En god sammenligning synes jeg. Var nylikg askefast - og måtte reise hjem med buss. 30 timer i buss. Kjipt. Men fant ut da jeg våknet etter ei trang og ubehaglig natt på bussen, at formen var mye bedre enn den hadde vært hver eneste morgen de to siste årene. Det sier litt.
Bare send meg en privat mail, så skal du få navnet på fastlegen min. Han er kun opptatt av medisinering og bryr seg ikke om noe annet, men den informasjonen finner du her. Ha ei fin helg! Og ikke bruk for mye penger på Balder.
Vår
Og med en FT4 på 11 er det helt normalt å ha det jævlig. Mitt inntrykk er at det begynner å gå motsatt vei når man når 16, men jeg må nok være på 20- 21 for å ha det bra.
-
Vel, jeg klarte ikke å stå opp før kl 12 på levaxin, og fungerte hvertfall ikke før kl 16. Klarte knapt nok å snakke med folk før utpå kvelden pga voldsom brainfog og utmattelse bare jeg så vidt prøvde å konsentrere meg på slutten med levaxin. Har ikke opplevd brainfog på 2 uker nå,hvertfall, og for å understreke så er jeg ikke oppe i full dose Thyroid Erfa enda. :) Håper effekten varer. :)
-
Mindre pløsete eller vannholdig når man kommer opp i rett dose Erfa?
Jeg har lagt på meg ca 4-5 kg og føler meg veldig pløsete, særlig magen er som en stor bolledeig. Jeg tror ganske sikkert dette skyldes stoffskifte. Vekten er stabil nå og disse ekstra kg er langt fra det verste problemet jeg har med stoffskiftet, men det hadde likevel hjulpet for selvfølelsen om man fikk sitt normale utseende tilbake. Har noen erfaringer med at man blir litt mindre pløsete eller vannholdig når man kommer opp i rett dose medisin?
Beritxx8
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Vel, jeg klarte ikke å stå opp før kl 12 på levaxin, og fungerte hvertfall ikke før kl 16. Klarte knapt nok å snakke med folk før utpå kvelden pga voldsom brainfog og utmattelse bare jeg så vidt prøvde å konsentrere meg på slutten med levaxin. Har ikke opplevd brainfog på 2 uker nå,hvertfall, og for å understreke så er jeg ikke oppe i full dose Thyroid Erfa enda. :) Håper effekten varer. :)
Hei Jeanette,
jeg kjenner meg igjen i det med at dagen starter så sent. Jeg har gått på Levaxin i nesten fire mnd og formen har bedret seg noe, men mest på ettermiddagen, da kan jeg få gjort litt rydding og husarbeid og er i brukbart "slag" (selv om det er et stykke igjen til å være frisk). Men på morgenen og formiddagen er jeg helt lost! Bruker så laaaang tid på å komme igang. Vil ikke gire meg opp med kaffe selv om det er veldig fristende, for det er som å piske en sliten hest, og jeg blir i tilfelle helt utslått noen timer etterpå fordi jeg vil komme til å bruke energi som jeg ikke har.
Hjernen fungerer ikke brukbart hos meg før ved fire/fem-tiden. Det er rimelig upraktisk mht jobb. Har en relativt analytisk jobb med til tider kompliserte problemstillinger så det er jo helt krise for tiden. Når sjefen kommer inn for å diskutere en problemstilling så må jeg konse noe helt vanvittig for å følge med i samtalen og jeg later for det meste som jeg forstår og prøver å nikke og si ja-ha på de rette stedene. Får nesten litt sosial angst av det om dagen. Jobber redusert fordi jeg er hjemme med minsten som venter på barnehageplass, og det er veldig godt å slippe å jobbe hele uka, selv om det jo er jobb å være hjemme med baby også, men trenger ihvertfall ikke holde maska hjemme.
Og i dag er det søndag og nydelig vær. Jeg har ennå på meg pysj og har gått til og fra soverommet i hele dag. Er litt mer våken nå, kl er jo ett, så skal en tur ut med barna, som verker etter litt uteliv stakkars. Alt blir sikkert lettere når vi kommer oss ut og får solstrålene på oss, så dette ble litt klaging, men jeg er jo litt nede for tiden så dere får bære over med det.
Beritxx8
-
Sv: Mindre pløsete eller vannholdig når man kommer opp i rett dose Erfa?
Jeg antar at vektutvikling er en individuell greie.
Det kan ha flere årsaker, selvfølgelig også stoffskiftefeil.
Jeg syns jeg kan se flere typer stoffskiftefeil, og de er vel et ikketema......
Man hører fra legen i "første time" at man kan legge på seg noen få kilo - så er det ikke mer om temaet .....
Da jeg gikk på Levaxin økte vekta 18kg på 16år. Ikke jamt og trutt - i tykk og napp, men i snitt altså 1kg i året.
Jeg har alltid trent mye og årlig treningstid sank mye da jeg begynte på Levaxin, men klarte å holde over 500 timer de første år og over 300 på slutten.
Likevel steg vekta jevnt og trutt.
Jeg forsøkte mye - ingenting hjalp.
Etter 3 måneder på Armour Thyroid var vekta gått ned 12kg og resten tok et år.
Og det på tross av at matinntaket økte......
Så har det gått noen få kilo opp og ned.
Siden 2009 har vekten økt 4kg og jeg vet ikke om det skyldes "ny Armour" - Nå er jeg på ERFA, så jeg håper jo at løpeformen er innen rekkevidde snart.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Men på morgenen og formiddagen er jeg helt lost! Bruker så laaaang tid på å komme igang. Vil ikke gire meg opp med kaffe selv om det er veldig fristende, for det er som å piske en sliten hest, og jeg blir i tilfelle helt utslått noen timer etterpå fordi jeg vil komme til å bruke energi som jeg ikke har.
Hjernen fungerer ikke brukbart hos meg før ved fire/fem-tiden. Det er rimelig upraktisk mht jobb. Har en relativt analytisk jobb med til tider kompliserte problemstillinger så det er jo helt krise for tiden. Når sjefen kommer inn for å diskutere en problemstilling så må jeg konse noe helt vanvittig for å følge med i samtalen og jeg later for det meste som jeg forstår og prøver å nikke og si ja-ha på de rette stedene. Får nesten litt sosial angst av det om dagen. Jobber redusert fordi jeg er hjemme med minsten som venter på barnehageplass, og det er veldig godt å slippe å jobbe hele uka, selv om det jo er jobb å være hjemme med baby også, men trenger ihvertfall ikke holde maska hjemme.
Uff... føler med deg...:sad: Det med å konsentrere seg helt enormt for å fungere på jobb er en helt forferdelig følelse... Har selv en jobb der jeg må være fullstendig tilstede og konsentrert, og jeg kjenner igjen det du nevner ift sosial angst nærmest.. Selv er jeg sykemeldt nå fordi jeg vil være HELT sikker på at jeg er bra nok til å henge med på jobb, mye fordi jeg fikk så mange dårlige erfaringer på slutten fordi jeg ikke hang med.. Jobber i et lite team, så det blir så synlig at en ikke fungerer. Men skulle du ikke vært sykmeldt en stund da, sånn at du slapp å piske deg selv slik? Det du gjør nå er kanskje værre enn å drikke kaffe? hjertflag1 Vil vel egentlig bare si at jeg syns det høres ut som du skal ta vare på deg selv nå. kys1
Til slutt vil jeg bare nevne at i det jeg gikk over til Thyroid så fikk jeg en helt annen døgnrytme.. Håper du får den samme erfaringen.:) hjertflag1
Mvh Jeanette
-
Frisk fra binyretretthet?
Hei
jeg har tatt spyttprøver og venter på svar.
Mistenker sterkt at binyrene er slitne for jeg merker at kroppen har fått et mye bedre liv etter at jeg for noen uker siden gikk over til lavkarbo. Burde ha gjort dette for mange år siden ser jeg nå, da jeg har vært uvanlig sliten (men til å leve med) de siste fem-ti årene, selv om jeg ikke fikk lavt stoffskifte før etter fødsel for ett år siden.
Mitt spm er om binyrene vil bli friske en (vakker) dag?
Kroppen min føles grunnsliten etter sammenhengende luftveisinfeksjoner i et halv år, samt ubehandlet lavt stoffskifte i nesten ett år.
-
Sv: Frisk fra binyretretthet?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Burde ha gjort dette for mange år siden ser jeg nå, da jeg har vært uvanlig sliten (men til å leve med) de siste fem-ti årene, selv om jeg ikke fikk lavt stoffskifte før etter fødsel for ett år siden.
Mitt spm er om binyrene vil bli friske en (vakker) dag?
Kroppen min føles grunnsliten etter sammenhengende luftveisinfeksjoner i et halv år, samt ubehandlet lavt stoffskifte i nesten ett år.
Kære Berit vink11
At du først fik diagnosen efter fødslen betyder ikke, at du først er blevet syg efter fødslen. Det er både lumsk og normalt, at gå med subklinisk hypothyreose gennem mange år ("har vært uvanlig sliten (men til å leve med) de siste fem-ti årene"), før den bryder ud i lys lue som her, efter en fødsel.
Problemet med subklinisk hypothyreose er, at den "leverer" næsten de samme massive plager og symptomer som hypothyreose-i-udbrud, men hvor det er TSH-tallet der er afgørende for, om man får sin sygdom anerkendt/behandlet. Du er en af de heldige, som har fået sygdommen målbar udenfor referencerammen, og dermed er du kommet i behandling. Rigtig mange går hele deres liv ubehandlede, med et TSH-tal der aldrig kravler over 4-5 - grænsen de fleste læger anerkender for start af behandling.
For dine binyrer betyder det, at de har været på "overarbejde" længe før du har fået din diagnose og du må derfor indstille dig på, at det kan tage tid med de rette forholdsregler, før dine binyrer er fuldt restituerede. Selv det er dog uden garantier, da tingene hænger tæt sammen med hvordan du selv håndterer dit liv på områderne "kost", "stresshåndtering", "urter og tilskud". Til gengæld kan jeg berette, at jeg kender virkelig mange mennesker, der har indført permanent "regime" af hensyn til deres binyrer og som nu er både levende og har et liv, der næsten ligner det liv de har haft før de blev syge.
Så alt i alt vil jeg råde dig til at lære og være opmærksom på dit indre og ydre liv, under hensynstagen først og fremmest til dig selv. Selv om det lyder som en recept på "egoisme", er sandheden dog at så længe du har det godt (nok), har alle omkring dig derigennem en stor gavn af det, og du selv slipper for belastninger, der intet andet er til at kompensere for, end dine binyrer.
Rigtig god bedring, Berit hjertflag1
-
Hei Anisa
tusen takk for langt svar. Det du skriver treffer midt i blinken. Jeg liker ikke å måtte innse det, men jeg har antakelig hatt subklinisk hypoterose i en del år før det slo til for fullt. Jeg har alltid, fra jeg var i midten av tyveårene og muligens før dette også, følt at jeg ble litt fortere sliten enn andre, og tålte mindre enn andre. Alltid følt meg litt "puslete" sammenliknet med hva andre orker. Jeg trodde likvel dette var helt normalt og at mange hadde det sånn. Slitenhet var min største plage de årene, men med nok søvn og regelmessige måltider gikk det på et vis rundt. Blir litt trist når jeg tenker på at det kanskje ikke var normalt å ha det sånn og at jeg kunne ha blitt bedre dersom noen hadde oppdaget at jeg hadde antydninger til lavt stoffskifte. Ett år etter fødselen var TSH på 7 og legen startet umiddelbart behandling, men jeg aner jo ikke hva TSH har vært på før det.
Skal for alvor begynne å lytte til min egen kropp og "den indre stemmen". Jeg vil leve i harmoni med mine forutsetninger. Har en veldig stressende jobb nå der vi måles på prestasjoner hele tiden. Jeg ser at det kan bli problematisk å følge denne linja fremover.
Urter og tilskudd skriver du. Har fått med meg at Lakrisrot er bra. Har du andre tips om hva jeg kan ta? Tenkte å ta en handletur på iherb.com snart.
Synes litt syndt på meg selv i dag- det er vel lov en sjelden gang:roll:
-
Anbefaler deg å investere i boka til Wilson om du ikke har den, finnes på dansk og engelsk. Masse info finner på på nettstedet hans. Om adaptogener som lakrisrot, sibirsk ginseng, ashwaghanda, kost, vitaminer og mineraler, gode råd etc
-
Halloen
tålmodigheten med Levaxin tok raskere slutt enn hva jeg hadde planlagt. Når jeg først hadde boksen med Erfa i skapet ble det rett og slett litt for fristende å ikke prøve det ut. Så jeg prøver meg nå på kombinasjonsbehandling, etter kun tre og en halv mnd på Levaxin. Jeg var ikke så fornøyd med Levaxinen (ja, vet det muligens var for tidlig å trekke konklusjoner), men særlig hodet mitt hang ikke med. Helt bomull der inne og jeg følte meg fjern og i min egen boble.
Etter to dager føles hodet definitivt klarere. Er skeptisk til placebo så jeg tør likevel ikke si noe med sikkerhet før jeg skal i jobb til uken, først da settes hjerneaktiviteten på prøve når folk kommer inn på kontoret for å diskutere problemstillinger, i møter osv. Men at jeg føler meg klarere og litt gladere, det er HELT sikkert. Har ikke vært sosial på evigheter for har ikke hatt lyst overhodet, men i går og i dag har jeg faktisk selv tatt initiativ til at familien skal finne på noe med venner og barna deres. Er likevel redd for å ta gledene på forskudd så jeg prøver å se så nøktert som mulig på dette fremover.
Hjertebanken jeg hadde på Levaxin er forresten forsvunnet på disse to dagene. Kan være tilfeldig, kan ikke være tilfeldig. Den var ikke veldig plagsom men det føltes unaturlig.
Ser ingen grunn til at jeg skal gå tilbake på Levaxin hvis Erfaen fortsetter å innfri. Da har jeg imidlertid skaffet meg et par praktiske problemer:
1. Hva vil fastlegen min si til at jeg tar kombo-behandling? Vil han skrive ut Erfa? Jeg tviler på det.
2. Om jeg ikke skal ruinere meg ved å bruke Balder som eneste lege, må jeg finne en annen fastlege som vil skrive ut Erfa. Er det noen her inne som har fastleger som gjør det?
Ser for meg en liten "kamp" fremover. Puh. Har bare gått på Erfa i to dager men jeg har på følelsen at jeg ikke kommer til å gå tilbake til bare Levaxin. Skal forsøke å lytte nøye og nøkternt til kroppen de nærmeste dagene for å se om det er noe forskjell.
-
Hei Berit.
Jeg syns du skal la gleden skylle innover deg, uansett hva det kommer av - det fortjener du !
Placeboeffekten er ikke langvarig og den kan man ikke basere seg på, men om det er den som skaper gleden, så ta imot den :)
Hvordan få fastlegen til å skrive ut ERFA ?
Kommer litt an på typen Lege.
Faglige argumenter er gjerne : Levaxin har ikke tilstrekkelig effekt. Fordi jeg har de og de symptomer :.....
Og å be om en prøveperiode med ERFA.
Eller : Jeg har nå prøvet ERFA i X mnd og de symptomene jeg fikk av Levaxin er nå forsvunnet i prøveperioden med ERFA.
Så er min personlige mening om en kombinert behandling farget av at den ikke virker godt på meg, men jeg mener jo at noe som ikke virker godt - heller ikke virker godt i små doser.....
Man merker dem bare ikke så tydelig.
En overgang fra Syntetisk til ERFA støtter jeg meg til hva som ERFA sier om problemet : "Det er bare å gå rett over fra en dag til den neste". (min oversettelse) Og det mener jeg er det beste i langt de fleste tilfeller.
Men om det, finnes det flere andre gode argumenter - det er bare å velge.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Så er min personlige mening om en kombinert behandling farget av at den ikke virker godt på meg, men jeg mener jo at noe som ikke virker godt - heller ikke virker godt i små doser.....
Man merker dem bare ikke så tydelig.
Der sa du det igjen n `Finn :mrgreen: !!
Jeg har tenkt , følt og "gått tilbake" i erfaringskartoteket mitt de siste dagene, og har funnet ut at jeg skal ha et lite prøveprosjekt i noen dager..
Har nemlig en liten mistanke om at så fort jeg startet med en liten dose levaxin, så kom noen av "trøttsymptomene " tilbake igjen. Jeg har en liten mistanke om at formen har blitt noe redusert etter at levaxinen igjen kom inn i livet mitt. Så nå i dag og noen dager framover, bytter jeg levaxindosen som pr nå er 37.5 µg, bort til 30 mg Thyroid. Så da er jeg oppe i 2 1/4 grain ( 135 mg ) Thyroid pr dag.
Moahahahaha!!! :twisted:
Berit1974: Effekten har ikke blitt borte hos meg enda etter over en måned. Har heller, så langt, en erfaring med at kroppen krever mer etterhvert fordi den er underdosert, og IKKE fordi effekten går bort. GLED DEG BERIT! hjerte1 :D
Jeanette
-
"Så er min personlige mening om en kombinert behandling farget av at den ikke virker godt på meg, men jeg mener jo at noe som ikke virker godt - heller ikke virker godt i små doser.....
Man merker dem bare ikke så tydelig."
Ja, det er vel farget hos de fleste av oss på grunnlag av hva som virker og ikke virker. Hos meg har kombi vært veldig vellykket :D
-
Jeanette, som du bare bobler xx6
Hvor er det godt at læse !
Og så hurtigt, du er kommet dertil. Sikke en fornøjelse norsk1
-
Jeg ER i bedre form i dag. Holder koken ennå og er ikke spesielt sliten etter å ha vært noen timer på bondegård m barna. Føler meg lysere til sinns, noe som sikkert høres ut som klassisk placebo, men fakta er at T3 påvirker hjernen, og det er nettopp her spesielt jeg trengte drahjelp! Alt i alt føler jeg meg mer harmonisk og normal disse to dagene jeg har forsøkt Erfa.
Jeg har aldri følt at Levaxinen IKKE virket på meg. Den fikk meg absolutt opp på et bedre nivå enn jeg var uten medisin, men det stoppet der, og jeg følte at kroppen skrek etter noe annet, ikke bare stadig høyere dose av Levaxin. Når jeg kom opp i 125 mcg følte jeg meg kvalm, svimmel (mer enn før) og hadde lett hjertebank, i tillegg til fortsatt ganske sterke frysninger og kaldsvetting.
Det er mulig kombo-behandling kan være ok for meg. Ser forsåvidt ingen grunn til at jeg ikke bare kan ta Erfa- men så lenge kombo kan virke er jeg happy med det. Nå tar jeg 75 mcg Levaxin og 1 grain Erfa. Skal snart begynne ta 1 1/2 grain Erfa og 50 mcg Levaxin.
Er antakelig ikke helt mål selv om Erfaen skulle virke bedre enn Levaxin, for jeg er ennå underdosert. Balder er vel mest hissig på å øke Levaxindosen fremfor Erfadosen hører jeg rykter om, men det får jeg ta når den tid kommer.
Skal være forsiktig med å bli for ivrig over denne Erfaen på nåværende tidspunkt, men fortsetter tendensen skal jeg slippe jubelen løs her på forumet. Og forsåvidt alle andre steder. Men jeg merker jeg må roe meg litt ned, for det er jo bare gått to dager.
Forresten takk for alle oppmuntringer. Det er så masse bra folk her inne:-)
Skal fortsette å rapportere.
-
Tusen takk Nielsigne hjertflag1, nå for tiden overlever jeg på Thyroid og et håp om å få et MYE bedre liv :) Og det som gjør at jeg bobler litt over er at jeg merker at flere nyter godt av at jeg holder motet oppe og kjemper for å få det bedre. Sånn som mine aller kjæreste: barna mine som jeg elsker av hele mitt hjerte...hjerte1
Her kommer en link til alle dere her inne på forumet som kjemper for å få det bedre, til tross for motgang og alskens forbannelse hypothyreosen bærer med seg.... En strofe håp sendes herved over til dere alle: hjertflag1
Mvh Jeanette
-
Ikke deprimert men LIKEGYLDIG
Hei
tenkte jeg skulle skrive kort om dette i tilfelle noen lurer på hva som feiler de, og kanskje kjenner seg igjen.
Jeg er ikke svært erfaren med lavt stoffskifte. Gikk i underkant av ett år ubehandlet. Følte meg aldri deprimert i denne perioden. Bare dønn likegyldig til alt. Verden kunne gjerne seile sin egen sjø så lenge jeg fikk hvile hvile hvile.
Jeg var negativt innstilt. Mas og bråk med barna. Litt kos innimellom selvsagt, jeg gjorde mitt beste, men jeg gledet meg alltid mest til å få tid for meg selv (fælt men sant). Ble fort irritert på folk. Syntes det var slitsomt når tlf ringte, hadde overhodet ikke lyst å snakke med noen. Pliktoppmøte for å se venner, bare mas og kjas.
Det føltes som jeg svømte på dypt vann og at jeg aldri rakk å legge merke til landskapet og omgivelsene rundt. All energi gikk med til å holde hodet over vannet, og til å svømme rundt i en lettere meningsløs eksistens.
Men jeg følte meg aldri deprimert (rakk kanskje ikke være syk lenge nok (?)). Jeg synes i alle fall det var så rart at jeg ikke var deprimert når livet likevel føltes fullstendig flatt. Merkelig følelse.
Ting har bedret seg på Levaxin. Men jeg ble utålmodig for hodet hang ikke med, og jeg var fremdeles ganske negativ og "dau". Etter å ha prøvd Erfa Thyroid i tre dager merker jeg nesten komisk forskjell. Synes det er kjempehyggelig når tlf ringer og har på eget initiativ vært sosial to av de tre dagene. Ser på barna mine og blir fylt med en etterlengted genuin lykkefølelse som gjør at jeg må smile skjevt.
Hæ? Hva skjer? Så mye forandring på tre dager?? Mulig hele virkningen av Erfa Thyroid vil avta, jeg forventer nesten det verste (for ikke å bli skuffet). Men jeg føler jeg er på rett spor. Puh.
-
Sv: Ikke deprimert men LIKEGYLDIG
Det høres jo bra ut da Berit !
Jeg kjenner igjenn den derre at man ikke tør å tro på at bedringen vil vare.
Og - - - kanskje den ikke vil det ? Kankje ikke "hele" bedringen ?
Vel, hva er bedre enn ikkenoe ?
Ville bare si lykke til jeg Berit :)
-
Kære Berit
Dit indlæg er ligesom det, du beskriver! Først vidste jeg ikke, om jeg skulle græde - og da jeg havde læst lidt mere, vidste jeg ikke, om jeg skulle grine :lol:
Men det blev så til slut en kombination: Et grin med lidt våde øjne ....
Det er jo fantastisk hjerte1
-
Selv om jeg lurer på hva fremtiden vil gi, og er lei meg for alt jeg ikke kan gjøre som jeg kunne gjøre før, vil jeg ikke kalle meg klinisk deprimert. Men jeg føler meg "nummen" som om gode følelser ikke føles så bra som de gjorde før, og det samme med dårlige bare motsatt. Dette blir jo som en likegyldighet, der det før var fjell og daler er det nå mer som et ruglete landskap. :p
-
Det der høres ut som en blåkopi av min begynnelse. Jeg kalte det en dypere og dypere tilstand av gledesløshet. Det gikk så langt at jeg gruet meg til å gjøre ting jeg EGENTLIG liker godt.
Jeg har gått i 3-5 år før jeg ENDELIG ble så deprimert av å ikke orke noe (vedvarende gledesløshet er visstnok en mildere variant av depresjon - et forstadium til "jeg orker ikke mer og vil ta mitt eget liv") at jeg ble sjekket for "alt" og nå har fått konstatert lavt stoffskifte.
Nå er jeg lettere euphorisk på grunn av at jeg har fått en diagnose (som ikke innebærer at det er hodet mitt det er noe i veien med...) som - selv om det er en vanskelig sykdom å balansere, iallfall SKAL gå an å dempe ved hjelp av medisinering.
Hvordan veien blir videre? Nei, det vet jeg ikke mer om nå enn før, men jeg vet at alle de rare symptomene har en årsak som man kan kjempe mot.
-
Fra tidligere kjenner jeg også igjen situasjonen.
Så kommer det litt an på ordvalg.
Likegyldighet kan jo komme av at man ikke har ork. Dårlig ork var det ordet jeg brukte for å forsøke å forklare situasjonen min. Jeg gikk inngående inn i en forklaring jeg mener burde vekket legene.
Men, nei - forklaringen møtte ingen forståelse. Hadde ingen effekt, og betydde ingen ting for diagnosearbeidet.
Jeg mener legene har fjernet seg betraktlig fra den ed de har avlagt.
-
Leser man symptomer på depresjon så finnes mange av de samme ordene der (motløshet, gledesløshet selv ved positive ting, likegyldighet..). Det blir bare flisespikkeri hvor dypt man skal før det ene går over i det andre. Det er jo også personavhengig hvordan man reagerer. En sterk personlighet vil kanskje helle mot sinne, mens en svakere(? feil ord men jeg kommer ikke på noe bedre i farta) vil gå mot fortvilelse i en situasjon hvor kroppen alltid kjennes "tom" og energiløs?
Legen min mener at jeg har lavt stoffskifte ut fra blodprøvene, men at jeg nok også er deprimert. Jeg har vel bestemt meg for at jeg vil gi levaxinen en sjanse før jeg forsøker noen behandling for depresjon. Er det stoffskiftet som fører til depresjonen via en psykisk reaksjon på mangel på ork så er antakelsen om en endogen depresjon (endogen - "uten utløsende årsak") feil diagnose og da er det dermed også feil å behandle hodet.
Jeg håper at du beholder den gode virkningen du har fått av Efa T. Det høres utrolig deilig ut.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vår
Har vært helt stiv i hele kroppen, men blir mykere og mykere. Fortsatt sitter det noe greier i nakken og noen fingre dovner om natta. Merker av og til et snev av den gamle gruff-følelsen, smerten bak brystbeinet og til venstre i tykktarmområdet. Men det mye svakere og det skjer ikke så ofte. Tror at fordøyelsessystemet ennå ikke er helt på plass, men det kommer seg.
Har oppdaget at det for meg er uhyre viktig å huske å spise dosen min hver dag. hvis ikke kommer den gamle følelsen raskt tilbake. Ifølge min lege er de fleste uten symptomer etter fire måneder, når de har fått justert seg til riktig dose. Jeg håper han har rett.
V
hei. Jeg er ny i gamet men bet meg merke i det du skrev om tingling i fingrene. Hos meg har det vært langfinger, og så har ofte ringfinger og lillefinger dovnet. Det du skriver gir meg håp.
Kan jeg spørre hvilken medisin du er på? Jeg har startet på 50microg levaxin for kun noen dager siden. Her leser jeg jo at den ikke fungerer så godt for mange, men jeg lever enn så lenge i håpet iallfall. ;)