-
Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!
Interessant, Bellis :)
Her var det ting jeg aldri har hørt om før. Det med at man ikke kan stole på TSH-testen visste jeg, men ikke årsaken du oppgir her.
Hvor har du bestilt bøkene, og hva koster de? Tror jammen jeg skal kjøpe bøkene av Barnes og Starr.
Fint at ting begynner å falle på plass for deg vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Interessant, Bellis :)
Hvor har du bestilt bøkene, og hva koster de? Tror jammen jeg skal kjøpe bøkene av Barnes og Starr.
Har rett og slett bestilt de fra adlibris. Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner? :wink:
Nå skal jeg legge meg på sofa'n og lade opp før ungene kommer hjem! Tut og kjør! vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Har rett og slett bestilt de fra
adlibris. Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner? :wink:
Nå skal jeg legge meg på sofa'n og lade opp før ungene kommer hjem! Tut og kjør! vink11
Jeg anbefaler amazon.co.uk. Sjekk iallfall prisene der. Husk at det ikke er verken MVA eller toll-tull på bøker. Den prisen du betaler Amazon er det bøkene til slutt koster. :mrgreen:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner? :wink:
He, he, fire kroner ja :D
Du vet vel hva musa sa da ho pissa i havet? Alle monner drar :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg anbefaler amazon.co.uk. Sjekk iallfall prisene der. Husk at det ikke er verken MVA eller toll-tull på bøker. Den prisen du betaler Amazon er det bøkene til slutt koster. :mrgreen:
Takk, smgj vink11 Jeg skal sjekke begge linkene og se hva som lønner seg.
-
Blir stadig bedre. Ny legetime i dag.
Ja, så har jeg vært hos fastlegen igjen.
Er på utrolig lav dose, men fremgangen er markant! ...lurer på når jeg skal begynne å svette igjen, etter 6 mnd uten svetting...
Seks uker siden oppstart (25 mcg) og fire siste på 37,5 mcg (pga en overforsiktig fastlege som aldri har prøvemedisinert stoffskiftesykdom, før nå)
Prøvene tatt 15.1.14, altså seks uker etter oppstart:
TSH: 1,4 (0,2 - 4)
FT4: 17,1 (11-23)
FT3: 4,9 (3,5 - 6,5) --> jeg sørga for å få med denne (skal ta med rT3 neste gang)
Ferritin: 38 (15 - 200) --> jeg fikk krysset av denne, svaret ble ikke bemerket av legen. Duh! Håper det tar seg opp med forbedret fordøyelse.
anti-TPO: 28 (<100) Same as ever...
Neste gang skal jeg få med (nok en gang) anti-TG og TRAS i tillegg.
Øker til 50 mcg og nye prøver før vinterferien (jada, alle vet at det er litt kjapt etter økning...:cool: Tror legen gleder seg til å gå på ski i ferien...). Da skal jeg kreve å øke til 75 mcg (legen insisterte på å sjekke blodprøvene først, selv om det har skjedd lite der etter jeg starta på Levaxin).
Har bestilt time hos Lynx Medisinske (den nye i Fredrikstad), for å prate med en som tydeligvis kan mer om dette enn fastlegen min. Jeg vil bare sørge for at jeg er på rett vei. Tidligere tenkte jeg at en mulighet var sentrale problemer, men det er det neppe. Fastlegen burde ha korrigert meg der og sagt at TSH da er supprimert eller i alle fall mye lavere enn hva jeg har... Kan hende han tenkte det uten å si det.
Jeg veksler fortsatt mellom hypo og hyper, men topper og dalbunner er tatt bort med Levaxin, i tillegg til at jeg generelt er ganske mye bedre! :D Derfor tror jeg heller det er autoimmun type, men uten utslag i antistoffer. TRAS, anti-TG og anti-TPO hadde ingen utslag i november/desember. Kanskje jeg er en av de uheldige få som ikke har utslag der. Kan være pga en kombo med lavkarbo i noen år, tilskudd av D- og C-vitamin (i relativt store doser ift norske anbefalinger) og nå sist selentilskudd og andre tilskudd siden i høst. Hva vet jeg.... Men jeg vet at det ligger noe rusk på mors-siden, men ingen har påvist stoffskiftesykdom. Bare tidlig grått hår, forhøyet bloddtrykk og flere ting som til sammen kan tyde på nedsatt stoffskifte.
Anbefaler alle å lese Broda Barnes' "Hypothyroidism - The unsuspected Illness"! :!: Jeg har fått mange øyeåpnere og bekreftelser på at dette er nedarvet.
Har kommet meg gjennom Starrs "Hypothyroidism 2" og er halvveis i "Stop the thyroid madness". For de som orker å lese disse: LES! hjerte1
Jeg blir sikrere på at det virkelig er stoffskiftesykdom jeg har, men trenger en god lege for å bekrefte det på "riktig måte".... Derfor timeavtale på Lynx.
Jeg klarer meg bra på Levaxin slik det er nå. Tar ekstra vitaminer/mineraler. Sticking to the plan! Først en skikkelig diagnose, og så over på Erfa el.l.!
-
Sv: Blir stadig bedre. Ny legetime i dag.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Jeg blir sikrere på at det virkelig er stoffskiftesykdom jeg har, men trenger en god lege for å bekrefte det på "riktig måte".... Derfor timeavtale på Lynx.
Ja da har jeg vært der, og fikk bekreftet det jeg allerede visste. Fikk ikke en formell diagnose, men han var ikke i tvil. Legen på Lynx ser først og fremst på symptomer, kroppstemp mm, og bruker blodprøvene til å støtte seg til. En hyggelig kar, og en interessant prat. Han tar seg meget god tid til pasientene! :mrgreen: Han bekreftet også at fastlegen min er en av de bedre, så jeg fortsetter å gå til fastlegen (med mindre noe låser seg, fx ang ønske om å få NDT etter hvert, eller jeg igjen behøver en "utvida" vurdering fordi fastlegen kommer til kort - da bestiller jeg time der igjen! Og hvis han kunne bidra med å skaffe til veie prøver, fx døgnurin jod mm, så var det bare å ta kontakt igjen. Akkurat den prøva visste han lite om (siden det er antatt at man ikke har jodmangel), men er villig til å hjelpe til uansett. Vi betaler jo for det.... Dessuten er han åpen for behandlingsregimer selv om de ikke følger den brede sti. Alt han vil ha er god dokumentasjon og visshet om at det ikke skader pasienten.).
Fastlegen min kommer nok også til å sette diagnose etter hvert - det må han bare gjøre, siden jeg responderer positivt på Levaxin (og det vil vise seg så fort jeg kutter ned - jfr "prøvemedisinering". :cool: Det gjelder visst bare å ha litt tålmodighet... (Jeg har nevt det før - ikke min sterkeste side, men jeg blir stadig flinkere)
Jeg fikk i alle fall den praten og bekreftelsen jeg ønsket og den ekstra tålmodighetsinnsprøytinga jeg trengte. Sundt mente forøvrig at det hadde vært best å prøvemedisinere med Lio, siden den virker hurtigere og således er kjappere å endre doseringa på. Det er jo også flere fordeler med T3 framfor T4, som dere vet. En ydmyk fyr som innrømmer at det er utømmelige mengder med kunnskap om stoffskiftesykdom der ute, og at han stadig lærer noe nytt i sitt møte med pasienter!
edit:
Etter Sundts anbefaling er jeg nå glutenfri ut februar for å se om det utgjør noen forskjell - enten mens jeg er glutenfri, eller når jeg spiser gluten igjen etter 4-5 uker uten. "Ingen trenger hvete" sa han, og jeg sier meg enig. Skal gå fint å være glutenfri en stund - er allerede frigjort fra brød og Toroposer siden jeg spiser lavkarboish. Har kjøpt "Helt naturlig mat" - masse deilige paleooppskrifter! Faktisk ikke så langt unna den maten jeg spiser nå. Kan hende kroppen min har prøvd å hinte en stund allerede, om at glutenfri, uprossesert, naturlig, økologisk mat er best. :wink: Selv om jeg er kvinne/jente/dame/kjærring (velg det som passer best), så liker jeg både fet mat, er mer enn glad i kjøtt og kan godt spise middag tre ganger om dagen!
-
Fortsatt berg-o-dalbane
I dag igjen er kroppen på berg-o-dalbane. Har ikke utslag på antistoffer, men siden formen er vekslende (men stort sett hypo), lurer jeg fortsatt på om noen av dere der ute har fått påvist autoimmun type, selv uten antistoffer?!? UL i høst viste at alt er normalt (heller ingen små knuter). Hvor lang tid bør jeg la det gå før jeg ber om ny UL?
Jeg tror nok fastlegen min kommer til å sette diagnosen, men om han har evne til å se om det er autoimmun type uten antistoffer vet jeg ikke om han klarer. Selv antar jeg det, siden jeg tidvis veksler. I formiddag var jeg hyper (varm, sliten, andpusten og svimmel av det minste). Midt på dagen var jeg ok, og i ettermiddag/kveld ble jeg sliten, kald, kraftigere øresus og hodepine.
Hadde bare vært veldig greit å få en endelig bekreftelse, slik at jeg kan legge opp ting deretter: om jeg skal fortsette selentilskudd (og evt andre tilskudd), kutte gluten helt (ja, jeg er glutenfri 4-5 uker nå for å sjekke, på eget initiativ) og evt andre ting jeg kan gjøre for å bedre formen. I tillegg er det (selfølgelig...) noe vekslende ift eggløsning og mens.
Jeg er bare så lei den uforutsigbare hverdagen, og derfor lurer jeg på om noen faktisk har fått diagnosen autoimmun stoffskfitesykdom (Ords eller Hashimoto) uten antistoffer. Litteraturen sier at det finnes.
Tilleggspm: for dere som har Hashimoto/Ords: Har noen av dere "normale/gode" stoffskifteprøver, men kun utslag i antistoff(er)?
Jeg har TSH 1,4 - 1,7 (ref 0,5 - 4) og fT4 på 15 -17 (ref 11-23), og ingen spesielle endringer etter ca 2 mnd på lav dose Levaxin. Er klar over at de med Hashimoto med disse svingningene som regel blir kvitt de når stoffskiftet er godt medisinert (sett ut fra symptomer, ikke nødvendigvis blodprøvene).
Men alt i alt er jeg ganske mye bedre på denne prøvemedisineringen! :D
-
Tankespinn igjen
Jada, nå er mensen her, og formen er stigende. Helt tydelig at jeg blir mer hypo før mensen (og også samtidig som eggløsing, men bare en dags varighet eller så). :wink:
Jeg tenker mye for tida. Vet ikke helt om det har noe for seg, men jeg får kanskje satt en og annen puslespillbrikke på plass.
For det første tror jeg at jeg har fått dette nedarvet fra mormor og mor (og min mors søster har også tegnene) - ingen har påvist stoffskifteproblemer, men jeg ser flere symptomer.
I det andre svangerskapet begynte jeg plutselig å få store mengder tannsten, og det vedvarer. Det har jeg aldri hatt tidligere. Jeg tror det har en sammenheng, siden jeg også var så dårlig (hypo-sympt) i svangerskap 2, uten at det ble undersøkt nærmere.
I tillegg har jeg økt skostørrelsen med ca 1,5 str fra første svangerskap og fram til etter andre svangerskap, litt i rykk og napp. Har bytta ut alle skoene jeg tidligere hadde, for de gamle passer ikke lengre. Har vokst i lengde og bredde, men ikke noe væskeøkning. Lurer på om veksthormonene gjorde et byks for å kompensere for lavere stoffskifte...?
Jeg opplever også å få litt kviser, spesielt før mensen. Hadde knapt kviser i puberteten (og det var jo digg).
Glutenfrilivet er så godt som uproblematisk å gjennomføre. Har ikke merka noen spesielle endringer enda. Ikke sikkert jeg merker noe heller, eller evt ikke før jeg spiser gluten igjen om 3-4 uker. Jeg har lenge hatt lyst å prøve glutenfri mat, men ikke gjort det før nå. Må si det er veldig greit å unnskylde det med at legen anbefalte det. Samtidig er det ganske teit at det er sånn. Hvorfor må man forklare sine kostholdsendringer? Ingen stiller spørsmål når man f.eks endrer på treningsvaner.... Flere år etter jeg starta med lavkarbo, og jeg må fortsatt forsvare mitt valg, selv om de rundt meg ser de positive endringene!
Noe annet som jeg tenker mye på er venner og kjente som har stoffskiftesykdom. Jeg ser og hører at de ikke er optimalt medisinert, men får ikke gjort noe med det. Har nevnt for ei dame at hun burde ta det opp med legen. Hun gjorde det, men kom tilbake og sa at "legen sa at alle blodprøver er normale". ...sukk.... Nå har hun masse migrene, er ofte sliten, går trolig på statiner og skal få pustemaske mot søvnapnè... Må bare bestemme meg for ikke å bruke egen energi på sånt, selv om jeg blir trist og kamplysten på deres vegne! Det tenner i alle fall noe hos meg - ønsket om å hjelpe meg selv tilbake til et fullverdig liv! :cool:
-
En viktig brikke?
Jeg tror jeg nettopp har funnet en viktig brikke!
Tusen takk til dere dennis og Anisa - til dennis for å sette meg på sporet om å øke magesyrenivået og Anisa med mye og god lesing! hjerte1
Magesyre
Enzymer
Dette stemmer så godt, så godt! Dessverre.
Jeg har trolig hatt gradvis lavere nivå av magesyre samtidig som stoffskiftet gradvis har gått ned. Jeg snakker: årevis!
Og i det siste (etter oppstart av Levaxin) har jeg hatt økende tendens til sure oppstøt, ubehag i magen og noe lav ferritin (og tilhørende dårlige erfaringer med tilskudd av jern). Forstoppelsen ga seg heldigvis da jeg begynte med Levaxin, men mye tyder på at næringsopptaket er langt fra optimalt - det forteller gjenværende symptomer om...!
I dag har jeg begynt å ta tilskudd av saltsyretabletter.
Fra før spiser jeg lite karbohydrater, og tar tilskudd av probiotika (først og fremst kombucha som jeg lager selv) og spiser økologiske grønnsaker og egendyrkede grønnsaker, bær og frukt i sesongen - helst bare vasket. Og nå skal jeg sporenstreks slutte å drikke masse vann til måltidene, slik jeg ofte gjør!
Takk igjen. Dette forumet er en oase av kunnskap. Jeg lærer litt og litt. Nysgjerrigheten lenge leve! vink11
-
Jeg brukte i en periode enzymer + saltsyre (dette produktet: http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...d=19&tid=&bid= ) og syntes det var fortreffelig. Jeg er rimelig sikker på at de fleste av oss har lavnivå mangler på mye etter å som regel ha gått lenge før diagnose. Av den grunn kan et sånt produkt være fint sammen med et variert kosthold.
-
Stadig bedre form
Ny visitt hos fastlegen, og det samme:
TSH 1,4 (0,5 - 4) (januar: 1,4)
FT4 17,1 (11 - 23) (januar: 17,1)
FT3 4,3 (3,5 - 6,5 ) (januar: 4,9)
Anti-TPO <38 (<100) (januar: <28)
Ferritinet hadde gått opp til 50 (januar 38) (15 - 200).
Altså ingen reell endring i blodprøvene, men formen er stadig litt bedre. Det ble faktisk kommentert av legen at han mente jeg også så bedre ut! :) Dosen økes forsiktig. Planen er å få FT4 opp til 23 (og det har legen sagt helt siden vi starta prøvemedisinering).
Enzymer er kjøpt. Jeg vet ikke om det er en tilfeldighet, om det er tilskudd av HCl eller at jeg har vært glutenfri i 2-3 uker, men de siste dagene (siden jeg starta med HCl-tilskudd) har jeg følt meg litt piggere, klarere og litt mer energi. Har i alle fall ikke mer halsbrann/sure oppstøt eller ubehag i magen lengre, så det er tydelig at det har hjulpet å øke magesyra litt! Og så har vi fått innstallert et vannrensesystem på kjøkkenet, med kullfilter og osmosefilter - vannet blir helt rent (og uten den tidvise klorlukta). Har tenkt på det en god stund (noen år), og endelig fikk vi ut finger'n...
Prøver å fylle hodet med noe annet en hypothyreose, men det er ikke lett. Det kan umulig være sunt å være for opphengt i dette heller, men samtidig ha en rasjonell tilnærming til sykdommen og lese på det som er nødvendig og interessant å vite. For min egen del tror jeg at jeg aldri kan få lest nok, men jo mer jeg leser, jo flere antatt hypothyreote venner og kjente ser jeg rundt meg (og det gjelder å trå varsomt). Balansekunst! :mrgreen:
-
Hei!
Godt å høre at det går bedre. :)Og at blodprøver ikke har noen linjær sammenheng med form er ikke noe nytt. Godt at du har en lege som innser det.
Det jeg tenkte på var at jeg nettopp leste at det var funnet en sammenheng mellom lav d-vitaminstatus og magesyreproblematikk (mener det var på mercola-siten), så om du sliter så kan det være greit å få testet seg om du ikke allerede har gjort det. :)
Lav d-vitaminstatus følger ofte et dårlig stoffskifte.
-
Jeg benytter anledningen til å gratulere meg selv! :mrgreen: Det er nå omtrent 6 mnd siden jeg oppsøkte legen, og han har hele tiden hatt som hovedhypotese at det er noe "post-viralt" som feiler meg. Jeg er selvsagt ikke enig, og legen må nok forkaste sin hypotese også.
Jeg gratulerer meg selv: jeg har nå passert grensa for å oppnå diagnosen for ME, både tidsmessig og utredningsmessig. Takket være min egen innsats og vitebegjærlighet, har jeg unngått å bli feildiagnostisert med ME selv om stoffskifteprøvene mine er så flotte... Jeg HAR IKKE ME! Det er bortenfor en hver tvil at Levaxin fungerer. Håper det ikke går enda 6 mnd før jeg får rett diagnose... Jeg har nemlig planer om å gå over til NDT, og det er trolig en lang og møysommelig prosess, spesielt dersom jeg velger å kjøre prosessen hos fastlegen. Mitt naive håp er at fastlegen også lærer noe i prosessen, og dermed kan hjelpe andre i samme situasjon! Uansett skal jeg være hovedperson for min egen helse. :cool:
Med ønske om en god helg!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Det jeg tenkte på var at jeg nettopp leste at det var funnet en sammenheng mellom lav d-vitaminstatus og magesyreproblematikk (mener det var på mercola-siten), så om du sliter så kan det være greit å få testet seg om du ikke allerede har gjort det. :)
Lav d-vitaminstatus følger ofte et dårlig stoffskifte.
Ja, det er nok ikke så unaturlig at næringsopptaket (og dermed vitamin- og mineralstatus) er dårligere med lite magesyre. Heldigvis har jeg bra D-vitaminnivå, takket være vedlikeholdsdose på 1-2000 iu pr dag. :D Det er nok snarere ferritinet som har blitt lavere pga lite magesyre, men det tar seg nok opp etter hvert!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Jeg benytter anledningen til å gratulere meg selv! :mrgreen: Det er nå omtrent 6 mnd siden jeg oppsøkte legen, og han har hele tiden hatt som hovedhypotese at det er noe "post-viralt" som feiler meg. Jeg er selvsagt ikke enig, og legen må nok forkaste sin hypotese også.
Jeg gratulerer meg selv: jeg har nå passert grensa for å oppnå diagnosen for ME, både tidsmessig og utredningsmessig. Takket være min egen innsats og vitebegjærlighet, har jeg unngått å bli feildiagnostisert med ME selv om stoffskifteprøvene mine er så flotte... Jeg HAR IKKE ME! Det er bortenfor en hver tvil at Levaxin fungerer. Håper det ikke går enda 6 mnd før jeg får rett diagnose... Jeg har nemlig planer om å gå over til NDT, og det er trolig en lang og møysommelig prosess, spesielt dersom jeg velger å kjøre prosessen hos fastlegen. Mitt naive håp er at fastlegen også lærer noe i prosessen, og dermed kan hjelpe andre i samme situasjon! Uansett skal jeg være hovedperson for min egen helse. :cool:
What can I say, Bellis? Havde flere patienter været lige som du, kunne lægestanden ikke få et ben til jorden og kunne stikke sin "gold standard" for behandling af lavt stofskifte - dybt ind i det unævnelige.... Please Bellis, lad dig klone!!! bede1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg tror, at du er helt fantastisk begavet med personlige egenskaber til at kunne finde vejen gennem den medicinske jungle, medicinsk vildnis som thyro-endokrinologi er blevet i vores lande. Du vil (helt sikkert!) lykkes med at opnå bedring. Det er mennesker som du, som skærmer mig mod at miste troen på mine hypothyroide medpatienter. hjerte1 Jeg er SÅ gevaldig imponeret af dig og den måde du tænker på... ikke kun på dig selv men også på andre. Havde det været flere som du, var vi nået meget længere end tilfældet er... bare så du ved det. hjerte1
Tak Bellis. kram3
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
What can I say, Bellis? Havde flere patienter været lige som du, kunne lægestanden ikke få et ben til jorden og kunne stikke sin "gold standard" for behandling af lavt stofskifte - dybt ind i det unævnelige.... Please Bellis, lad dig klone!!! bede1
Hahaha! Du er god! hjerte1 Jeg har jo allerede to små kloner i huset. :wink: Med tiden vil kanskje legen også påvirkes av min innsats.
...jeg lurer på hvor mye samfunnet har tjent på at jeg har unngått å bli feildiagnostisert... Som takk burde jeg få NDT på blå resept! :cool:
Uansett: jeg tar meg et glass rødvin i kveld! :lol:
-
Jeg har fulgt med spesielt intresse ditt historikk her, da jeg er evig utslitt og fryser (og kan krysse mangle flere symptomer også), men "har helt greit blodverdier". Du gir meg håp at det er ikke "noen ganger kvinner bare fryser og er sliten" (fastlegen min) og "det er bare sånt livet er" (samboer min). vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nunt
Jeg har fulgt med spesielt intresse ditt historikk her, da jeg er evig utslitt og fryser (og kan krysse mangle flere symptomer også), men "har helt greit blodverdier". Du gir meg håp at det er ikke "noen ganger kvinner bare fryser og er sliten" (fastlegen min) og "det er bare sånt livet er" (samboer min). vink11
Har du fått testet jern, b-vitaminer, d-vitaminer og jod?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Har du fått testet jern, b-vitaminer, d-vitaminer og jod?
Fikk bare nå et par uke siden tatt dette opp med fastlege, da det rett og slett gikk over grensen på hva kan være normalt. Ble tatt en lang liste av blodprøver, og fikk også henvisning til MR pga. familjehistorikk med MS. Fastlegen ba meg å bestille tid etter at jeg hadde vært på MR, men fikk ikke tid før april, så lurer på hvis jeg skal ringe for prøvesvarene uansett. Så på vent her...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nunt
Det var leit å høre. Følg magefølelsen din, og gi deg ikke før du har svaret, uansett hva det måtte være! hjerte1
-
Tilbake på antistoffsporet
Jeg skal ta nye blodprøver denne uka, og tilbake til legen neste uke. Jeg har fortsatt ingen store forhåpninger om utslag noe sted. Men jeg tenker stadig på at jeg føler at dette faktisk er autoimmun type, og lader kanonene før jeg skal til legen. Jeg vil bare "stresse" legen litt for å få han til å tenke litt. Kan noen av dere igjen tenke litt sammen med meg?
Nå leser jeg altså på legehåndboka (fordi dette er spiselig for legen, og vi kan ha en fruktbar samtale):
1. Tyroidea autoantistoffer - NEL - Nevrologiske prosedyrer
"Feilkilder: Antistoffproduksjonen kan være begrenset til lymfocytter inne i thyreoideakjertelen, og påvises da ikke i prøvene"
2. Anti-TPO - NEL - Nevrologiske prosedyrer
"Patologi: Ved autoimmune thyreoideasykdommer har mange av pasientene antistoffer mot tyreoideaperoxidase (anti-TPO). Pasientene har ofte også antistoffer mot tyreoglobulin, men disse finnes sjeldnere, og det er derfor vanligst å kun måle anti-TPO"
"Vurdering av unormalt prøvesvar: Ved Hashimoto-tyreoiditt og idiopatisk primært myksødem hos over 90%"
Betyr ikke dette at
1. Man kan ha autoimmun type uten påvisning av antistoffer? (Og da er det vel bare det kliniske bildet som vil gi rett diagnose? Ingen andre tester?)
2. "...har mange av pasientene antistoffer..." MEN ikke alle?
og "...over 90%", men ikke 100%, altså igjen noen som ikke har utslag?
Hva med meg? Er jeg en av de uheldige få uten utslag på antistoff? Jeg har fortsatt ikke funnet noe dokumentasjon som sier svart på hvitt at "man kan ha Hashimoto's/Ord's mm UTEN antistoffer". Det ville vel fått en halv verden av mennesker til å gå av skaftet og tro de var stoffskiftesyke. Og kanskje de faktisk er det også.... (jfr Broda Barnes)
Formen svinger fortsatt som en ukontrollert rodeookse. Forrige uke var jeg igjen en morgen litt hyper, og litt øm i halsen. Utpå ettermiddagen ble jeg iskald, gretten, utslitt og direkte vondt i halsen (for å nevne noe). Våknet midt på natten med en herlig snue. Nøs ca 13 ganger og snørra rant. Og så ble nesa tett, og jeg sovna omtrent fjorten minutter før yngste barnet var våken og klar for å starte dagen. Og slik fortsatte det de neste tre nettene, men ble gradvis bedre de neste dagene. Føles som allergi med halskløe, forkjølelse med halsvondt og starten på influensa samtidig. Men allikevel ikke helt det samme. Leddene verker også når det står på som verst. Og så presser det på i anklene, spesielt tidlig morgen.
Det skal sies at dette kom tre dager etter jeg innførte gluten igjen (etter 4 uker uten gluten), men jeg har hatt disse svingningene flere ganger før. Jeg hadde forøvrig ingen sterke plager da jeg reinnførte gluten, men magen reagerte allikevel. Ikke mye, men merkbart. Kan også ha reagert på gjær i det jeg spiste, for i helga spiste jeg surdeigsbrød (uten gjær), og det var snillere for tarmen. Glutenet er også snillere i surdeigsbrød.
Jeg fortsetter min søken etter svar....
-
Sv: Tilbake på antistoffsporet
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Jeg skal ta nye blodprøver denne uka, og tilbake til legen neste uke. Jeg har fortsatt ingen store forhåpninger om utslag noe sted. Men jeg tenker stadig på at jeg føler at dette faktisk er autoimmun type, og lader kanonene før jeg skal til legen. Jeg vil bare "stresse" legen litt for å få han til å tenke litt. Kan noen av dere igjen tenke litt sammen med meg?
Nå leser jeg altså på legehåndboka (fordi dette er spiselig for legen, og vi kan ha en fruktbar samtale):
1.
Tyroidea autoantistoffer - NEL - Nevrologiske prosedyrer
"Feilkilder: Antistoffproduksjonen kan være begrenset til lymfocytter inne i thyreoideakjertelen, og påvises da ikke i prøvene"
2.
Anti-TPO - NEL - Nevrologiske prosedyrer
"Patologi: Ved autoimmune thyreoideasykdommer har mange av pasientene antistoffer mot tyreoideaperoxidase (anti-TPO). Pasientene har ofte også antistoffer mot tyreoglobulin, men disse finnes sjeldnere, og det er derfor vanligst å kun måle anti-TPO"
"Vurdering av unormalt prøvesvar: Ved Hashimoto-tyreoiditt og idiopatisk primært myksødem hos over 90%"
Betyr ikke dette at
1. Man kan ha autoimmun type uten påvisning av antistoffer? (Og da er det vel bare det kliniske bildet som vil gi rett diagnose? Ingen andre tester?)
2. "...har mange av pasientene antistoffer..." MEN ikke alle?
og "...over 90%", men ikke 100%, altså igjen noen som ikke har utslag?
Hva med meg? Er jeg en av de uheldige få uten utslag på antistoff? Jeg har fortsatt ikke funnet noe dokumentasjon som sier svart på hvitt at "man kan ha Hashimoto's/Ord's mm UTEN antistoffer". Det ville vel fått en halv verden av mennesker til å gå av skaftet og tro de var stoffskiftesyke. Og kanskje de faktisk er det også.... (jfr Broda Barnes)
Formen svinger fortsatt som en ukontrollert rodeookse. Forrige uke var jeg igjen en morgen litt hyper, og litt øm i halsen. Utpå ettermiddagen ble jeg iskald, gretten, utslitt og direkte vondt i halsen (for å nevne noe). Våknet midt på natten med en herlig snue. Nøs ca 13 ganger og snørra rant. Og så ble nesa tett, og jeg sovna omtrent fjorten minutter før yngste barnet var våken og klar for å starte dagen. Og slik fortsatte det de neste tre nettene, men ble gradvis bedre de neste dagene. Føles som allergi med halskløe, forkjølelse med halsvondt og starten på influensa samtidig. Men allikevel ikke helt det samme. Leddene verker også når det står på som verst. Og så presser det på i anklene, spesielt tidlig morgen.
Det skal sies at dette kom tre dager etter jeg innførte gluten igjen (etter 4 uker uten gluten), men jeg har hatt disse svingningene flere ganger før. Jeg hadde forøvrig ingen sterke plager da jeg reinnførte gluten, men magen reagerte allikevel. Ikke mye, men merkbart. Kan også ha reagert på gjær i det jeg spiste, for i helga spiste jeg surdeigsbrød (uten gjær), og det var snillere for tarmen. Glutenet er også snillere i surdeigsbrød.
Jeg fortsetter min søken etter svar....
Jeg mener (seriøst) at du sagtens kan suspendere videre overvejelser, indtil du får målt jod i døgnurin. Og hvis resultatet viser mindre end 8 (tror jeg helt bestemt, at det bliver mindre end 8 hos dig) - da har du jodmangel, og dermed en stor chance at blive sygdommen helt kvit i løbet af op til 2 år fra påbegyndelsen af jod-tilskud. Graden af jodmangel kan bedømmes alt efter hvor imellem 0,8 og 8 dit jod-tal befinder sig. Jo tættere på 0,8 jo værre jodmangel. Jo tættere på 8 - jo mildere jodmangel. Jo højere jod-tal, jo bedre. Jod-tallet 8 som resultat af døgnurinprøven svarer til et dagligt indtag af jod på ca. 1200 mcg., hvilket selveste WHO eller Rikshospitalet anser for en tryg mængde.
Problemet med tolkning af jod i døgnurin er at iflg. skolemedicinen er 0,8 et helt fint resultat, men i virkeligheden skal man helt op på (og gerne lidt over) 8, før ens helbred ikke behøver bekymre sig om jod mere.
Overordnet set, behøver folk med jodmangel ikke bekymre sig om fraværet af TPO-antistoffer, fordi de fleste af dem skal nok få dem før eller siden... For tiden læser jeg en artikel fra HMS om vævsforandringer i skjoldbruskkirtlen som følge af jodmangel, hvor jeg bl.a. læser at allerede ganske få dage efter at kroppens jod-status er tippet ned, over grænsen mellem ikke-mangel og mangel - spores tydelige "fysiske" forandringer skjoldbruskkirtlens vævsstrukturer, hvor bl.a. enzymet Thyroid Peroxidase hører hjemme.
Jeg er ikke færdig med at læse, men noget tyder på, at man ikke kan udelukke en gemen jodmangel som medvirkende årsag til at immunsystemet starter oprydningen af det, som det ikke længere genkender som kroppens eget, efter at jodmangel af forandret de "tegn" som immunsystemet ellers bruger til at skelne mellem "egen" og "fremmed".
Jeg håber at du vil overveje "jod-sporet" først, fordi i givet fald - såfremt det viser sig at det er det rette spor - vil alle andre overvejelser, gudskelov blive overflødige. Det er en god chance at tage, synes jeg. kys1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jeg mener (seriøst) at du sagtens kan suspendere videre overvejelser, indtil du får målt jod i døgnurin. Og hvis resultatet viser mindre end 8 (tror jeg helt bestemt, at det bliver mindre end 8 hos dig) - da har du jodmangel, og dermed en stor chance at blive sygdommen helt kvit i løbet af op til 2 år fra påbegyndelsen af jod-tilskud. Graden af jodmangel kan bedømmes alt efter hvor imellem 0,8 og 8 dit jod-tal befinder sig. Jo tættere på 0,8 jo værre jodmangel. Jo tættere på 8 - jo mildere jodmangel. Jo højere jod-tal, jo bedre. Jod-tallet 8 som resultat af døgnurinprøven svarer til et dagligt indtag af jod på ca. 1200 mcg., hvilket selveste WHO eller Rikshospitalet anser for en tryg mængde.
Problemet med tolkning af jod i døgnurin er at iflg. skolemedicinen er 0,8 et helt fint resultat, men i virkeligheden skal man helt op på (og gerne lidt over) 8, før ens helbred ikke behøver bekymre sig om jod mere.
Overordnet set, behøver folk med jodmangel ikke bekymre sig om fraværet af TPO-antistoffer, fordi de fleste af dem skal nok få dem før eller siden... For tiden læser jeg en artikel fra HMS om vævsforandringer i skjoldbruskkirtlen som følge af jodmangel, hvor jeg bl.a. læser at allerede ganske få dage efter at kroppens jod-status er tippet ned, over grænsen mellem ikke-mangel og mangel - spores tydelige "fysiske" forandringer skjoldbruskkirtlens vævsstrukturer, hvor bl.a. enzymet Thyroid Peroxidase hører hjemme.
Jeg er ikke færdig med at læse, men noget tyder på, at man ikke kan udelukke en gemen jodmangel som medvirkende årsag til at immunsystemet starter oprydningen af det, som det ikke længere genkender som kroppens eget, efter at jodmangel af forandret de "tegn" som immunsystemet ellers bruger til at skelne mellem "egen" og "fremmed".
Jeg håber at du vil overveje "jod-sporet" først, fordi i givet fald - såfremt det viser sig at det er det rette spor - vil alle andre overvejelser, gudskelov blive overflødige. Det er en god chance at tage, synes jeg. kys1
Dette var spennende lesing, spesielt det du leser om nå! Tusen takk for tiden du tar deg til å svare! Du ga meg mer å tenke på også. :mrgreen:
Jeg har tidligere tenkt på jod, og spurte fastlegen om dette i høst. Han ville ikke måle dette da. Jeg skal spørre igjen, men regner med at jeg ikke kommer noen vei med ham. Jeg har lyst undersøke litt nærmere uansett. Spørsmålet jeg må stille meg (og svare på selv) er om jeg skal ta kontakt med Lynx i Østfold, Balderklinikken eller Heggeli.
Uansett, min "tilstand" har ikke kommet over natten. Jeg har trolig hatt dette siden puberteten. Først svakt og ikke direkte merkbart, og etter hvert blitt mer synlig før det toppet seg i høst. Det ligger også på morssiden, uten at noen av de har fått påvist lavt stoffskifte (men om det noen gang faktisk er undersøkt, vet jeg heller ikke). Om stoffskiftet er synderen eller symptomet, vet jeg ikke. Derfor vil jeg grave videre.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Uansett, min "tilstand" har ikke kommet over natten. Jeg har trolig hatt dette siden puberteten. Først svakt og ikke direkte merkbart, og etter hvert blitt mer synlig før det toppet seg i høst. Det ligger også på morssiden, uten at noen av de har fått påvist lavt stoffskifte (men om det noen gang faktisk er undersøkt, vet jeg heller ikke). Om stoffskiftet er synderen eller symptomet, vet jeg ikke. Derfor vil jeg grave videre.
Jeg tror at dit faldende stofskifte er afgjort et symptom. Alene denne gradvise, generelle forringelse af helbredet tyder på, at det ikke er en almindelig sygdom opstået på et bestemt tidspunkt og af en bestemt årsag.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Spørsmålet jeg må stille meg (og svare på selv) er om jeg skal ta kontakt med Lynx i Østfold, Balderklinikken eller Heggeli.
Var du min datter, ville jeg satse på at "inspirere" dig til at vælge Lynx, eller at give pokkers i afstanden og rejse til dr. Øverbye i Arendal.
-
... og jeg vil si at Heggeli er bra, men på grunn av ugudelig lang ventetid der så er det nok verdt å prøve andre. Dog... du kan alltids sette deg på timelilsta siden du kostnadsfritt kan avbestille inntil 24 timer før. På Heggeli er det ikke noe problem å få tatt jod i døgnurin.
-
Endelig diagnose?
Da jeg kom hjem titta jeg nærmere på sykmeldimga jeg fikk sist. Der står det T86 Hypotyteose INA øverst (og tretthet/slapphet under).
Er det da slik at jeg nå endelig har fått en offisiell diagnose? Legen sa overhode ingenting...! Men han er veldig klar over at jeg hele tiden har ment jeg har lavt stoffskifte i en eller annen form.
-
Jeg tror I N A står for "ikke nærmere angitt". ... .
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tily
Jeg tror I N A står for "ikke nærmere angitt". ... .
:mrgreen: Hehe, jo, jeg vet det. Google hadde svaret. :wink:
Men jeg lurte altså på om jeg nå har en gyldig og offisiell diagnose siden det står på sykmeldinga..? NAV får jo første siden, del A, og der står i det minste koden.
Jeg har på eget iniativ vært åpen med arbeidsgiver hele veien, og fått støtte. Dette har jo vart i mange mnd, og da er det fint for de å vite litt om framtida også. Det hadde vært veldig greit for meg å være sikker, for jeg mener det er slik at arbeidsgiver kan søke om refusjon for mine framtidige egenmeldingsdager, når det dreier seg om en kronisk sykdom. Jeg må sjekke litt til. Dessuten, jeg skal vel også tilbys et kurs el.l når diagnosen er sikker!? Ettersom legen ikke sa noe, så tror jeg ikke det han skrev er noe annet enn litt foreløpige antagelser fra legens side. Men han har jo hele tiden vært enig med meg, om enn litt tilbakeholden og forsiktig... :cool: Men det står altså på sykmeldinga, og det anser jeg nærmest som et gjennombrudd! Tror jommen det blir et glass vin i kveld også!
God fredag ønskes til dere! hjerte1
-
Stadig bedre form
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Jeg har tidligere tenkt på jod, og spurte fastlegen om dette i høst. Han ville ikke måle dette da. Jeg skal spørre igjen, men regner med at jeg ikke kommer noen vei med ham.
Ny legetime i dag, og nå fikk jeg jommen henvisning til sykehuslabben med "jod, døgnurin". Da slipper jeg å bruke tid og penger på å gå privat, for dette var min plan B! :mrgreen: Jeg har fortsatt en tanke om at dette kan være reversibelt, selv om det altså ligger noe uoppdaget grums på morssiden...
Ellers er formen fortsatt ujevnt oppadgående. Ingen antistoffer (anti-TG ikke tatt sist). Nå ligger jeg høyt i referanseområdet (fT4 ørlite over faktisk), og TSH er så vidt innenfor med 0,37. Legen ville holde medisindosen (Levaxin 75 mcg) der en stund til for å se hva kroppen svarer med. Selv er jeg ikke så opptatt av prøvesvarene, og legen er ikke helt hysterisk han heller. Samtidig vet jeg at mange opplever å finne "optimal dosering" og holde den en stund før man føler seg frisk. Vi får se. Jeg smører meg med mer tålmodighet og er en lagspiller, kun for å med tiden kunne oppnå NDT på blå resept (dersom det blir nødvendig). :wink:
Ferritinet var fortsatt ikke noe å skryte av 36 (15-200), uten at legen gidder nevne det. Men jeg merker uansett bedring med tilførsel av saltsyretabletter for å øke magesyrenivået. Til gjengjeld burde jeg vært flinkere med maten. Har ikke akkurat vært særlig lavkarbo i det siste, men gjør en endring til det bedre igjen nå. :cool:
På sikt skal jeg igjen be om UL av kjertelen. Må undersøke hvor lang tid det bør gå mellom hver gang. Jeg fikk kjertelen undersøkt med UL i høst, altså ca 8 mnd siden (hvis jeg husker rett....). Det kan også tenkes at jeg er en av de 5 % som har betennelse, men ikke utslag på antistoffer. Jeg har sagt det før: jeg har symptomer som tyder på det (svinger mellom høyt og lavt, men mest lavt).
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Igjen, takk Anisa! I dette gamle innlegget for to år tilbake, fant jeg enda mer av det jeg lurer på. Har nok lest noe tilsvarende allerede, for jeg har kutta ut selen-tilskuddet for noen uker siden. Og samtidig bestilte jeg en boks Iodoral som jeg har på vent i skapet. Men jeg ville ikke begynne å bruke av den før jeg har fått svar på om jeg har jodmangel, og hvor lavt det eventuelt er...! Dersom jeg begynner med jodtilskudd, leste jeg at den kan være lurt å forberede litt. Da skal jeg i dagene før oppstart av jod kjøre en "styrkekur" for kroppen, bla større doser C-vitamin, litt havsalt dagen før og litt annet som jeg fant en "oppskrift" på ett eller annet sted. ...håper jeg har bokmerka det, eller sendt en huskelapp til meg selv på e-post!! :lol:
Edit: det var selvfølgelig på STTM jeg fant "oppskriften"...
-
Magnesium er også lurt å ha på plass før jod... Du kan finne mer om dette i boka til Dr. Brownstein. (Jeg synes han opererer med noen doser som nok er unødvendig sterke over lang tid, men siden vi er så forskjellige så er det sikkert noen som trenger dem også. De generelle framgangsmåtene beskrevet tror jeg fungerer rett bra. De gjorde iallfall det hos meg, som kjørte igang med jod uten at min anti-tpo gikk opp av det... :cool: http://www.drbrownstein.com/Iodine-W...t-p/iodine.htm .. du finner også mer andre steder på nett dersom du bruker navnet + iodine som søkeord.)
-
Legebesøk i mai
Oppdatering for mai:
Svaret på jod har ikke kommet, etter ca 3 uker. Venter i spenning...
På siste blodprøva hadde fT4 sunket fra rett over 23 og ned til 18,2. TSH på 0,16. Legen sa at ut fra TSH lå prøvene fint, men siden fT4 hadde sunket skulle jeg få øke dosa litt. Jeg ble faktisk litt overraska... Annenhver dag med hhv 100 og 75 microgram - jeg tar en halv av hver og holder jevn døgndose på 87,5 mcg siden det føles best for meg.
Har fortsatt en del å gå på symptommessig, og nå ligger basaltemperaturen på ca 36,3. På gode dager er jeg i ganske god form så lenge jeg ikke er veldig fysisk aktiv eller har mye "hjernearbeid" på jobben. Men øresusen vedvarer i ujevn grad og det begynner å irritere meg til tider. Legen vil helst at jeg ikke tenker for mye på sykdommen. Jadajadajada. Lett å si. Ikke like lett å ikke legge merke til diverse plager som jeg ikke har hatt tidligere (dvs før høsten i fjor).... Men samtidig legger jeg også merke til forbedringene og gleder meg over de!
Nå har jo "hypotyreose INA" stått øverst på sykmeldinga de siste mnd. Men ved siste legebesøk sa legen for første gang at "jo, det er nok stoffskiftesykdom du har", tross fine blodprøvesvar i utgangspunktet. Symptomene stemmer, og dessuten hadde jeg ikke tålt den relativt høye Levaxindonsen dersom det ikke var lavt stoffskifte. Velkommen etter, tenkte jeg! :mrgreen: Fortsatt ikke noen offisiell diagnose, men det er nok et spørsmål om tid! Fikk rekvisisjon til ny ultralyd av halsen, og er spent på om det er noen forskjell fra første gang, for ca 8 mnd siden! Fastlegen er absolutt ikke opptatt av årsaken, men igjen sa jeg direkte at DET ER JEG! Vi har en god dialog, og han hører på hva jeg sier selv om han ikke er enig.
Svingningene vedvarer også, men topper og dalbunner jevner seg litt ut. Er ikke like bananas før mensen lenger heller, i alle fall ikke de to siste mnd.
Fikk igjen på skatten, legger til litt til og skal kjøpe meg en elsykkel! Dersom jeg føler at jeg er klar for trim og trening igjen en gang i fremtiden, kan jeg bare hive meg på en av de andre syklene jeg har... :cool:
-
Sv: Legebesøk i mai
Spørsmål til dere med kunnskap om jod (Anisa!?):
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Svaret på jod har ikke kommet, etter ca 3 uker. Venter i spenning...
Dersom jeg verken har for lite eller for mye jod (i følge døgnurinprøva), og starter med jodtilskudd, hva skjer da? Vil jeg uansett merke forbedringer i forhold til stoffskiftet?? Og om det skjer - er ikke dette da et tegn på at jeg har (funksjonell) jodmangel?
Jeg prøver nå å forberede meg litt. Har 12,5mg Iodoral tabs i skapet på vent. Med mindre jeg ligger i øvre sjikt i jod-prøva, kommer jeg uansett til å ta jod for å se hva som skjer. Jeg er temmelig sikker på at fastlegen verken har peiling eller er enig i min avgjørelse (og da er han uenig fordi han mangler kunnskap - og er derfor uenig for sikkerhets skyld..!), men jeg kommer til å informere ham (tror jeg).
TSH stiger vel i alle fall, forbigående, noen dager/uker (og uten at det nødvendigvis blir noen symptombedring av den grunn).
comp2
-
Jeg hadde "nok" jod. Tok likevel lugol's og opplevde ... en ukes tid hvor jeg var "rar"... les: småblødning og litt sånn smårare ting - b.la. sår i halsen. Ikke noe bekymringsverdig. Neste TSH-prøve var lett forhøyet fra forrige prøve (ikke en hel opp, men merkbart høyere enn før på samme dose hormon), uten at jeg hadde merket noen symptomer som skulle tilsi det. (Jeg brukte selen, magnesium og multivitamin blant annet sammen med jod.) Etter en periode med mye jod har jeg nå gått ned på lavere (vedlikeholdsdose). Jeg brukte også jod på betent tannkjøtt for å få bukt med det. (Dyppet tanntråden i jod-løsning.)
-
Jeg bruker jod. Jeg har ikke vært så systematisk i det siste, så det kan dessverre noen ganger gå flere uker mellom hver joddose. Mitt TSH endret seg ikke da jeg brukte jod mer systematisk enn jeg gjør nå. Jeg bruker thyroid, og fordi thyroid inneholder T3, er TSH logisk nok supprimert, det ligger ganske fast på 0.03. Jeg tror at de aller fleste leger i Norge har liten, ingen, eller feil kunnskap om jod. Om leger utdannet i Ungarn og andre steder har bedre og riktigere kunnskap om jod, vet jeg ikke.
-
Jeg har vært naiv.
"Joda, anti-TG er tatt" fikk jeg høre sist jeg spurte. Selvfølgelig er den tatt. Det er cøliaki jeg selv ba om å få sjekka i starten av dette sirkuset. Men det er altså anti-tyreoglobulin jeg til nå trodde også hadde vært tatt. Spurte sekretæren i morges om å få lagt til anti-tyreoglobulin på prøvelista over morgenkvistens blodprøver. Men den er ikke standard hos Fürst, så hun fant den ikke. Gikk til og med inn til en av legene og spurte! Hun måtte skrive det i kommentarfeltet på skjemaet, ringer Fürst i løpet av dagen, og så blir den sjekka om Fürst kjører analysen..... Aaaaaaaahhhhh. Jeg gadd ikke en gang be om utvida testing på jern.
Skal tilbake til legen til uka.
Svaret på jodprøva har heller ikke kommet, ca 6 uker etter jeg leverte den til sykehuslaben.
:roll: :shock: desp1 gok1
-
Joda, Fürst tar anti-TG (anti-thyreoglobulin). De "bare" sendte prøva videre til Radiumhospitalet.... Hvor vanskelig skal det være liksom...? Men da får jeg omsider svar også på den...
Hos legen i dag fikk jeg rekvisisjon til utvida prøver på jern. Og jeg øker dosen fra 87,5 til 100 mcg pr dag.
TSH: 0,06 (0,2-4,0)
fT4: 19 (11-23)
fT3: 5,4 (3,5-6,5)
ferritin: 32 (15-200)
Er spent på prøva på jod. Svar har ikke kommet, og blir nå purret opp. Hadde jo vært tilfredsstillende for meg om jeg har lav jod. Som igjen gir lavt jernlager og lavt stoffskifte. Siden jeg ennå ikke har antistoffer (med mindre anti-TG gir utslag), så ser jeg en ørliten mulighet for at det fortsatt er reversibelt. Men jeg har mine tvil. Jeg har hatt flakete negler siden puberteten. Det var også da kroppen ble flink til å vedlikeholde fettprosenten. :roll: Og så har det gått i rykk og napp deretter. Rykk og napp. Kunne like gjerne blitt diagnostisert som bipolar av en mindre begavet lege, slik som formen svinger (og tydeligvis har gjort de siste årene, i økende grad). :wink:
-
Har fått svaret på jod: 2,2 (ref >0,8). Heeeelt normalt i følge fastlegen.
Må lese litt mer før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør (og evt når). Har en boks 12,5 mg Iodoral stående på vent.
anti-TG er ikke kommet (dvs, jeg glemte å spørre...)
-
Sitat:
Har fått svaret på jod: 2,2 (ref >0,8). Heeeelt normalt i følge fastlegen.
Må lese litt mer før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør (og evt når). Har en boks 12,5 mg Iodoral stående på vent.
Jeg tror ikke dette er normalt og et bra nivå. Jeg tror dette er lavt. Det er vel som når man sier at 35 mg C-vitamin er bra nok per dag? Det er nedre grense for å unngå skjørbuk. Men er det godt nok for kroppen å bli sulteforet på denne måten over lang tid? Jeg tror ikke det. Mitt inntrykk er at jod kan norske leger lite eller ingenting om. Jeg ville ikke stolt på legen når det gjelder jod, men forsøkt å lese selv. På forsiden av forummet er det en boks om jod med mange lenker. Les noen av dem hjerte1
-
Jeg hadde vel egentlig tenkt å vente på den siste antistofftesten, men tror uansett jeg kjører i gang med jodtilskudd. De har delestrek, så da blir det i første omgang 6,25 mg Iodoral om morgenen. Må bare finne igjen det jeg elste for en stund siden om å "bygge opp" kroppen en uke i forkant med diverse tilskudd. Tror jeg har alt jeg trenger av selen, magnesium, C-vit og havsalt (Helios).
Jeg har fortsatt framgang på Levaxin, men det kan like gjerne være at jeg har jodmangel som noe annet. Det er verdt et forsøk før jeg skal tilbake til legen i august!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Jeg hadde vel egentlig tenkt å vente på den siste antistofftesten, men tror uansett jeg kjører i gang med jodtilskudd. De har delestrek, så da blir det i første omgang 6,25 mg Iodoral om morgenen. Må bare finne igjen det jeg elste for en stund siden om å "bygge opp" kroppen en uke i forkant med diverse tilskudd. Tror jeg har alt jeg trenger av selen, magnesium, C-vit og havsalt (Helios).
Jeg har fortsatt framgang på Levaxin, men det kan like gjerne være at jeg har jodmangel som noe annet. Det er verdt et forsøk før jeg skal tilbake til legen i august!
Etter å ha titta litt i et tidligere innlegg i tråden, fant jeg igjen nyttig informasjon fra Anisa og litt annet.
Dropper selen fram til dagen jeg starter med jod...!
Og tankene fører meg videre. Hvis det er jodmangel, er det svaret på mitt relativt lave ferritin (noe som vil vise seg i blodprøvene etter hvert). Men hvorfor jodmangel? Forårsakes det av noe annet enn lavt inntak i matveien (jfr stadig utarmet jord og elendig oppdrettsfisk på elendig fôr) samt miljøgifter som inneholder halogener? Dette skulle jeg gjerne gravd litt mer i, men det er ikke tiden for det nå....
...kjenner at jeg trenger en ferie fra hodet og tankene og heller bare kjenne at kroppen stadig friskner til. Skal starte opp med jod snarlig, og samtidig ta ferie. Oppdaterer dersom det skjer noe "spennende". :wink: