-
Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser
Takk alle sammen for dette forumet.
Jeg hente Erfa på torsdag og startet som legen sa.
Levaxin 25 hver dag + 30 mg Erfa. I dag er det lørdag og jeg er veldig trøtt hele tiden. Sov til kl. 12 i dag og sovnet nå en time på sofaen. Føler meg veldig rolig og fin i hodet , men vil veldig gjerne sove hele tiden.
Bør jeg ta litt mer Levaxin eller Erfa tror ? Ble jo litt skeptisk når jeg ser jeg har halvert dosen på T4 utfra det jeg tok før jeg startet med Erfa ?
Noen gode forslag ???????vink11
-
Jeg ville økt Erfa thyroid. Dosen du har nå er jo lavere enn den du hadde tidligere. Jeg ville forsøke å ta 60- 90 mg Erfa i morgen, og hvis det fungerer bra, øke til 120 -130 mg. Lurt å dele dosen med Erfa i to eller tre, fordi T3 går ut av kroppen etter fire til seks timer
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg ville økt Erfa thyroid. Dosen du har nå er jo lavere enn den du hadde tidligere. Jeg ville forsøke å ta 60- 90 mg Erfa i morgen, og hvis det fungerer bra, øke til 120 -130 mg. Lurt å dele dosen med Erfa i to eller tre, fordi T3 går ut av kroppen etter fire til seks timer
Jeg henger meg på Ruth. Jeg ble i likhet med deg satt på for lav dose av legen. allerede etter første dag på den lave dosen falt jeg helt sammen, og økte dosen med 50% dagen etter. Jeg opplevde ingen overdoseproblem eller andre bivirkninger.
Jeg opplevde at det er lettere å komme til legen å fortelle at "denne dosen funker jeg bra på" enn å overtale legen til doseøkning...mao det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse:wink:
Hvis du har lyst til å øke dosen din, så start med å dosere deg selv der du var på syntetisk medisin og øk forsiktig og gradvis. vink11
-
http://www.erfa-sa.com/Thyroid/english/mono_en.html
Her er jo faktisk pakningsvedlegget til ERFA
Så forsøkte jeg å finne igjen den siden hvor de anbefalte at men gikk rett på 125mg fra en Levaxindose, men nå fant jeg det ikke.
Jeg har lest det på ERFA sin e sider ganske nylig og jeg synes det høres riktig ut.
Også selv om man har gått med liten dose Levaxin og denne ikke har fungert.
-
Hei
Ja nå har jeg økt dosen litt. Tar 24 Levaxin + 60 mg Erfa ( fordelt to ganger om dagen ) . I dag tok jeg 60 mg Erfa + 15 mg Erfa. Men jeg føler meg så trøtt og sover masse.( håret også forandret seg litt etter at jeg forandret tablettvalg ) I tillegg har jeg fått sterk hodepine. Noen som har erfaring med hodepine?
Men det positive er at jeg føler meg roligere innvendig og varm.
Å jeg som hadde gledet meg sånn til å bli i toppform etter Erfa. Men er jeg kanskje litt utålmodig akkurat nå ???hi hi :lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Å jeg som hadde gledet meg sånn til å bli i toppform etter Erfa. Men er jeg kanskje litt utålmodig akkurat nå ???hi hi :lol:
Tålmodighed spiller her ingen rolle... og kommer heller ikke til det. Den kan ikke erstatte medicinen. Denne dosering (Tar 24 Levaxin + 60 mg Erfa ( fordelt to ganger om dagen ) . I dag tok jeg 60 mg Erfa + 15 mg Erfa.) kan man hverken leve eller dø af. kednej1
Ruth har ret:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
-
Sånn er det Oppognedform.
Det som årsaker dine plager er jo uteblivelse av stoffskiftehormoner fra kroppens produsent. Du har lenge, alt for lenge antar jeg, gått på for lav tilførsel fra kjertlen.
Mitt råd blir jo at du ikke fortsetter like dan. Nå har du muligheten til å "fore" deg opp til et korrekt nivå kroppen trives med.
Sterk hodepine ?
Det er blandt flere ting iallfall det jeg slet med da stoffskiftet var lavt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg henger meg på Ruth. Jeg ble i likhet med deg satt på for lav dose av legen. allerede etter første dag på den lave dosen falt jeg helt sammen, og økte dosen med 50% dagen etter. Jeg opplevde ingen overdoseproblem eller andre bivirkninger.
Jeg opplevde at det er lettere å komme til legen å fortelle at "denne dosen funker jeg bra på" enn å overtale legen til doseøkning...mao det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse:wink:
Hvis du har lyst til å øke dosen din, så start med å dosere deg selv der du var på syntetisk medisin og øk forsiktig og gradvis. vink11
Hvilken dose går du på Blondie?xx2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Hvilken dose går du på Blondie?xx2
Jeg er nå på tre grains (180mg). Driver fortsatt å øker. Ble satt på 60+30mg i startdose...alt for lavt for meg, og måtte øke til 135mg dagen etter.
-
Hei
OK, nå om dagen tar jeg 120 mg Thyorid og 25 mg Levaxin.Men greier liksom ikke å finne formen nå, magen er ustabil , og fordøyelsen er opp og ned. Ofte også magesmerten etter at jeg startet med Thyorid og mye luft. Føles som om magen er betent.
Sliter også med slitne og sviende øyne om dagen, og føler egentlig at jeg ser veldig sliten ut nå......
Ikke lett å finne dosen tror jeg....
xx8help1
-
Har du testa D-vitamin da oppognedform ?
-
Hej Oppognedform hjertflag1
D. 18. september skrev du:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Levaxin 25 hver dag + 30 mg Erfa. I dag er det lørdag og jeg er veldig trøtt hele tiden. Sov til kl. 12 i dag og sovnet nå en time på sofaen. Føler meg veldig rolig og fin i hodet , men vil veldig gjerne sove hele tiden.
Har du det fortsat som du beskrev for 2 uger siden? Eller lidt bedre? Eller lidt værre?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
OK, nå om dagen tar jeg 120 mg Thyorid og 25 mg Levaxin. Men greier liksom ikke å finne formen nå, magen er ustabil , og fordøyelsen er opp og ned. Ofte også magesmerten etter at jeg startet med Thyorid og mye luft. Føles som om magen er betent.
Sliter også med slitne og sviende øyne om dagen, og føler egentlig at jeg ser veldig sliten ut nå...... Ikke lett å finne dosen tror jeg....
Flere er først sluppet med sviende øjne efter at de har cuttet Levaxin helt ud (forudsat rette dose af Thyroid). Mht. maven - prøv at undgå hvedebrød, pasta, brug HUSK for en stund, og se hvordan det arter sig i løbet af 2-3 uger. Bemærk at fiberrigt rugbrød hindrer hormonoptagelsen og gør maven "sur" når den i forvejen er svækket. Mavesymptomer er (i hvert fald!) ikke forbundet med Thyroid, men kan derimod være forbundet med syntetisk levothyroxin.
Når det er sagt, er din dosering fortsat beskeden. Med vægt på 65 kg (skrev du før om) er omtrent 190 mg Thyroid mere passende... tilsvarer 2½ grain, hvilket ej heller er specielt højt. De 25 mcg Levaxin spiller ikke en særlig rolle i kombinationen med Thyroid. Tværtimod, kan det faktisk stikke en kæp i hjulet for effekten. Når du får mod på det, prøv et par uger eller tre på Thyroid alene og vær opmærksom på at lager-T4 i Thyroid stabiliserer sig først efter ca. 3 uger, men så har du lidt mere T3 at rutte med hver dag og det kan faktisk hjælpe undervejs...
God bedring vink11
-
Ok flott takk for gode svar.
Finn.....D-vitamin inntaket mitt er helt oK
Når det gjelder dosen, har jeg nå kuttet helt ut Levaxinen.
Startet i helgen på kun 120 Thyorid, men mulig dette er litt lite som beskrevet her. Føler meg litt tung og sliten om dagen, så mulig jeg bør øke dette litt allerede nå. Hva tror dere ?
Angående øynene er dette nå blitt litt bedre, men føler at !"hodet" og fjernheten er der , og at jeg ikke greier å konsentrere meg. Føles som om hodet er fullt av "ingenting".
Er også litt deprimert og litt "sur" om dagen. Magen er fortsatt ustabil, men takk for gode råd ang kostehold. Skal prøve dette.
Det eneste jeg føler bedring på er roen inni meg og at jeg ikke er så likegyldig lenger.....
Ha en super dag
-
120mg ERFA kan god være for lite i startmånedene - iallfall var det så for meg.
Det kan vel hende at jeg hadde klart meg, men tolmodigheten var ikke helt med. Jeg var på 250 i starten, men er på 125 nå.
Så er jeg ikke som andre - ikke du heller får vi håpe......
Lykke til i søket !
-
Jeg hadde startdose på 135mg Erfa (2 og en kvart 60mg tbl). Dosen delte jeg i to. En kl 0630 og en kl 14. En dag glemte jeg 14 dosen frem til kl 1530. Grunnen til at jeg da husket på den var at jeg falt helt sammen og ble veldig dårlig form. Dette tolker jeg til at dosen er for lav. Med det tenker jeg at T4 er altfor lav og at jeg kun overlever på T3 komponenten. Men jeg måtte ligge der pga binyrer.
-
Hei
Ja nå har jeg begynt med 135 thyorid , halv dose kl. 08.00 og halv dose kl. 13.30.
Blir spennende å se hvordan formen blir , men de siste ukene har jeg svettet mye. Spesielt om morgene. Tror dere det er fordi kroppen jobber med endringen eller fordi jeg tar for høy dose ? Er ikke svettetokter en symtom på høyt stoffskifte.
Ett annet spørsmål har en sønn som har tatt stoffskifte prøver.
Hans verdier i februar var TSH 2,5 og Fr T4 14,8 , men nå i september var prøvene TSH 1,8 og F T4 12 , er det normalt at det skal endre seg sånn på en på 15 år ? Han er i form litt slapp og mye problemer med pusten.
Ha en strålende dag
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Hei
Ja nå har jeg begynt med 135 thyorid , halv dose kl. 08.00 og halv dose kl. 13.30.
Blir spennende å se hvordan formen blir , men de siste ukene har jeg svettet mye. Spesielt om morgene. Tror dere det er fordi kroppen jobber med endringen eller fordi jeg tar for høy dose ? Er ikke svettetokter en symtom på høyt stoffskifte.
Ett annet spørsmål har en sønn som har tatt stoffskifte prøver.
Hans verdier i februar var TSH 2,5 og Fr T4 14,8 , men nå i september var prøvene TSH 1,8 og F T4 12 , er det normalt at det skal endre seg sånn på en på 15 år ? Han er i form litt slapp og mye problemer med pusten.
Ha en strålende dag
Jeg ville tatt en større del av thyroiden om morgenen enn kl 1330. Jeg ville tatt den tidligere om morgenen enn kl 08, fordi det er allerede ganske sent idet tablettene dine begynner å virke (tar ca 45 min) Hormoner henger sammen med døgnrytme og døgnrytmen reguleres av dagslys. Derfor bør man forholde seg til en normal døgnrytme, og ikke etter når man står opp om morgenen. Dette fordi lys regulerer andre hormoner i kroppen og hormoner påvirker hverandre. Man kan derfor ikke velge døgnrytme. Derfor vil også mange stoffskifte pasienter ikke ha det så veldig bra med å jobbe turnus.
Når det gjelder svetting, så kan dette være symptomer på høy dose, men etter mitt skjønn er ikke dosen din så høy. Det kan også være at dette går over etter at kroppen din blir mer vant til medikamentet, eller at du ganske enkelt nå vet hvordan kroppstemperaturen er for vanlige folk. Jeg ble varm med engang jeg begynte med Erfa, men sliter fortsatt med mange andre hyposymptomer.
Når det gjelder prøvene til din sønn, kan du se at FT4 har falt, det er derfor lurt å ta nye prøver om en måneds tid for å se om TSH stiger. Har han målt anti TPO?
Håper du får en fin dag ogsåvink11
-
Stoffskifteprøver av barn over 12 år regnes til voksne verdier.
Slike prøver er jo øyeblikksprøver og kan være situasjonsbestemte.
Syns de prøvene er i grenseland jeg da. Særlig at både TSH og fT4 har gått ned.
Bør nok følge med på situasjonen og ta antistoffprøver også.
Så er det jo viktig med prøver av D-vitamin, Selen, Feritin og Sink som du sikkert har sett her på Sonja.
-
Hei
Nå har jeg prøvd å gå på Erfa i 3 uker. Tatt 135 pr dag i ca en uke nå.
Synes formen er dårlig, nedstemt og sliten i muskler og sinn.
Jeg tok i dag 120 på morgen, og hadde veldig svette tokter på t- banen til jobb. Sitter på jobb og er helt fjern i hodet. Hukommelsen blir bare værre og værre. Tok 1/4 tablett kl. 13.30. Men føler meg bedre i form på ettermiddagen enn morgenen. Lurer på om jeg får nok T4 . Virker som jeg har blitt så tung i kroppen etter at jeg sluttet med litt Levaxin. Dette er ikke enkelt.
Håret mitt er helt livløst og tørt. Synes jeg har noen symtomer på lavt stoffskifte og noen på høyt. Vet ikke om jeg tar for lite eller mye.
Er det normalt med så mye svette tokter når jeg nå etter 1-2 uker har brukt denne dosen og kuttet Levaxinen vink11???
-
Kanskje du er av dem som trenger å dele opp dosen flere ganger i løpet av dagen for ikke å få en fysisk reaksjon på mengden t3 du får direkte gjennom erfa? Det er flere her som deler dosen med 3-4 timers intervaller og siste dose i 2-3 tiden på dagen (mener jeg å huske).
Husk at t4 ikke gjør noe selv, det er først når den dannes om til t3 at den regnes som aktiv i kroppen. Så det er viktig å ha en greit lager av t4, men ikke SÅ viktig for deg på erfa, som for de på levaxin - siden du får t3 direkte fra tabletten i tillegg til det kroppen din danner fra t4. Med det mener jeg at du kan tåle at bt4-lagrene ikke er optimale i en periode til du får fotfeste igjen.
-
Til svettetoktene.
Jo, jeg hadde også det noen måneder, men hadde frosset i en "menneskealder" og syns det var bare godt.
Men man ser jo forskjellig på slikt.
Men det gir seg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Kanskje du er av dem som trenger å dele opp dosen flere ganger i løpet av dagen for ikke å få en fysisk reaksjon på mengden t3 du får direkte gjennom erfa? Det er flere her som deler dosen med 3-4 timers intervaller og siste dose i 2-3 tiden på dagen (mener jeg å huske).
Husk at t4 ikke gjør noe selv, det er først når den dannes om til t3 at den regnes som aktiv i kroppen. Så det er viktig å ha en greit lager av t4, men ikke SÅ viktig for deg på erfa, som for de på levaxin - siden du får t3 direkte fra tabletten i tillegg til det kroppen din danner fra t4. Med det mener jeg at du kan tåle at bt4-lagrene ikke er optimale i en periode til du får fotfeste igjen.
Det skulle stå:
"Med det mener jeg at du kan tåle at ft4-lagrene ikke er optimale i en periode til du får fotfeste igjen."
-
Dosen er kanskje ikke optimal enda. Selv bruker jeg 215 mg thyroid, det kjennes riktig ut.
For meg fungerer det best med en deling på tre eller fire doser, mest på morgenen, litt mindre neste dose, og minst på den siste dosen. Vær tålmodig, ting tar tid!
-
Sitat:
Synes formen er dårlig, nedstemt og sliten i muskler og sinn.
Jeg tok i dag 120 på morgen, og hadde veldig svette tokter på t- banen til jobb
Kjenner til problemet, og føler med deg. Er selv ganske sensitiv overfor T3, lett for å bli nervøs og få svettetokter hvis det blir for mye på en gang. Tror noen tåler det bedre enn andre, rett og slett. Av den grunn kombinerer jeg levaksin og ERFA. 50 mg levaksin og 90 mg ERFA daglig. ERFA'en tar jeg 60 mg om morgenen og 30 mg i to-tida. Det fungerer for meg.
-
Hei Opp og ned form:-)
Jeg svettet (kaldsvettet) en god del før jeg kom opp i 210 mg. Det tok ca fire uker før effekten av 210 mg slo til på meg. Tror du skal være tålmodig og være innstilt på at dosen må økes. Vær også obs på binyrer.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Til svettetoktene.
Jo, jeg hadde også det noen måneder, men hadde frosset i en "menneskealder" og syns det var bare godt.
Må si meg enig, Finn. Elsker å svette etter å ha frosset hele mitt voksne liv. :lol:
Men vil anbefale deg å dele opp som Ruth sier i flere doser. Det tror jeg er nyttig for alle som reagerer på T3. Kanskje slipper man det etter en tid når kroppen er mer vant til T3?
-
Hei Knokkel
Intereressant å vite. Er veldig i tvil om jeg skal ta litt Levaxin igjen eller ikke. Hvordan er dine blod verdier ?
Vet at jeg kan være veldig sensitiv mot bla antibiotika. Residens mot alle antibiotika kurer.
Merker så godt at håret mitt er veldig tørt etter at jeg byttet dose og droppet Levaxin.
Men mulig jeg tar enten for lite av Erfa eller at jeg bør spe på med levaxin igjen.....Veldig i tvil
-
Har sikkert sett et sted hva jeg mener ?
Hvis man ikke var fordøyd med Levaxin når man ga det alle muligheter for å virke best mulig - hvorfor skal det da fungere når man tar lite av det ?
Fordi man må ta så lite av det at man ikke merker bivirkningene ?
Jeg ville satsa på å også å gi tyroidet alle muligheter for å fungere best mulig, før jeg sammenlignet virkningen av de to.
Hormoner virker ikke før man får nok av dem. Mange må opp i 3-4 Grain i lang tid før det virker.
-
Sitat:
Hvis man ikke var fordøyd med Levaxin når man ga det alle muligheter for å virke best mulig - hvorfor skal det da fungere når man tar lite av det ?
Fordi man må ta så lite av det at man ikke merker bivirkningene ?
Dette er interessant det, n'Finn.... Har lurt på det lenge.
Hvorfor virker levaksin så dårlig? Er det fordi jeg rett og slett ikke tåler det? (Jeg er ikke det minste i tvil om at det finnes mange som ikke tåler levaksin. Min egen søster f.eks) Eller er det fordi levaksin mangler T3 og flere andre viktige "ting" som en frisk kjertel produserer?
Det som jeg opplevde når jeg endelig fikk diagnosen, og syntetisk T4 medisin, var at håret vokste ut igjen. Det var stort sett det eneste som ble bra! Kognitivt fungerte jeg like dårlig som uten medisin, og kroppen ble stiv og vond. Men er dette bivirkninger, eller er det symptomer på en mangel?
Naturlige thyroider kommer jo fra kjertelen til griser, og jeg har lest et sted at griser produserer mer T3 enn vi mennesker gjør.
Jeg har prøvd å bruke bare Armour, men jeg får ikke opp FT4 på et akseptabelt nivå, uten å føle meg overdosert.
Og til Oppognedform:
Ang. blodverdiene mine.... TSH er så lav at den ikke er målbar. Legen mener jeg er overdosert. Legen min ser omtrent sånn ut når han ser prøveresultatene: sur11
Fritt T4 og fritt T3 ligger i øvre referanseområde, men ikke utenfor. Formen er ikke så ille for tiden, men gikk på en liten smell for noen dager siden. Mulig jeg må øke litt nå som vinteren kommer. Jeg håper du føler deg bedre snart vink11
-
Man skal heller ikke se bort ifra at medisin som en friskere kropp kan nyttegjøre seg kan være helt ubrukelig for en kropp "på felgen"... På samme måte som det kan være vanskelig for en kropp "på felgen" å tolerere t3/t4-forholdet i thyroid, men at den samme kroppen kan klare det når den har kommet seg.
Vi er så forskjellige. Noen trives ikke med lav t4 og mistrives med høy t3. Jeg synes da det er en naturlig tanke å tilføre ren t4 dersom man ikke har negative virkninger av så små doser.
Jeg tror at til slutt er den eneste som sitter med fasiten er den enkelte. Vi må lytte mer til kroppen og mindre til blodprøver og leger. Vi må se på dem som veivisere (som kan vise feil retning), ikke som fasiter. Det samme gjelder de rådene som gis her inne. Vi rådgir etter hva som har fungert for oss - men det er ikke sikkert det stemmer for den kroppen som spør.
-
Jeg kan ikke komme på annen grunn enn biometrisk kosmetikk som årsak - altså at legen skal kose seg med et penere blodprøveresultat.
Legen bør klare å tenke på at den gangen det var nok Levaxin og blodprøvene var normnære - fungerete pasienten dårlig. Og at Levaxintillegget ikke gjør noe for pasienten nå heller.
Så får vi stadig høre at de på tyroide hormoner får litt for mye T3. Og blir feilen gjentatt ofte nok tror vi snart på det selv......
Jo, det er sånn at blodprøvene viser høyere nivåer av fritt T3.
Og hva så ?
Jeg mener, er det derfor vi føler oss bedre ? Er det sånn at noen MÅ ha det slik for å fungere - og skal vi endre det da ?
De samme legene som kritiserer, forsøker å oppnå det samme på sine pasienter som ikke fungerer på Levaxin alene ?
Altså ved å gi Liothyronin.
Så er det egentlig ikke slik at griser har anderledes blodprøver enn oss, og at det skulel være årsaken til de lett forhøyede fT3-prøvene.
Vi ville fått akkurat det samme forhøyede resultat hvis vi brukte menneskekjertler isteden for grisekjertler. Årsaken er at det er mye mer T3 i kjertler enn i blod - altså i forholdet mellom T4 og T3.
Når T4 og T3 kommer ut i blodet, forbrukes T3 med det samme og T4 blir ikke det.
Det som ligger bak denne problematikken, er jo at man vurderer......
Legen vurderer blodprøven til at fT4 blir for lav når man bruker tyroide hormoner.
Og påstanden får stå uimotsagt.
Men det var slik hos meg også. fT4 ble bare 6-8 i starten. Også etter at dosen hadde vært av normal størrelse lenge.
Likevel hadde jeg det bra !
det tok flere år før fT4 begynte å røre på seg, og jeg var gjennom lange perioder med klart forhøyet dose.
De siste fT4 målingene jeg tok var 18 og fT3 var 8 og TSH var nulllll.
-
Hei Finn
Ja nå har jeg gått på 25 mg Levaxin og 90 Thyorid ( fordelt på 60 om morgen og 30 kl. 1500) i 3 uker. Har fungert greit. Mine prøver på Aker visste T4 på 15, T3 på 7 og TSH ikke målbar.
Merker at jeg har vært i bedre form nå, men i dag har jeg fått den infeksjonsfølelsen i kroppen igjen. Grøsser, fryser, er super tung, energitappet osv.
Skulle ønske jeg var litt mer stabil.......
Finn D-vitamin var på 60 , så legen synes jeg burde ta litt D-vitamin. Ellers var alle andre prøver bra. Har ikke tatt sink eller selen, men B vitamin var på 624 .
Ha en super dag
-
D3 på 60 er lavt. Ta store doser, så du kommer deg opp! Her holder det ikke med 10 mg om dagen. Husk å ta D3 m noe fett, for eksempel middagsmåltid etc. les om D3 her
Det kan jo hende at du trenger å øke thyroid for å bli bedre. Dosen er lav.
Flott å lese at formen er bedre!
-
Hei
Hvor høyt bør man ligge på D-vitamin i blodprøver ?
Hva tenker på når du sier D3 med fett ? Noen forslag på hva jeg bør spise mye at for å få opp verdiene ?
Tusen takk for gode tips ...... tror du denne verdien kan gjøre at jeg er slapp ?
-
Det betyr bare at du ikke tar D3 på tom mage. Så er frokosten din litt fet, kan du ta dem med frokosten. Eller lunch, middag osv. Tar du omega 3, kan du fint ta dem sammen. Det er bare det at de tas visst bedre opp med fett enn uten fett.
Og fisk er det jo mye D3 i. Så liker du fet fisk, er det bare å spise i vei!
Ja, jeg tror at lav D3 kan gjøre deg slapp. Jeg tok helt opp i 100 mg om dagen da jeg lå litt lavt. Nå tar jeg 40 mg. Du bør ligge over 100 i verdier. Men mener å ha lest at over 200 e rikke bra. Når du har anledning til sterk sol, sol deg litt så ofte du kan, men uten solkrem. Folk i Australia begynner å få lave D3 verdier på grunn av utsrakt solkrembruk. Så å sole seg litt, uten å bli brent, er bra!
Men les mer på den linken jeg ga deg. Og på Kostdoktorn.se er det også mye å lese, om svensk er lettere enn engelsk.
Her kan du kjøpe, lovlig, sterkere D3 enn de som selges i Norge. Og billigere. Av en eller merkelig grunn kan vi kjøpe høyere dose D3 og C vitamin fra Europa, men ikke fra USA
-
Jeg mener også at D-vitamin rundt 60 er på det lave - og nå er det mange måneder til du får noe fra sola. Vårmåling på 60 kunne vel godtas.
Har sett flere som mener at 100 bør en ha.
D-vitamin lagres best i kroppen når man spiser det sammen med dagens fettrikeste måltid, som vel betyr middagen ?
Det som gjør deg slapp er vel mest sansynlig stoffskiftet vil jeg anta.
Hos meg er 25µg Levaxin nok til å skape den feberfølelsen. Har gjort flere forsøk. Og samlet dose er jo enda liten, og derfor en trolig til problemene.
-
Hei igjen
Er en måling på 7 på T3 mye eller i overkant.
Skjønner ikke noe av formen min. Blir bare tynnere og tynnere og ser mer og mer sliten ut.
Men verdiene mine burde jo vise at jeg var i bedre form nå ????
Liker ikke meg selv om dagen .......
-
Jeg vil mene at man ikke kan tolke en enkelt måling som kan være litt høy så vidt.
Målingen fritt T3 (som jeg antar det er snakk om) er en måling som viser alle grupperinger av frie T3. Kun en av dem er stoffskiftehormonet.
Min fT3 lå rundt 10 den tia jeg drev å målte. Nå er dosen halvert av en elelr annen grunn, så nå vet jeg ikke. Antas jo klart lavere.
Sikker på at du får i deg nok mat i forhold til ditt aktivitetsnivå ?
Så du at Fedon var på TV2 frokostTv i morres da ?
På spørsmål sa han at D-vitamn var noe alle burde gå til legen å måle, og at verdien burde være over 100.
Lurer på hva det får for konsekvenser.....
Han hadde nettmøte etterpå.
http://www.tv2.no/gmn/fedon-denne-ma...t-3332559.html
Du er jo egentlig i en heldig stilling på den måten at du kan velge hvilken fettype du vil lagre - fremfor andre som kanskje skal kvitte seg med feil type lagret fett. Det er en verre jobb, og du bør ta valget alvorlig.
-
Hei
Jeg øser inn med D-vitaminer nå.
Men forstår ikke formen min helt. Er lik blek om dagen, og blir bare tynnere og tynnere . Og som sagt sinnsykt hodepine over øynene og muskelsmerter dvs steder.
Vet sannerlig ikke hvilket tablett som har fungere best på meg jeg .
Noe i kroppen stemmer ihverfall veldig dårlig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Men forstår ikke formen min helt. Er lik blek om dagen, og blir bare tynnere og tynnere . Og som sagt sinnsykt hodepine over øynene og muskelsmerter dvs steder.
Jeg forstår det heller ikke.... og her bliver jeg nødt til at redigere mit svar 20 minutter efter at jeg har postet det. Jeg er nemlig gået tilbage i tråden og læste lidt mere på "forhistorien".
Du postede d. 2. april dine prøvereasultater efter øgning af Levaxin til 550 mcg/uge:
19.01.2010 - Fritt T4 19,3 , TSH 0,23 , Fritt T3 6 , Anti TPO 394
16.02.2010 - Fritt T4 18,5 , TSH 0,06, Fritt T3 5,8
Så skriver du for 2 dage siden: "Er en måling på 7 på T3 mye eller i overkant. Skjønner ikke noe av formen min. Blir bare tynnere og tynnere og ser mer og mer sliten ut. Men verdiene mine burde jo vise at jeg var i bedre form nå????"
Jeg mener ikke at de medicindoseringer (uanset Levaxin før eller Erfa nu) berettiger til så højt et FT3. Der er ganske enkelt ikke "stof" nok (T4) til så høje T3-værdier.
D. 4. april skrev du: "Og hva med den TPO som alltid hos meg ligger på mellom 300-500. Hva betyr denne? Legen sier at den trenger man ikke bry seg om."
Det er herrens dumt af lægen, der forøvrigt burde skamme sig... Anti-TPO er afgørende at vide noget om og følge op på, når dine hormonværdier stiger så hurtigt, trods den forholdsvis lave medicindosering.
Det som kan ske er, at hvis man udvikler en akut (dvs. intensiveret i forhold til før) kirtelbetændelse, kan det ske at hormonlagre i kirtlen frigives til blodet og man bliver bare mere syg af det, end man var før.
Det var i april at du skrev om anti-TPO på 394. Hvad med senere? Har dit anti-TPO været målt i mellemtiden?