Anbefalt "Armour" av endokrinolog!
Uten selv å nevne det med ett ord , ble jeg anbefalt å forsøke "Armour" av endoen i dag, samt fortsette med iallfall 5mg med "Prednisolon"...
Han kunne ikke hjelpe meg å skaffe "Armour" fordi han ikke hadde LOV til det pga. de reglene han var pålagt/ skulle behandle utifra.Så -er altså endoene heller ikke "fri?? Er det deres egen gruppe som sier det,mon tro;eller hvem styrer endoene?!! Han her jobber privat nå, men har mange år på sykehus.
Han skriver til fastlegen min i dag om registreringsfritak, ellers kunne jeg gå via nettet....MEN "Armour" måtte jeg ta fordelt på 4 doser pr.dag??
Så blodprøver hver 4.uke. Så nå skjer det noe videre iallfall, og i ""lovlige"" former.Fastlegen skulle kontakte ham for å få hjelp til medisineringen....,sa han;og jeg kunne bare komme tilbake!
Re: Kortisol..enda en gang.
Blodkortisol skal være høyt om morgenen og lavt om kvelden.
Det er denne vekslingen som er viktig.
Men 250 om morran høres lite ut.
Stive binyrer gir 2-250 både morgen og kveld, eller helst høyere om kvelden enn om morgenen.
Og det blir feil døgnrytme.
Men så er det faktum at blodmålingen måler totalverdien.
Ikke bare den delen som er aktiv.
Denne kan måles i urin og spytt.
Den første er en oppsamlingsøvelse over ett døgn i en diger kanne, og den måler avgitt gjennomsnitt i det døgnet.
Spytt foregår hjemme. Man tygger på vatt-tamponger til bestemte klokkeslett og sender inn.
Spør om du kan få prøve den siste.
Sv: snart "schizofren"--please, hjelp meg....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Trenger tyngde i argumenta mine når jeg skal møte legen snart.. Jeg var faktisk ok da TSH,n min var 0,015, når jeg sammenligner da og nå. Sikkert mange av dere andre og som kan lese blodprøver!
Hmm.... det lader til, at at argumenterne ikke har hjulpet på TSH-fikseringen hos lægerne? Det var d. 19. november 2007
Gunnda til MaudAngelica i denne tråd d. 17.04.2009
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Hei...
Hvis jeg husker riktig, er Trøndelag (Midt-Norge) det området i landet som krever høyest TSH for å erkjenne behov for behandling. Mener den skal være på minst 10.. mens det i resten (?) av landet ligger mye lavere (4..og mindre).
Mener Nora har skrevet at i Tyskland behandler de nå helt ned til 2,5. Dette slik at du skal ha det i minne.. Jeg mener, du må ikke gi deg og falle til ro.
Grunnen til de ulike retningslinjene selv innen Norge, skyldes de ulike endokrinologer som sitter i sitt "distrikt" og bestemmer over behandlingsretningslinjer!! Det er jo disse fastlegene navigerer etter også.
Vår, manges, ulykke er nettopp at de ser på kun TSH. Jeg hadde fått en subrimert (men langt fra høye stoffskiftehormon), og ble krafig nedmedisinert. DET er jeg sikker på er årsaken til jeg ble kjempedårlig for vel 2 år siden. og jeg sliter fortsatt..(Og det var etter det jeg tar ut alt av blodprøver, og så selv galskapen!!) Så ikke gå i den "TSH-FELLA"!!!
Når legen din sier at du KOMMER til å få lavt stoffskifte, bør hun minnes på det både prof Egil Haug og prof. Hjort sier (endokrinologer): det har så STOR betydning å bli fanga opp tidlig; før denne "galskapen" har fått gjøre for stor skade. Det er tragisk at mange tilsynelatende fortsatt tror/og lærer at bare vi får "Levaxin "i handa, er det bare "sim sala bim". Bullshit!!
Du sier det selv, og n`Finn bemerker også din lave fT4. Prøv å stå på mens du fortsatt har noen krefter..; og mange leger gir en prøveperiode på en liten dose, for å se om pasienten vil merke bedring. En prøveperiode på opptil 6 mnd gjør ingen skade. Jeg håper inderlig for din del at du får oppleve det....
TSH er forøvrig treg til å bevege seg i forhold til selve stoffskiftehormona.
OG en viktig ting... det burde vektlegges mer at kroppen reagerer med symptom leeenge før blodprøvene gjør det. Gjelder selvfølgelig å huske på dette for oss som fortsatt er på dypt vann når det gjelder medisinering (det å finne en noenlunde dose å leve med)
"Vår, manges, ulykke er nettopp at de ser på kun TSH. Jeg hadde fått en subrimert (men langt fra høye stoffskiftehormon), og ble krafig nedmedisinert. DET er jeg sikker på er årsaken til jeg ble kjempedårlig for vel 2 år siden. og jeg sliter fortsatt..(Og det var etter det jeg tar ut alt av blodprøver, og så selv galskapen!!) Så ikke gå i den "TSH-FELLA"!!!"
Vil det sige, Gunnda, at du har været udsat for det samme som ThomasWH? Uanset forskellig begrundelse fra den ThomasWH har fået.... har lægerne i fulde alvor nedmedicineret dig alene for at hæve dit TSH???
Godt nok florerer der adskillige forestillinger i lægeverdenen om, at et "for lavt" TSH skulle øge risikoen for knogleskørhed, men disse er kun fremkommet som matematisk evidens, stort set ubekræftet af kliniske/empiriske medicinske observationer.... Altså en formodning. desp1
Men selv hvis man antager, at det er korrekt og at et lavt TSH-tal medfører knogleskørhed..... er det (i min optik) så uendelig mere at foretrække (og tage sine forholdsregler), end at skulle igennem hypothyreosens hormon-nedmedicinerings-helvede, når hele kroppen skriger efter hormonet. Ved ikke om jeg har ret, men det forestiller jeg mig.... at jeg hellere sidder i en kørestol, glad og kvik mentalt, end jeg vil igennem dette u-liv, hormonunderskuddet og værre endnu - hormon-nedjustering nødvendigvis må forårsage. Forestiller jeg mig.
Hvordan går det så nu, Gunnda? Er nedmedicineringen stoppet? Af lægerne? Af dig? Er der et lys at skimte for enden af tunnellen? tro2