Side 9 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 102
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Sv: Normale prøver - men mange symptomer

Sitat Opprinnelig skrevet av eline Vis post
    Hei Tilly

Nå har jeg lest meg igjennom hele tråden og kjenner meg igjen i utrolig mye av din historie. Jeg er ny på forumet, men har vært syk i mange år uten å finne noen årsak. Symptomene mine er veldig like de du beskriver, og jeg er helt sikker på at thyroidea og binyrene mine sliter.

I neste uke skal jeg "manne" meg opp til å be legen min om å få prøve Levaxin, har en desperat periode...

Er spent på hvordan du har det nå, etter enda 1 mnd på naturlig thyroid? Kan jeg spørre hvor du har kjøpt det?
    Håper du finner hjelp for plagene dine

Formen er opp og ned, jeg kan ikke si at noen symptomer er vesentlig bedret foreløpig. Men jeg fortsetter forsøket så lenge jeg får tak i N T. Nå er jeg oppe i 120 mg dgl.

Jeg brukte hydrokortison ca 4 mndr og synes jeg ble bedre av det. Jeg sluttet med det en stund før jeg begynte med N T, men det skulle jeg kanskje ikke gjort.

Gjør alt du kan for å få en prøvebehandling gjennom lege, det er så mye enklere. Takk for at du leste

Medlem siden
    Dec 2011
    Meldinger
    1

Cool Sv: Normale prøver - men mange symptomer

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Jeg har i flere år slitt med med stadig flere symptomer som kan ligne på stoffskifteproblemer;

- Nesten alltid trøtt, sliten, føler meg ofte uvel
    - Søvnproblemer, vanskelig å sovne, våkner ofte
    - "Varm" i halsregionen, varmen brer seg opp i ansiktet, ørene og nedover på ryggen. Det er som en slags "mentol-pastill-følelse" både i og utenpå halsen, (ikke sure oppstøt) og en "klam hånd" rundt halsen.
    - Tross denne "varmen" fryser jeg mye
    - Ekstra hjerteslag, blir fortere andpusten enn før
    - Følelse av å ikke få nok luft (også når jeg er i ro, våkner av og til opp rett etter jeg har falt i søvn, og snapper etter luft)
    - Øynene renner ofte når jeg kommer ut (ingen allergier, skjer hele året)
    - Oppblåst i magen, småkvalm
    - Konsentrasjonsvansker, dårligere hukommelse, veldig vanskelig å sette seg inn i nye ting, orker ikke engasjere meg

Min, mor, mormor, to tanter og en kusine har/har hatt stoffskifteproblemer, kusina mi har lavt stoffskifte, generasjonen over oss hadde høyt.

Mins blodprøver viser flg:
    Anti-tpo febr.07: < 5 ( <35)
    Fritt t3 febr.07: 4,0 jan-07: 3,7 (3,5 - 6,5)
    Fritt t4 febr.07: 14 jan-07: 15 (11 - 23)
    S-tsh febr.07: 1,1 jan-07: 1,8 (0,35 - 5,0)
    tsh-resep.an febr.07: < 1,5 (ref.verdi ikke opgitt)

Jeg har tatt ultralyd og scintigrafi av skjoldbruskkjertelen, det ble ikke funnet noe unormalt.

Fastlegen min mener det ikke er noe sykdom relatert til skjoldbruskjertelen hos meg, og det samme mente Lommelegens hormonekspert, som jeg også har spurt.

Av øvrige prøvesvar kan jeg nevne nokså høy kortisol; 546 (60-700) og
    litt høy kolesterol; 5,8 (3,3 - 6,9) ikke helt ideelt, men ok blir det sagt. B12 er bra; 627 (150-650). Det er noe som heter S-ALP (alkalisk .. som er nokså lavt; 39 (35-105), har det noe med hypofyse og binyrer å gjøre ?

Er det noen av dere kloke hoder som har lyst til å kommentere mine prøvesvar og gi noen råd ? Jeg ser at det er flere av dere som bruker levaxin som har høyere score på T3 og T4 enn jeg, men da hadde dere høyere TSH i utgangspunktet.

Jeg er så sliten nå, det er trøttheten og manglende energi som er det største problemet. Den "varme" halsen bekymrer meg, i begynnelsen var den bare "tilstede" før/under mens, nå kjenner jeg det hele tida. Noen som har kjent noe lignende ?

Spent på svar ... :(
    Har du sjekket ut hypotyreose 2?Sykdommen har normale blodprøver, men mange symptomer som du beskriver. = "GRÅSONEPASIENTER"

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av tholle Vis post
    Har du sjekket ut hypotyreose 2?Sykdommen har normale blodprøver, men mange symptomer som du beskriver. = "GRÅSONEPASIENTER"
    Jeg er henvist til endokrinolog nå og håper på en skikkelig utredning. Jeg er ikke prioritert pasient, så jeg må vente noe tid, da. ..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Har nå gått ned til 90 mg daglig, det føltes som om 120 ble for mye. Jeg skal ta blodprøver om 3-4 uker.

Det ser ikke ut til at jeg får tak i mer Naturlig Thyroid https://www.stofskifteforum.dk/showt...630#post132630 ,men jeg har i alle fall nok fram til blodprøver skal tas, jeg har faktisk ikke tatt blodprøver siden jeg begynte med N T. Jeg fryser ikke like mye som før, spiser litt mer og veier litt mindre. Totalt sett føler meg ikke bedre, men så vet jeg jo foreløpig ikke om stoffskiftet har blitt høyere. Kanskje har TSH og egenprod. gått ned, slik at jeg totalt sett kommer lavere ut. Jeg håper blodprøver og videre utredning vil gi noen svar.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard Sv: Normale prøver - men mange symptomer - egenbehandling forsøkt

En oppdatering: Blodprøver tatt ca 1 mnd før jeg begynte prøvebehandling var slik:

TSH 1,5 (0,5 - 3,6)
    FT4 14 (9-19)
    FT3 3,7 (2,6 - 5,7)

Jeg tok blodprøver for 1 mnd siden, jeg stod da på 90 mg naturlig thyroid som ble tatt slik; 30 mg kveld, 30 mg natt, 30 mg morgen. Dagen prøven ble tatt hadde jeg ikke tatt natt- og morgendose, men jeg tok 30 mg som vanlig kvelden før, ca kl 2000, tror jeg. Prøve er tatt ca kl 0830, ref.områdene er de samme:

TSH 0,010
    FT4 14
    FT3 5,2

Hvis jeg hadde stått på behandling under regi av legen, ville dosen ha blitt satt ned på bakgrunn av disse prøvene, ble det sagt.

På dette tidspunktet følte jeg meg bedre enn jeg har gjort på lenge. Ingen ubehag som tyder på overdose. Jeg har etter dette trappet ned og sluttet, ikke pga. prøveresultatet, men fordi jeg ikke får tak i mer thyroid. Legen vil ikke skrive ut før jeg har blitt vurdert av endokrinolog igjen, dersom denne gir klarsignal til med medisin. Det skjer vel neppe. Jeg skal til endo. i løp. av 5-6 uker.

Noen kommentarer til prøvene ? Hva mener dere om den måten jeg delte opp dosene på ? Jeg merket ikke noe til at kveldsdosen forstyrret søvnen, jeg har søvnproblemer, men de ble altså ikke verre. Heller motsatt, men det har alltid svingt og kan være tilfeldig.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Jeg har vært hos endokrinolog igjen, dvs. hos en lege under spesialisering. Et nydelig menneske, som faktiskt sa: Ja, kanskje du trenger et tilskudd av stoffskiftehormoner !!!! Jeg trodde jo nesten ikke det jeg hørte . … Denne legen rådførte seg også med ”over-endo-legen”, som var av en annen oppfatning. Likevel konkluderte legen jeg konsulterte med at det er ok å gjøre et forsøk ! Og da gikk min fastlege med på det også. Jeg forsøkte å få det til å bli naturlig thyroid, men der gikk grensen, det fikk bli Levaxin.

Ja, ja, men jeg har kommet et langt skritt videre. Er i gang nå med 25 mcgr/dgl. Så skal det tas følges nøye opp. Prøver tatt noen dager etter at jeg avsluttet prøvebehandling med naturlig thyroid viste en TSH på 0,9 (0,5 - 3,6), FT4 10 (9-19) og FT3 3,4 (2,6 - 5,7). Da var jeg nok nede i en "dump".

Så har jeg sluttet å spise korn, det har virket veldig positivt.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Har nå lest igjennom tråden din og kjenner meg igjen i veldig mye av det du skriver..!
    Går du fortsatt på levaxin og hvordan går det..?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Prøver tatt i februar etter 6 uker på 25 mcgr Levaxin, dgl, tatt om kvelden, viser:

TSH 2 (0,5 - 3,6) FT4 14 (9-19) FT3 3,9 (2,6 - 5,7) Prøve tatt om morgenen, ca 1 1/2 døgn etter siste medisindose.

Formen er nokså bra, tatt i betraktning at denne tida vanligvis er en dårlig periode. Men konsentrasjonen er dårlig. Jeg skal ikke øke dose foreløpig, ny oppfølging om ca 1 mnd.
    Jeg er fortsatt glutenfri.

Jeg bruker en lav dose, jeg lurer på hvorvidt det har noen hensikt å bruke medisin hvis jeg ikke får lov å øke dosen. Kan selvfølgelig gjøre det "uten lov". For noen kan en lav dose senke stoffskiftet i stedet for å øke det. I mitt tilfellet har det snarere økt bittelitt. Det ser ut til at jeg konverterer T3 fra T4 greit.

Kosttilskudd: Multivitamin 3-4 ggr /uke, ekstra av vit. B, C, D, magnesuim og selen.
    Sist endret av Tily; 12-02-13 kl 13:20

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Synes det var en lav dose (og veldig lav FT3!?) - men er dog ikke helt stø på omregning fra naturlig thyroid til levaxin.. Jeg ser også ut til å konvertere FT4 veldig bra. FT3 skal bli bra høy og langt over øvre referanseområde før FT4 i det hele tatt rører på seg. I alle år før medisinering lå FT4 på 11, 12 el.13 (12-24) og på 90mg Erfa er den fortsatt ikke mer enn 15.. FT3 måtte over 10 (3.5-6.8) før den gikk ned igjen av seg selv på samme dose samtidig som FT4 steg.. Jeg selv tolker dette som at jeg sanns. naturlig har høy FT3 (statistisk sett må jo noen også ligge over normalområdet også for at normalområdet skal fremkomme..) Men å lufte dette for landets legestand er som å "tisse i motvind".. Og siden FT3 fra "før problemer" ikke foreligger vil jeg aldri kunne bevise el. få avkreftet dette dessverre..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Oppdatering:

Jeg sluttet med levaxin i mars, fordi jeg ikke fikk lov å øke dosen utover 25 mcr/dgl. Bedre uten enn med så liten dose, tenkte jeg. Jeg starter nå dagen med en liten hc-dose, og salt/vann. Det kjenner jeg er bra, har ikke vann i kroppen lenger. Jeg har økt arbeidsmengden, og blir mer sliten av det, men rammes ikke så ofte av utmattelse lenger, og det varer kortere. Samtidig har de private forpliktelsene gått ned, så jeg har mer tid til meg selv.
    Overgangsalderen har kommet, litt hetetokter, men foreløpig ikke nok til å skremme en frysepinn. Kanskje er det positivt, syklusen var en runddans med symptomer. Det føles mer stabilt nå.
    Siste prøver tatt rett etter stopp med levaxin:
    TSH 1,1 (0,5-3,6) FT4 13 (9-19) FT3 3,9 (2,6-5,7)
    Prøver tatt 1 mnd etter:
    TSH 1,7, FT4 14 (jeg antar samme ref.område som over)
    Jeg var hos en spesialist i april som synes det var oppsiktsvekkende at jeg synes NDT virket bedre enn syntetisk. Han har til og med satt et utropstegn i brevet til min fastlege, der hvor han forteller dette. . . . .

Jeg er fortsatt uten korn/gluten.
    I våres var jeg (tror jeg) påvirket av bjørkepollen. Ble helt satt ut helt synkront med at sesongen startet, og bedre igjen ved slutt. Samtidig skjedde det noe nokså dramatisk på privatfronten, men som heldigvis endte bra. Det stresset kostet krefter også.

Jeg skal nok gjøre nytt forsøk på å få NDT hos lege. Jeg synes det er positivt at NTF omtaler dette i siste nr. av Thyra. Jeg er som de fleste her enig i at de er alt for passive når det gjelder å informere om alternativer og skeptiske til NDT. Litt mindre skeptiske nå, aner jeg kanskje ..

Side 9 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 12-01-10, 08:50
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  3. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 06:08
  4. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 28-05-09, 11:18
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 22:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder