Side 9 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 187
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Hei!

Ja, det er 100 mg jeg tar, 1 tablett daglig, finnes andre verdier? Tidligere tok jeg 1,5 tablett daglig, men da ble FT4 min laangt over 30. Det har gått bra å trappe ned, og TSH har faktisk aldri være lavere enn nå, den lå tidligere på ca. 1.5, jeg vet ikke hvorfor den har blitt lavere den siste tiden. FT4 er uansett alltid for høy, det var den også da jeg begynte å ta Levaxin for 11-12 år siden.

Takk for svar!

Legen min sier forresten at det utfra blodprøvene ikke ser ut som om jeg trenger T3, men jeg kan jo forsøke likevel? Hvor lang tid tar det før jeg eventuelt merker bedring?

PS. Jeg er ikke deprimert i det hele tatt. HELDIGVIS! Det er legen min som mener jeg kan ha nytte av antidepressiva selv om jeg ikke er deprimert. Hun kaller det en "mulig `skjult´ depresjon".

Men aldri har jeg følt meg dårligere enn på antidepressiva, og aldri har jeg følt meg bedre enn ca. 1 uke etter at jeg kuttet antidepressivaen. Jeg var faktisk sykemeldt pga virkningen de gav, og da jeg kuttet dem ble jeg et nytt og gladere og bedre menneske!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Antidepressiva hjelper ofte ikke oss med hypothyreose, fordi de essentielt virker ved å senke ft3 i hjernen. Mange nervøse har for høyt ft3. Alkohol øker ft3, samt kaffe....
    Nedre å ta liothyronin enn masse vin og sprit.
    Mange hypothyreote blir dårligere på antidepressiva.

Man blir deppa av for laft t3.
    Man bruker også noen ganger t3 i psykiatrien..

Noen pasienter har altså for høyt t3 i hjernen, og noen for lavt.

(det er en omtrent ugjennomtrengelig barriere mellom kroppen ellers og sentralnervesystemet, om blodprøver gjengir ikke helt hva som er i hjernen, CNS heter sentralnervesystemet)

Hvis man titter og søker litt på Eyr, var det en lege som tilfeldigvis målte skyhøyt ft3 hos en narkoman pasient. han fikk aldri noe svar på hva man kunne gjøre.

Høyt ft3 kan også være typisk for post-traumatisk syndrom. Det er valdig mange av dem som har høyt ft3. Står en del om det på pubmed.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Antidepressiva hjelper ofte ikke oss med hypothyreose, fordi de essentielt virker ved å senke ft3 i hjernen. Mange nervøse har for høyt ft3. Alkohol øker ft3, samt kaffe....
    Nedre å ta liothyronin enn masse vin og sprit.
    Mange hypothyreote blir dårligere på antidepressiva.

Man blir deppa av for laft t3.
    Man bruker også noen ganger t3 i psykiatrien..

Noen pasienter har altså for høyt t3 i hjernen, og noen for lavt.

(det er en omtrent ugjennomtrengelig barriere mellom kroppen ellers og sentralnervesystemet, om blodprøver gjengir ikke helt hva som er i hjernen, CNS heter sentralnervesystemet)

Hvis man titter og søker litt på Eyr, var det en lege som tilfeldigvis målte skyhøyt ft3 hos en narkoman pasient. han fikk aldri noe svar på hva man kunne gjøre.

Høyt ft3 kan også være typisk for post-traumatisk syndrom. Det er valdig mange av dem som har høyt ft3. Står en del om det på pubmed.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kom bare over nora's svar her på slutten....

Ja, vår kjære Gurine er jammen i sitt ess igjen. Herlighet for en kunnskap du har nora!

(Gurine = jente-guru)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kom bare over nora's svar her på slutten....

Ja, vår kjære Gurine er jammen i sitt ess igjen. Herlighet for en kunnskap du har nora!

(Gurine = jente-guru)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Hvor raskt blir man bedre hvis Liothyroninen hjelper?

Som dere sikkert alle har fått med dere, har jeg slitt voldsomt med tåkelagt hjerne i høst. Nå har legen endelig gått med på å la meg prøve Liothyronin selv om FT3 ble målt til 3.7, som er innenfor labbens grenseverdier (3.0 - 5.7). Hun mener fortsatt at jeg ikke trenger T3-tilskudd, men har nok nytte av Levaxinen, men jeg håper til det ytterste at hun tar feil. Ja, faktisk KLAMRER jeg meg til håpet om at hun tar feil..

Hvis Liothyroninen hjelper litt lurer jeg på om jeg skal skaffe meg en ny lege og få tak i Armour. Jeg bare MÃ… ha livet mitt tilbake.

Hvor lang tid tar det før man merker bedring dersom Liothyronin er tingen jeg trenger?

Jeg startet inntak igår, og føler meg bedre idag enn på lenge, men det skyldes vel mest av alt at det er JULAFTEN IDAG!!!

GOD JUL ALLE SAMMEN! Måtte dere få en riktig fredelig julefeiring og måtte 2007 bringe dere alle livet dere hadde før stoffskiftesykdommen i retur. Dere er gode å ha, men jeg skulle ønske ingen av oss trengte å være her. Klem!

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard Hvor raskt blir man bedre hvis Liothyroninen hjelper?

Som dere sikkert alle har fått med dere, har jeg slitt voldsomt med tåkelagt hjerne i høst. Nå har legen endelig gått med på å la meg prøve Liothyronin selv om FT3 ble målt til 3.7, som er innenfor labbens grenseverdier (3.0 - 5.7). Hun mener fortsatt at jeg ikke trenger T3-tilskudd, men har nok nytte av Levaxinen, men jeg håper til det ytterste at hun tar feil. Ja, faktisk KLAMRER jeg meg til håpet om at hun tar feil..

Hvis Liothyroninen hjelper litt lurer jeg på om jeg skal skaffe meg en ny lege og få tak i Armour. Jeg bare MÃ… ha livet mitt tilbake.

Hvor lang tid tar det før man merker bedring dersom Liothyronin er tingen jeg trenger?

Jeg startet inntak igår, og føler meg bedre idag enn på lenge, men det skyldes vel mest av alt at det er JULAFTEN IDAG!!!

GOD JUL ALLE SAMMEN! Måtte dere få en riktig fredelig julefeiring og måtte 2007 bringe dere alle livet dere hadde før stoffskiftesykdommen i retur. Dere er gode å ha, men jeg skulle ønske ingen av oss trengte å være her. Klem!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

http://www.emmagx.pwp.blueyonder.co.uk/calculator2.htm eller http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
    Min erfaring er at ft3 må være på minst 50 %. men alle har sitt individuelle sted.
    Reng ut ft4 og ft3 hvor de er i %.
    Da er det også mye bedre å svare på spørsmålene.

Ditt er 25,9% og det er lite, lurt å øke det med liothyronin slik du gjør.

Vær obs på at TSh og ft4 da kan gå ned, man må da gå vitsnkapelig til verks og finjustere med mer levaxin for å få ft4 opp på 50% eller mer , siden dde fleste må ha ft4 på minst 50%. Men noen har det helt bra med ft4 i nedre halvdel.

God jul til dere også!
    Nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

http://www.emmagx.pwp.blueyonder.co.uk/calculator2.htm eller http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
    Min erfaring er at ft3 må være på minst 50 %. men alle har sitt individuelle sted.
    Reng ut ft4 og ft3 hvor de er i %.
    Da er det også mye bedre å svare på spørsmålene.

Ditt er 25,9% og det er lite, lurt å øke det med liothyronin slik du gjør.

Vær obs på at TSh og ft4 da kan gå ned, man må da gå vitsnkapelig til verks og finjustere med mer levaxin for å få ft4 opp på 50% eller mer , siden dde fleste må ha ft4 på minst 50%. Men noen har det helt bra med ft4 i nedre halvdel.

God jul til dere også!
    Nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Spent på å høre hvordan det går med deg Kamelona! Jeg merket bedring i løpet av 2-3 dager da jeg startet med Armour, enda jeg startet med en pitteliten dose. Hvis Liothyronin virker godt for deg, så er ingenting bedre enn det. :P

T3 går rett til hjernen, det er min erfaring. Jeg var så plaget med depresjon og ekstrem tretthet på bare Levaxin. En frisk skjoldbruskkjertel produserer ikke bare T4, men 15-17 % T3 som brukes bl.a i hjernen. Ã… tro at en kropp som har slitt med stoffskiftet i flere år skal klare å omdanne mer T4 til T3 så en dekker opp mangelen på T3...vel noen klarer det sikkert, men ikke jeg ihvertfall.

Side 9 av 19 Først 12345678910111213141516171819 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 12-03-10, 10:46
  2. snart "schizofren"--please, hjelp meg....
    Av gunnda i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 19-04-09, 22:34
  3. HJELP! Hypothyreose. Nå klarer jeg snart ikke mer....
    Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 74
    Siste melding: 08-02-09, 13:04
  4. klarer ikke å gå ned i vekt...reductil
    Av villemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 11
    Siste melding: 28-05-06, 11:17
  5. klarer ikke gå ned i vekt
    Av Julla i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 2
    Siste melding: 09-05-05, 17:58

Bokmerker